Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony a6000 - probleem met manueel instellen diafragma - wie helpt?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony a6000 - probleem met manueel instellen diafragma - wie helpt?

    Ik heb mijn Sony a6000 f3.5-5.6 PZ 16-55mm en slaag er maar niet in om zijn diafragma groot in te stellen, een kleinere f dan 5.6 wil hij niet geven, wat ik ook probeer. Of eigenlijk nog vreemder : een paar keer ging hij wel tot f 3.5 maar veranderde dat zelf weer binnen de paar seconden naar 5.6.

    Ik heb het hier dan over pogingen in de Manual en/of Aperture mode - transportfunctie : single shot en scherpstelfunctie = handmatig.

    Is dit een camerafout? Heeft het te maken met de lens? Of met de instellingen (ik heb al vanalles geprobeerd)?

    Als ik vandaag de oplossing niet vind ruil ik hem om maar liever niet want ik heb hem als 'tweedekansje' (in nieuwe staat) met een flinke korting kunnen kopen (bij Coolblue).

    Iemand raad?

  • #2
    Re: Sony a6000 - probleem met manueel instellen diafragma - wie helpt?

    Als er staat : f3.5-5.6 PZ 16-55mm
    dan wil dat zeggen: max 3.5 op 16mm en max 5.6 op 55mm.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: Sony a6000 - probleem met manueel instellen diafragma - wie helpt?

      Bij 55mm zal hij nooit een grotere opening dan f/5.6 geven, maar bij 18mm moet je naar f/3.5 kunnen natuurlijk. (edit: DPaul was dus sneller klaar met typen )
      Indien je ook op 16mm slechts f/5.6 krijgt: heb je de contactjes tussen camera en lens al een keer gereinigd ?
      Kan je de lens op een ander toestel proberen, of een andere lens op je toestel en zien of je hetzelfde probleem hebt ?
      Zelf heb ik zoiets in elk geval nog nooit gezien.
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #4
        Re: Sony a6000 - probleem met manueel instellen diafragma - wie helpt?

        Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
        Als er staat : f3.5-5.6 PZ 16-55mm
        dan wil dat zeggen: max 3.5 op 16mm en max 5.6 op 55mm.
        Ja, dat dacht ik dus ook maar dat doet hij dus niet, inzoomen, uitzoomen, maakt allemaal geen verschil, groter dan 5.6 gaat hij niet, behalve dan die paar keer héél kortstondig.


        Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
        Bij 55mm zal hij nooit een grotere opening dan f/5.6 geven, maar bij 18mm moet je naar f/3.5 kunnen natuurlijk. (edit: DPaul was dus sneller klaar met typen )
        Indien je ook op 16mm slechts f/5.6 krijgt: heb je de contactjes tussen camera en lens al een keer gereinigd ?
        Kan je de lens op een ander toestel proberen, of een andere lens op je toestel en zien of je hetzelfde probleem hebt ?
        Zelf heb ik zoiets in elk geval nog nooit gezien.
        Die contactjes reinigen ga ik straks eens doen (hij ligt nu aan de oplader) - moet dat gewoon met een droge doek? Want speciale reinigingsvloeistof heb ik niet.

        Een ander toestel of lens om te proberen heb ik niet - maar als jullie het ook niet snappen begint het me toch ernstig op een body- of lensprobleem te lijken :-( . In ieder geval al bedankt voor jullie snelle antwoord, dat geeft me toch al meer info.

        In een tutorial over de camera zag ik de fotograaf simpelweg naar f1.4 gaan, dat kan dan volgens jullie niet met deze lens geweest zijn volgens jullie? En hoe is het te verklaren dat deze camera met deze lens dan wél naar een f22 (of zelfs f32) kan? Volgens diezelfde logica zou ik denken dat het diafragma dan ook niet kleiner kan dan f5.6?

        Comment


        • #5
          Re: Sony a6000 - probleem met manueel instellen diafragma - wie helpt?

          Een diafragma kan je enkel sluiten als hij volledig open staat. Volledig open = f/5.6 (op 55mm) en kan je dus verkleinen naar een groter getal. Bv. 1 stop kleiner is f/8.0.
          Zie hieronder hoe het diafragma werkt:

          Fujifilm X-T1 - Fujifilm X70 - XF 18-55mm, XF 55 -200, Samyang 12mm F/2.0, XF 23mm f/1.4 R, XF 35mm f/1.4 R, Nissin i40

          Comment


          • #6
            Re: Sony a6000 - probleem met manueel instellen diafragma - wie helpt?

