Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kan een fototoestel last hebben van de warmte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kan een fototoestel last hebben van de warmte

    Ik kan me namelijk niet van de indruk ontdoen dat vele van de foto's die ik de vorige 2 weken maakte in Sri Lanka, minder scherp zijn dan gewoonlijk en meer last hebben van ruis...
    Heeft iemand van jullie ook zo'n ervaringen?

  • #2
    Re: Kan een fototoestel last hebben van de warmte

    uw toestel kan last hebben van extreme hitte...
    Maar dat zijn dan eerder mechanische problemen.
    Visueel kan je ook problemen hebben door de hitte doordat warmlucht een andere brekingsindex heeft.
    En dan krijg je thermische aberratie, in het extreme gevallen krijg je dan een fata morgana
    ţú söngst til mín, svo hljótt... "ég ţakka ţér ţá von sem ţú gafst mér"
    Freelance bedrijfsfotograaf
    klikerdeklik hier voor mijn website!

    Comment


    • #3
      Re: Kan een fototoestel last hebben van de warmte

      oké
      Aberratie heb je bv ook aan de uitlaten van vliegtuigmotoren, dat weet ik, maar daar gaat het mij niet om.
      Zoals ik probeerde uit te leggen, gaat het me om een "wolliger" effect op mijn foto's.
      Ter plaatse leek het mij ook alsof de sluitertijd een stuk langer was dan wat het hier in ons landje is bij éénzelfde helder weer.
      Voor een stuk ook de verlkaring van meerdere wat onscherpe foto's.

      Comment


      • #4
        Re: Kan een fototoestel last hebben van de warmte

        Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
        oké
        Aberratie heb je bv ook aan de uitlaten van vliegtuigmotoren, dat weet ik, maar daar gaat het mij niet om.
        Zoals ik probeerde uit te leggen, gaat het me om een "wolliger" effect op mijn foto's.
        Ter plaatse leek het mij ook alsof de sluitertijd een stuk langer was dan wat het hier in ons landje is bij éénzelfde helder weer.
        Voor een stuk ook de verlkaring van meerdere wat onscherpe foto's.
        Sorry had het effe misbegrepen...
        De sluiter kan idd wel eens afzien...
        Ooit zelf al meegemaakt met men backup toestel, die was een halve dag in de koffer blijven liggen (van 10.00 tot 14.00) tijdens een hittegolf en toen deed de sluiter ook raar...
        De dag er na was er niks meer mee aan de hand.
        ţú söngst til mín, svo hljótt... "ég ţakka ţér ţá von sem ţú gafst mér"
        Freelance bedrijfsfotograaf
        klikerdeklik hier voor mijn website!

        Comment


        • #5
          Re: Kan een fototoestel last hebben van de warmte

          De camerasensor is, net zoals elke solid state electronica, gevoelig voor warmte .. daarom worden in de (amateur)astronomie de camera bodies gekoeld ...

          edit: zie deze link voor een visueel verschil tussen gekoeld/ongekoeld ..
          http://www.cooleddslr.com/cooleddslr.php

          Comment


          • #6
            Re: Kan een fototoestel last hebben van de warmte

            Enkele jaren geleden was het heel erg warm tijdens de fly-in op het vliegveld van Malle, op de avondfoto's zit er daardoor ook veel meer ruis dan wat ik verwachtte (s' avonds bleef het heel warm).
            Het is dus heel normaal dat er eerder ruis te zien os op de foto's naarmate de temperatuur van de sensor hoger wordt.
            Dat is ook de reden waarom er camera's worden omgebouwd (koeling op de sensor) voor astrofotografie waarbij de sluitertijden heel lang kunnen zijn.
            Nachtfoto's op een koude winternacht hebben dus minder ruis dan tijdens een warme zomernacht.
            Overdag zie je het verschil doorgaans niet zo snel omdat de sluitertijden dan korter zijn.

            Als het heel warm is, dan zie je op foto's waarbij het onderwerp wat verder van de camera verwijderd is ook nog de "trillingen" van de lucht, daardoor worden de foto's ook minder scherp.
            Zeker boven een wegdek waar de zon de hele dag op heeft geschenen wordt dat effect nog versterkt.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Kan een fototoestel last hebben van de warmte

              Natuurlijk heeft een sensor daar last van, waarom zouden ze anders bij Nikon dit in gedachten hebben.

              Nikon wil concept externe koeling voor camera's patenteren
              Nikon heeft in Japan een patent aangevraagd voor een koelingsssyteem voor digitale camera's, waarbij de statiefbevestiging van de camera kan dienen als inlaat voor de koellucht. Het systeem zou bijvoorbeeld geďntegreerd kunnen worden in een batterijgreep voor spiegelreflexcamera's.

              Volgens de aanvraag die het Japanse patentblog Egami publiceerde, zou Nikon de koelventilator en de opening voor het aanzuigen van de lucht in de zijkant van de batterijgreep van een spiegelreflexcamera kunnen stoppen. Het systeem zou de uitgaande lucht zou dan via een aangepaste statiefaansluiting in de camera kunnen persen om de sensor te koelen. De verwarmde lucht kan dan weg via openingen aan de bovenkant van de camera. De elektronische koppeling tussen camera en batterijgreep regelt de rotatiesnelheid van de fan; de fan zou een variabele snelheid hebben, die hiervoor instructies krijgt van de camera.

