Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Compactcamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Compactcamera

    Hoi,

    Ik ben op zoek naar een nieuwe camera voor op reis. Momenteel gebruik ik de sony cybershot W320.
    De grootste nadelen die ik ondervind zijn de beperkte zoom (4x optisch), en de trage reactietijd. Soms duurt het te lang voor hij reageert waardoor ik een leuk fotomoment mis.
    Ik heb enkele vraagjes:
    - Bestaat er een compactcamera waarmee je kan spelen met scherptediepte? Dus onderwerp scherp en achtergrond vaag, of andersom?
    - Welke compactcamera (of eventueel kleine eenvoudige systeem) raden jullie aan (en af) voor reisfoto's, macro's, en foto's van bewegende dieren en spelende kinderen?
    - Waar moet ik opletten bij het kiezen van een camera zodat ik zeker weet dat hij snel reageert? Ik neem aan snelle sluitertijd, maar zijn er nog belangrijke aspecten?
    Misschien nog handig om te weten dat ik een tijdje geëxperimenteerd heb met een oude systeemcamera. Dit is echter enorm tegengevallen omdat ik bijna geen enkel goede foto heb kunnen maken. Het feit dat je zoveel zelf moet instellen elke keer vond ik vervelend, zeker omdat ik tijdens een wandeling snel wil kunnen wisselen tussen landschapsfoto's en foto's van rennende hond. Ik zou dus het liefst een camera hebben waarmee je snel een goede foto kan maken in 'alle' omstandigheden, maar die ook wat mogelijkheden heeft met instellingen te spelen als je wat meer tijd hebt voor creatieve foto's.

    Edit: Ik ben net de Sony Cyber-shot DSC-WX500 tegengekomen op internet. Deze heeft een instelwieltje met P, A, S, M (denk ik, want ik kan het niet goed zien op de foto's). Mag ik er vanuit gaan dat dit ongeveer hetzelfde inhoudt als bij een dslr? Dus dat ik daarmee kan spelen met scherptediepte? Zou dit een goede camera zijn?

    Groetjes,
    Jenna.
    Last edited by Jenna.; 13 april 2016, 22:08.

  • #2
    Re: Compactcamera

    Wat is het budget? Op een camera met P A S M kan je veel instellen, maar het
    vraagt tijd om er goed mee leren te werken.
    Goede en snelle travel zooms zijn de Panasonic TZ70,TZ80 of TZ100 en de Sony HX90V.
    De TZ80 en TZ100 kunnen filmen in 4K. Iedere frame van een 4K video kan worden opgeslagen
    als een 8mp foto. Helpt bij een rennende hond, om het "juiste" moment vast te leggen.
    Rudi
    Last edited by rudimaes; 14 april 2016, 07:49.

    Comment


    • #3
      Re: Compactcamera

      TZ100 = Gold.
      http://www.dpreview.com/reviews/powe...t&ref=mainmenu
      http://users.telenet.be/patric/

      Comment


      • #4
        Re: Compactcamera

        Ga ook de TZ 100 aanschaffen voor mijn vrouwke
        D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
        Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

        Comment


        • #5
          Re: Compactcamera

          Oorspronkelijk geplaatst door tkpatric Bekijk bericht
          Als beginner (of misschien zelfs leek) begrijp ik daar niks van.
          Zou je kort kunnen uitleggen waarover ze het precies hebben in dat stukje?

          Comment


          • #6
            Re: Compactcamera

            Dit toestel krijgt op deze site een score van 82%, wat goud is.
            Wat wil zeggen dat dit een zeer goede camera is.
            Natuurlijk is de uitleg die ze geven nogal technisch.
            Als je weet dat de eindconclusie positief is, is dat voldoende.
            De technische termen kan je later aanleren, als je wilt.
            Rudi

            Comment


            • #7
              Re: Compactcamera

              Ook al ken ik nog niet veel van de technische termen, ik ga niet zomaar een camera aanschaffen omdat die een hoge score heeft.
              Ik wil weten wat de camera exact kan en wat hem precies beter maakt dan anderen.

              In kader hiervan, ik ben momenteel de camera's van sony aan het vergelijken. Bij de zoom staat meestal 20x, 30x, 50x enz. Maar bij de RX-reeks werken ze plots met 2.9x enz.
              Kan ik deze zoomfactoren zomaar vergelijken? Of heeft het te maken met verschil in sensor dat ze bij de RX-reeks plots op een andere manier gaan 'tellen'?

              Ik weet dat mijn vragen misschien dom klinken voor de meesten hier, maar ik apprecieer de antwoorden zeker zodat ik er uit kan leren.

