Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony A7 (II) + LA-EA4 + crop Alpha Lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony A7 (II) + LA-EA4 + crop Alpha Lenzen

    Ik ben serieus aan het overwegen om een Sony A7 (II) te kopen als upgrade van huidige Sony A65. Gezien ik nu een crop camera heb, zijn de meeste van mijn lenzen ook crop lenzen.

    Initieel zou ik een deel van mijn A-mount lenzen blijven gebruiken, vandaar dat ik da LA-EA4 adapter wil kopen (mét screw drive AF omdat ik ook oude Minolta lenzen heb). Ik vraag mij echter af of de LA-EA4 adapter een 1.5x crop factor toevoegd gezien de afstand tussen de lens en de sensor vergroot wordt door deze adapter. Als dit zo zou zijn dan zou dit wel ideaal zijn omdat ik dan mijn crop lenzen kan blijven gebruiken zonder in te moeten boeten op resolutie.


    Nog een extra vraag, de E-mount is toch voor crop lenzen en de FE-mount voor FF lenzen ? Kwestie van geen lens te kopen voor een NEX camera :P
    Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
    Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
    Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

  • #2
    Re: Sony A7 (II) + LA-EA4 + crop Alpha Lenzen

    Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht
    Ik ben serieus aan het overwegen om een Sony A7 (II) te kopen als upgrade van huidige Sony A65. Gezien ik nu een crop camera heb, zijn de meeste van mijn lenzen ook crop lenzen.

    Initieel zou ik een deel van mijn A-mount lenzen blijven gebruiken, vandaar dat ik da LA-EA4 adapter wil kopen (mét screw drive AF omdat ik ook oude Minolta lenzen heb). Ik vraag mij echter af of de LA-EA4 adapter een 1.5x crop factor toevoegd gezien de afstand tussen de lens en de sensor vergroot wordt door deze adapter. Als dit zo zou zijn dan zou dit wel ideaal zijn omdat ik dan mijn crop lenzen kan blijven gebruiken zonder in te moeten boeten op resolutie.


    Nog een extra vraag, de E-mount is toch voor crop lenzen en de FE-mount voor FF lenzen ? Kwestie van geen lens te kopen voor een NEX camera :P
    De adapter zorgt er juist voor dat de afstand tussen sensor en lens correct is. (evengroot als nu bij je oude toestel)
    Een crop lens blijft een crop lens. Je kan de A7II wel instellen in 'crop' mode zodat de FOV hetzelfde is zoals je nu hebt met die lenzen (mp wordt wel minder dan)
    Een croplens gebruiken of een FF is niet ideaal maar wel doenbaar...

    FE is inderdaad Fulframe E-mount.

    Comment


    • #3
      Re: Sony A7 (II) + LA-EA4 + crop Alpha Lenzen

      Als je in crop mode werkt met je A7II dan hou je nog 24/1.5/1.5= 10.6mp over en je verliest het voordeel vd full frame.
      Het is alsof je een crop camera hebt van 10mp.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: Sony A7 (II) + LA-EA4 + crop Alpha Lenzen

        Gezien de lenzen die je vermeldt zou ik eerder geneigd zijn deze te verkopen en meteen FE-lenzen aan te schaffen, te beginnen met de nieuwe 50/1.8 of bestaande 35/2.8 of 55/1.8, en een FE28-70, 24-70/4 of 24-70/2.8GM, afhankelijk van hoeveel je kwijt wil.


        Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
        Als je in crop mode werkt met je A7II dan hou je nog 24/1.5/1.5= 10.6mp over en je verliest het voordeel vd full frame.
        Het is alsof je een crop camera hebt van 10mp.
        Idd. Nu, ook een a100 maakte jaren geleden al leuke foto's met 10mp. Dat zal de A7II in dat geval ook wel doen.
        Natuurlijk spijtig als dat het merendeel van de foto's zouden gaan worden want dan ben je beter af met een a100. Kost tegenwoordig geen €100 meer voor een exemplaar in topconditie . Ik heb daar tegenwoordig een 50/1.7 op staan: echt plezant, levert mooie beelden op.
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #5
          Re: Sony A7 (II) + LA-EA4 + crop Alpha Lenzen

          of de a7r kopen heb je ongeveer 16mp in crop mode maar heeft toz van de a7ii minder goede AF, geen beeldstabilisatie en sluiter maakt meer lawaai.

          natuurlijk je minolta lenzen zijn FF

          Comment


          • #6
            Re: Sony A7 (II) + LA-EA4 + crop Alpha Lenzen

            Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
            Gezien de lenzen die je vermeldt zou ik eerder geneigd zijn deze te verkopen en meteen FE-lenzen aan te schaffen, te beginnen met de nieuwe 50/1.8 of bestaande 35/2.8 of 55/1.8, en een FE28-70, 24-70/4 of 24-70/2.8GM, afhankelijk van hoeveel je kwijt wil.




