Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe testen of de IS van je Canon lens werkt?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe testen of de IS van je Canon lens werkt?

    Ik heb eind vorige zomer een Canon EF 70-300 mm f/4-5.6L IS USM gekocht (tweedehands weliswaar met garantie die nog lopende is tot eind deze zomer). Door de winter nog niet zo veel uitgeprobeerd.
    Vorig weekend foto's gaan maken in Ieper (Gevleugelde stad: straattheater) en op het eerste zicht toch (te) veel foto's die bij het inzoomen in lightroom niet zo scherp zijn als verwacht.
    Vandaar mij vraag hoe je kan checken of je IS werkt? Of ligt het aan het manneke die de combinatie Eos 70D met deze lens nog moet gewoon worden en leren kennen. Met mijn 18-135 mag ik niet klagen, vind ik.
    Ik heb de foto's gemaakt in manueel, gebruik de back button focus, 1 centraal scherpstellingspunt, AF en IS ingeschakeld. Heb er ook geprobeerd op te letten van de sluitertijd niet te lang te maken zeker bij het inzoomen. Wel tamelijk veel lagere F waarde gebruikt wat natuurlijk de scherptediepte verkleind.
    Ben me nu aan het afvragen of het aan de IS van de lens ligt, back-of frontfocus probleem is of aan mijn techniek.
    Alle tips welkom.
    Logica brengt je van A naar B, fantasie brengt je overal, en anders pak je de motorfiets.... of bezoek je www.docraphotography.be

  • #2
    Re: Hoe testen of de IS van je Canon lens werkt?

    Best eens een paar voorbeeld foto's plaatsen.

    Mvg Yves.
    What you see is what you get

    Comment


    • #3
      Re: Hoe testen of de IS van je Canon lens werkt?

      De 70-300 L - de witte toeter wel degelijk? Die lens zou steengoed moeten zijn, zelfs wijd open.
      Inderdaad, toon maar eens een paar slechte voorbeelden dan...
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Hoe testen of de IS van je Canon lens werkt?

        Ik moet ze nog bewerken in Lightroom en heb ze nu enkel staan in raw. Ze zijn niet allemaal slecht maar toch veel meer dan ik zou verwachten. En gaat inderdaad degelijk over de 70-300 L, vandaar ook mijn ontgoocheling en mijn vraag of het aan mijn techniek ligt van werken met de AF of zo? Of doe ik te veel aan pixelpeeping met zo'n zoomlens ?

        Wat plaats ik dan best hier? Een paar raw's onbewerkt in lightroom omzetten naar jpg en linken plaatsen hier ?

        Of kan ik op een of andere manier checken in lightroom waar mijn scherpstelpunt ligt en om te zien of daar de fout zit? Of biedt dit ook geen oplossing als je herkadreert en wordt gewoon het geselecteerd scherpstelpunt weergegeven dan (zijnde een centraal scherpstelpunt) ?
        Logica brengt je van A naar B, fantasie brengt je overal, en anders pak je de motorfiets.... of bezoek je www.docraphotography.be

        Comment


        • #5
          Re: Hoe testen of de IS van je Canon lens werkt?

          Ik heb ooit een objectief verkocht en toen de koper het kwam ophalen testte hij de werking van de IS als volgt.
          Je camera op live view zetten ofte via het scherm kijken, zo dicht mogelijk inzoomen, maken dat je iets in beeld hebt natuurlijk, en bij het half induwen van de sluiterknop zag je een lichte trilling van het beeld, waarna het als het ware heel kort bevroor.
          Nu weet ik dat de IS werkt zei hij .... Ik had het alvast nog niet zo geprobeerd.
          Benieuwd of er nog zijn die deze 'methode' kennen/toepassen.

          Comment


          • #6
            Re: Hoe testen of de IS van je Canon lens werkt?

            IS testen: AF uit en op de afdrukknop drukken met de lens aan je oor, hoor je geluid dan werkt de IS. Je weet dat die werkt, maar niet of die goed werkt.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Hoe testen of de IS van je Canon lens werkt?

              Oorspronkelijk geplaatst door Nickel Bekijk bericht
              Wat plaats ik dan best hier? Een paar raw's onbewerkt in lightroom omzetten naar jpg en linken plaatsen hier ?
              Een full size jpeg online zetten en hier een linkje plaatsen, lijkt mij het handigst. De raws zullen wellicht niet bij iedereen open gaan, afhankelijk van de versie en jouw toestel.

