Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

mening nieuwe lenzen voor Nikon DX SLR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • mening nieuwe lenzen voor Nikon DX SLR

    Ik heb momenteel een Canon EOS 700D met 18-55 (landschap, kleine insecten) en 55-250mm (libellen, vlinders, vogels) lenzen. Dit geeft me 3 beperkingen die ik zou willen wegwerken.
    1. de ruis eens ik boven de 800 ISO ga. Maar als ik het goed begrepen heb, zijn Nikons veel beter op dat gebied. Ik ga waarschijnlijk voor een Nikon D5500.
    2. voor foto's van kleine insecten vind ik 55mm niet genoeg.
    3. voor vogels is 250mm dan weer niet genoeg


    Ik heb het lens aanbod van Nikon eens goed bekeken. Voor landschap/macro neig ik naar een 18-140 of 18-200 lens. De 18-140 is naar het schijnt heel scherp maar ga ik het verschil zien in de praktijk? En dat extra bereik op de 18-200 is wel mooi meegenomen.

    Wat de telelens betreft, blijkbaar bestaan er voor APS-C geen lenzen langer dan 300mm. Ik heb dan tussen het FX aanbod van Nikon gekeken en de 70-300 (105-450) lijkt me wel wat. 450 mm is al een respectable lengte, het is ook niet zo zwaar in gewicht en de prijs valt mee.
    Ik heb wel wat vragen bij een FX-lens op een DX-camera. Zal de Nikon D5500 daar zonder problemen of beperkingen mee kunnen werken? Wordt die lens correct geïdentificeerd? Zal Lightroom de automatische lenscorrecties correct uitvoeren (voor de correctie van vignettering kan ik me voorstellen dat dat problemen zou kunnen geven)?

  • #2
    Re: mening nieuwe lenzen voor Nikon DX SLR

    Die FF lenzen gaan zonder problemen op de APS-C camera's. Je gebruikt ook het centrum, dus het 'beste' deel van de lens.

    Voor macro zou je eigenlijk een specifieke macro lens moeten overwegen. Ik ben tevreden van de 105mm 2.8 van sigma (wel manueel te focussen maar bij macro doe je dat sowieso best volgens mij).

    Voor wat moet de tele dienen? Vogels? of gewoon kunnen bv. een gebouw in de verte uitvergroten?

    Verder: zit je met een 70-300 en 18-200 niet met veel overlapping? Misschien eerder naar iets complementair zoeken?

    Comment


    • #3
      Re: mening nieuwe lenzen voor Nikon DX SLR

      Een echte macro-lens. De vraag is dan: wil ik zoveel geld uitgeven enkel om kleine beestjes te fotograferen? Ik weet het niet, misschien. Dan heb ik wel geen dure 18-200 nodig en kan ik een goedkopere 18-55 kiezen die dan enkel voor landschap moet dienen.

      De tele moet voor vogels dienen (en libellen en vlinders die liever op afstand blijven). Die FX 70-300 lijkt qua prijs de enige keuze te zijn.

      Lenzen kiezen is niet gemakkelijk :-/

      Comment


      • #4
        Re: mening nieuwe lenzen voor Nikon DX SLR

        Voor de 70-300 ga dan voor de Tamron USD VC goedkoper dan de Nikkor en beter.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: mening nieuwe lenzen voor Nikon DX SLR

          Ik vind het maar een rare redenering om voor die ' tekortkomingen ' over te stappen naar Nikon.

          300 mm. versus 250 mm. ... zal je niet eens opmerken en al zeker niet na een tijdje, het is een gekend fenomeen : we komen altijd mm's tekort bij tele.

          Maar soit, als de kassa maar rinkelt, de btw is wel besteed.

          Comment


          • #6
            Re: mening nieuwe lenzen voor Nikon DX SLR

            Welke standaardzoom je ook neemt (18-140 of 18-200), voor macro heb je er niks aan. Wel heel leuk is bij Nikon de 40mm macro die je ook als standaard/wandellensje kunt gebruiken.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: mening nieuwe lenzen voor Nikon DX SLR

              Die 300mm van die lens is op full frame, dat wordt 450 op APS-C. Als ik nu vogels fotografeer moet ik vaak 85% van m'n foto gewoon weg croppen. 450mm zal nog altijd vaak te kort zijn, maar het zal wel een substantiële verbetering zijn. En een D5500 heeft meer megapixels dan een 700D, dat helpt ook.

              Die Tamron 70-300 gaat toch behoorlijk werken op Nikon D5500? Ik heb al gehoord dat sommige 3rd party lenzen niet helemaal goed werken op een Nikon.

              Comment


              • #8
                Re: mening nieuwe lenzen voor Nikon DX SLR

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                Welke standaardzoom je ook neemt (18-140 of 18-200), voor macro heb je er niks aan. Wel heel leuk is bij Nikon de 40mm macro die je ook als standaard/wandellensje kunt gebruiken.
                Waarom is dat zo? Met m'n 18-55mm op 55mm kan ik dit soort foto's nemen: https://flic.kr/p/xTK4bL, https://flic.kr/p/wsgQaQ, https://flic.kr/p/wnnnrC Ik verwacht dat ik met 110mm een foto kan nemen die dubbel zo groot is, enkel met minder scherptediepte. Als ik die foto's genomen zou hebben met een 55mm macro lens, zouden ze dan aanzienlijk beter geweest zijn? Ik mis wel wat scherpte.
                Last edited by flotspe; 9 april 2016, 22:26.

