Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Automatisatie rolluiken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Automatisatie rolluiken

    Omdat wij nogal frequent op reis gaan, zijn we van plan al onze rolluiken (16 stuks) te laten automatiseren om de woning toch een wat meer bewoonde indruk te geven tijdens onze afwezigheid.
    Er is nu wel telkens politie- en burentoezicht, maar dat zijn natuurlijk enkel momentopnames.
    Wij hebben wel een diefstalverzekering maar toch heb je dat gespuis, ook al ben je niet thuis, liever niet in je woning.

    Vooral 's winters, wanneer het om 16 u donker is, en de rolluiken omhoog zijn, en het is pikdonker binnen in huis, weet men zo dat er niemand aanwezig is.

    Wanneer we de rolluiken automatisch naar beneden kunnen laten, en onze deurbel (die anders tot buiten hoorbaar is) uitzetten, weet men niet of er al dan niet iemand thuis is, zelfs niet bij het aanbellen.

    Men stelt motoren/bediening voor van het merk Selve.
    De bediening zou gebeuren, alle rolluiken afzonderlijk dmv een schakelaar, maar ook door een IR afstandsbediening waarmee je de rolluiken, zowel individueel, in verschillende groepen, allemaal tegelijk enz kan bedienen. Zelfs stuk per stuk kan je ze half, 3/4 neer laten, ook op diverse tijdstippen over een periode van een half uur laten neer/opgaan enz.

    Vooral over die IR bediening heb ik de vraag of er iemand ervaring mee heeft. Als bvb. de afstandsbediening ergens midden in de woning ligt, gaat het signaal dan zonder problemen door twee/drie muren zodat de ontvangers van elk rolluik het signaal ontvangen ?

    Men beweert dat dit geen probleem zou mogen zijn... en vooral bij deze 'zou mogen zijn' heb ik mijn twijfels. Mochten ze nu zeggen, dat is zeker geen probleem.... maar die zou....

  • #2
    Re: Automatisatie rolluiken

    IR (Infra Rood) is een lichtstraal, net als de afstandsbediening van de meeste TV's en dat werkt niet als de straal onderbroken is.
    Ben je zeker dat het IR is?

    Edit:
    Ben het even gaan opzoeken en het is i-R van intronic-Radio en dat werkt natuurlijk wel door muren.
    Hoeveel muren ... zal ook afhangen van andere elementen zoals veel metaal, dikte van muren, afstand, ...
    Last edited by VerSeg; 6 april 2016, 16:17.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Automatisatie rolluiken

      Ik denk dat men radiofrekwent bedoelt ipv IR. Bij mijn weten gaat IR niet door muren, het is tenslotte licht dat juist onder het voor het oog waarneembare spectrum ligt.
      Hier twee groepen die met een klein verschil ingesteld staan. Er zit een ingebouwde tijdcurve in die toestelletjes zodat ze de daglengte en de zomer/winter tijd volgen.
      Info:http://www.simu.nl/index.php?r=235
      In het begin vroeg ik me even af waarom die curve voor 's morgens ook niet voorzien was, maar dat is logisch natuurlijk: anders in de zomer om een uur of vijf rolluiken omhoog en iedereen wakker.

      Als ze écht IR aanraden dan zou ik mijn twijfels hebben.
      Last edited by nete; 6 april 2016, 16:48.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #4
        Re: Automatisatie rolluiken

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        IR (Infra Rood) is een lichtstraal, net als de afstandsbediening van de meeste TV's en dat werkt niet als de straal onderbroken is.
        Ben je zeker dat het IR is?

        Edit:
        Ben het even gaan opzoeken en het is i-R van intronic-Radio en dat werkt natuurlijk wel door muren.
        Hoeveel muren ... zal ook afhangen van andere elementen zoals veel metaal, dikte van muren, afstand, ...
        Ik heb eens navraag gedaan en het gaat over deze zender :



        Misschien heb je hier wat meer aan, wat ik ken er niks van, vandaar mijn vraag hier.

        Onze woning is ongeveer 16 m x 10 m met een onderdakse verdieping. Voor bepaalde plaatsen moet het wel door een drietal muren van 15 cm in argexblokken.
        Ik weet niet of er een mogelijkheid zou zijn om dit te testen vóór ik alle rolluiken laat aanpassen ?
        Last edited by Guest17; 6 april 2016, 17:00.

        Comment


        • #5
          Re: Automatisatie rolluiken

          Daar staat bij MHz, is dus geen IR maar RF dus een radio zender.
          Natuurlijk kan je moeilijk inschatten in hoever die zenders door je muren zullen geraken.
          Maar als je dat vergelijkt met de RF zender van bv. je poort, kan je toch wel een en ander testen hé,
          dat zal normaal en in wezen weinig verschil maken denk ik, meestal wordt toch een bereik van 50 meter aangegeven,
          zolang er maar niet teveel metaal in de omgeving is zou dat volgens mij wel moeten lukken.
          Last edited by Guest42; 6 april 2016, 18:04.