              Nikon 1 external grip 200pxIn de patentaanvraag staat ook een variant met een externe grip zonder batterijmogelijkheid waarbij de ventilator aan de onderkant van de grip zit en de lucht direct in de opening van de statiefaansluiting kan blazen. Nikon levert voor zijn Nikon 1-modellen al een externe grip waarin de fabrikant dit kan inbouwen.

              Het patent lijkt vooral handig voor video. Bij langere opnames stijgt namelijk de temperatuur van de beeldsensor. Daardoor vermindert de beeldkwaliteit. Ook in warme gebieden zou een externe koeling uitkomst kunnen bieden om de zogeheten 'versterkingsruis' te verminderen. Door het gebruik van een extern koelsysteem, kan het basissysteem klein gehouden worden.
              Last edited by Guest42; 13 april 2016, 07:31.

              Comment


              • #8
                Re: Kan een fototoestel last hebben van de warmte

                In de nieuwe Canon 1dx mkII zou een schoorsteen zijn ingebouwd
                om overtollige warmte af te voeren van de sensor.
                Dit heb ik vernomen van Canon.
                Zoals reeds vermeld hierboven is het vooral de sensor die te warm kan worden.
                Heb ik nog meegemaakt met mijn ouwe getrouwe 50D die tijdens een hittegolf dag
                aangaf via de LCD dat de sensor te warm was geworden.
                Er zijn sneller problemen bij hogere temperaturen tov bij koudere temperaturen het ik reeds
                ondervonden.
                Enkel deze winter bij een gevoelstemperatuur van -17 graden was mijn LCD uitgevallen van mijn 1DS MKIII, na geleidelijke
                opwarming was alles terug in orde. Voor de rest bleef het toestel perfect werken.

                Groetjes,

                Dirk

                Comment


                • #9
                  Re: Kan een fototoestel last hebben van de warmte

                  Ik heb in december en januari 6 weken op de Filipijnen doorgebracht.Daar kan het ook warm,zelfs heet zijn.Ik zie geen verschil met de foto's gemaakt in Belgie.Ik heb zelfs foto's gemaakt op 4000 iso,praktisch geen ruis(zie foto Filipijnse danseres hier op het forum bij mensen )deze is wel genomen bij aircon binnen,maar buiten was het wel warm.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kan een fototoestel last hebben van de warmte

                    Shane Hurlbut heeft een video voor de Amerikaanse marine gemaakt met 7D's en 5D's, alleen op lokatie in Bolivia met de camera in een afgesloten behuizing bij 46 graden en in de volle zon hadden ze problemen met de hitte. Dit hebben ze ter plekke opgelost door de camera's af te koelen met een busje perslucht:


                    Filmmakers Academy is a premium educational platform for filmmakers by industry leaders who reveal how to master your craft in cinematography, directing, post-production, and more!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kan een fototoestel last hebben van de warmte

                      Oorspronkelijk geplaatst door appelboom Bekijk bericht
                      Visueel kan je ook problemen hebben door de hitte doordat warmlucht een andere brekingsindex heeft.
                      En dan krijg je thermische aberratie, in het extreme gevallen krijg je dan een fata morgana
                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Als het heel warm is, dan zie je op foto's waarbij het onderwerp wat verder van de camera verwijderd is ook nog de "trillingen" van de lucht, daardoor worden de foto's ook minder scherp.
                      Zeker boven een wegdek waar de zon de hele dag op heeft geschenen wordt dat effect nog versterkt.
                      Ik sluit mij daarbij aan...

                      Bij normale sluitertijden lijkt het mij niet waarschijnlijk dat de sensor of de sluiter echt problemen ondervinden die zichtbaar kwaliteitsverlies in de foto's veroorzaken. Ik zou de oorzaak eerder zoeken bij de weersomstandigheden: felle zon, sterkere reflecties, optische vervormingen door luchttemperatuur en -vochtigheid, ... dat soort dingen. Het effect hoeft niet zo sterk te zijn als bij een straalmotor, heet asfalt of verdampend water; een subtielere vorm daarvan is genoeg om het optische pad te verstoren.
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kan een fototoestel last hebben van de warmte

                        Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                        Ter plaatse leek het mij ook alsof de sluitertijd een stuk langer was dan wat het hier in ons landje is bij éénzelfde helder weer.
                        Bij zelfde licht, langere sluitertijd: verkeerde instelling of overbelichte foto's. Als ik zoiets opmerk, ga ik ter plaatse al eens zoeken wat de reden zou kunnen zijn.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kan een fototoestel last hebben van de warmte

                          Was m'n eigen topic uit het oog verloren.
                          Al mijn vrije tijd gaat namelijk momenteel naar "ontwikkelen" van 2000 foto's van de bewuste reis.
                          Toch bedankt voor jullie reacties ;-)
                          Last edited by dréten; 15 april 2016, 21:59.

                          Comment

                          Working...
                          X