Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reeksen hernoemen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Reeksen hernoemen

    Vroeger onder XP had ik een programma waarmee ik hele reeksen kon hernoemen, de naam weet ik niet meer
    Of dit nu een reeks foto's was of een hele reeks muzieknummers, documenten .... maakte niks uit
    Nu zoek ik ook zo'n programma, liefst gratis natuurlijk.

    Om een voorbeeldje te geven ;

    0192 Blauwe Reiger 019 - 1024px
    0193 Blauwe Reiger 020 - 1024px
    0194 Knobbelzwaan 001 - 1024px
    0195 Staartmees 001 - 1024px

    Nu zoek ik dus een programma waarbij ik die eerste reeks cijfers kan aanpassen zonder de rest te veranderen
    Dus dan krijg je ;

    0019 Blauwe Reiger 019 - 1024px
    0020 Blauwe Reiger 020 - 1024px
    0021 Knobbelzwaan 001 - 1024px
    0022 Staartmees 001 - 1024px

    weet er iemand met welk progje dit zou kunnen ?

    Alvast bedankt !

    grts
    Sieg
    Last edited by Sieg; 10 april 2016, 14:54.
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

  • #2
    Re: Reeksen hernoemen

    Advanced Renamer is a free batch file renaming utility to rename multiple files in Windows. Configure renaming method & rename multiple files & folders at once.

    Bulk Rename Utility: Free File Rename Utility for Windows. Bulk Rename Utility allows you to easily batch rename files and folders based upon many flexible criteria. Free Download.


    zelf nooit gebruikt, maar worden wel aangeraden op bep. forums.

    Comment


    • #3
      Re: Reeksen hernoemen

      Ik doe dat al een eeuwigheid met het zwitserse mes bij uitstek voor de PC: Total Commander
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #4
        Re: Reeksen hernoemen

        Irfanview kan dat ook

        Comment


        • #5
          Re: Reeksen hernoemen

          En hoe doe je dat met muziekbestanden ?
          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
          George Orwell

          Comment


          • #6
            Re: Reeksen hernoemen

            Bulk rename utility zou ook mijn keuze zijn. Even zoeken hoe het juist werkt de eerste keer (maar je kan simuleren) en daarna vraag je je af hoe je zonder hebt kunnen leven.

            Comment


            • #7
              Re: Reeksen hernoemen

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              en daarna vraag je je af hoe je zonder hebt kunnen leven.
              Da's ook mijn reactie bij wie (nog) niet Total Commander ontdekt heeft. Daar is uitgebreid hernoemen één van de vele tientallen zaken die je ermee kan doen (kopiëren, moven, zippen, ontzippen, FTP'en etc....).
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

              Comment


              • #8
                Re: Reeksen hernoemen

                cp, mv, tar, gFTP (en xcopy in windows) Maar vermits de ts het over XP heeft denk ik dat hij met windows werkt.

                Total Commander doet me terugdenken aan de tijd van PCTools en dergelijke. Voor de linuxgebruikers is XFE een alternatief.

                Comment


                • #9
                  Re: Reeksen hernoemen

                  Ik doe dergelijk klusje meestal met ReNamer http://www.den4b.com/?x=products is gratis.
                  Er zitten heel wat opties in.
                  Zo kan je ook batches van batches maken (dus batches stapelen om een probleem in stukken aan te pakken).
                  Er moet wel een logica zitten in je rename proces.
                  En je ziet een preview van wat je zal bekomen en krijgt ook waarschuwingen als je per ongeluk dubbele bestandsnamen zou uitkomen.
                  bv:
                  0123 Mooi meisje.jpg
                  0234 Mooi meisje.jpg

                  En daar dan de opdracht "schrap eerste 5 tekens" op los laten.

                  Ooit heb ik een programma gehad die op basis van REGEX werkte (is een soort taal waar je complexe zoek-en-vervang-expressies mee kan uitdrukken)
                  Was extreem krachtig maar ik vind het programma niet meer terug.
                  Last edited by buurmanBert; 10 april 2016, 23:04.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Reeksen hernoemen

                    [QUOTE=Spanik;4441741]

                    Total Commander doet me terugdenken aan de tijd van PCTools /QUOTE]

                    Dat is juist de sterkte van TC (maar ieder heeft natuurlijk zijn voorkeur programma voor zulke zaken): Wil ik een aantal bestanden (uitgebreid) hernoemen: TC, wil ik FTP-en: TC, wil ik een zip bestand maken van wat dan ook: TC, wil ik attributen van een bestand wijzigen: TC. Ik kan zo nog een eindje doorgaan. En onze vriend Ghisler staat niet stil hé: er is ook al een 64 bit versie, TC is dus in 2016 springlevend.
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment


                    • #11
                      Re: Reeksen hernoemen

                      Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                      En hoe doe je dat met muziekbestanden ?
                      Ik veronderstel dat je het over Irfanview hebt: inderdaad niet mogelijk voor ander bestanden.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Reeksen hernoemen

                        Iedereen bedankt voor de tips, de reeksen zijn ondertussen hernoemd

                        Owja nog vergeten vermelden, gebruik gemaakt van Bulk rename utility

                        grts
                        Sieg
                        Last edited by Sieg; 11 april 2016, 14:22. Reden: Owja
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Reeksen hernoemen

                          Blij te horen dat het gelukt is.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment

                          Working...
                          X