Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 105mm F/2.8 EX DG Macro OS HSM Nikon - BACKFOCUS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 105mm F/2.8 EX DG Macro OS HSM Nikon - BACKFOCUS

    Beste forumleden,

    Onlangs Sigma 105mm F/2.8 EX DG Macro OS HSM Nikon aangeschaft. Mooie scherpe lens maar 1 groot probleem: dichtbijzijnde voorwerpen of personen scherpstellen via de zoeker lukt zeer goed maar vanaf het ogenblik dat het onderwerp zich op een verdere afstand begint te begeven (bvb 15 meter ver) zit ik meestal met een nogal opvallende backfocus. heel soms is het correct scherpgesteld zonder backfocus. Heb deze reeds gemonteerd op mijn Nikon D5300 en Nikon D3300. Via lifeview lukt het stukken beter, maar heb de indruk dat het daar toch ook wel eens wilt mislopen.

    Iemand bekend met dit probleem? is vreemd dat dit zich alleen op lange afstand voordoet en bovendien sporadisch correct focust.
    Eventuele oplossing? Is er in België een center waar ik terechtkan om dit te laten corrigeren aangezien ik nog garantie heb...

    Hartelijk dank voor jullie hulp/info.

    Tommy
    Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560

  • #2
    Re: Sigma 105mm F/2.8 EX DG Macro OS HSM Nikon - BACKFOCUS

    Bekend probleem voor mij
    Alles werkt goed kortbij, maar zodra de lens in zijn "oneindig" gebied komt (kijk naar de afstandsschaal op de lens) dan is het hit and miss. In mijn geval is het 100 procent front focus.
    Ik heb alvast een oplossing gevonden: een Nikon lens kopen...

    Nu test ik regelmatig lenzen van andere mensen op mijn D7100 wanneer ik de gelegenheid heb, en... jawel... ik ben exemplaren van hetzelfde type lens tegengekomen die helemaal correct scherpstellen. Onlangs heb ik hier gelezen dat Sigma bij calibratie zelfs zou vragen om de body mee te sturen. Dat klinkt alsof ze de laatste tijd veel calibratieproblemen binnen krijgen op de hersteldienst...
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 105mm F/2.8 EX DG Macro OS HSM Nikon - BACKFOCUS

      Bedankt Pieter voor je reactie (zowel hier als in privéberichten) . Even een update voor de geďnteresseerden of voor mensen die dit probleem misschien ook hebben/hadden.

      Ook in live view mode heb ik op beide camera's hetzelfde probleem. En ook voor zaken op nabije afstand. Blijkbaar had ik nog niet genoeg getest en komt dit nu tot uiting.
      Het lijkt zelfs dat de scherpstelling niet gebeurt waar het zou moeten gebeuren en iedere keer ernaast of "erachter". Indien ik grotere vlakken fotografeer (dus groter dan het "scherpstelpuntvierkantje") lijkt de focus correct te liggen. Indien ik gedetailleerder fotografeer, zoals een paal in de verte of zelfs iets dichterbij, is het onderwerp of de vlakte op de achtergrond scherp (zowel via de viewfinder als via live view mode). Mijn instellingen staan correct.

      Mochten er mensen zijn met dezelfde ervaring, feel free om dit te melden of zelfs de oplossing voor te schotelen :-). Dankjewel.

      mvg,

      Tommy
      Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 105mm F/2.8 EX DG Macro OS HSM Nikon - BACKFOCUS

        Oorspronkelijk geplaatst door Tommy Somers Bekijk bericht
        Ook in live view mode heb ik op beide camera's hetzelfde probleem. En ook voor zaken op nabije afstand. Blijkbaar had ik nog niet genoeg getest en komt dit nu tot uiting.
        Het lijkt zelfs dat de scherpstelling niet gebeurt waar het zou moeten gebeuren en iedere keer ernaast of "erachter". Indien ik grotere vlakken fotografeer (dus groter dan het "scherpstelpuntvierkantje") lijkt de focus correct te liggen. Indien ik gedetailleerder fotografeer, zoals een paal in de verte of zelfs iets dichterbij, is het onderwerp of de vlakte op de achtergrond scherp (zowel via de viewfinder als via live view mode). Mijn instellingen staan correct.
        Als beide scherpstelfuncties vergelijkbare problemen vertonen, lijkt het mij een indicatie dat de lens niet doet wat ze moet. Je hebt het bovendien op 2 bodies...

        Nu omschrijf je hier wel een minder evidente situatie: als je scherpstelt op een paal en de omgeving erachter is in focus, weet je dan wel zeker dat je toestel heeft scherpgesteld op die paal? Dan heb je toch 1 AF-punt gebruikt en heb je in de zoeker bevestiging gezien dat het punt oplicht op die paal? Als je met veel/alle focuspunten actief, of in live view, dit soort situaties fotografeert, is er een grote kans dat de AF gewoon niet op die paal (of vergelijkbaar onderwerp in dergelijke omstandigheden) heeft scherpgesteld.