              Oorspronkelijk geplaatst door Nickel Bekijk bericht
              Of kan ik op een of andere manier checken in lightroom waar mijn scherpstelpunt ligt en om te zien of daar de fout zit? Of biedt dit ook geen oplossing als je herkadreert en wordt gewoon het geselecteerd scherpstelpunt weergegeven dan (zijnde een centraal scherpstelpunt) ?
              Inderdaad, herkadreren betekent dat een eventuele aanduiding van het punt met focusdetectie niet meer op de juiste plaats in de foto staat.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: Hoe testen of de IS van je Canon lens werkt?

                Testen of IS werkt? Lens bv op 100mm, een sluitertijd van 1/25s. Diafragmaopening zo klein mogelijk. Enkele foto's maken zonder IS en dan enkele met IS. De twee reeksen vergelijken.

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe testen of de IS van je Canon lens werkt?

                  De testfoto's staan op volgende link http://s303.photobucket.com/user/Nickel240/library/Test Wel niet de beste foto's hé, gewoon geëxporteerd uit lightroom zonder bewerking, verscherping of selectie. Hopelijks kunnen jullie ze zien.
                  Last edited by Nickel; 13 april 2016, 20:03.
                  Logica brengt je van A naar B, fantasie brengt je overal, en anders pak je de motorfiets.... of bezoek je www.docraphotography.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe testen of de IS van je Canon lens werkt?

                    Een poging tot direct link











                    Logica brengt je van A naar B, fantasie brengt je overal, en anders pak je de motorfiets.... of bezoek je www.docraphotography.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe testen of de IS van je Canon lens werkt?

                      Met mijn 24-105 zie ik dat dadelijk in de zoeker. Als ik die op 105 instel en dan de knop half indruk om scherp te stellen zie je gewoon de werking in de zoeker, die wordt plots een stuk stabieler (maar de schokken worden "groter"). Werk wel altijd met het centrale scherpstelpunt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe testen of de IS van je Canon lens werkt?

                        Je fotografeert hier vooral mensen in beweging. De sluitertijden lijken me toch wat te lang bij de meeste fotos om hun beweging echt te bevriezen. Aan de IS zal het dus niet liggen.
                        Beter je ISO wat omhoog brengen en/of diafragma meer opendraaien.
                        Last edited by dleemans; 14 april 2016, 23:54.
                        David Leemans
                        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe testen of de IS van je Canon lens werkt?

                          Is het normaal dat ik geen full size kan downloaden maar enkel een versie met 1024px aan de langste kant?
                          Op die kleine weergave is in elk geval niets verkeerds te zien, maar op dat formaat verwacht ik ook niet veel te zien...

                          De sluitertijden zijn wat aan de trage kant, inderdaad. Met een 70D hoef je toch geen schrik te hebben van ISO 400 of 800 om het jezelf wat makkelijker te maken.
                          Los van sluitertijd, moet je er waarschijnlijk ook rekening mee houden dat ook jij beweegt wanneer je onderwerp beweegt. Als je tijdens of net na een beweging met je lens de foto maakt, kan het zijn dat de stabilisatie-elementen zelf nog in beweging zijn, en dan krijg je ook bewegingsonscherpte.

                          Als het beweegt, zou ik al snel geneigd zijn om de IS uit te schakelen. De IS heeft wel een modus voor laterale beweging (panning) maar als het onderwerp niet in een vlotte beweging in een bepaalde richting beweegt, werkt ook die IS-modus eigenlijk tegen.
                          Pieter
                          --
                          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe testen of de IS van je Canon lens werkt?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                            Is het normaal dat ik geen full size kan downloaden maar enkel een versie met 1024px aan de langste kant?
                            Op die kleine weergave is in elk geval niets verkeerds te zien, maar op dat formaat verwacht ik ook niet veel te zien...
                            Oeps, zal inderdaad kloppen van die 1024px . Heb dit waarschijnlijk vergeten af te vinken bij mijn export uit Lightroom maar ik moet wachten tot ik thuis ben deze avond om die export nog eens te kunnen doen. Zal dan melden dat de foto's achter de link geupdated zijn.
                            Maar als ik jullie eerst conclusies lees moet ik dus mijn sluitersnelheid nog vlugger zetten voor dit soort fotografie dan dat ik nu al deed? En voor dergelijke zaken de IS zelfs best afzetten.
                            Alvast bedankt voor jullie eerste adviezen. We leren nog alle dagen (heel) veel bij ;-)
                            Logica brengt je van A naar B, fantasie brengt je overal, en anders pak je de motorfiets.... of bezoek je www.docraphotography.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoe testen of de IS van je Canon lens werkt?

                              Voor onbewerkte foto's recht uit het bakske vind ik hier toch niets mis mee.Je kan inderdaad de iso nog wat verhogen om een rappere sluitertijd te bekomen.
                              De IS zou ik wel niet afzetten als je uit de hand werkt.

                              Mvg Yves.
                              What you see is what you get

                              Comment

                              Working...
                              X