Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik kan niet kiezen!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ik kan niet kiezen!

    Hallo!

    Momenteel ben ik nog steeds op reis, maar tijdens deze reis merk ik dat ik mij echt veel meer wil verdiepen in Wildlife en vogel fotografie.
    Nu denk ik aan allerlei scenarios voor een goede kit samen te stellen na de reis (dus volgend jaar, nog even wachten!).
    Maar ik kan niet kiezen wat de beste keuze zou zijn! Dus graag jullie mening

    1: D500 + nikon 200-500
    2: D500 + sigma 150-600 S
    3: D750 + nikon 200-500 + 1.4 ext
    4: D750 + sigma 150-600 S
    5: D810 + nikon 200-500 (+extender?)
    6: D810 + sigma 150-600 S
    x: D500 en een van de 2 lenzen + een D750 voor mijn andere lenzen en all round (maar o zo duur)

    mijn mening:

    1: Prachtig voor deze soort van fotografie, maar ik wil later toch eens de overstap maken naar FF, en is dit dan wel een goede keus?
    2: idem als punt 1, en deze lens is zoveel zwaarden en duurder! maar meer zoom en volgens tests die ik lees ook scherper!
    3: aah een FF camera! zalig, maar nu voel ik dat ik een extender nodig heb, dus maakt het iets duurder.
    4: hier geen extender nodig, maar de lens is duurder en zwaarder en uiteindelijk minder mm dan punt 3 met extender. maar wel scherper.
    5: dure optie, veel MP, dus ik kan goed croppen, maar overkil met extender? te veel van het goede?
    6: duurste optie, zwaar, maar mooi scherp, croppen en veel mm.

    hmmm, moelijk
    andere mogelijkheden? meningen?
    bedankt !

  • #2
    Re: Ik kan niet kiezen!

    De Sigma S zou scherper zijn volgens de reviews.

    Een extender op een F5.6 lens is geen goed idee. De autofocus gaat erg achteruit.

    Als je altijd te weinig mm's hebt om je beeld goed te vullen, ga dan voor de D500. Een D810 met zijn 36mp kan ook, dan hou je nog 16mp over na een 1.5 crop. Dat is slechts 4mp minder dan de D500.

    Ikzelf gebruik afwisselend een crop en FF voor de vogeltjes. Meestal gebruik ik de crop. Alleen bij weinig licht en als ik dichtbij kan, gaat de FF op.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: Ik kan niet kiezen!

      Dat je meer bereik wilt voor vogels en wildlife begrijp ik best hoor, maar tegen welke beperkingen loop je met je huidige camera?
      Wat niet wil zeggen dat de nieuwe toestellen geen spontane kwijlbui veroorzaken uiteraard lol

      Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: Ik kan niet kiezen!

        Hallo,

        Wie weet wat er tegen volgend jaar weer allemaal op de markt komt ...
        Je hebt dus nog tijd.

        Jaja
        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

        Comment


        • #5
          Re: Ik kan niet kiezen!

          Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
          Dat je meer bereik wilt voor vogels en wildlife begrijp ik best hoor, maar tegen welke beperkingen loop je met je huidige camera?
          Wat niet wil zeggen dat de nieuwe toestellen geen spontane kwijlbui veroorzaken uiteraard lol
          Inderdaad.

          Volgens mij is de overstap D7100 naar D750 niet zo groot. Je wint duidelijk in ISO en AF, maar voldoende voor de investering?
          De D500 is onduidelijk, op papier heel goed, maar zoals nu met de D5 blijkt, waarschijnlijk een normale evolutie?

          Misschien beter investeren in meer reizen naar gemakkelijke onderwerpen?
          Nikon D500 - Sony A7s - Konica (Film) - Pentax Q

          Comment


          • #6
            Re: Ik kan niet kiezen!

            Oorspronkelijk geplaatst door Vince_Lux Bekijk bericht
            Volgens mij is de overstap D7100 naar D750 niet zo groot. Je wint duidelijk in ISO en AF, maar voldoende voor de investering?
            Goh... duidelijk winnen?
            In de handen van een goeie fotograaf kan je wel een stopje beter verwachten in hoge ISO. Dat stopje ben je snel kwijt als je wat moet dichtknijpen voor scherptediepte. (Maar goed, dat voordeel is er.)

            Autofocus? Dat wil ik nog wel eens zien. Ik heb de D750 nog niet geprobeerd voor bewegende onderwerpen.
            Of bedoel je functioneren in low light? Dat valt mij met geen enkele recente SLR tegen, op voorwaarde dat er een lichtsterke lens op zit.

            Enfin, ik bedoel maar dat de D750 andere troeven heeft die los staan van de vergelijking met een D7100. Dat kantelscherm is misschien nog het belangrijkste...

            Wat de D500 betreft: voor mij is dit toch duidelijk de opvolger van de D300(s)... een pro body met APS-C sensor die sport en wildlife fotografie aankan als de beste.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: Ik kan niet kiezen!

