Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Drie bomen op een rij

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Drie bomen op een rij

    Geen hoogvlieger deze maar interessant genoeg voor oordeel dacht ik en ook wel benieuwd naar de reactie rond compositie. De compositie is vrij centraal met die grootste boom in het midden. Toch maar zo gelaten want andere uitsneden bevielen me niet echt. Ook even gespiegeld om te zien wat dat opleverde. Een oefening dus .


    spiegel

    Meer van mijn fotootjes te zien op Flickr http://www.flickr.com/photos/64612467@N04/
    Groeten
    Kurt

  • #2
    Re: Drie bomen op een rij

    Compositie is meer dan een spel van regeltjes, het heeft ook met gevoel te maken.
    50 jaar geleden was ik lid van een in die tijd toonaangevende club, ze hebben mij daar zodanig regeltjes ingepompt dat ik geen enkele foto meer maakte wegens nooit goed genoeg om aan die strikte regeltjes te voldoen.
    Ik ben terug foto's gaan maken toen ik minder op dat alles ging letten, mijn gevoel (dat mag verschillen van dat van anderen) meer ging volgen en eigenlijk licht de voorrang op compositie ging geven, dat laatste werkte zeer bevrijdend !

    Hier verkies ik naar gevoel beeld 1 en dat heeft nu te maken met het feit dat ik een bijna gelijkaardige situatie ken, dan zou de 2e versie wat onnatuurlijk overkomen in die misschien wel rare geest van mij
    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

    Comment


    • #3
      Re: Drie bomen op een rij

      Regels zijn er om overtreden te worden, het maakt je soms veel creatiever.
      Voor mij is de eerste de betere, maar dat is mijn bescheiden mening.
      Trouwens een mooiiii beeld

      Mvg Katrien
      Groetjes Katrien
      Which of my photographs is my favorite? The one I'm going to take tomorrow. By Imogen Cunningham

      Comment


      • #4
        Re: Drie bomen op een rij

        drie mooie eiken die fijn afsteken tegen een egale lucht.
        Groeten Leon
        http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
        Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

        Comment


        • #5
          Re: Drie bomen op een rij

          Grappig wat een spiegeling al kan doen.
          Mijn voorkeur is ook de eerste. Ook puur een gevoel.
          Ondanks dat de lijntjes in de voorgrond van de tweede naar de "goede" kant lopen.
          Overigens ook een mooie rustige foto door de tint.
          Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

          Vriendelijke groeten, Johan

          Comment


          • #6
            Re: Drie bomen op een rij

            Qua compo is dat toch OK? Mooi zacht licht, rustgevend... en ik volg Frakske als ie stelt dat licht voorrang krijgt op compo.
            Mijn eerste idee was nr twee, wellicht omdat de lijnen in de voorgrond "de goede kant" oplopen (dixit Johan1956).
            Als ik wat langer kijk, en nog eens,... dan zou ik echt niet weten welke de beste is.
            Denk dat dit enkel de stelling van Frakske bevestigt.
            "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

            Comment


            • #7
              Re: Drie bomen op een rij

              knap hoor
              groeten, Kristof
              Canon EOS 5D mkII

              Comment


              • #8
                Re: Drie bomen op een rij

                De eerste spreekt mij ook het meest aan. Mss omdat die eerst te zien was.

                Verstuurd vanaf mijn T02 met Tapatalk

                Comment


                • #9
                  Re: Drie bomen op een rij

                  Mooi en ga ook voor de spiegel.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Drie bomen op een rij

                    Voor mij ook de eerste.
                    Waarschijnlijk omdat je eerst naar de linkerkant ziet en dat daar het hoofdonderwerp te zien is.
                    Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Drie bomen op een rij

                      Moeilijke keuze Kurt, maar in ieder goed vastgelegd
                      Bij de eerste blijf je hangen bij de hoogste boom en kijk je automatisch niet meer verder naar rechts
                      Bij de tweede bekijk je automatisch de gehele opname
                      Maar zo bekijk ik het en iedereen bekijkt een opname gelukkig anders

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Drie bomen op een rij

                        De eerste is nar mijn gevoel de beste, waarom weet ik wel niet.
                        Mooie rustige en sfeervolle foto.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Drie bomen op een rij

                          Bedankt voor al de reacties, het was een boeiende oefening en heb weer wat bijgeleerd.
                          Als ik de optelsom maak is er een grotere voorkeur voor het origineel, ondanks dat daar de lijntjes van de weide daar niet naar 'de goede kant' lopen. MAAR de lijn in de bomen van klein naar groot dan weer wel. In beide foto's zijn er wel twee diagonalen, één lijn in de weide en een in de bomen die samen een driehoek maken. Wellicht geeft dat toch in zijn geheel wel een rustig gevoel en zouden beiden kunnen en stoort de grote boom die bijna centraal staat niet zo erg.
                          Meer van mijn fotootjes te zien op Flickr http://www.flickr.com/photos/64612467@N04/
                          Groeten
                          Kurt

                          Comment


                          • #14
                            Re: Drie bomen op een rij

                            Een 'doordenker' die tekst van Frakske, in een fotoclub wordt je gehersenspoeld met regels en techniek wat dikwijls zielloze foto's oplevert wél technisch perfect uitgevoerd ! De 'emotie' (het gevoel) werkt veel beter en afwijken van de 'regels' maakt opnames origineler (de BBC was daar een voorloper van). Wat je foto betreft : De eerste is de rustigste en dit komt door ons kijken van links naar rechts. De tweede kijkt wat agressiever omdat ons kijken wordt gestoord. Het opslagen in ons brein heeft te maken met 'psychologie' en dat zal met alle foto's zo zijn, zo wordt er verschillend gereageerd. De 2 foto's zijn beiden goed afgewerkt (kan moeilijk anders) maar welke nu "de beste" is... ??? Volg steeds je gevoel lijkt me de beste raad want je NIET goed voelen is negatief
                            Kunst is genieten - genieten is een kunst !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Drie bomen op een rij

                              Ik ga voor de originele versie. Mooi vastgelegd, de zachte kleuren, de comp en de sfeer zijn hier aangenaam om te zien.
                              Eerlijkheid duurt het langst!!
                              Mijn website: http://www.degrafon.be/

                              Comment

                              Working...
                              X