Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste dSLR: D5300 of 750D?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste dSLR: D5300 of 750D?

    Goeiedag! Sinds een paar maanden ben ik me beginnen verdiepen in de fotografie, nadat ik een toestel cadeau gekregen heb, namelijk de Nikon P610.
    Ik vind dit een heel leuk toestel en het heeft me al veel geleerd, maar ook ben ik al regelmatig tegen de limieten van dit toestel aangelopen bij bepaalde dingen die ik graag zou willen fotograferen.
    Dit vooral i.v.m. dieptescherpte, macro toepassingen en focus snelheid (veel vogels, eekhoorns, ...)

    Nu ben ik er ondertussen van overtuigd dat dit geen tijdelijke intresse is en wil ik er graag wat verder in gaan, en dit kan dan enkel door een toestel met verwisselbare lenzen.

    Na dagen en nachten reshearch te hebben gedaan ben ik op twee toestellen uitgekomen, namelijk de D5300 van Nikon en de 750D van Canon.
    De lenzen die ik erbij zou kopen zijn de volgende:
    NIkon:
    - Nikon AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II (kitlens)
    - Nikon AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G (of de 35mm ivm cropfactor op de APS-C sensor)
    - Tamron SP AF 70-300 F/4-5.6 Di VC USD voor Nikon

    Canon:
    - Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM (kitlens)
    - Canon EF 50mm f/1.8 STM
    - Tamron SP AF 70-300 F/4-5.6 Di VC USD voor Canon

    Het schil in prijs is 30€ dus verwaarloosbaar wanneer je een investering wil doen.

    Alle tips en vragen zijn welkom!

  • #2
    Re: Eerste dSLR: D5300 of 750D?

    Ik denk dat je bij beide toestellen wel goed zal zitten,ik heb de Nikon D7200 en ben daar zeer tevreden van maar Canon is ook goed dus. Ga gewoon naar de winkel waar ze de beide toestellen hebben en zie welke je het beste in de hand ligt. En vraag eventueel de mening van de verkoper!

    Mvg

    Templar
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

    Comment


    • #3
      Re: Eerste dSLR: D5300 of 750D?

      Als standaard (kit)lens zou ik de Canon 18-135 STM of Nikon 18-140 VR nemen. Als je ze in kit met een body koopt, zijn ze spotgoedkoop en veel meer algemeen bruikbaar.
      Mocht je Nikon kiezen, kan je de 50mm eventueel nog vervangen door een 35mm, afhankelijk van je voorkeur. (Ik weet niet of de 35/2.0 bij Canon in dezelfde categorie valt.)
      De Tamron is prijs/kwaliteit een fenomenale lens. Heeft ook de meest efficiente stabilisatie die ik tot nog toe in een telezoom heb gezien.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Eerste dSLR: D5300 of 750D?

        Met macro en vogels en eekhoorns heb je niet echt een 50mm van doen lijkt me....
        Misschien beter een macrolens in de plaats?

        Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: Eerste dSLR: D5300 of 750D?

          Deze lenzen had ik ook al opgemerkt maar moest nog eens nakijken of deze dan ook op de camera kunnen blijven zitten wanneer deze opgeborgen is.
          En of de kwaliteit ervan evengoed is.
          Qua autofocus zou ik eerder naar de Canon neigen, maar qua beeldkwaliteit (geen AA?) en iets compacter eerder naar de Nikon, de Canon heeft dan weer touchscreen, wat misschien wel handig kan zijn, maar voegt niets toe aan de kwaliteit van de foto's.

          Comment


          • #6
            Re: Eerste dSLR: D5300 of 750D?

            Ja, daar ben ik nog niet volledig uit, ik heb momenteel een Olympus E-300 liggen, het oud toestel van m'n pa. Hij heeft hiervoor de Olympus Zuiko Digital ED 50mm 1:2.0 Macro (http://www.grobet.be/nl/macro-object...ro-134791.html) en deze lens vind ik geweldig (prijs is er dan ook naar...).
            Met deze goedkopere 50mm lenzen heb ik al wel de vrijheid qua diafragma. Dit vooral om nog meer bij te leren.

            Comment


            • #7
              Re: Eerste dSLR: D5300 of 750D?

              Altijd ook goed even naar je omgeving te kijken. Heb je een broer, goed buur of vriend die met fotografie bezig is. Je kan dan soms dingen uitlenen die je weinig gebruikt.
              Nikon D500 - Sony A7s - Konica (Film) - Pentax Q

              Comment


              • #8
                Re: Eerste dSLR: D5300 of 750D?

                Ik ben nu al even bezig met mijn eerste DSLR, de Canon 1200D en een van de dingen (er zijn er wel meer, maar daar ga ik hier niet verder op in ) die mij het meeste tegensteekt is het feit dat ik de instellingen enkel kan zien door de zoeker of op het LCD scherm door eerst op een knop te drukken.
                Als je dan toch voor de Canon zou gaan, kijk dan ook eens naar de 760D. Deze heeft tov de 750D het voordeel dat er bovenaan een LCD scherm is waar je de instellingen snel kan aflezen.
                Website
                Canon 1200D + EF-S 18-55mm F3.5-5.6 IS II + EF 70-200mm F4.0L IS USM + EF 50mm F1.8 STM

                Comment


                • #9
                  Re: Eerste dSLR: D5300 of 750D?

                  Bedankt voor alle antwoorden, het is de D5300 geworden omdat:
                  - compacter & lichter dan de 750D
                  - theoretisch scherpere foto's ivm AA & grotere kleur diepte.
                  wat voor mij niet opweegt tegen:
                  - betere liveview
                  - touchscreen

                  en ik heb hem gevonden voor 500€ met de nieuwe AF-P 18-55mm kitlens. Dus gewoon besteld, aangezien het beide topmerken zijn en dit vermoedelijk een ewige discutie opleverd om te kiezen tussen deze 2. De 760D was dan ook meteen een nog groter prijs verschil met de D5300. Had ik weer wat geld over om binnenkort een macrolens aan te schaffen ;-) Enige tips daarover? :-P

                  Comment

                  Working...
                  X