              Sigma 150-600 S: 2860 g droog gewogen. Ga je dat meenemen op reis?

              Comment


              • #8
                Re: Ik kan niet kiezen!

                beetje een antwoord op alles hierboven;

                Waarom nieuwe body?
                Ik gebruik mijn 7100 heel graag, maar boven de 3200iso moet ik echt niet gaan, en in wildlife en vogel fotografie is dat soms wel nodig.
                waarom denk ik aan de 500? kantelscherm, zou veel beter moeten presteren qua iso, en dubbel zoveel fps.
                waarom denk ik aan de 750? kantelscherm, full frame (dus ook stuk beter in low light).
                waarom denk ik aan de 810? full frame, veel mp, dus croppen is goed mogelijk.

                Mijn bedoeling is niet om alles in 1 keer te kopen, dat kan ik niet en wil ik ook niet (hoe saai moet het zijn om alles in 1 keer te hebben, veel leuker af en toe iets upgraden ).
                Ik wil mijn huidige lenzen langzaam inruilen voor FX lenzen, ook al zit ik wat langer nog op een DX camera, FX lenzen preseteren zoiezo beter.
                ik dacht aan de 24-120 f4 en de 200-500 f5.6 in de eerste plaats (later een samyang 14mm en een tamron 90mm macro).
                wat ik zie als voordeel om bij crop te blijven is eingelijk enkel de 200-500 lens in wildlife en de tamron 90 voor macro (anders moet ik zo'n grote lompe 150+mm macro lens).
                als voordeel bij FF zie ik natuurlijk een grotere hoek en meer scherpte in mijn foto's, en een perfect allround combi met de 24-120 (dan kan de samyang 14 eingelijk nog wat wachten).
                daarom denk ik op een gegeven moment, waarom niet de de D810 en eingelijk een crop en ff in 1 te hebben?
                of waarom niet de D500 en D750 en 2 camera's te hebben? (minder switchen van lenzen en als er eens eentje zou breken...)

                plots denk ik dan, ik kan ook gewoon de D750 en de sigma nemen (die macro tamron is toch voor veel later), zo moet ik geen extender (met nikon 200-500), maar toch veel zoom, en geen andere crop camera nemen.
                maar zoals Spanik vermeld, zwaar ding! De nikon is zoveel handiger en ik hoor veel goeds, op papier is de sigma wel veel constanter en een stuk scherper en dat doet me dan weer twijfelen, want ik wil niet in stapjes beter en beter, ik wil een goede lens en jaren houden! (en de vaste lenzen van f/2.8 zijn me toch te kostelijke dingen).
                oh en om het nog meer ingewikkeld te maken heb je nog die nieuwe zeer compact en scherpe nikon 300mm van f/4, maar dan heb ik toch het gevoel dat ik zeker een crop nodig heb met een extender.

                Nuja, veel tekst, but you get the point, ik lig in de knoop ^^.
                Daarom had ik graag meningen van jullie wat jullie volgende stap zou zijn, waar jij naartoe zou werken en of je deze bodies/lenzen al getest hebt en wat je mening is. (nja de D500 eventueel enkel 'jaja' als hij die al ontvangen heeft ^^).

                Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                Hallo,

                Wie weet wat er tegen volgend jaar weer allemaal op de markt komt ...
                Je hebt dus nog tijd.

                Jaja
                een D820 met kantelscherm en meer fps + een nikon 200-600, nog scherper, nog compacter en een mooi prijskaartje... (dan twijfel ik niet meer! xD)
                Last edited by Timothy91; 6 april 2016, 06:36.

                Comment


                • #9
                  Re: Ik kan niet kiezen!

                  Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
                  een D820 met kantelscherm en meer fps + een nikon 200-600, nog scherper, nog compacter en een mooi prijskaartje... (dan twijfel ik niet meer! xD)
                  De D8x0 reeks zal nooit een zeer hoge fps (cfr. D5(00)) krijgen wegens te veel MP, en als we de geruchten mogen geloven zou de volgende 8x0-model de sensor van de A7RII krijgen, m.a.w. 42MP. Daarom dat de D5(00)'en 'maar' 20 MP hebben.
                  De D500 wordt niet alleen gekozen voor z'n specs, die er bijzonder goed uitzien, maar ook voor z'n professionele body/bediening. De D750 heeft eerder de body/bediening van de D7xxx-reeks. D810 heeft dan weer terug de pro body.

                  Ik moet wel toegeven dat een kantelscherm z'n voordelen heeft maar ik mis het niet op mijn D7200 voor hetgeen ik hem gebruik.

