Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

    Iemand ervaring met een of beide? Hoofddoel, street, portrait en vakantie.
    Ik zoek een setje, niet te groot, met prime fotokwaliteit, jpg uit de camare, zo weinig mogelijk menu gestuurde functie, en een paar lenzen.
    Momenteel overweeg ik een van de volgende sets:
    X-pro2 kit met 35mm 2.0 aangevuld met de 18-135
    Pen f met de 17mm 1.8 aangevuld met de Olympus 12-40 2.8 pro
    Zoals ik het nu zie:
    Pro Olympus:
    cool design, iets goedkoper, ibis, touchscreen, kompakter,...
    Pro fuji:
    Meer knoppen, betere iq bij low light, betere af, meer controle over dof, weatherproof

    Eigenlijk is er 1 ding wat me het meest bezighoud, het verschil in ruis bij high iso. Beter bij fuji, maar zonder stabilisatie is het verschil van 1 stop ook weer snel verdwenen.

    Alle meningen zijn welkom 😀

  • #2
    Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

    Zelf heb ik de x-pro2, ook de 35mm f2. Dit is een topcombinatie. Jpeg's van fuji zijn super, daarvoor zijn ze gekend. Komende van de 5DIII, naar fuji, geen spijt van. Compact en super

    Comment


    • #3
      Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

      zijn die kleuren nu al verbetert , want landschap en architectuur etc was toch niet echt te doen in jpeg met vorige generatie

      Comment


      • #4
        Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

        Bedoel je de fuji kleuren? Daar heb ik nooit iets aan miszien.

        Comment


        • #5
          Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

          Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
          zijn die kleuren nu al verbetert , want landschap en architectuur etc was toch niet echt te doen in jpeg met vorige generatie
          Wat een rare opmerking, Fuji is al jaren bekend voor zijn goeie films, zijn goeie fotopapier (één van de laatste producenten trouwens), en voor de uitstekende jpg-simulaties.
          De kleuren zijn dus niet verbeterd, die zijn al altijd top geweest.
          ...leeg...

          Comment


          • #6
            Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

            de xpro2 is nogal groot vergeleken met de pen-f. Zelf zegt die pen-f me niet zo veel, vind die nogal duur eigenlijk. Nu ja, de xpro2 eigenlijk ook.
            Voor straatfotografie zou ik de grotere xpro2 nemen omwille van 2 eigenschappen :
            1) de joystick om snel je autofocus punt te verzetten
            2) als je op manuele focus werkt, dat je toch door op de AE-L knop te drukken vlug kunt autofocussen (en dan eventueel verfijnen met manuele focus)

            en de acros mode (voor de jpgs) vind ik echt heel mooi.
            Ik mis het ontbreken van een uitklapbare scherm op de xpro2 wel soms bij straatfotografie moet ik toegeven.


            en de opmerking hierboven ivm kleuren van fuji snap ik niet ... je moet wel instellen wat je mooi vindt, als je niet van de saturated kleuren houdt kun je best geen velvia instellen maar kies je bv classic chrome of zo ...smaken verschillen ..aan de kleuren van de fuji vind ik niets mis ..dat is net wat ik er mooi aan vind.

            Comment


            • #7
              Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

              Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
              zijn die kleuren nu al verbetert , want landschap en architectuur etc was toch niet echt te doen in jpeg met vorige generatie
              ja ik begrijp die bemerking ook niet, ik ben precies met Fuji bezig voor die (voor mij) prachtige kleurmogelijkheden...
              nikon coolpix s9100

              Comment


              • #8
                Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

                Ik zou voor de X-Pro2 gaan. Ik kan vergelijken met een olympus om-d em-5 van mijn vriendin. Moeilijk en ingewikkelde interface,menu bij olympus. Beeldkwaliteit Fuji toch wel beter hoor vind ik.
                Fuji is subliem ivm met kleuren.
                https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                Comment


                • #9
                  Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

                  Ik zou ook voor de Xpro2 gaan gezien de 2 opties.
                  Maar ik heb er al 3 Fuji's

                  Het enige wat mij weerhoud is geen tilt scherm.
                  Ik heb een voorkeur voor tilt ipv articuleer, zeker voor straat-fotografie.
                  Waarschijnlijk hebben ze het concept van de Xpro willen behouden.
                  Toch zien vele ook de gemiste kans voor dat niet te integreren en touchscreen evt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

                    OK, momenteel duidelijk veel fuji aanhangers. Was ook mijn eerste keuze, tot ik de pen f getest heb. Maar de x pro 2 heb ik dus nog niet gebruikt.
                    Van die kleuren, laat ons daar niet over beginnen, die zijn voor mij prima. Bij beide hoor.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

                      Hallo,

                      Als er één ding is met de Fuji, dan zijn het wel de kleuren - beter dan mijn A6000 van nu ...