            Idd. Nu, ook een a100 maakte jaren geleden al leuke foto's met 10mp. Dat zal de A7II in dat geval ook wel doen.
            Natuurlijk spijtig als dat het merendeel van de foto's zouden gaan worden want dan ben je beter af met een a100. Kost tegenwoordig geen €100 meer voor een exemplaar in topconditie . Ik heb daar tegenwoordig een 50/1.7 op staan: echt plezant, levert mooie beelden op.
            Wel ... daar wringt nog wel een schoentje. Ik heb indertijd mijn 50mm f/1.8 gekocht voor een €130 en 2e hands zal die ook niet zo heel veel opbrengen, maar een 50mm f/1.8 FE kost al €300... En dit is eigenlijk zo met elke FE lens van Sony (en het aanbod van lenzen is nog altijd beperkt). Moest ik de overstap maken zou ik mijn lenzen collectie toch wat verkleinen, want eigenlijk heb ik alleen maar een groothoek nodig voor het urbex'en (~11m), een kleine tele (mijn 70-210 f/4 beercan bv) en eentje tussenin die ik ook kan gebruiken voor portretfotografie (bv iets van 24-80 f/2.8 met evt. 2e hands minolta 50mm f/1.8).
            Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
            Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
            Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

            Comment


            • #7
              Re: Sony A7 (II) + LA-EA4 + crop Alpha Lenzen

              Misschien een A6300 overwegen dan ? Heeft net een Gold Award op DPR gekregen: http://www.dpreview.com/reviews/sony-a6300

              Daarvoor is er een uitstekende 10-18/4, 16-70/4, 35/1.8 en 50/1.8, of met een LA-EA4 kan je je lenzen blijven gebruiken, om het even of het aps-c of FF-types zijn.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: Sony A7 (II) + LA-EA4 + crop Alpha Lenzen

                Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                Misschien een A6300 overwegen dan ? Heeft net een Gold Award op DPR gekregen: http://www.dpreview.com/reviews/sony-a6300

                Daarvoor is er een uitstekende 10-18/4, 16-70/4, 35/1.8 en 50/1.8, of met een LA-EA4 kan je je lenzen blijven gebruiken, om het even of het aps-c of FF-types zijn.
                Op zich is dat ook geen slechte optie, echter kost hij bijna evenveel als de A7 en dan stel ik de overstap naar Full Frame uit terwijl ik mijn collectie van crop lenzen uitbreid.
                Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                Comment


                • #9
                  Re: Sony A7 (II) + LA-EA4 + crop Alpha Lenzen

                  Als je denkt echt FF nodig te hebben, dan koop je dat idd beter meteen.
                  Ik ben voor mezelf echter tot de conclusie gekomen dat ik met de recente stappen in aps-c geen FF meer hoef, dus de a900 is verkocht. Vandaar mijn opmerking rond A6300.

                  Ken Rockwell's review :

                  "The a6300 focuses super-fast and makes great-looking images in just about any light. The biggest reason to pay more for the A7R II or A7S II is if you need a dedicated exposure compensation dial, lacking on this α6300 — but you can assign the rear command dial to this in the Gear 7 menu. The full-frame cameras are better if you really need ISOs above 25,600 (you don't) or need more than 24 megapixels, which you don't either.

                  The biggest difference between APS-C cameras and full-frame is that there's more in-focus on APS-C, while full-frame systems have shallower depths of field. They're all super-sharp and work great at high ISOs; if you prefer smaller size, weight, more in focus and higher frame rates get this A6300; go full-frame if you prefer shallower depth-of-field or want to use old 35mm lenses on adapters."