        Misschien moet je toch eens een paar voorbeeldjes online zetten, maar dan met single-point AF, waar je backfocus ziet - op korte afstand en op grotere afstand.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 105mm F/2.8 EX DG Macro OS HSM Nikon - BACKFOCUS

          ik doe dit inderdaad met 1 AF-punt. in live view mode ook en zelfs ingezoomd (vergroot) op het schermpje. en toch ligt de focus erachter. Ik zou denken dat via live view mode en de contrastdetectie + 1 AF-punt de scherpte zou moeten liggen waar het hoort. En het zou al helemaal toevallig zijn dat beide camera's dezelfde problemen vertonen en het dus aan de body's zou liggen of de software dat de scherpstelpunten in mijn camera aansturen. dan zouden mijn 3 andere lenzen dit probleem waarschijnlijk ook hebben en dat is het geval niet? vanavond ga ik met de lens naar een lokale zaak om na te kijken - grote waarschijnlijkheid dat de glaselementen niet correct afgesteld zijn. ik hou jullie op de hoogte. Bedankt voor je reactie, Pieter :-)
          Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 105mm F/2.8 EX DG Macro OS HSM Nikon - BACKFOCUS

            Ik had een tijd geleden hetzelfde aan de hand met mijn sigma 35 art.
            Scherpstellen was een kwestie van geluk, soms boenk erop soms compleet ernaast.
            Vooral met onderwerpen verder dan een paar meter had hij het moeilijk. Zoals je zegt leek het alsof het scherpstelvlak niet overeenkwam met die in de zoeker.
            Lens binnengebracht voor callibratie en nu tip top in orde.
            Groetjes,
            Dominic

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 105mm F/2.8 EX DG Macro OS HSM Nikon - BACKFOCUS

              Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
              Ik had een tijd geleden hetzelfde aan de hand met mijn sigma 35 art.
              Scherpstellen was een kwestie van geluk, soms boenk erop soms compleet ernaast.
              Vooral met onderwerpen verder dan een paar meter had hij het moeilijk. Zoals je zegt leek het alsof het scherpstelvlak niet overeenkwam met die in de zoeker.
              Lens binnengebracht voor callibratie en nu tip top in orde.
              Bedankt Zibro voor je reactie! dat van een kwestie van geluk herken ik...ik heb soms ook de indruk dat het er wel eens boenk op zit...en dan daarna in de meeste gevallen niet.
              Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 105mm F/2.8 EX DG Macro OS HSM Nikon - BACKFOCUS

                Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
                Vooral met onderwerpen verder dan een paar meter had hij het moeilijk. Zoals je zegt leek het alsof het scherpstelvlak niet overeenkwam met die in de zoeker.
                Lens binnengebracht voor callibratie en nu tip top in orde.
                Heeft Sigma toevallig gevraagd om de body mee te sturen?
                Ik heb dat nu al enkele keren gehoord en ik vraag mij af of het een nieuwe aanpak is...
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma 105mm F/2.8 EX DG Macro OS HSM Nikon - BACKFOCUS

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                  Heeft Sigma toevallig gevraagd om de body mee te sturen?
                  Ik heb dat nu al enkele keren gehoord en ik vraag mij af of het een nieuwe aanpak is...
                  Neen, de body hebben ze niet gehad.
                  Ik ben met de lens terug naar de winkel gegaan, en zij hebben 'm terug gestuurd naar sigma.
                  Dit was ergens in de loop van vorig jaar. Body én lens meesturen zal waarschijnlijk nog beter zijn, maar ik heb maar 1 body en die kan ik niet missen.
                  Groetjes,
                  Dominic

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma 105mm F/2.8 EX DG Macro OS HSM Nikon - BACKFOCUS

                    Toch nog even een update voor de geďnteresseerden en de leden dat me verder hielpen...lens met camera naar Sigma opgestuurd...ze heeft nog nooit zo scherpgesteld als voorheen. De lens werd bijgesteld en werkt nu zelfs op mijn beide body's. Werkt perfect nu...zoals voorheen aangehaald door sommigen: de samenwerking tussen Nikon/Canon en third party lenzen wordt blijkbaar moeilijker en moeilijker. Als we dit telkensmaal moeten doen pfffttt...hartelijk dank aan iedereen voor jullie feedback.
                    Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sigma 105mm F/2.8 EX DG Macro OS HSM Nikon - BACKFOCUS

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommy Somers Bekijk bericht
                      Toch nog even een update voor de geďnteresseerden en de leden dat me verder hielpen...lens met camera naar Sigma opgestuurd...ze heeft nog nooit zo scherpgesteld als voorheen.
                      Eind goed al goed
                      Maar je had je de aankoop van een nieuwe lens waarschijnlijk iets anders voorgesteld...
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sigma 105mm F/2.8 EX DG Macro OS HSM Nikon - BACKFOCUS

                        Wat kost zo'n callibratie eigenlijk? Iemand een idee wat de richtprijs hiervan is?

                        Comment

                        Working...
                        X