Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wolkje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Wolkje


  • #2
    Re: Wolkje

    Mooi landschap met die koetjes erin
    Vind wel de lucht nogal overdreven donkerblauw, heb je een pola gebruikt ?

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Wolkje

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Mooi landschap met die koetjes erin
      Vind wel de lucht nogal overdreven donkerblauw, heb je een pola gebruikt ?

      grts
      Sieg
      Voor deze niet, maar ik moet toegeven krijg dikwijls die opmerking ivm overdreven blauw.
      Bij de 'picture style' van de 60D is er een instelling landscape, en die verhevigd het groen en het blauw in een foto.
      Dit is nog een foto uit mijn archief waarbij ik die instelling nog hanteerde, sedert enkele maanden staat die instelling nu op neutraal.

      Comment


      • #4
        Re: Wolkje

        Zeker een mooi landschapje met de koetjes en dikke wolken.
        Ik kan Sieg alleen maar volgen, maar ik denk dat de foto ook iets te warm is.
        Aan de schaduwen te zien is het midden op de dag, en dan zijn de wolken (en koeien) witter, m.i.
        Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

        Vriendelijke groeten, Johan

        Comment


        • #5
          Re: Wolkje

          Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
          ...............
          Aan de schaduwen te zien is het midden op de dag, en dan zijn de wolken (en koeien) witter, m.i.
          Johan, volgens mij is de foto net te blauw en dat zie ik aan de wolken die teveel blauw bevatten.
          Als je de foto warmer zet ziet die lucht er ook al een stukje beter uit.
          Het gras ziet er tevens ook natuurlijker uit.
          Ik dacht dat 'picture style' geen invloed heeft op een RAW foto, tenzij de foto bewerkt word met Canon's eigen DPP.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: Wolkje

            Goed om de discussie aan te gaan, Luc. Daarom heb ik nog eens beter gekeken.
            Zoals ik het bekijk is het een combinatie van teveel saturatie en een afwijkende WB.
            Je kan het op 2 manieren oplossen denk ik : WB richting geel en blauw verminderen, of andersom.
            Alleen WB richting blauw, werd op mijn scherm te geel.
            Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

            Vriendelijke groeten, Johan

            Comment


            • #7
              Re: Wolkje

              Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
              Johan, volgens mij is de foto net te blauw en dat zie ik aan de wolken die teveel blauw bevatten.
              Als je de foto warmer zet ziet die lucht er ook al een stukje beter uit.
              Het gras ziet er tevens ook natuurlijker uit.
              Ik dacht dat 'picture style' geen invloed heeft op een RAW foto, tenzij de foto bewerkt word met Canon's eigen DPP.
              Picture style heeft wel degelijk een heel grote invloed gehad op deze foto, net omdat ik nooit in RAW fotografeer.
              Ik heb voor ik terug op neutraal fotografeerde, de test gedaan met een foto, op statief, en eenmaal op 'Landschap' en eenmaal op 'Neutraal' en het verschil was enorm.
              Vandaar mijn omschakeling naar neutraal omdat ik hier bijna steeds de opmerking kreeg van 'te blauw'.
              Maar vergeet ook niet dat het blauw in zuiderse landen soms écht héél blauw is, niet te vergelijken met ons flets blauw alhier.

              Comment


              • #8
                Re: Wolkje

                Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
                Goed om de discussie aan te gaan, Luc. Daarom heb ik nog eens beter gekeken.
                Zoals ik het bekijk is het een combinatie van teveel saturatie en een afwijkende WB.
                Je kan het op 2 manieren oplossen denk ik : WB richting geel en blauw verminderen, of andersom.
                Alleen WB richting blauw, werd op mijn scherm te geel.
                Kan de WB niet meer corrigeren Johan, gezien het feit dat ik nooit in RAW schiet .
                Daarom, de foto's die niet goed zijn (in mijn ogen hé) belanden in mijn vuilbak.

