Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Calibratie Tamron 70-200mm f/2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Calibratie Tamron 70-200mm f/2.8

    Sinds kort heb ik een nieuwe Tamron 70-200mm f/2.8, maar bij het gebruik ervan merk ik dat ik de focus er net naast zit, zeker als ik op f/2.8 of f/4 werk.
    Is er ergens een handleiding/filmpje over hoe ik een dergelijke zoomlens kan calibreren?
    Ah ja, ik heb een Nikon D7100...
    Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
    Mijn fotoalbums

  • #2
    Re: Calibratie Tamron 70-200mm f/2.8

    Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
    Sinds kort heb ik een nieuwe Tamron 70-200mm f/2.8, maar bij het gebruik ervan merk ik dat ik de focus er net naast zit, zeker als ik op f/2.8 of f/4 werk.
    Is er ergens een handleiding/filmpje over hoe ik een dergelijke zoomlens kan calibreren?
    Ah ja, ik heb een Nikon D7100...
    In de winkel kan je dat laten doen .
    Last edited by maudy; 22 november 2016, 10:46.

    Comment


    • #3
      Re: Calibratie Tamron 70-200mm f/2.8

      Voor zover ik weet kan je op de Nikon 7100 de AF focus zelf bijregelen per lens.
      Met de batterijtjesmethode van forumlid Black B@ndit gaat dit zeer eenvoudig.

      Comment


      • #4
        Re: Calibratie Tamron 70-200mm f/2.8

        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        Voor zover ik weet kan je op de Nikon 7100 de AF focus zelf bijregelen per lens.
        Met de batterijtjesmethode van forumlid Black B@ndit gaat dit zeer eenvoudig.
        Batterijtjesmethode??? Dat wil ik weten
        Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
        Mijn fotoalbums

        Comment


        • #5
          Re: Calibratie Tamron 70-200mm f/2.8

          Hier vind je wat meer uitleg:
          Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...


          Je maakt de testfoto's met de grootste diafragma-opening, de camera moet op een statief staan om fouten te vermijden, en dan regel je die lens via de camerasoftware af tot die perfect focust op het gekozen scherpstelpunt.
          De eerste keer zal dat wat langer duren voor je het gewenste resultaat krijgt, maar bij de volgende lenzen gaat het dan een heel stuk sneller.
          Gebruik ook niet de minimale scherpstelafstand, want sommige lenzen wijken dan wat meer af, in dat geval zal je bij de foto's waarbij het onderwerp wat verder weg is scherpstelproblemen krijgen.
          Maak je ook geen zorgen over eventuele fouten terwijl je de lens kalibreert op de camera, bij elke camera kan je die instellingen zonder problemen terug op "0" zetten (fabrieksinstelling).
          Je kan dus altijd heel gemakkelijk terug naar het begin als het echt niet wil lukken.

          Je kan ook een speciaal apparaatje kopen waarop je dan moet scherpstellen, maar mijn ervaring is dat de methode die ik gebruik nauwkeurig genoeg is (als het er op de foto goed uitziet, dan is het voor mij prima, ik ga de foto's niet op 200% om de pixeltjes te kunnen bekijken).

          Elke lens en elke camera wordt in de fabriek afgeregeld binnen bepaalde toleranties, een tolerantie is eigenlijk een "toelaatbare afwijking", bij de ene fabrikant is de tolerantie wat groter dan bij de andere.
          Maar het gaat over een camera + een objectief, als beiden een afwijking hebben in dezelfde richting (bijvoorbeeld allebei backfocus) dan is het mogelijk dat de totale afwijking (camera + objectief) zo groot is dat ze opvalt op de foto's.
          Maar je kan ook geluk hebben dat beide afwijkingen tegengesteld zijn, in dat geval zal die lens perfect focussen op die camerabody.
          Je moet er dus wat geluk mee hebben, doorgaans zijn de merkeigen lenzen iets beter wat de toleranties betreft, maar ook daar loopt het soms wel eens mis.
          Daarom hebben ze in de "wat betere camera's" dus die functie ingebouwd zodat je de lenzen zelf perfect kan laten focussen.
          Last edited by Black B@ndit; 7 april 2016, 21:23.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment

          Working...
          X