          Comment


          • #6
            Re: Automatisatie rolluiken

            Wij hebben een jaar geleden onze rolluiken vervangen en elektrische bediening van Somfy laten plaatsen.
            Het systeem is draadloos (800 MHz) en heeft een bediening per rolluik maar er is ook een schakelklok die de alles automatisch laat verlopen. Voor s' morgens hebben we een vast tijdstip ingesteld en 's avonds volgt de klok zonsondergang (met automatisch zomer/winteruur).
            Er is ook nog een bediening die je via internet met een app kan bedienen.
            bye, Maurice
            https://on4bam.com/
            Nikon D7500

            Comment


            • #7
              Re: Automatisatie rolluiken

              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
              Ik heb eens navraag gedaan en het gaat over deze zender :



              Misschien heb je hier wat meer aan, wat ik ken er niks van, vandaar mijn vraag hier.
              Het was op deze pagina's dat ik gevonden had dat het i-R van intronic-Radio was ... dus inderdaad geen IR.
              Wat verwarrend misschien dat IR nogal gelijkt op i-R ... klein verschil in schrijfwijze, groot verschil in werkwijze.

              Is inderdaad radiogestuurd en werkt door muren zoals vermeld ... maar door hoeveel muren hangt echt af van huis tot huis en de beperkende obstakels.
              Veel gebruikt metaal of elektrische leidingen beperken het bereik, net als metalen kasten of frigo's en dergelijke.

              Zekerheid heb je pas 100% na testen, maar ik mag hopen dat fabrikanten dit ook wel weten en ervoor zorgen dat de zenders al voldoende zendvermogen hebben (binnen toegelaten norm) om in de meeste woningen correct te werken.

              Als je dit laat plaatsen, dan kan je dat natuurlijk in de voorwaarden opnemen voor aankoop ... dat ze allemaal centraal bediend kunnen worden vanaf de lokatie dat jij wil.
              Vermoedelijk kunnen zij dit wel testen of met zekerheid een antwoord geven.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Automatisatie rolluiken

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Het was op deze pagina's dat ik gevonden had dat het i-R van intronic-Radio was ... dus inderdaad geen IR.
                Wat verwarrend misschien dat IR nogal gelijkt op i-R ... klein verschil in schrijfwijze, groot verschil in werkwijze.

                Is inderdaad radiogestuurd en werkt door muren zoals vermeld ... maar door hoeveel muren hangt echt af van huis tot huis en de beperkende obstakels.
                Veel gebruikt metaal of elektrische leidingen beperken het bereik, net als metalen kasten of frigo's en dergelijke.

                Zekerheid heb je pas 100% na testen, maar ik mag hopen dat fabrikanten dit ook wel weten en ervoor zorgen dat de zenders al voldoende zendvermogen hebben (binnen toegelaten norm) om in de meeste woningen correct te werken.

                Als je dit laat plaatsen, dan kan je dat natuurlijk in de voorwaarden opnemen voor aankoop ... dat ze allemaal centraal bediend kunnen worden vanaf de lokatie dat jij wil.
                Vermoedelijk kunnen zij dit wel testen of met zekerheid een antwoord geven.
                Dat opnemen in het contract zal ik zeker doen, dan is het aan hun om het vooraf op één of andere manier te testen.

                Iedereen bedankt voor de info.

                Comment


                • #9
                  Re: Automatisatie rolluiken

                  Onze rolluiken zijn al jaren geautomatiseerd; drie verschillende groepen die elk door een instelbare 'klok' bediend worden, die doorgaans in de living in de schuif ligt. Enkel tegen de batterijtjes bijna op zijn, kan dat een probleem geven. Bediening is evengoed manueel dmv een kleine afstandsbediening, voor elke groep eentje. Die afstandsbedieningen liggen zowat verspreid: eentje in de living voor de grote groep, eentje in de slaapkamer voor de kleine groep, en eentje in de keuken, waarmee ik de rolluiken van de garage manueel kan aansturen.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Automatisatie rolluiken

                    Wat ook handig kan zijn is dat je een lichtsensor laat monteren, indertijd heb ik zelf de elektriciteit van onze woning volledig gedaan , alles laat ik hier schakelen via een PLC sturing waar ook een lichtsensor aan gekoppeld is, wij kunnen een “vakantie” modus instellen waarbij de rolluiken kunnen aangestuurd worden adhv een lichtsensor , wanneer het aan het duisteren is worden enkele lichtpunten aangestuurd en na verloop van tijd gaan de rolluiken dan ook naar beneden, s’morgens idem dito.
                    Is best wel makkelijk en het lijkt er meer op dat er toch mensen thuis zijn.
                    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                    Comment


                    • #11
                      Re: Automatisatie rolluiken

                      Nog eventjes van onder het stof halen gewoon om te melden dat alle werken uitgevoerd zijn en dat alles perfect werkt.
                      Het was wel niet zo eenvoudig om rolluik per rolluik te programmeren, ttz. te nummeren.
                      Bij het ene duurde het 30 seconden bij het andere soms een uur.... en wegens onverklaarbare reden(en) want we deden telkens hetzelfde.
                      Nu eind goed al goed en een héééél groot gemak.
                      Afstandsbediening werkt om het even waar ze ligt in huis, ook op het verste punt waarbij door een viertal muren moet gegaan/gestraald (?) worden geen probleem.
                      Zoals met alles.... we hadden dit al veel vroeger moeten hebben.

                      Comment

                      Working...
                      X