Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikkor105 macro vs sigma180mm macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikkor105 macro vs sigma180mm macro

    bijde lenzen kosten ongeveer het zelfde. welke zouden jullie kopen?

    toch maar bij nikkor blijven???

    wat zijn jullie bevindingen met deze lenzen?

  • #2
    Re: nikkor105 macro vs sigma180mm macro

    Eigenlijk maak je een verkeerde vergelijking: bij Sigma zou je de 105/2.8 macro moeten pakken. 75 mm is namelijk een wereld van verschil...

    Prijzen: Nikon 105: €869 (Top-Foto), Sigma 105 €395 (Corné), Sigma 180 €549 (Corné)...
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment


    • #3
      Re: nikkor105 macro vs sigma180mm macro

      je moet je gewoon afvragen waarom je hem gaat gebruiken.

      - Heb je werkafstand nodig -> 180 (zekers !!)
      - Blijven je 'modellen' zitten -> 100-reeks (werkt veel makkelijker en je kan langere sluitertijden gebruiken
      --
      Play Drakensang - a free online mmorpg

      Comment


      • #4
        Re: nikkor105 macro vs sigma180mm macro

        Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
        Eigenlijk maak je een verkeerde vergelijking: bij Sigma zou je de 105/2.8 macro moeten pakken. 75 mm is namelijk een wereld van verschil...

        Prijzen: Nikon 105: €869 (Top-Foto), Sigma 105 €395 (Corné), Sigma 180 €549 (Corné)...
        En Nikon 105: 599 euro (Corne) ...

        Kwestie van de prijsvergelijking een beetje eerlijk te tonen.

        Persoonlijk heb ik de Sigma 105 in mijn handen gehad, en ik vond de focusring bijvoorbeeld een beetje stroef en nogal schuurderig (heb geen beter woord). De lens schuif ook redelijk veel uit bij het focussen op korte afstand, wat voor een macrolens wel eens nadelig kan zijn. De 180 mm heeft internal focussing (als ik mij niet vergis), en deze heeft dat probleem dan weer niet.
        Op verschillende plaatsen heb ik wel kunnen lezen en zien dat de Tamron 180mm beter aangeschreven is dan de Sigma. De beelden van de Tamron waren scherper over het ganse diafragma bereik. De Sigma had een sweetspot waar de beelden op hun scherpst waren rond de f 11.

        Die testen geven natuurlijk een vertekend beeld, want je vergelijkt 3 lenzen en dan zie je dat de 1 iets scherper is dan de andere, maar als je uiteindelijk een afgedrukte foto van een mindere lens op zijn eentje bekijkt, dan kan die ook schitterend zijn.

        Wij hebben zelf nog een 60 mm Micro Nikkor, en daar is de werkafstand zeer laag. De 105 zou hier de gulden middenweg zijn, de 200 (of 180 van de andere merken) geeft een grote werkafstand, en is interessant voor mensen die bvb wespen willen fotograferen, maar er toch een heilige schrik van hebben (zoals mezelf)

        Comment


        • #5
          Re: nikkor105 macro vs sigma180mm macro

          Oorspronkelijk geplaatst door spacemanbow
          En Nikon 105: 599 euro (Corne) ...

          Kwestie van de prijsvergelijking een beetje eerlijk te tonen.
          Kan het zijn dat Corné die lenzen toegevoegd heeft ondertussen? Ik heb ze toch echt niet zien staan toen ik ging opzoeken, vandaar dat ik de topfoto-prijs vermeld heb... (niet om de vergelijking te vervalsen )
          Canon 10D, glass, flashes & extra's
          Fuji S602Z & extra's
          www.CooMa.be BD0176BE

          Comment

          Working...
          X