Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji X optische viewfinder

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fuji X optische viewfinder

    Hey Fuji-lovers,

    Ik gebruik momenteel een X-E2, maar ik voel de upgradekriebel. De nieuwe X-Pro2 ziet er super uit, maar is ook vrij prijzig... dus ik moet goed kiezen. En als je voor een X-Pro2 gaat vind ik wel dat ik de optische viewfinder moet gebruiken...

    Maar dus, wat zijn de meningen van gebruikers over deze optische viewfinder? Is het écht een praktisch bruikbare viewfinder? Ik bedoel, brengt het echt wat bij bovenop de EVF? En gebruiken jullie het toestel meer in OVF of EVF?

    Ik weet dat een OVF aardig wat beperkingen heeft, zoals beperkt tot kortere primes. Maar ik moet zeggen dat deze manier van shooten me wel lijkt aan te trekken, al heb ik tot nu toe enkel ervaring met EVF op de X-E2.

    dus graag jullie meningen, thanks!

    Verstuurd vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk
    Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

  • #2
    Re: Fuji X optische viewfinder

    De ovf van de x-pro2 is super in gebruik, zoals je zelf aangeeft, bij gebruik met korte primes. Zoals de 35mm f2, deze is super op dit toestel. Langere lenzen beperken het zicht van de ovf, dit is wel storend. Tegenover staat dat je door de ovf perfect ziet wat er echt is qua belichting. Ovf geeft het old school gevoel, het terug in de tijd van toen fotograferen.

    Comment


    • #3
      Re: Fuji X optische viewfinder

      Het is een rangefinder-ontwerp. Dat is vrij specifiek in gebruik en daar moet je aan wennen. Mij ligt het bv. helemaal niet. Als het optisch is, wil ik door de lens kijken.

      Het hybride systeem zit op zich wel goed in elkaar en het is handig om te zien wat er net buiten je frame gebeurt, maar als je met iets anders dan korte en standaard primes werkt, is een echte EVF (of de OVF van een SLR) stukken handiger en preciezer. De implementatie in een X100T met zijn vaste lens kan mij dan wel weer bekoren.

      De beste EVF in het X-gamma is de X-T1... veruit. Heb je dat al eens vergeleken met je E2?
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Fuji X optische viewfinder

        Ik heb de X-T1 al eens vluchtig vastgehad, maar lang genoeg om vast te stellen dat de zoeker inderdaad erg goed is. Vandaar dat ik twijfel of ik eerder richting X-Pro2 of eerder richting X-T2 (wanneer die uitkomt weliswaar ) zou gaan.
        Ze zeggen wel eens dat elke autoliefhebber minstens eenmaal een Alfa moet gehad hebben, en ik vraag me af of dit voor fotoliefhebbers een rangefinder-ontwerp zou moeten zijn . Misschien moet ik maar eens ergens testen of de OVF me zou kunnen bekoren.

        Verstuurd vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk
        Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

        Comment


        • #5
          Re: Fuji X optische viewfinder

          Ik ben overgeschakeld van de x-t1 naar de x-pro2. De evf van de x-t1 is super, geeft een grotere weergave dan de evf van x-pro2. Het rangefinder ontwerp van de pro2 heeft wel iets, het klassieke. Wat betreft bediening, overtreft de x-pro2 de x-t1. De joystick is echt handig (dit miste ik wel toen ik van 5d overstapte naar x-t1).

          Comment


          • #6
            Re: Fuji X optische viewfinder

            Als voor TS de grotere viewfinder en een kantelbaar scherm een must zijn....mijn advies.... wachten op de x-t2. Als je niet wil wachten en je kan zonder, de genoemde functies leven, de x-pro2! Het is een super toestel met ditto beeldkwaliteit. De ovf krijg je erbij :-) Ik leer hem stilaan te gebruiken en zie zeker de fun en soms voordeel er van in.
            Zelf ben ik overgeschakeld van canon 5d3 met tussenstop naar de e-x2 en x-t1 en nu naar een set x-pro2 bodies. Ik wil niet meer terug. Ook al is dit "maar" crop ;-)

            Comment


            • #7
              Re: Fuji X optische viewfinder

              Gewoon proberen, ga bijvoorbeeld mee op een Fujiwalk (er komt er eentje aan in Brussel, maar nog niet vastgelegd) dan kan je allerlei lenzen en bodies proberen.
              Op die manier heb ik de X-Pro1 van Baloo kunnen proberen, en zeer goedkoop kunnen kopen (niet die van Baloo maar een nieuwe met 27 en 18 lens en lederen hoes), nooit spijt van gehad.
              Voluit voor de X-Pro2 geweest na de diefstal van mijn X-E2.
              Gebruik ik altijd de OVF? Nee, met de 100-400 is dat niet te doen, maar met klassiekers zoals de 35mm en de 56mm wel, totaal anders werken.
              Er zijn veel mogelijkheden, omdat het kan, en dat is de beste reden.
              ...leeg...