                  En het mooie prijskaartje mag je volgens mij al helemaal schrappen, want sinds begin dit jaar vliegen de prijzen de pan uit bij Nikon. De 70-200 f/4.0 stond op mijn verlanglijstje, maar daar hebben ze maar ff € 300 bij gelapt

                  De 24-120mm is een zeer goede lens, maar als je toch met geld wilt gooien, dan mag de holy trinity (14-24/24-70/70-200 f/2.8) niet op uw verlanglijstje ontbreken
                  Fujifilm X-T1 - Fujifilm X70 - XF 18-55mm, XF 55 -200, Samyang 12mm F/2.0, XF 23mm f/1.4 R, XF 35mm f/1.4 R, Nissin i40

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ik kan niet kiezen!

                    Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
                    Ik gebruik mijn 7100 heel graag, maar boven de 3200iso moet ik echt niet gaan, en in wildlife en vogel fotografie is dat soms wel nodig.
                    Dat is toch raar dat iedereen zoveel problemen heeft met ruis bij hoge ISO. Ik vind mijn D7100 zelfs op ISO12800 goed bruikbaar. Ik heb foto's die ik zonder verpinken op 90x60 of zelfs groter zou afdrukken.
                    Wel in raw schieten en altijd correct belichten tegen de rechterkant van het histogram aan, zodat je niet moet beginnen met donkere delen optrekken.


                    Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
                    een D820 met kantelscherm en meer fps + een nikon 200-600, nog scherper, nog compacter en een mooi prijskaartje... (dan twijfel ik niet meer! xD)
                    Absoluut.
                    Voor mij graag een gestabiliseerde 14-1400 f/2.0 in het formaat van een 70-200 f/4, dan kan ik mijn rugzak thuis laten...
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ik kan niet kiezen!

                      Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                      Absoluut.
                      Voor mij graag een gestabiliseerde 14-1400 f/2.0 in het formaat van een 70-200 f/4, dan kan ik mijn rugzak thuis laten...
                      Als we dan toch dromen, een 10-1500 f/1.4 in formaat van een 35mm f/1.8!


                      De trinity is inderdaad mooi, maar die wil ik niet, veel te duur, en ja ik ga later investeren in mijn hobby, maar ik wil de lijn vinden tussen handig en goed (dus iets minder wisselen van lenzen, compact en er het meeste uithalen (dus de 24-120 in combi met een 200-500 of 150-600 is perfect (met een 14mm toevoeging later))) maar of ik die nu op een 500,750 of 810 plaats blijft een vraagteken xD

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ik kan niet kiezen!

                        Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
                        Als we dan toch dromen, een 10-1500 f/1.4 in formaat van een 35mm f/1.8!
                        Sony kan dat !
                        Wacht maar op de XPeria Z42 smartphone...
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ik kan niet kiezen!

                          Hallo,

                          Ik vrees dat dat nog wel even gaat duren als je de vertragingsberichten mag geloven.
                          En tot dan? zeer happy met de D7200 ...

                          Jaja

                          Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
                          (nja de D500 eventueel enkel 'jaja' als hij die al ontvangen heeft ^^).
                          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ik kan niet kiezen!

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                            Goh... duidelijk winnen?
                            In de handen van een goeie fotograaf kan je wel een stopje beter verwachten in hoge ISO. Dat stopje ben je snel kwijt als je wat moet dichtknijpen voor scherptediepte. (Maar goed, dat voordeel is er.)

                            Autofocus? Dat wil ik nog wel eens zien. Ik heb de D750 nog niet geprobeerd voor bewegende onderwerpen.
                            Of bedoel je functioneren in low light? Dat valt mij met geen enkele recente SLR tegen, op voorwaarde dat er een lichtsterke lens op zit.

                            Enfin, ik bedoel maar dat de D750 andere troeven heeft die los staan van de vergelijking met een D7100. Dat kantelscherm is misschien nog het belangrijkste...

                            Wat de D500 betreft: voor mij is dit toch duidelijk de opvolger van de D300(s)... een pro body met APS-C sensor die sport en wildlife fotografie aankan als de beste.
                            'k heb ze allebei en de d750 heeft wel degelijk een beter AF systeem, vooral binnenshuis en indoor is het verschil merkbaar.
                            Nikon Powah

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ik kan niet kiezen!

                              Oorspronkelijk geplaatst door eQonnn Bekijk bericht
                              'k heb ze allebei en de d750 heeft wel degelijk een beter AF systeem, vooral binnenshuis en indoor is het verschil merkbaar.
                              Ik zal je niet tegenspreken want de D750 heeft een -3EV versie van dezelfde AF module. Als het over lichtgevoeligheid met single point gaat, dan geen discussie.

                              Maar laten we niet vergeten dat de D7100 de AF van de D800 en D4 heeft, maar dan met betere dekking van het (kleinere) beeldvlak. Voor actie, tracking etc. is dat eerder een voordeel. Mijns inziens zou het voordeel van de D750 voor een groot stuk kunnen verdwijnen in situaties waar je meerdere punten gebruikt, al dan niet in combinatie met servo...
                              Pieter
                              --
                              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                              Comment

                              Working...
                              X