Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Manuele focus?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Manuele focus?

    Ik ben een beginnend fotograaf, dus misschien een domme vraag, maar.. zijn er veel (amateur) fotografen die manueel scherpstellen ipv autofocus? Manueel heeft toch wat voordelen, lijkt me:
    - je kan veel goedkopere en lichtere objectieven gebruiken.
    - je moet je fototoestel niet duidelijk maken op welk punt je wilt scherpstellen, waardoor je soms tijd wint.

    .. of denk ik verkeerd?

  • #2
    Re: Manuele focus?

    Helemaal geen domme vraag hoor!
    Maar heel veel hangt af van de tijd die je hebt om een foto te nemen denk ik... Macro-fotografen zullen doorgaans manueel scherp stellen. Actiefotografen hebben echter doorgaans niet de tijd om nog gauw even scherp te stellen in "het heetst van de strijd"...
    Probeer maar eens in burstmode een een kind te fotograferen dat naar je toe komt lopen, of vliegende vogels, of...
    Als je een stilleven,of food, of een macro-opname maakt dan heb je tijd zat (meestal toch) om manueel scherp te stellen, en dat kan je dan heel erg precies doen... maar het kost tijd. Nu ja, toen ik met fotografie begon moest de AF nog worden uitgevonden en we maakten ook actiefoto's...
    Hangt dus naar mijn gevoel eerder af van wat je onderwerpen zijn.
    "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

    Comment


    • #3
      Re: Manuele focus?