Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Inrichting thuisstudio'tje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Inrichting thuisstudio'tje

    Ik ben al een tijdje zinnens een kleine thuisstudio in te richten, ik beschik hiervoor over een ruimte van circa 3 bij 6 meter. Nu viel mijn oog op een starterskit van Linkstar (MTGK 3150U). Hierin steken, onder meer, 3 flitsers van 150 W/s. Kan iemand me advies geven over de bruikbaarheid hiervan in de opgegeven ruimte ? Zou voornamelijk gebruikt gaan worden voor portretten.
    André.
    André -->Nikon D7000 + D7200 - Glaswerk Nikon 35mm en 50mm 1.8- Tamron 17-50mm 2.8 - Nikon 18-105mm, 18-200mm en 70-300mm - Samyang 8mm fisheye , verder nog vanalles - je wil het niet weten 😏

  • #2
    Re: Inrichting thuisstudio'tje

    Is er nu écht niemand met een eigen studiootje bezig ? Dat geloof ik niet. Als er geen commentaar over volgend setje af kan, wat gebruiken jullie dan als hobbyist ?

    Mvg, André
    André -->Nikon D7000 + D7200 - Glaswerk Nikon 35mm en 50mm 1.8- Tamron 17-50mm 2.8 - Nikon 18-105mm, 18-200mm en 70-300mm - Samyang 8mm fisheye , verder nog vanalles - je wil het niet weten 😏

    Comment


    • #3
      Re: Inrichting thuisstudio'tje

      Ik snap wel dat budget een rol speelt maar ergens moet gezond verstand ook spelen.
      Zelf ben ik van die speelgoedkits geen fan. Je kan daar niets zinnig mee fabriceren. Vermogen is massas te laag.
      Wij geven 500 euro en meer uit aan 1 flitskop en jij wil er 3 kopen voor 300 euro met statieven en softboxen inbegrepen? Ergens moet je toch een conclusie kunnen trekken voor dit groot verschil.

      Je bent dan nog beter om 1 kop te kopen maar dan van een degelijk merk en met een degelijk vermogen.
      En dan later beetje bij beetje bij te kopen naar gelang de bruine het kan trekken.

      Comment


      • #4
        Re: Inrichting thuisstudio'tje

        Ik heb een starterset gekocht van 150 euro. (Wel 220W) Als ik later wil uitbreiden, kan ik. Zo niet, ben ik geen massa's geld kwijt.


        Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

        Comment


        • #5
          Re: Inrichting thuisstudio'tje

          Ik heb vorig jaar ook een setje gekocht voor thuis. Ik ben maar een beginner en heb absoluut niet de kennis van anderen hier op het forum. Maar de info die ik vooral mee kreeg, was inderdaad om voldoende vermogen te nemen en dit afhankelijk van wat je wilt fotograferen in de studio. Met 1 studioflitser kan je al heel veel mee doen. En zoals met alles in de fotografie kan je hier zo duur in gaan als je wil. Naar mijn bescheiden mening denk ik dan dat je met hetzelfde budget beter 1 of 2 studio flitsers kan kopen van minimum 350Ws. Maar nogmaals ik ben maar een beginner en er zijn er hier genoeg die je hier veel meer advies in kunnen geven. Ter info: ik heb destijds de set van Falcon Eyes met 2 flitsers van 350Ws incl. Softbox bij Art en Craft gekocht voor nog geen 300 euro. Veel succes met je zoektocht!

          Comment


          • #6
            Re: Inrichting thuisstudio'tje

            Ik begrijp de reacties, en inderdaad, het is erg .goedkoop, maar toch hebben die drie 150 W/s flitsertjes elk een richtgetal van 35, vergelijkbaar met een redelijke opzetflitser dus. Vanwaar dan dat "massa's vermogen te weinig" ?
            Gezien m'n beperkte ruimte moet ik toch geen 500 W/s flitsers gaan plaatsen om die dan op slechts 25% van hun vermogen te gaan gebruiken dacht ik ... of zie ik dat verkeerd ?
            André -->Nikon D7000 + D7200 - Glaswerk Nikon 35mm en 50mm 1.8- Tamron 17-50mm 2.8 - Nikon 18-105mm, 18-200mm en 70-300mm - Samyang 8mm fisheye , verder nog vanalles - je wil het niet weten 😏

            Comment


            • #7
              Re: Inrichting thuisstudio'tje

              Goedkoop is niet de issue alhoewel het een indicatie is dat er ergens wel iets aan moet schorren anders kocht iedereen het.

              Ook de professional kijkt op zijn centen en gaat meestal een flitskop kopen in de prijsklasse van 500 euro zonder opties.
              Weet dat merken als Profoto, Bowens,... van nog een heel ander prijsklasse zijn en dat moet je als enthousiast niet gaan kopen natuurlijk.
              Je krijgt er dan wel lekkers bij zoals HSS waardoor je sport en snelle actie kan vastleggen of buiten in volle zon met open diafragma kan werken.