                  "The A6000 costs only half as much and focuses just as fast, has the same high ISO performance and takes the same pictures. The a6300 is worth it to me because I use the new silent mode, electronic level, memory recall modes on the top dial and fully programmable minimum shutter speeds in Auto ISO that the A6000 doesn't have. The A6300 is also built tougher, but since digital cameras get replaced every few years, that doesn't matter."
                  Last edited by K-2; 7 april 2016, 13:37.
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sony A7 (II) + LA-EA4 + crop Alpha Lenzen

                    Als ik het zo allemaal lees begin ik steeds meer en meer twijfels te krijgen over de aankoop van een nieuwe Sony camera. De A6300 is technisch een heel mooie camera en omdat het een APS-C camera is zijn er ook meer lenzen voor beschikbaar, maar zelfs dan nog blijft het beperkt. De LA-EA4 adapter maakt dan weer wel dat ik mijn huidige crop-lenzen nog kan gebruiken, al vrees ik ergens toch wel voor de AF-performance icm deze adapter.

                    Het enige waar ik nu écht over twijfel is het formaat van de camera. Ik ben zo iemand die constant de adapterplaat van zijn statief op de camera laat staan, maar ik heb de indruk dat als ik dat doe, ik mijn scherm niet meer deftig kan tilten (en bovendien is dat ding denk ik groter dan de camera zelf :P )
                    Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                    Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                    Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sony A7 (II) + LA-EA4 + crop Alpha Lenzen

                      Ik weet niet wat je denkt dat je mist met je huidige camera, maar als ik je set lenzen zie, dan zou ik waarschijnlijk eerder investeren in een upgrade daarvan. De a65 levert toch prima beelden af, niet ? Maar als je natuurlijk echt naar iets compacter wil, E-mount of zo, dan is het natuurlijk een ander verhaal.
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sony A7 (II) + LA-EA4 + crop Alpha Lenzen

                        Ik ben niet persé op zoek naar iets compacter, zeker niet, geef mij maar een goede stevig body!

                        Ik weet dat mijn A65 nog redelijk goede foto's maakt, maar hij begint zo al wel op leeftijd te geraken en die sluiter gaat ook niet eeuwig blijven werken.
                        De reden waarom ik graag voor FF zou willen gaan is omdat ik wel een beetje een bokeh hoer ben, en op FF is dat meestal een pak beter dan op APS-C. Bovendien ga ik geregeld urbex'en en kom ik op locaties waar het extra dynamisch bereik van de sensor zeer welkom is.
                        Ik heb bewust ook niet voor de A99 gekozen omdat de A-mount (denk ik) volledig afgeschreven is voor Sony en het dus ergens een domme zet zou zijn om verder te investeren in nieuw A-mount materiaal (inclusief lenzen).

                        De A7 (II) met de LA-EA4 leek mij geen slechte keuze omdat ik dan een camera heb die nog makkelijk een paar jaar mee kan gaan, maar als ik er dan nog eens een 1.5x teleconverter bij moet kopen om mijn crop lenzen te blijven gebruiken zonder in te boeten op resolutie, dan wordt het wel een beetje te zot voor woorden .

                        Bij de A6300 zit ik dan weer met een ander probleem; ik kan makkelijk mijn crop lenzen blijven gebruiken zonder in te boeten op resolutie, maar ik zit dan met een bulky adapter op een kleine camera en als ik dan investeer in E-mount lenzen en ik wil over 5-10 jaar misschien toch naar FF overstappen, dan zit ik weer met hetzelfde probleem als nu.

                        TLDR; Sony heeft ons goed genaaid want eender hoe je het draait of keert, het huidige aanbod van lenzen is nutteloos en het nieuwe aanbod van lenzen is te duur en te beperkt
                        Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                        Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                        Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sony A7 (II) + LA-EA4 + crop Alpha Lenzen

                          Er staat hier eentje te koop met adapter

                          http://forum.belgiumdigital.com/f11/...ml#post4484772
                          Last edited by FrankeeG; 17 augustus 2016, 18:03.
                          Mijn Flickr: https://www.flickr.com/photos/138701916@N06/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sony A7 (II) + LA-EA4 + crop Alpha Lenzen

                            Oorspronkelijk geplaatst door FrankeeG Bekijk bericht
                            Er staat hier eentje te koop met adapter

                            http://forum.belgiumdigital.com/f11/...ml#post4484772
                            Mooie prijs iig voor een topsetje!

                            Comment

                            Working...
                            X