Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe investering... Body of lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe investering... Body of lens?

    Hallo,

    Even schetsen:

    Ik ben nu een aantal jaren bezig met fotografie. Meer bepaald landschappen en portretten. Ik wil ook liever verder gaan met de portretten en had daarom het volgend dilemma. Ik heb een Canon 600D met Sigma 17-50 F2.8 - Canon 10-18mm - Canon 50mm F1.8 - Tamron 70-300 VC USD. Nu is het probleem het volgende: Voor mijn investering ben ik aan het twijfelen om een nieuwe lens (Sigma 35mm 1.4 Art) of een nieuwe body aan te schaffen (7D mk II of een 80D).

    Mijn 600D is al wat ouder, maar buiten de ruis werkt hij nog redelijk goed...

    Iemand tips over wat ik best zou doen?

    Mvg

    Jelle
    In de tas: Canon 70D - Canon 50mm f1.8 - Sigma 17-50mm f2.8 - Tamron 70-300 VC USD

  • #2
    Re: Nieuwe investering... Body of lens?

    Waarvoor zou je die 35mm 1.4 gaan gebruiken? Mij lijkt het als je wat verder wilt gaan in portretten, dat je meer bent met bvb een 85mm 1.8 aangezien je met die 17-50 al aardig uit de voeten kan voor portretten binnen dat bereik

    Sent from my SM-G920F using Tapatalk
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe investering... Body of lens?

      naar welke body zou je dan willen upgraden?
      Nikon Powah

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe investering... Body of lens?

        Ik zou de 35mm op crop kiezen voor full body fotografie / communie portretten... Indien ik een nieuwe body zou kopen ga ik voor een 7D mk ii of een 80D...
        In de tas: Canon 70D - Canon 50mm f1.8 - Sigma 17-50mm f2.8 - Tamron 70-300 VC USD

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe investering... