Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Draden of kabels worden onderbroken lijnen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Draden of kabels worden onderbroken lijnen

    Als ik een foto maak bvb aan een spoorweg dan worden de draden of kabels worden onderbroken lijnen op ware grootte, en als ik inzoom of de foto verklein verdwijnt dit, aan wat zou dit liggen ?
    Panasonic DMC FZ 1000

    MVG,
    Patrick
    Last edited by Patrick T; 16 april 2016, 18:15.

  • #2
    Re: Draden of kabels worden onderbroken lijnen

    http://www.dpreview.com/glossary/dig...maging/jaggies

    Comment


    • #3
      Re: Draden of kabels worden onderbroken lijnen

      Je bedoeld op je monitor ?
      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

      Comment


      • #4
        Re: Draden of kabels worden onderbroken lijnen

        Jaggies, allemaal goed en wel, maar als Patrick zegt "op ware grootte" dan kijkt hij op 100 procent view op zijn monitor.
        Dan zou je toch de meest vloeiende weergave van schuine lijnen moeten krijgen? (En in principe eveneens op 50 en 25 procent.)
        Het blijven natuurlijk vierkantjes (pixels) dus perfect is het eigenlijk nooit...
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Draden of kabels worden onderbroken lijnen

          Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
          Jaggies, allemaal goed en wel, maar als Patrick zegt "op ware grootte" dan kijkt hij op 100 procent view op zijn monitor.
          Dan zou je toch de meest vloeiende weergave van schuine lijnen moeten krijgen? (En in principe eveneens op 50 en 25 procent.)
          Het blijven natuurlijk vierkantjes (pixels) dus perfect is het eigenlijk nooit...
          Ik denk dat Patrick met "ware grootte" bedoeld ... De volledige foto in fullscreen bekijken op zijn monitor
          Als je monitor dan een lage resolutie heeft bv 1024 op 1280 dan is zoiets onvermijdelijk. Die 20 mp moet verdeeld worden.
          Trappen effect is dan duidelijk zichtbaar en schuine lijnen lijken onderbroken tenzij antialiasing ingeschakeld is.
          Te sterke antialiasing veroorzaakt softe beelden.
          Op mijn vorige iMac met 2550x 1440 was dit fenomeen niet zo erg zichtbaar.
          Op mijn recente 5k beeldscherm is van dit euvel helemaal geen sprake meer.
          Pixels zijn zo klein dat ze niet zichtbaar zijn. Dus trappeneffect is onbestaand.
          Een X-t1 (of andere Fuji camera)foto bekijk je in eenmaal (bijna zo goed als) in volle resolutie.
          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

          Comment


          • #6
            Re: Draden of kabels worden onderbroken lijnen

            Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
            Ik denk dat Patrick met "ware grootte" bedoeld ... De volledige foto in fullscreen bekijken op zijn monitor
            Als je monitor dan een lage resolutie heeft bv 1024 op 1280 dan is zoiets onvermijdelijk. Die 20 mp moet verdeeld worden.
            Trappen effect is dan duidelijk zichtbaar en schuine lijnen lijken onderbroken tenzij antialiasing ingeschakeld is.
            Te sterke antialiasing veroorzaakt softe beelden.
            Op mijn vorige iMac met 2550x 1440 was dit fenomeen niet zo erg zichtbaar.
            Op mijn recente 5k beeldscherm is van dit euvel helemaal geen sprake meer.
            Pixels zijn zo klein dat ze niet zichtbaar zijn. Dus trappeneffect is onbestaand.
            Een X-t1 (of andere Fuji camera)foto bekijk je in eenmaal (bijna zo goed als) in volle resolutie.
            Mijn beeldscherm heeft een resolutie van 1920X1080

            Comment


            • #7
              Re: Draden of kabels worden onderbroken lijnen

              Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
              Ik denk dat Patrick met "ware grootte" bedoeld ... De volledige foto in fullscreen bekijken op zijn monitor [...]
              Dan lijkt het mij dat Patrick best de gewoonte aankweekt om op 100/50/25 procent te kijken.

