Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 70-300mm stuk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor 70-300mm stuk

    Hallo,

    Ik ben erachter gekomen dat mijn telelens stuk is. Ik denk dat de AF motor naar de vaantjes is. De lens maakte altijd al rare mechanische geluiden maar deed het wel. Nu dus niet meer. Het is een lens van rond de 550€. Wat denken jullie, is herstelling nuttig? Ik lees op dit forum dat prijzen van bijna 400€ voor de herstelling niet abnormaal zijn. Is het dat waard?

    Groetjes
    Nikon D90 - Nikkor 18-105mm f3.5-5.6 - Sigma 70-300mm f4-5.6 - Statief König KN-Tripod60 - Statief König KN-Tripod17

  • #2
    Re: Nikkor 70-300mm stuk

    Bij Procirep kon je in het verleden een prijzentabel raadplegen met richtprijzen.
    Helaas is de website vernieuwd en ook de prijzen zijn verdwenen: http://www.procirep-belux.com/
    Vermoedelijk is je lens niet meer in garantie.
    Een telefoontje naar Procirep kan uiteraard nooit geen kwaad.
    Maar indien de herstelling voor deze lens meer dan 200 euro bedraagt (waar ik voor vrees), dan koop je beter een nieuwe lens.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor 70-300mm stuk

      Een bestek laten opmaken, kost ook al wat bij Procirep... 40 euro of zo?
      Als er echt serieuze werken nodig zijn, zou het wel eens kunnen dat je beter af bent met een nieuwe lens. Een Tamron 70-300 VC is eigenlijk beter en kost een stukje minder.

      Uit interesse: hoe oud is de defecte lens en is ze frequent gebruikt?
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor 70-300mm stuk

        Hallo,

        De lens is iets meer dan 3 jaar oud en is niet vaak gebruikt geweest. Ik vond het vreemd dat de lens mechanische geluiden maakte van in het begin die ik bij geen enkele andere lens hoorde, dit bij het scherpstellen.

        Groetjes
        Nikon D90 - Nikkor 18-105mm f3.5-5.6 - Sigma 70-300mm f4-5.6 - Statief König KN-Tripod60 - Statief König KN-Tripod17

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor 70-300mm stuk

          Oorspronkelijk geplaatst door Streamerke Bekijk bericht
          De lens is iets meer dan 3 jaar oud en is niet vaak gebruikt geweest. Ik vond het vreemd dat de lens mechanische geluiden maakte van in het begin die ik bij geen enkele andere lens hoorde, dit bij het scherpstellen.
          Hmmm... ik dacht nochtans niet dat die lens een slechte reputatie had. Drie jaar is jong, zelfs al zou ze al een paar tienduizend foto's gemaakt hebben.
          Een gestabiliseerde lens hoor je wel tijdens het scherpstellen, maar de AF motor is toch vrij stil voor zover ik het mij kan herinneren. (Anders zou ik het me wel herinneren )

          Wat je wel eens kan tegenkomen met weinig gebruikte lenzen, is dat de bewegende elementen wat vast komen te zitten. De smering schijnt uit te drogen als je ze te lang stil laat liggen...

          Maar goed, dat lost je probleem niet op. Ofwel betaal je Procirep voor een bestek, ofwel gooi je de lens in de vuilbak. Hard, maar zo gaat dat tegenwoordig. Of het zou moeten zijn dat er hier iemand is die een Nikon lens voor jou kan demonteren en inspecteren zonder daar veel geld voor te vragen...
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor 70-300mm stuk

            Hallo,

            Bedankt voor de reacties. Interessant nieuws... ik heb eens een paar keer goed op tafel geklopt met de lens, vanuit het idee dat ik hooguit wat meer kapot kan maken dan ze al is en gezien herstelling allicht geen optie is...

            Wel, na kloppen op tafel doet de lens het weer... voor een paar foto's en dan loopt die weer vast en focust hij weer niet meer. Ik heb dit scenario drie keer kunnen herhalen. Ik denk dus dat onderdelen vast lopen, maar dat er in feite weinig echte schade aan zal zijn.

            Werpt dit een nieuw licht op het nut van een eventuele herstelling?
            Nikon D90 - Nikkor 18-105mm f3.5-5.6 - Sigma 70-300mm f4-5.6 - Statief König KN-Tripod60 - Statief König KN-Tripod17

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor 70-300mm stuk

              Ik heb deze lens ooit ook gehad,maar gelukkig deze problemen niet meegemaakt.
              Wel zou ik heel goed na gaan denken als je hem wel wilt repareren, de kosten schieten bij zoiets de pan uit en 200/300 euro reparatiekosten is voor deze lens het eigenlijk niet meer waard. Leg er 300 euro bij en je hebt een splinternieuwe. Maar dat is uiteraard jou keuze.
              1x Nikon D4s, 1x Nikon D4, Nikkor 14-24 F2.8, Nikkor 24-70 F2.8, Nikkor 70-200 F2.8 VRll, Nikkor 300 F2.8 VRll.

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor 70-300mm stuk

                je weet dat het geld gaat kosten en dat het wss niet meer de moeite is om hem te laten fixen...
                Je bent al in het stadium van hem op tafel te kloppen...
                Waarom draai je hem niet open? wie weet kan je hem zelf maken... En anders kan je er nog een coole koffietas van maken :-p

                L lenses are rugged things. They don't break easy. But one day last year we took on an intern and he proved us wrong. In this video, we show what can be done...
                ţú söngst til mín, svo hljótt... "ég ţakka ţér ţá von sem ţú gafst mér"
                Freelance bedrijfsfotograaf
                klikerdeklik hier voor mijn website!

                Comment

                Working...
                X