Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's thuis afprinten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto's thuis afprinten

    Onlangs kocht ik mij de Canon all-in-one printer pixma mg 7750. Ik fotografeer met een Canon 7OD in RAW en laad mijn foto's in LR 5.7 Mijn laptopscherm is al jaren gecalibreerd met Spyder 4Pro. De eerste prints werden geproduceerd en komen in het algemeen te blauw uit het toestel. In de afdrukmodule van LR laat ik het kleurbeheer doen door een aangepaste profiel (printer en papier) . In de ontwikkelmodule van LR maakt ik altijd een proefafdruk (=softproofing) en probeer via kleurtemperatuur en verzadiging zoveel de gewenste foto qua kleur te krijgen en de zweem blauw te temperen, helaas met matig resultaat. Wat doe ik hier verkeerd.

  • #2
    Re: foto's thuis afprinten

    Oorspronkelijk geplaatst door huysttem Bekijk bericht
    Onlangs kocht ik mij de Canon all-in-one printer pixma mg 7750. Ik fotografeer met een Canon 7OD in RAW en laad mijn foto's in LR 5.7 Mijn laptopscherm is al jaren gecalibreerd met Spyder 4Pro. De eerste prints werden geproduceerd en komen in het algemeen te blauw uit het toestel. In de afdrukmodule van LR laat ik het kleurbeheer doen door een aangepaste profiel (printer en papier) . In de ontwikkelmodule van LR maakt ik altijd een proefafdruk (=softproofing) en probeer via kleurtemperatuur en verzadiging zoveel de gewenste foto qua kleur te krijgen en de zweem blauw te temperen, helaas met matig resultaat. Wat doe ik hier verkeerd.
    in LR onder item kleurbeheer (afdrukken venster) profiel plaatsen welk overeenkomt met combi papier/printer
    in printer driver alle kleurbeheer uitschakelen (onder LR beheer)

    Comment


    • #3
      Re: foto's thuis afprinten

      Net zoals je scherm moet de combinatie inkt/papier ook gecalibreerd worden.
      Je hebt daar dus, zoals puerte al aanhaalt, een kleurprofiel voor nodig (ICC profiel). De fabrikanten van fotopapier hebben die nogal eens op hun site staan, of je maakt die zelf (of laat dat doen). Het laatste heb ik betere ervaringen mee, omdat batchen inkt en batchen papier kunnen verschillen.
      FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

      Comment


      • #4
        Re: foto's thuis afprinten

        Je moet inderdaad zowel in de ontwikkelmodule van LR bij de softproofing (rechts bovenaan) als in de printmodule (rechts onderaan bij Kleurbeheer) hetzelfde printerprofiel aanklikken.
        Je kan ééntje gebruiken van Canon dat samen met je printer geinstalleerd is (zoek via Andere, in feite staan ze allemaal in C:\Windows\System32\spool\drivers\color).

        Bovendien moet je in de printmodule je printer instellen (links onderaan) op het juiste (of meest gelijkende) papier en
        VOORAL (in de eigenschappen van de printer) Kleur/Intensiteit: Handmating, Afstemming: Geen (geef deze keuze een naam en sla ze op in je printerinstellingen).
        Op deze manier duid je aan dat LR de kleur beheert.

        Als je scherm gekalibreerd is geeft softproofing een goede benadering van de uiteindelijke afdruk.

        Als je Canon papier en inkt gebruikt samen met het juiste profiel moet je scherm al heel slecht staan voordat je grote afwijkingen krijgt.
        Bij een andere papier/inkt combinatie moet je een profiel (laten) maken, anders blijf je sukkelen (het is zo al niet eenvoudig).
        Last edited by palombian; 24 april 2016, 18:14.

        Comment

        Working...
        X