              Comment


              • #8
                Re: Compactcamera

                De RX100 camera's en ook bv de Panasonic TZ100 hebben een grotere en betere 1 inch sensor dan gewone compacts
                met grote zoomlenzen. Omdat bij grotere sensors de lenzen groter en duurder zijn, wordt bij deze compacts
                het zoombereik beperkt. Deze kleinere zoomlenzen kunnen ook veel lichtsterker worden gemaakt, wat helpt bij
                het maken van foto's bij weinig licht.
                Rudi

                Comment


                • #9
                  Re: Compactcamera

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jenna. Bekijk bericht
                  Ook al ken ik nog niet veel van de technische termen, ik ga niet zomaar een camera aanschaffen omdat die een hoge score heeft.
                  Ik wil weten wat de camera exact kan en wat hem precies beter maakt dan anderen.

                  In kader hiervan, ik ben momenteel de camera's van sony aan het vergelijken. Bij de zoom staat meestal 20x, 30x, 50x enz. Maar bij de RX-reeks werken ze plots met 2.9x enz.
                  Kan ik deze zoomfactoren zomaar vergelijken? Of heeft het te maken met verschil in sensor dat ze bij de RX-reeks plots op een andere manier gaan 'tellen'?

                  Ik weet dat mijn vragen misschien dom klinken voor de meesten hier, maar ik apprecieer de antwoorden zeker zodat ik er uit kan leren.
                  lees dan dit en je weet waarom hij aangeraden wordt: http://www.cameraland.nl/blog/de-pan...-vervanger/140

                  Comment


                  • #10
                    Re: Compactcamera

                    Topic starter wil een compact camera ala TZ100 de review van de link gaat over de FZ1000 en dat ik een bridge
                    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Compactcamera

                      Sorry. Nu ja, met de uitleg die er staat kan hij toch ook al wat wijzer worden, niet?
                      Bovendien haalt hij zelf superzooms aan, welke ook bridge camera's zijn, of ben ik daar verkeerd?
                      Last edited by Tonerider; 15 april 2016, 18:10.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Compactcamera

                        Om verwarring te vermijden, ik hoef geen superzoom.
                        Mijn huidige compact heeft slechts een 4x zoom, dat is erg weinig. Tegenwoordig zie ik bij de meeste modellen een zoom van 20x of 30x bij sensor kleiner dan 1 inch (toch bij sony, de andere merken moet ik nog bekijken). Dat betekent dus al een gigantische stap vooruit.
                        Een bridge lijkt me te groot om altijd mee te nemen.
                        De uitleg is wel helderder dan de andere, wellicht mede omdat het Nederlandstalig is.

                        Als ik een camera neem met 1 inch sensor en beperkte zoom, krijg ik dan na vergroten op pc een even goede foto dan wanneer ik hem rechtstreeks op gewenste grootte trek met een sensor kleiner dan 1 inch en 30x zoom? Het feit dat een 1 inch sensor lichtsterker is, spreekt me namelijk wel aan voor foto's bij schemer, maar als het opweegt tegen het zoomen moet ik nog eens nadenken wat ik belangrijkste vind, de zoom of het licht.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Compactcamera

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jenna. Bekijk bericht
                          Om verwarring te vermijden, ik hoef geen superzoom.
                          Mijn huidige compact heeft slechts een 4x zoom, dat is erg weinig. Tegenwoordig zie ik bij de meeste modellen een zoom van 20x of 30x bij sensor kleiner dan 1 inch (toch bij sony, de andere merken moet ik nog bekijken). Dat betekent dus al een gigantische stap vooruit.
                          Een bridge lijkt me te groot om altijd mee te nemen.
                          De uitleg is wel helderder dan de andere, wellicht mede omdat het Nederlandstalig is.

                          Als ik een camera neem met 1 inch sensor en beperkte zoom, krijg ik dan na vergroten op pc een even goede foto dan wanneer ik hem rechtstreeks op gewenste grootte trek met een sensor kleiner dan 1 inch en 30x zoom? Het feit dat een 1 inch sensor lichtsterker is, spreekt me namelijk wel aan voor foto's bij schemer, maar als het opweegt tegen het zoomen moet ik nog eens nadenken wat ik belangrijkste vind, de zoom of het licht.
                          De lichtsterke komt vooral van de lens. Met de 20mp 1" sensor heb je wat ruimte om te croppen, zoals ze zeggen.(is te vergelijken met digitale zoom.
                          Kijk ook eens naar de Sony A5100. Die heeft een nog grotere APS-C sensor, die je ook in veel reflexcamera's vindt.
                          Dit toestel is een mirrorles systeem camera. Bij dit toestel kan je met verschillende lenzen werken.
                          De 24mp sensor geeft nog meer ruimte om te croppen.
                          Rudi

                          Comment


                          • #14
                            Re: Compactcamera

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jenna. Bekijk bericht
                            Om verwarring te vermijden, ik hoef geen superzoom.
                            Mijn huidige compact heeft slechts een 4x zoom, dat is erg weinig. Tegenwoordig zie ik bij de meeste modellen een zoom van 20x of 30x bij sensor kleiner dan 1 inch (toch bij sony, de andere merken moet ik nog bekijken). Dat betekent dus al een gigantische stap vooruit.
                            Een bridge lijkt me te groot om altijd mee te nemen.
                            De uitleg is wel helderder dan de andere, wellicht mede omdat het Nederlandstalig is.