              Comment


              • #8
                Re: Fuji X optische viewfinder

                Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                Gebruik ik altijd de OVF? Nee, met de 100-400 is dat niet te doen
                En toch proberen sommigen... met goed gevolg!
                BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

                Comment


                • #9
                  Re: Fuji X optische viewfinder

                  Oorspronkelijk geplaatst door baloo Bekijk bericht
                  En toch proberen sommigen... met goed gevolg!
                  Oh maar ik heb nog veel te leren. :-)
                  ...leeg...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fuji X optische viewfinder

                    Oorspronkelijk geplaatst door baloo Bekijk bericht
                    En toch proberen sommigen... met goed gevolg!
                    En laat dat soort fotografie nu net de reden zijn dat ik toch dat optisch hulpmiddel zou kunnen apprecieren.
                    Misschien vinden ze nog wel een systeem voor op de hotshoe dat beter met langere lenzen om kan...
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fuji X optische viewfinder

                      Wel ik was nu niet direct van plan om een OVF met langere zooms te gebruiken, maar waarom niet

                      De Fujiwalks ken ik niet, wat is het concept juist? Eens even testen hoe die OVF voelt is inderdaad de beste manier om te zien of het wat voor mij is of niet. Nu ja, slecht meevallen kan niet, het is zowieso een fijne zoeker vermoed ik. Maar dat is de groooooote EVF op de X-T natuurlijk ook. Gewoon die grootte in OVF zou natuurlijk ideaal zijn

                      Verstuurd vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk
                      Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fuji X optische viewfinder

                        ik heb sinds een aantal maanden een X-Pro 1, erbij gekocht omdat het een erg mooie aanbieding was, 2 lensjes erbij, kortom een toestel wat me mede door het uiterlijk erg aansprak.
                        De optische zoeker gebruik mik alleen om energie te besparen, het is leuk in gebruik, maar de elektrische zoeker is gewoon beter, je ziet alles 100%, belichting is beter in de hand te houden enz...
                        Maar staat leuk en soms met een 18 en 35 mm lens leuk in gebruik, maar meer ook niet, het is behelpen en een leuke knipoog naar de vroegere rangefinders.
                        Maar dit is mijn persoonlijke visie.
                        Mijn beste Foto moek nog trekke.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fuji X optische viewfinder

                          Had vroeger een x100s en dus de keuze tussen OVF en EVF. Ik gebruikte meestal de EVF en af en toe nog eens de OVF.
                          Vandaag werk ik met een XT-1 en is er natuurlijk enkel de EVF.
                          Er is bijna geen verschil meer in beleving, zo goed is die viewfinder, en dan zijn er natuurlijk de ontegensprekelijke voordelen van een EVF, hierboven reeds aangehaald.
                          Als de kwaliteit blijft toenemen dan verdwijnen op termijn de OVF's volgens mij.
                          Straatfotograaf in Antwerpen

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fuji X optische viewfinder

                            Had vroeger een x100s en dus de keuze tussen OVF en EVF. Ik gebruikte meestal de EVF en af en toe nog eens de OVF.
                            Vandaag werk ik met een XT-1 en is er natuurlijk enkel de EVF.
                            Er is bijna geen verschil meer in beleving, zo goed is die viewfinder, en dan zijn er natuurlijk de ontegensprekelijke voordelen van een EVF, hierboven reeds aangehaald.
                            Als de kwaliteit blijft toenemen dan verdwijnen op termijn de OVF's volgens mij.
                            Straatfotograaf in Antwerpen

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fuji X optische viewfinder

                              Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht


                              De beste EVF in het X-gamma is de X-T1... veruit.
                              De EVF in de X-T1 heeft een sterkere vergroting dan diegene die in de X-T10 zit.
                              Pixels en raster is daardoor beter te zien wat niet het geval is bij de X-T10 zoeker.

                              De zoeker van de X-T10 komt door de kleinere vergroting beter over... ook wat kleur betreft.
                              Eigenlijk is 2.3 dot nog te weinig voor dergelijke vergroting zoals de X-T1... maar niet alleen de X-T1 ... ook de A7 Sony's en de A6300.

                              Het wordt tijd voor een nieuwe generatie zoekers voor camera's met sterke vergroting ... zeker met de X-T1 die de sterkste vergroting heeft.
                              Misschien in de X-T1 MKII ?
                              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                              Comment

                              Working...
                              X