                Comment


                • #9
                  Re: Wolkje

                  Waarom ?
                  In PS of LR is dat perfect te doen. WB en saturatie zijn de eerste 2 hoofdzonden van ons allen !
                  Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                  Vriendelijke groeten, Johan

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wolkje

                    Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
                    Waarom ?
                    In PS of LR is dat perfect te doen. WB en saturatie zijn de eerste 2 hoofdzonden van ons allen !
                    Ga ik dan eens moeten naar op zoek gaan, maar ik heb nog nooit een WB achteraf gewijzigd.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wolkje

                      Daar zal je zeker geen spijt van krijgen. Het zijn de donkere kamers van NU !
                      Alleen is er 1000 X meer mogelijk.
                      Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                      Vriendelijke groeten, Johan

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wolkje

                        Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                        Picture style heeft wel degelijk een heel grote invloed gehad op deze foto, net omdat ik nooit in RAW fotografeer.
                        Ik heb voor ik terug op neutraal fotografeerde, de test gedaan met een foto, op statief, en eenmaal op 'Landschap' en eenmaal op 'Neutraal' en het verschil was enorm.
                        Vandaar mijn omschakeling naar neutraal omdat ik hier bijna steeds de opmerking kreeg van 'te blauw'.
                        Maar vergeet ook niet dat het blauw in zuiderse landen soms écht héél blauw is, niet te vergelijken met ons flets blauw alhier.
                        Djivan, je zet het zelf in het vetjes cursief 'Picture Style' heeft geen invloed op een foto in RAW geschoten tenzij je die bewerkt in Canon's eigen DPP omdat die daar toch inzit.
                        Maar zoals ik al dacht schiet u in JPEG en dan heeft die daar wel een grote invloed. Djivan, zet de picture style eens op 'Standaard' in plaats van op neutraal, dan ga je werkelijk een mooi beeld hebben.


                        Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                        Kan de WB niet meer corrigeren Johan, gezien het feit dat ik nooit in RAW schiet .
                        Daarom, de foto's die niet goed zijn (in mijn ogen hé) belanden in mijn vuilbak.
                        Als je Adobe Photoshop of Adobe Photoshop Elements hebt kunt ge nog steeds alle kanten op met de kleurtoon. Een JPEG bestand kan zelfs als een RAW bestand worden geopend in Ps, maar dan heeft de foto minder informatie..

                        Maar waarom gebruikt je geen RAW? uw 60D kunt ge zelfs instellen dat ie zowel RAW als JPEG fotografeert. In RAW zit veel meer informatie dan in een JPEG foto en dus is er veel meer mee aan te passen.
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wolkje

                          Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                          Djivan, je zet het zelf in het vetjes cursief 'Picture Style' heeft geen invloed op een foto in RAW geschoten tenzij je die bewerkt in Canon's eigen DPP omdat die daar toch inzit.
                          Maar zoals ik al dacht schiet u in JPEG en dan heeft die daar wel een grote invloed. Djivan, zet de picture style eens op 'Standaard' in plaats van op neutraal, dan ga je werkelijk een mooi beeld hebben.




                          Als je Adobe Photoshop of Adobe Photoshop Elements hebt kunt ge nog steeds alle kanten op met de kleurtoon. Een JPEG bestand kan zelfs als een RAW bestand worden geopend in Ps, maar dan heeft de foto minder informatie..

                          Maar waarom gebruikt je geen RAW? uw 60D kunt ge zelfs instellen dat ie zowel RAW als JPEG fotografeert. In RAW zit veel meer informatie dan in een JPEG foto en dus is er veel meer mee aan te passen.
                          Die standaard heb ik nog niet getest, ga ik zeker eens doen, bedankt voor de tip.
                          Die RAW vind ik veel te omslachtig, ik bedoel veel te veel werk achteraf... beetje mijn 'lui' kantje zeker .
                          Ik heb reeds een paar keer in RAW+JPEG gefotografeerd en betrapte me er op dat ik omzeggens nooit van een RAW vertrekt voor bewerking en na verloop van tijd alle RAW's wis omdat ze toch maar voor verwarring zorgen door die dubbele nummering.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wolkje

                            Wat een wolkenmassa zeg, ze wegen op het landschap en de arme sukkels van koetjes. Inderdaad, de kleuren konden beter maar toch een fors fenomeen - en open verklaringen !
                            Kunst is genieten - genieten is een kunst !

                            Comment

                            Working...
                            X