                Comment


                • #9
                  Re: mening nieuwe lenzen voor Nikon DX SLR

                  Oorspronkelijk geplaatst door flotspe Bekijk bericht
                  Die 300mm van die lens is op full frame, dat wordt 450 op APS-C. Als ik nu vogels fotografeer moet ik vaak 85% van m'n foto gewoon weg croppen. 450mm zal nog altijd vaak te kort zijn, maar het zal wel een substantiële verbetering zijn. En een D5500 heeft meer megapixels dan een 700D, dat helpt ook.
                  En die 250 mm. Canon geeft je 400 mm. op je 700D ... resultaat blijft gelijk, je ' wint ' 50 mm. wat je echt niet gaat merken.

                  Die Tamron 70-300 gaat toch behoorlijk werken op Nikon D5500? Ik heb al gehoord dat sommige 3rd party lenzen niet helemaal goed werken op een Nikon.
                  Dat zeker en vast, maar of het je veel ' winst ' zal opleveren tov. de 55-250 STM lens ... denk het niet.

                  Als je nu voor de keuze stond bij een aankoop tussen een 700D en de D5500 dan is de D5500 idd. een ' betere ' keuze, maar als upgrade of verbetering om de redenen die je opgeeft is niet helemaal terecht. Wat je nu niet goed lukt met de 700D + de STM lenzen zal je ook niet lukken met de D5500 en de Tamron 70-300.
                  Je zou evengoed kunnen ' upgraden ' naar een Canon 750D ... met gelijkaardig resultaat, ttz. weinig tot niets ' winst '.


                  Bij ' wilde ' vogels en zeker al kleine vogeltjes zal je meestal ( lees maar gerust ALTIJD ) een heleboel moeten croppen met de standaard zoomlenzen genre 70-300 of 55-250. Daarom zal een houtduif, zo'n dikke turk of eendjes in een park altijd beter te fotograferen zijn dan een vink. Met zo'n lenzen moet je kleine nerveuze vogeltjes africhten, ttz. lokken tot vlakbij en goed voorbereiden, verscholen zitten, zitstokken vooraf opstellen, enz.
                  Last edited by Empe; 10 april 2016, 08:57.

                  Comment


                  • #10
                    Re: mening nieuwe lenzen voor Nikon DX SLR

                    Oorspronkelijk geplaatst door flotspe Bekijk bericht
                    Waarom is dat zo? Met m'n 18-55mm op 55mm kan ik dit soort foto's nemen: https://flic.kr/p/xTK4bL, https://flic.kr/p/wsgQaQ, https://flic.kr/p/wnnnrC Ik verwacht dat ik met 110mm een foto kan nemen die dubbel zo groot is, enkel met minder scherptediepte. Als ik die foto's genomen zou hebben met een 55mm macro lens, zouden ze dan aanzienlijk beter geweest zijn? Ik mis wel wat scherpte.
                    Je Canon 18-55 focust tot op 25cm; de Nikon 18-140 en 18-200 op 45-50cm.
                    In de praktijk verwacht ik weinig verschil in close-up mogelijkheden, maar met het langere brandpunt kan je wel verder weg blijven van je onderwerp.
                    Met de 18-140 haal je maximaal een 1:3.2 vergroting, wat uiteraard zeker niet slecht is.

                    Je redenering over vergroting en scherptediepte klopt niet. Niet enkel het brandpunt maar (vooral) de kortste scherpstelafstand is bepalend. Een 60mm macrolens gaat tot 1:1 net zoals een 180mm macrolens dat doet, maar het verschil is dat er meer afstand tussen jou en het onderwerp zit, wanneer je een langere lens gebruikt. Scherptediepte is afhankelijk van de vergrotingsfactor, maar het is wel zo dat een lens met een langer brandpunt meer in de buurt komt van 50/50 verdeling van scherptediepte voor en achter het scherpstelvlak. Mede daardoor krijg je met een tele makkelijker een wazige achtergrond.

                    Waarom een echte macrolens? Omdat die gemaakt is om zeer dichtbij optimaal scherp te stellen. De meeste macrolenzen doen ook dienst als degelijke portretlens, al zijn ze niet allemaal even mooi van bokeh. Een goed alternatief voor occasioneel macrowerk, is een lichtsterke prime (50/1.4, 85/1.8, ...) met tussenringen om de scherpstelafstand te verkorten. Ik haalde vroeger makkelijk 1:1 door een 50mm te combineren met een 1.4x teleconverter en 12+20mm tussenringen. Die combinatie werkte zelfs vrij goed met autofocus.

                    Kwalitatief is er niet veel verkeerd te zeggen over je 700D en lenzen. Als je vindt dat er op ISO800 al zoveel ruis in zit, heb je waarschijnlijk nooit met film gefotografeerd Ik gebruikte mijn 30D uit 2006 zonder aarzelen op ISO1600 en heb er hier in het verleden al meermaals op gewezen dat juist leren belichten een enorm verschil kan maken wanneer de ISO omhoog gaat.

                    Als je vogeltjes wil fotograferen en dergelijke, denk dan eerder aan een lange lens zoals een Tamron of Sigma 150-600. Maar vergis je niet: met zulke lenzen moet je ook leren werken. Een Tamron 70-300, hoe goed die ook is, gaat je niet helpen om veel meer beeldvullend te werken dan je nu kan. Het is wel een oerdegelijke lens, zonder twijfel. (Ik heb ze ook op mijn Nikon.)
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      Re: mening nieuwe lenzen voor Nikon DX SLR

                      Oorspronkelijk geplaatst door flotspe Bekijk bericht
                      Die Tamron 70-300 gaat toch behoorlijk werken op Nikon D5500? Ik heb al gehoord dat sommige 3rd party lenzen niet helemaal goed werken op een Nikon.
                      Die gaat behoorlijk werken, werkt bij mij perfect op 3 bodies.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment

                      Working...
                      X