                      Jaja
                      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                        OK, momenteel duidelijk veel fuji aanhangers. Was ook mijn eerste keuze, tot ik de pen f getest heb. Maar de x pro 2 heb ik dus nog niet gebruikt.
                        Van die kleuren, laat ons daar niet over beginnen, die zijn voor mij prima. Bij beide hoor.
                        Bedenk ook het aantal beschikbare lenzen, voor elk wat wils, van 8mm tot 400mm.
                        ...leeg...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

                          Voor portretekkes zijn die kleuren goed , maar voor landschap of andere doeleinden een klein drama.
                          De kleuren zijn gewoon geoptimaliseerd voor portret, maar dat kun je met elk toestel verkrijgen door gewoon een filterke te gebruiken.
                          Het groen in landschap, zoals gras, komt meestal heel onnatuurlijk over en je krijgt ook heel vlug magenta in de lucht etc...
                          Als je van onnatuurlijke kleuren houd ok, iedere zijn smaak, heb je wat meer ervaring met kleuren.....

                          Comment


                          • #14
                            Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

                            Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                            Voor portretekkes zijn die kleuren goed , maar voor landschap of andere doeleinden een klein drama.
                            De kleuren zijn gewoon geoptimaliseerd voor portret, maar dat kun je met elk toestel verkrijgen door gewoon een filterke te gebruiken.
                            Het groen in landschap, zoals gras, komt meestal heel onnatuurlijk over en je krijgt ook heel vlug magenta in de lucht etc...
                            Als je van onnatuurlijke kleuren houd ok, iedere zijn smaak, heb je wat meer ervaring met kleuren.....
                            Hoe optimaliseer je eigenlijk een toestel voor portret (of voor een ander soort fotografie)?
                            Is het dan niet zo dat het raw bestand een cijferweergave bevat van wat elke lichtgevoelige cel (die geen "besef" heeft van kleur) heeft geregistreerd?
                            Ik dacht dat de kleurweergave gewoon een interpretatie van het opgevangen licht was, en dat je die interpretatie dus zelf kan bepalen door de raw af te werken met je favoriete editor, of door een jpeg profiel te kiezen...
                            Aan de reacties hier te zien, zijn er ofwel extreem veel liefhebbers van onnatuurlijke kleuren, ofwel ligt het aan jouw eigen smaak.
                            Pieter
                            --
                            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                              Eigenlijk is er 1 ding wat me het meest bezighoud, het verschil in ruis bij high iso. Beter bij fuji, maar zonder stabilisatie is het verschil van 1 stop ook weer snel verdwenen.
                              Ik bekijk het eerder omgekeerd: wat levert die stabilisatie mij op met brandpunten van 35mm en korter? In de praktijk is het vaak een kwestie van geen tragere sluitertijd te willen (dan pakweg 1/50s) omdat er iets in beeld is dat kan bewegen. En wanneer ik dan toch trager wil gaan, kan ik mijn arm en toestel waarschijnlijk wel ergens voldoende steun geven om een goeie foto te krijgen met 1/15s (desnoods met een poging of 4 om zeker te zijn dat er minstens 1 bewegingsvrij is). Een goed belichte hoge iso foto is bovendien veel nuttiger dan een ruisvrije foto met bewegingsonscherpte. (En op die 18-135 heb je dan weer wel OIS, zodat je die ook gerust op 1/50s kan schieten.)

                              De Olympus Pen ken ik op zich niet. Als het voor straatfotografie is, denk ik wel dat je met de lenzen die je vermeldt een uiterst compacte set hebt. Op dat vlak moet de Fuji zeker de duimen leggen.
                              Maar goed, elk fotografeert op zijn manier, en ik gebruik zelfs graag mijn X-T1 met 55-200 omdat ik liefst candid straatfoto's maak.
                              Pieter
                              --
                              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                              Comment

                              Working...
                              X