Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

IR filter geeft niet het gewenste effect

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • IR filter geeft niet het gewenste effect

    Ik heb via Ebay een IR_filter gekocht. Deze foto's zijn het directe resultaat. Ik vermoed dat ik ben opgelicht of dat het gewoon slechte kwaliteit is? Of doe ik iets verkeerd?
    Ik heb via Liveview gechecked of dat mijn camera IR kan detecteren en dit was zo. (Canon 700D)



    Last edited by Tonerider; 8 april 2016, 20:39.

  • #2
    Re: IR filter geeft niet het gewenste effect

    Ik vermoed dat je zuiver IR beelden wil vastleggen? En niet IR wil tegenhouden.

    Dan vrees ik dat je een klein beetje in de zak bent gezet.

    De meeste cameras bevatten inwendig een filter dat IR straling stopt omdat IR straling zeer nadelig is voor de scherpte van je beeld, dus IR straling kan je sensor nooit bereiken wat je ook doet.
    Het is dan ook onzin om een filter te gaan plaatsen die IR stopt want het zit er al in.

    Wil je echte IR fotografie doen dan bestaan hiervoor speciaal uitgeruste cameras waarbij die filter niet aanwezig is of een aangepaste sensor hebben. Wat sommigen ook doen is de IR-stop-filter uit een bestaande camera slopen en dan een IR-doorlaatfilter voor de lens of voor de sensor gaan zetten zodat gewoon licht niet meer binnen komt. Je krijgt dan die zeer speciale zwart/wit beelden.
    Last edited by buurmanBert; 9 april 2016, 00:15.

    Comment


    • #3
      Re: IR filter geeft niet het gewenste effect

      ah, lap. Ik had nochtans wat opzoekingswerk gedaan waarbij ik had gelezen dat je dit ook kon bereiken met een filter. Je moest wel eerst checken of je camera toch nog wat IR doorliet door in Liveview een afstandbediening op je camera te richten en dan te zien of je het lichtje van de afstandbediening zag oplichten, wat bij mij het geval was.

      Comment


      • #4
        Re: IR filter geeft niet het gewenste effect

        Zoals reeds gezegd, je kan een camera laten ombouwen voor IR fotografie. Hier doen ze dat heel professioneel: http://www.lifepixel.com/galleries/i...graphy-gallery.
        Kost wel wat centen, maar ze leveren wel vakwerk. Na conversie/herstelling calibreren ze ook het AF systeem. Ze vervangen ook beschadigde filterstacks van sensoren (heb ik daar ooit laten doen voor mijn Canon 1Ds destijds).
        Last edited by dleemans; 9 april 2016, 13:57.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

        Comment


        • #5
          Re: IR filter geeft niet het gewenste effect

          Dank u wel voor de reacties.
          Ferme tegenslag want ik keek er naar uit.

          Comment


          • #6
            Re: IR filter geeft niet het gewenste effect

            Ja die test met een afstandsbediening is misleidend.

            Normaal IR straling van objecten, bomen, huizen,... is extreem zwak in intensiteit en net daar dient de ingebouwde filter voor. Het heeft ook een andere frequentie.

            Dat neemt niet weg dat als je met een kanon op een vlieg mikt je de vlieg zeker mee hebt.
            Wat ik bedoel is dat die IR LEDjes die in een afstandsbediening zitten eigenlijk behoorlijk krachtig IR licht uitstralen. En die kan de filter dan weer moeilijk gaan stoppen ook omdat het om een andere frequentie gaat waar die filter eigenlijk niet werkt.

            Het is een ander soort IR licht. IR is een heel spectrum op zich. Zo zend een hete houtkachel superveel IR uit maar op een normaal foto zal je daar niets van zien. Je kan het IR zelfs voelen als warmte op de huid. Daar is de ingebouwde filter zeer doeltreffend. Ik denk dan bv ook aan IR straling van een halogeenlamp. Zeer krachtig maar de ingebouwde filter kan die wel stoppen.

            Neem die filter weg en je zal twee kachels (lampen) zien trouwens omdat IR en zichtbaar licht een andere brekingsindex hebben binnen de lens.
            Je zal dus de projectie zien van een normale kachel en daarboven op een iets andere (kleiner of groter weet ik nu niet zeker) projectie van de IR straling van de kachel.
            Net om die reden zit die filter er dus in.

            Het soort IR in een afstandsbediening is van een ander golflengte waar je geen warmte bij zal voelen en waar de ingebouwde filter ook niet werkt.