            Natuurlijk geen f1.4 met die lens.
            Max diafragma is f3.5 en f5.6
            Min. diafragma is F22-F36
            Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

            Comment


            • #7
              Re: Sony a6000 - probleem met manueel instellen diafragma - wie helpt?

              De essentie is hier al gezegd ... vreemd dat uw lens tot 55mm gaat .. de mijn gaat maar tot 50 mm

              BTW er is een zeer recente Firmware update voor deze camera ... geen idee hoe uw instellingen zijn maar manueel of zelfs in A priority moet men toch eea in het oog houden ..

              Comment


              • #8
                Re: Sony a6000 - probleem met manueel instellen diafragma - wie helpt?

                Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                Natuurlijk geen f1.4 met die lens.
                Max diafragma is f3.5 en f5.6
                Min. diafragma is F22-F36
                Nu snap ik het, die beide f-waarden zijn dus het grootste diafragma bij resp. volledig uitgezoomd en ingezoomd maar kleiner kan een diafragma altijd - is dat het?



                Oorspronkelijk geplaatst door rumble101 Bekijk bericht
                Een diafragma kan je enkel sluiten als hij volledig open staat. Volledig open = f/5.6 (op 55mm) en kan je dus verkleinen naar een groter getal. Bv. 1 stop kleiner is f/8.0.
                Zie hieronder hoe het diafragma werkt:

                (y)

                Comment


                • #9
                  Re: Sony a6000 - probleem met manueel instellen diafragma - wie helpt?

                  Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  De essentie is hier al gezegd ... vreemd dat uw lens tot 55mm gaat .. de mijn gaat maar tot 50 mm

                  BTW er is een zeer recente Firmware update voor deze camera ... geen idee hoe uw instellingen zijn maar manueel of zelfs in A priority moet men toch eea in het oog houden ..
                  Ik was te lui om het juist na te kijken, geheugen hè .

                  Wat bedoel je met 'in het oog houden'?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sony a6000 - probleem met manueel instellen diafragma - wie helpt?

                    Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                    heb je de contactjes tussen camera en lens al een keer gereinigd ?
                    En K-2 gaat door voor de koelkast !! Heb daarnet even een aantal keer voorzichtjes op de lenscontactpunten geblazen en het probleem was meteen opgelost!

                    Wel een beetje verdacht voor een nieuw toestel, zou niet mogen kunnen vind ik, voor hetzelfde geld duikt het probleem telkens weer op. Maar goed, ik weet nu in ieder geval waar het probleem zit en kan het ook zo aan Coolblue melden.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sony a6000 - probleem met manueel instellen diafragma - wie helpt?

                      Mooi zo .

                      Je toestel en/of lens waren in elk geval al niet nieuw toen je ze kocht. Als er voordien iemand bv. met zijn vettige vingers mee aan de slag geweest is, dan kan je dit soort foute contacten tussen lens en camera krijgen.

                      In geval, geniet ervan. Het is een leuke combinatie die je aangeschaft hebt !
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sony a6000 - probleem met manueel instellen diafragma - wie helpt?

                        Nee, gloednieuw niet maar wel teruggebracht binnen de omruiltermijn 'zonder reden' (dus niet omwille van een gebrek) - en daar kreeg ik bijna 100 euro korting op, vond ik wel de moeite.

                        Stel dat dit nog gebeurt en het helpt niet met blazen, is er een manier waarop ik die contactpunten mag reinigen?

                        En ja, ik ben er tot nu toe héél blij mee, heb hem gekocht omwille van actiefotografie en bij mijn eerste test van zo'n 600 foto's (heb je snel aan 11 fps) viel ik haast van mijn stoel toen ik ze daarna zag : bijna alles was scherp - dat had ik nooit durven dromen .

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sony a6000 - probleem met manueel instellen diafragma - wie helpt?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Inge O Bekijk bericht
                          ..

                          En ja, ik ben er tot nu toe héél blij mee, heb hem gekocht omwille van actiefotografie en bij mijn eerste test van zo'n 600 foto's (heb je snel aan 11 fps) viel ik haast van mijn stoel toen ik ze daarna zag : bijna alles was scherp - dat had ik nooit durven dromen .
                          FWIW .. je jan ook aan 4 en 8 fps fotograferen indien nodig ..

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sony a6000 - probleem met manueel instellen diafragma - wie helpt?

                            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            FWIW .. je jan ook aan 4 en 8 fps fotograferen indien nodig ..
                            Ja, weet ik maar ik wou de camera meteen eens 'serieus' testen tijdens de omruilperiode en dat was dus gelukt . Zelfs als de honden naar me toe renden waren ze allemaal scherp, als je ze allemaal snel na elkaar bekeek was het precies een slow motion film .

                            Comment

                            Working...
                            X