              Is ook niet nodig om te starten. Maar ergens tussenin is zeker niet onverstandig als je echt goed werk wil leveren.

              Je neemt het richtgetal als referentie maar houw u daar vooral niet te sterk aan vast. Een normaal richtgetal voor een reportageflits is 58 en de laatste tijd zelfs meer 60.
              Dat neemt niet weg dat zelfs met 60 ze nog steeds een laag vermogen hebben. Die dingen zijn niet gemaakt om daar een lichtomvormer op te plaatsten en dat is hun doel ook niet. Een reportageflits heeft een vermogen van ongeveer 50 a 60 W/s.

              Waarom dan die studiokoppen? Wel het is zo dat de betere softbox, octa,... intern 2 difussers heeft en dat houd superveel licht tegen. Reken toch vlot op minstens 2 stops verlies.
              Een stop = een halvering van het vermogen!

              Dus stop je er 500W/s in dan schiet er nog 125W/s over aan de voorzijde. Zo heel veel is dat al niet meer.
              In die goedkope spulletjes zitten geen 2 diffusers maar 1 frontdoekje. Dat resulteert in een slechte lichtverdeling en hotspots op je model.
              Het betere werk zal je er nooit uit halen. Schieten op F11 of F16 full body kan je wel vergeten. Er is massas vermogen te kort.

              En zo kan ik nog een pak argumenten geven van tekortkomingen aan het setje die je in gedachten hebt.
              Zo denk ik bv ook aan uitbreiding. Waar ga je bv een stripbox vinden die daar op past? Of een beautydish? Of nog maar een eenvoudige open reflector?
              Hoe ga jij achtergronden wit krijgen daarmee? Pfff, sorry zun, ik moet mij even inhouden van de lach.
              Een gridje op je reflector?
              Vergeet het maar.
              Er zitten 50X70 "softboxen" bij. Hoe ga jij zacht licht maken?

              In conclusie: rommel.

              Als je met zoiets start dan begin je met een overzicht van de markt en kies je uiteindelijk voor een systeem. Bv Bowens, Elinchrom, of het goedkoper speedring van FE.
              Let op: Je kiest hier niet het merk van flits maar het soort aansluiting want daar zal je het mee moeten doen.

              Het spreekt voor zich dat die aansluiting zal bepalen welke lichtomvormers je zal kunnen kopen.
              De meest verkrijgbare zijn de systemen die ik al zei alhoewel er nog een paar systemen zijn in de markt.

              Dan ga je op zoek naar flitskoppen met die aansluiting. En zo kom je meestal automatisch terecht in de prijsklasse waar ik het al over had.
              Als je dan de prijs van al je materiaal gaat samentellen dan kom je al snel op een paar duizend euro uit wat normaal is.

              Kun je dan helemaal niets aanvangen met die kit van 300 euro? Ja toch wel. Het zou een leugen zijn te zeggen dat je helemaal niets ermee kan doen.
              Een headshot zal zeker perfect lukken.
              Maar je zal al snel merken dat je permanent tegen de grenzen ervan zal werken als je meer wil en er geen creatieve uitbreiding mogelijk is.
              Dat is trouwens ook de reden dat je nooit knallende full body voorbeeldfoto´s zal zien die met die set gemaakt zijn. Het is gewoon technisch niet mogelijk.

              Ik gebruik mijn studiomateriaal ook al eens op locatie buiten in volle zon. Met je 150W/s zal je op de foto niet eens zien dat er geflitst is geweest LOL.

              Als het dan toch echt goedkoop moet, kijk dan eens bij Falcon Eyes (maar let er wel op dat je het systeem met speedring gebruikt dan)
              Die dingen zijn goed bruikbaar in amateurstudio.

              Comment


              • #8
                Re: Inrichting thuisstudio'tje

                Mag ik je danken voor je uitermate uitgebreide toelichting ! Gaan veel mensen mee gebaat zijn. Ik ga d'er nog eens goed over nadenken, want m'n studiootje zou maar voor beperkt gebruik bestemd zijn. Ik ga d'er écht geen pak geld tegen aan gooien, niet uit geldgebrek, enkel uit praktisch oogpunt. Waarschijnlijk zijn doordachte buitenopnamen net zo goed, zoniet beter, en véél goedkoper.

                Verstuurd vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk
                André -->Nikon D7000 + D7200 - Glaswerk Nikon 35mm en 50mm 1.8- Tamron 17-50mm 2.8 - Nikon 18-105mm, 18-200mm en 70-300mm - Samyang 8mm fisheye , verder nog vanalles - je wil het niet weten 😏

                Comment


                • #9
                  Re: Inrichting thuisstudio'tje

                  Ik heb zelf een studiootje van 5 x 4 meter. Flitsers van Linkstar, 250 watt. En dit is meer dan genoeg. Goed betaalbaar merk, wat ik al bijna 10 jaar heb en nog nooit kapot is geweest. Als je daar geen full-body mee kan belichten, dan zegt dat meer iets over de fotograaf.