              Trouwens, wat de resolutie betreft: heb jij ook al vastgesteld dat een hogere schermresolutie meer verscherping tolereert en onzuiverheden (stofvlekjes, ruis, banding, ...) maskeert? Ik gebruik hier 2 schermen met verschillende resolutie, en de laagste resolutie (HD) geeft mij de meest accurate beoordeling om te verscherpen in functie van afdrukken. Als ik op het scherm met hogere resolutie mijn naverscherping toepas op het zicht, dan zijn mijn afdrukken oververscherpt.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: Draden of kabels worden onderbroken lijnen

                Als het te maken heeft met mijn computerscherm dan is het voor mij niet zo een groot probleem, ik dacht dat er iets mis was met mijn fototoestel
                Iedereen bedankt voor de reacties op mijn vraag
                MVG,
                Patrick

                Comment


                • #9
                  Re: Draden of kabels worden onderbroken lijnen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                  Dan lijkt het mij dat Patrick best de gewoonte aankweekt om op 100/50/25 procent te kijken.

                  Trouwens, wat de resolutie betreft: heb jij ook al vastgesteld dat een hogere schermresolutie meer verscherping tolereert en onzuiverheden (stofvlekjes, ruis, banding, ...) maskeert? Ik gebruik hier 2 schermen met verschillende resolutie, en de laagste resolutie (HD) geeft mij de meest accurate beoordeling om te verscherpen in functie van afdrukken. Als ik op het scherm met hogere resolutie mijn naverscherping toepas op het zicht, dan zijn mijn afdrukken oververscherpt.
                  Dat klopt volgens mij hetgeen je zegt Pieter.
                  Om te oordelen op scherpte is dat hier op dat 5K scherm heel moeilijk.
                  Een foto genomen met een X-T10/X-t1/X-E2 in .."16/9"..heeft een lagere resolutie (4896x2780) dan het 5K scherm (5120x2880)
                  Je foto's op zo'n scherm betekent zwarte banden links, rechts, boven en onder en dat terwijl je foto toch 100% view is.
                  Dat betekent dat je een vergrootglas nodig hebt om te oordelen of moet vergroten op 200% of 400%.
                  Dat heb je niet met schermen met lagere resoluties zoals mijn andere iMac (2550x1440) of HD (1920x1080) monitoren.
                  Zo'n 5k scherm is fantastisch, maar het raster/beeldresolutie is zo fijn dat je bijna geen fouten/scherpte kan beoordelen in zijn native resolutie. (Ook al heb je uitstekende ogen)
                  Toch zie je wel het verschil tussen het nieuwe en mijn oude scherm waar je nog juist de pixels/gaps kunt waarnemen en dat is ook de bedoeling van zo'n 5k scherm.. Dat er geen storende elementen meer in je beeldscherm zitten als je daarop een foto bekijkt.

                  Het is zo'n beetje als een 4k tv van bv 55"... Zit je op 5 meter van dat scherm dan zie je geen artifacts, geen verscherping en geen detail.
                  Kom je op een afstand van 1 meter dan zie je alle details, verscherping, ruis en fouten.
                  Daarom hamer ik er op (ook al in het verleden) dat 4k kijken op een TV kleiner dan 50" op een afstand van meter totaal geen zin heeft als het de bedoeling is om meer detail te zien.

                  We hebben nog niet zo lang geleden iets gepost samen over EVF's tussen X-T1 en X-T10.
                  Hier is hetzelfde principe.
                  De X-T1 ga je gemakkelijker detail waarnemen tegenover de X-T10...maar ook gemakkelijker ruis, trappeneffect, artifacts enz..
                  De X-T10 evf zie je ondanks dezelfde resolutie, moeilijker kleine details dan op de evf van de X-T1, maar ook minder voorgenoemde storende elementen juist door die kleinere vergroting.
                  Daarom vind ik de zoeker in de X-T10 net iets aangenamer.. (Cleaner) maar zoals ik al zei zou ik best tevreden zijn met dezelfde vergroting zoals in de X-T1. (Het is het éné voor/nadeel of het ander)
                  Daarom mag de resolutie van die zoekers omhoog en liefst met dezelfde vergroting van de huidige X-T1 zoeker. (Niet groter want dan haal je terug storende elementen tevoorschijn)
                  Op die manier heb je de combinatie van het goede waarneembare detail van de X-T1 en het cleane overkomen van de X-T10 zoeker
                  Last edited by Funcky; 19 april 2016, 08:27.
                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Draden of kabels worden onderbroken lijnen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Patrick T Bekijk bericht
                    Als ik een foto maak bvb aan een spoorweg dan worden de draden of kabels worden onderbroken lijnen op ware grootte, en als ik inzoom of de foto verklein verdwijnt dit, aan wat zou dit liggen ?
                    Panasonic DMC FZ 1000

