Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens voor reportagefotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens voor reportagefotografie

    Ik ben van plan een nieuwe lens aan te schaffen die ik voornamelijk zou willen gebruiken voor reportagefotografie. Er zijn een aantal lenzen die ik overweeg, maar ondanks de vergelijkende studies die ik er al over bekeken heb geraak ik er toch nog niet uit...

    Mijn camera is een Canon 70D (crop dus).

    De lenzen die ik overweeg zijn:
    - Canon EF 24-105mm F4.0 L IS USM (iets meer zoom, maar minder lichtsterk dus...)
    - Canon EF 24-70mm F2.8 L USM II (auch, die prijs...)
    - Tamron 24-70mm F2.8 VC

    Zoals ik al zei zou ik deze lens voornamelijk willen gebruiken voor reportage (genre bedrijfsfeest, huwelijk, familiefeest, dat soort dingen) en portret.

    Misschien is het interessant om te vermelden welke lenzen ik al heb:
    - Canon EF 50mm F1.8 II (gebruik ik meestal voor portretten, mijn favoriete lensje)
    - Canon EF-S 55-250mm F4.0-5.6 IS II (kitlens)
    - Tamron 17-50mm F2.8 SP Di II VC
    - Tamron 16-300mm F3.5-6.3 Di VC II PZD (maar dat is mijn 'luie lens' die ik enkel op vakantie gebruik, wanneer ik niet veel zin heb om meerdere lenzen mee te sleuren en te wisselen)
    Ik heb ook een reportageflitser, maar die kan (of mag) je niet overal gebruiken natuurlijk...

    Dus als iemand mij enig advies kan geven, dan zou ik dat ten zeerste appreciëren. Of zijn er nog andere lenzen die de moeite waard zijn om te bekijken?
    Canon 5D MK III

  • #2
    Re: Lens voor reportagefotografie

    Een 24-70/105 zou ik overwegen bij fullframe, niet op crop....
    Tenzij je zeler weten nog wil veranderen naar fullframe?
    De 17-50 is de standaard reportage lens op je crop camera denk ik dan...

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Lens voor reportagefotografie

      Tijdens zo'n reportages is het soms handig dat je vlakbij kan komen zodat er niemand in de weg staat, hoe breder de lens die je dan op de camera hebt zitten, hoe minder kans dat er iemand anders in de weg staat.
      Natuurlijk sta je dan zelf wel geregeld in de weg voor de andere fotografen...

      Dat wil zeggen dat je voor een crop camera toch beter een lens koop die op 17-18mm begint, want dat ga je wel nodig hebben, zeker bij indoor reportages.
      En dan is een f2,8 lens (of eventueel zelfs de Sigma 18-35 f1,8) een betere keuze dan bijvoorbeeld een 24-105 f4.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment

      Working...
      X