            Bij IR fotografie gaat het net om de golflengtes die aanleunen net onder het zichtbaar licht OF in het gebied van de warmtestraling (thermische cameras zoals Flir)

            Heb het net even opgezocht voor je. https://en.wikipedia.org/wiki/Infrared
            Zoals je ziet gaat het IR gebied van 300GHz tot 430THz. Wat een zeer groot bereik is.

            Een IR led in een afstandsbediening zit dicht bij de 300GHz daar waar IR fotografie eerder het gebied is net onder de 430Thz dat mooie beelden maakt.
            Ter info. Ons zichtbaar licht begint aan 430THz.

            Simpel gezegd: twee verschillende dingen ook al heeft het de zelfde naam.

            Wil je nu echt die IR fotografie gaan doen dan moet je uw camera ombouwen zodat het anders werkt. Het zal gewoon licht tegenhouden met een nieuwe filter en de ingebouwde IR filter gaat er dan uit.
            Last edited by buurmanBert; 9 april 2016, 23:56.

            Comment


            • #7
              Re: IR filter geeft niet het gewenste effect

              bedankt, dat wordt sparen dan.

              Comment


              • #8
                Re: IR filter geeft niet het gewenste effect

                Een IR doorlaat filter is zwart-rood van kleur. Best is een van 720 nM te nemen.

                YMMV
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                Comment


                • #9
                  Re: IR filter geeft niet het gewenste effect

                  Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                  Een IR doorlaat filter is zwart-rood van kleur. Best is een van 720 nM te nemen.

                  YMMV
                  huh? deze die ik had was 850nM. Maar zelfs met een 720nM gaat het toch niet lukken volgens bovenstaande reacties?

                  Comment


                  • #10
                    Re: IR filter geeft niet het gewenste effect

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tonerider Bekijk bericht
                    huh? deze die ik had was 850nM. Maar zelfs met een 720nM gaat het toch niet lukken volgens bovenstaande reacties?
                    Dan begrijp ik je voorbeeld fotos niet. Je kan letterlijk niks zien door een IR filter een 850nm is pikzwart, alleen met een zeer sterke lamp zie je wat roodsel.
                    Begrijp wel dat een camera idd. met een IR blokkeer filter is uitgerust - maw als je een 850nm opschroeft dat dan op zijn beurt in de camera afgeblokt wordt, niet veel meer overhoudt.
                    Je kan altijd eens een opname van 2min maken opstatief !, met veel groen en kijken wat het geeft. Als je IR een IR doorlaatfileter is / geen IR blokkeer filter.
                    YMMV

                    ziet er dan zo uit:

                    Last edited by Nerdifant; 10 april 2016, 10:38.
                    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                    Comment


                    • #11
                      Re: IR filter geeft niet het gewenste effect

                      Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                      Dan begrijp ik je voorbeeld fotos niet. Je kan letterlijk niks zien door een IR filter een 850nm is pikzwart, alleen met een zeer sterke lamp zie je wat roodsel.
                      Begrijp wel dat een camera idd. met een IR blokkeer filter is uitgerust - maw als je een 850nm opschroeft dat dan op zijn beurt in de camera afgeblokt wordt, niet veel meer overhoudt.
                      Je kan altijd eens een opname van 2min maken opstatief !, met veel groen en kijken wat het geeft. Als je IR een IR doorlaatfileter is / geen IR blokkeer filter.
                      YMMV

                      ziet er dan zo uit:

                      https://i.publiclab.org/system/image...nal/850_IR.jpg
                      tja, daarom ook deze thread. Foto's zijn idd. getrokken met lange sluitertijden.
                      Heb ondertussen al wel klacht neergelegd en is met Paypal betaald, dus het gaat redelijk gemakkelijk zijn om mijn geld terug te krijgen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: IR filter geeft niet het gewenste effect

                        Verkoper heeft me net gecontacteerd en ik krijg m'n geld terug.

                        Comment


                        • #13
                          Re: IR filter geeft niet het gewenste effect

                          Ik heb het vroeger met goedkopere filters gedaan, die werkten maar de frequentiewaarde die men opgaf was niet accuraat, waardoor je niet een correcte omzetting kon maken zoals je soms ziet met de witte bomen en blauwe lucht (in het near IR spectrum, terwijl de filters fout waren en puur IR waren ondanks dat de waarde overeenkwam met het near IR spectrum).
                          . Een duurdere filter was wel accuraat, maar bleef een gedoe (filter op en afhalen om te focussen, lange sluitertijden waardoor je beperkt wordt tot stille onderwerpen op statief (vervelend bij beetje wind dat je onscherpe planten hebt). Ik heb nu een 2dehands D200 die omgebouwd is, en dat werkt perfect. Maar wel iets prijziger dan een gewone filter.

                          Comment

                          Working...
                          X