                    MVG,
                    Patrick
                    Moiré.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Draden of kabels worden onderbroken lijnen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                      Dat klopt volgens mij hetgeen je zegt Pieter.
                      Om te oordelen op scherpte is dat hier op dat 5K scherm heel moeilijk.
                      Een foto genomen met een X-T10/X-t1/X-E2 in .."16/9"..heeft een lagere resolutie (4896x2780) dan het 5K scherm (5120x2880)
                      Je foto's op zo'n scherm betekent zwarte banden links, rechts, boven en onder en dat terwijl je foto toch 100% view is.
                      Dat betekent dat je een vergrootglas nodig hebt om te oordelen of moet vergroten op 200% of 400%.
                      Dat heb je niet met schermen met lagere resoluties zoals mijn andere iMac (2550x1440) of HD (1920x1080) monitoren.
                      Zo'n 5k scherm is fantastisch, maar het raster/beeldresolutie is zo fijn dat je bijna geen fouten/scherpte kan beoordelen in zijn native resolutie. (Ook al heb je uitstekende ogen)
                      ....
                      Is er werkelijk iemand die dit soort "brain farts" voor werkelijkheid aanneemt ? 't Is te gek voor woorden hoor !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Draden of kabels worden onderbroken lijnen

                        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        Is er werkelijk iemand die dit soort "brain farts" voor werkelijkheid aanneemt ? 't Is te gek voor woorden hoor !
                        Ben ik dan verkeerd Regulus ?
                        Je mag men tekst precies per regel verbeteren... misschien breng ik je op een dwaalspoor maar ik sta open voor opbouwende kritiek.

                        ik hoor het graag van je
                        Last edited by Funcky; 19 april 2016, 14:01.
                        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: Draden of kabels worden onderbroken lijnen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                          Ben ik dan verkeerd Regulus ?
                          Je mag men tekst precies per regel verbeteren... misschien breng ik je op een dwaalspoor maar ik sta open voor opbouwende kritiek.

                          ik hoor het graag van je
                          We zijn al met twee
                          Mijn beperkt verstand zegt mij, met een beetje logisch redeneren, dat een hogere schermresolutie betekent dat de pixeltjes dichter bij elkaar liggen.
                          Komt dat dan niet op hetzelfde neer als een foto (zowel op beeldscherm als afgedrukt) van op een grotere afstand bekijken?
                          En indien ja, dan is het toch logisch dat ons oog minder detail en ook minder foutjes ziet...?
                          Pieter
                          --
                          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Draden of kabels worden onderbroken lijnen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                            We zijn al met twee
                            Mijn beperkt verstand zegt mij, met een beetje logisch redeneren, dat een hogere schermresolutie betekent dat de pixeltjes dichter bij elkaar liggen.
                            Komt dat dan niet op hetzelfde neer als een foto (zowel op beeldscherm als afgedrukt) van op een grotere afstand bekijken?
                            En indien ja, dan is het toch logisch dat ons oog minder detail en ook minder foutjes ziet...?
                            Klopt volledig .. zo simpel dat het maar kan zijn.
                            Ik heb het voorbeeld gegeven voor een Fuji Camera die niet zo een hele hoge resolutie heeft naar hedendaagse camera normen.
                            Ik heb de aspect ratio 16/9 aangehaald omdat dit meer overeenkomt met het monitor formaat.
                            Een Foto van een X-T1 heeft in 16/9 iets meer dan 13 Milj pixels.. wat kleiner weergegeven wordt op een 5K scherm (100% view)
                            Probeer daar maar eens op scherpte te oordelen met het blote oog, laat staan ruis en andere artifacts, trappeneffect enz ... zelfs al zit je op 15 cm van je scherm.
                            Als je hier gaat opscherpen (wat resulteert tot weinig zichtbaar verschil) en daarna een grote afdruk gaat maken (50x70 of zo) dan zou het wel eens lelijk kunnen tegenvallen.
                            Wat op mijn 1440x2550 100% is... moet je de slider voor het 5K scherm op 200% zetten.


                            Zo ziet een foto 13mp (16/9) eruit op 5K scherm (let op de zwarte banden)

                            Last edited by Funcky; 19 april 2016, 16:14.
                            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                            Comment


                            • #15
                              Re: Draden of kabels worden onderbroken lijnen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                              Zo ziet een foto 13mp (16/9) eruit op 5K scherm (let op de zwarte banden)
                              Welke zwarte banden

                              Comment

                              Working...
                              X