Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zelfbouw Electronische Ontspanner 300D en 10D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zelfbouw Electronische Ontspanner 300D en 10D

    Beste forumlezers,

    Heeft iemand van jullie reeds ervaring opgedaan met het bouwen van een electronische zelfontspanner voor de Canon 300D en 10D. Het schijnt echt niet moeilijk te zijn en je bespaart je een pak euro's.

    Bij m'n eerste gedachte ging ik er van uit dat dit systeem bruikbaar zou zijn op de 300D en de 10D, maar ik kwam er gauw achter dat de 300D een E3 2.5mm mini jack heeft en de 10D een N3 connector.

    Ik heb immmers op het net de volgende info gelezen:

    http://www.peeters.com/300d.html (voor de 300D)

    en voor de 10D:

    Deze link bevat mogelijks een virus, opgelet!!
    http://members.tripod.com/~ghonis/10dshutterswitch.html
    Heeft iemand van jullie verdere tips of links over het maken van zo'n box?
    Reden van deze constructie zou zijn voor astrofotografie en het pure knutsel- en leergenot.

    Groetjes,

    Peter
    Last edited by SkyGazer; 27 augustus 2004, 09:36.

  • #2
    Re: Zelfbouw Electronische Ontspanner 300D en 10D

    OPGELET VIRUS OP DE SITE VIA DEZE LINK !!!!!!
    Last edited by Guest9; 26 augustus 2004, 11:16.

    Comment


    • #3
      Re: Zelfbouw Electronische Ontspanner 300D en 10D

      Virus? Welk dan? Op welke link? Dan kan ik 'em verwijderen uit m'n post. M'n virusscanner heeft niks opgemerkt? Heb nochtans de recentste definities...

      Comment


      • #4
        Re: Zelfbouw Electronische Ontspanner 300D en 10D

        De draadloze afstandsbediening voor de 300D kost €20....lijkt me niet echt de moeite om daarvoor aan de slag te gaan.
        Mark (300D)

        Comment


        • #5
          Re: Zelfbouw Electronische Ontspanner 300D en 10D

          Van virus niets gemerkt...

          Als je een beetje handig bent en overweg kunt met soldeerbout en boormachine/dremel dan is het best wel te doen! Er komt uiteindelijk geen elektronica bij kijken, niwaar. Enkel wat draad en enkele schakelaartjes. Bovendien kan het nog een pak kleiner, naar mijns inziens...
          Das Glück fliegt, wie es fängt, der hat es. Nikon coolpix990

          Comment


          • #6
            Re: Zelfbouw Electronische Ontspanner 300D en 10D

            Ik heb echter ook nog hetvolgende gevonden op't net (voor de geinteresseerden). Een duitser heeft een truuk bedacht om de N3 connector na te maken met behulp van een PS2 connector.



            Zie de twee pdf'jes om te downloaden "Bau eines connector.pdf" en "Bau_N3.pdf".

            @Cyrox: inderdaad, omdat die 300D geen N3 connector heeft en gewoon een simpel stereoplugje accepteert als connector.
            De electronische shutterrelease voor een 10D is echter stukken duurder...
            Last edited by SkyGazer; 26 augustus 2004, 13:38.

            Comment


            • #7
              Re: Zelfbouw Electronische Ontspanner 300D en 10D

              grrr heb gekeken op de zelfbouw site, nou zie ik er niet tegen op om te gaan knutselen, maar is nou nergens zo connector te koop voor de d10.

              dat is het enigste waar ik tegen op zie als in de drie kleine pinnetjes ziet in de came

              wat betreft de draadloze, wat is dan de optie voor de d10
              politie honden trainen en glamour fotografie

              Comment


              • #8
                Re: Zelfbouw Electronische Ontspanner 300D en 10D

                virus op link voor 10D bij mij geblokkeerd real time protection symantec def 25/08/2004 rev21

                Comment


                • #9
                  Re: Zelfbouw Electronische Ontspanner 300D en 10D

                  Oorspronkelijk geplaatst door hans vogelzang
                  grrr heb gekeken op de zelfbouw site, nou zie ik er niet tegen op om te gaan knutselen, maar is nou nergens zo connector te koop voor de d10.

                  dat is het enigste waar ik tegen op zie als in de drie kleine pinnetjes ziet in de came

                  wat betreft de draadloze, wat is dan de optie voor de d10
                  Mja, inderdaad, mocht je zo'n connector op de kop kunnen tikken voor enkele euro's is zo'n electronische zelfontspanner gemaakt in een moment. De 300D echter werkt met zo'n een mini stereoplugje, dat is zeer gemakkelijk te bekomen (en goedkoop).

                  Ik heb artikels op het net gelezen die véél verder gaan in de bouw van die ontspanner en zelfs een seriële link maken met hun PC. Daar las ik dat de meesten gewoon zo'n connector kopen (maar de voor die kostprijs - rond de 45 tot 60 dollar - koop je gewoon bijna de volledige ontspanner bij Canon )

                  Blijkbaar is de enige producent van die connector Canon zelf!

                  Ik ga dit weekend toch eens proberen om die 10D connector zelf te fabriceren...

                  Peter

                  Comment

                  Working...
                  X