                  Nog even een aanvulling... Ik heb mijn flitsers meestal op 50-75% sterkte. En in een studio is het waanzin om te werken op f11 of f16. Raar advies
                  Last edited by danielsl; 17 april 2016, 00:40.
                  D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                  Comment


                  • #10
                    Re: Inrichting thuisstudio'tje

                    Ik snap je frustratie wel daniel maar voor het betere werk kan je er niet omheen dat je ook het beter materiaal nodig hebt.
                    Met 150W kom je er ook als je met open diafragmas gaat werken. Maar het betere studiowerk wordt zo niet gemaakt.
                    F11 is echt niet abnormaal in studio. Het is zelfs pure noodzaak bij groepen. Dat zou je moeten weten voor je in de aanval gaat.

                    Ik snap wel dat mensen er geen geld aan willen geven en dan die goedkope rommel aankopen. Maar eigenlijk doen ze zichzelf de das om.
                    Je ziet dat aan de beelden ook trouwens.

                    Nu het staat ieder vrij om met een 2CV rond te rijden. Het rijd ook. Maar kom dan niet klagen dat er veel beperkingen zijn.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Inrichting thuisstudio'tje

                      Heeft niets met frustratie te maken. Er wordt niet gekeken naar wat de TS vraagt. Hij heeft een kleine thuisstudio en zal dus geen groepen gaan fotograferen in deze ruimte.
                      500 watt is gewoon overkill. Kleiner diafragma van f8 is dan ook niet nodig.

                      Je hebt geen topmateriaal nodig om mooie platen te maken. Linkstar is een degelijk merk. Meen dat er zelfs attributen van Bowens op passen
                      D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                      Comment


                      • #12
                        Re: Inrichting thuisstudio'tje

                        Hallo André,

                        ik ben in may vanaf pinksterfeest in De Haan een heb producties in Antwerpen te doen.
                        Ik heb 1000Ws Bowens Gemini Pro bij een ook Elinchrom RX One met 100Ws.
                        Je ben graag uitgenodigt om vergelijk te maken.

                        Groeten uit duitsland

                        Carsten
                        Greets Carsten
                        It don´t mean a thing if it ain´t got that swing
                        (Duke Ellington)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Inrichting thuisstudio'tje

                          De haan aan zee caprinz?

                          Ik zou graag eens langskomen om die Bowens 1000Ws eens in aanschouw te nemen en uw ervaringen te horen hiermee.
                          Maar ik kan je geen persoonlijk bericht sturen daarom doe ik het maar even via hier.
                          Als je wil mij een persoonlijk bericht te sturen zodat ik een praatje mag komen doen bij jou.
                          Als het u past natuurlijk.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Inrichting thuisstudio'tje

                            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                            De haan aan zee caprinz?


                            Maar ik kan je geen persoonlijk bericht sturen daarom doe ik het maar even via hier.
                            Als je wil mij een persoonlijk bericht te sturen zodat ik een praatje mag komen doen bij jou.

                            Ja ,is De Haan aan zee.
                            Ik heb een pb gestuurt met Email adress.
                            Greets Carsten
                            It don´t mean a thing if it ain´t got that swing
                            (Duke Ellington)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Inrichting thuisstudio'tje

                              Ik weet niet of je nog steeds op zoek bent, maar ik kan de Jinbei DM2 heel erg aanraden. Ik werk in mijn studio met 200 en 300 watt op ISO200 en F8-f11, portretten en full body's. Ik heb er nu 3 jaren mee gewerkt, neem gemiddeld per week zo'n 1000 foto's ermee en heb nog niet één flitsbuis moeten vervangen. De koppen kosten momenteel 134 euro per stuk op fotokonijnenberg. Jinbei gebruikt een Bowens koppeling, dus compatibel met heel veel modifiers. Jinbei zelf verkoopt zelf ook zowat alles wat je nog maar zou willen. Softboxen, octoboxen, umbrella's, beautydishes, snoots, barndoors, boxspots, etc ...

                              Kijk eens op http://www.dennisclaes.be/portfolio-2/ Alle foto's daar zijn met die flitsers gemaakt. Ze zijn ideaal om mee te starten.

                              Ikzelf ben nu op een punt gekomen dat ik wil upgraden. Ik wil flitsers waarvan ik de kracht kan bijstellen op afstand, een kortere flitsduur, HSS, TTL ... tja, voor zo'n zaken betaal je natuurlijk veel meer. Maar als beginner ga je dat zelden nodig hebben. Ik kan deze dus echt aanraden: http://www.fotokonijnenberg.be/jinbe...e-flits-unit-1
                              http://www.dennisclaes.be

                              Comment

                              Working...
                              X