                            Als ik een camera neem met 1 inch sensor en beperkte zoom, krijg ik dan na vergroten op pc een even goede foto dan wanneer ik hem rechtstreeks op gewenste grootte trek met een sensor kleiner dan 1 inch en 30x zoom? Het feit dat een 1 inch sensor lichtsterker is, spreekt me namelijk wel aan voor foto's bij schemer, maar als het opweegt tegen het zoomen moet ik nog eens nadenken wat ik belangrijkste vind, de zoom of het licht.
                            Even een simpele benadering.
                            Een compact camera is ALTIJD een compromis van de volgende factoren.

                            1. De grootte van de sensor
                            2. De lichtsterkte van het objectief
                            3. Het zoombereik van het objectief

                            Enkele voorbeelden.

                            1. De Canon G1X heeft een zoombereik van 5X, heeft een relatief lichtsterke lens van 2.0-3.9 en heeft een sensor die groter is dan 1"
                            Deze camera is relatief groot en zwaar in verhouding met de camera die je nu hebt.

                            2. Een Sony RX100 III/IV heeft een zoombereik van 2.9x, een lichtsterke lens van 1.8-2.8 en heeft een 1" sensor.
                            Door de kleinere sensor en het kleinere zoombereik tegenover de hierboven genoemde Canon is deze camera heel compact

                            3. Een Sony RX10 II heeft een zoombereik van 8.3x, een constante 2.8 lichtsterke lens over heel het zoombereik en een 1" sensor.
                            Deze camera is de groter en zwaarder dan voorgenoemde camera's ... een perfect compromis tussen lichtsterkte, zoombereik en sensor-grootte

                            4. Een Panasonic TZ100 heeft een 10x zoombereik, een 1" sensor en lichtsterkte van de lens 2.8-5.9
                            Dit toestel heeft dus dezelfde sensor als de Sony RX10, meer bereik in het zoomen maar is veel minder lichtsterk.
                            Door de geringere lichtsterkte is het toestel compact gehouden ondanks het relatief grote zoom-bereik.


                            Wil je nog meer zoombereik ... dan zal je als je in die 1" sensor wil blijven een nog grotere camera moeten aanvaarden zoals bv een FZ1000 van Panasonic of een Sony RX10 MKIII.
                            De compactcamera's met groot zoombereik van 40x en meer hebben altijd een veel kleinere sensor als alle genoemde camera's hierboven.

                            Er is geen enkele camera die ontsnapt aan die factoren.
                            Dus het hangt af wat jij het beste compromis vind.
                            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                            Comment


                            • #15
                              Re: Compactcamera

                              Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                              Even een simpele benadering.
                              Een compact camera is ALTIJD een compromis van de volgende factoren.

                              1. De grootte van de sensor
                              2. De lichtsterkte van het objectief
                              3. Het zoombereik van het objectief

                              Enkele voorbeelden.

                              1. De Canon G1X heeft een zoombereik van 5X, heeft een relatief lichtsterke lens van 2.0-3.9 en heeft een sensor die groter is dan 1"
                              Deze camera is relatief groot en zwaar in verhouding met de camera die je nu hebt.

                              2. Een Sony RX100 III/IV heeft een zoombereik van 2.9x, een lichtsterke lens van 1.8-2.8 en heeft een 1" sensor.
                              Door de kleinere sensor en het kleinere zoombereik tegenover de hierboven genoemde Canon is deze camera heel compact

                              3. Een Sony RX10 II heeft een zoombereik van 8.3x, een constante 2.8 lichtsterke lens over heel het zoombereik en een 1" sensor.
                              Deze camera is de groter en zwaarder dan voorgenoemde camera's ... een perfect compromis tussen lichtsterkte, zoombereik en sensor-grootte

                              4. Een Panasonic TZ100 heeft een 10x zoombereik, een 1" sensor en lichtsterkte van de lens 2.8-5.9
                              Dit toestel heeft dus dezelfde sensor als de Sony RX10, meer bereik in het zoomen maar is veel minder lichtsterk.
                              Door de geringere lichtsterkte is het toestel compact gehouden ondanks het relatief grote zoom-bereik.


                              Wil je nog meer zoombereik ... dan zal je als je in die 1" sensor wil blijven een nog grotere camera moeten aanvaarden zoals bv een FZ1000 van Panasonic of een Sony RX10 MKIII.
                              De compactcamera's met groot zoombereik van 40x en meer hebben altijd een veel kleinere sensor als alle genoemde camera's hierboven.

                              Er is geen enkele camera die ontsnapt aan die factoren.
                              Dus het hangt af wat jij het beste compromis vind.
                              Heel goed uitgelegd, iedereen zou dit moeten van buiten blokken.
                              Als je compact wil gaan moet je eigenlijk 2 toestelletjes hebben...
                              http://users.telenet.be/patric/

                              Comment

                              Working...
                              X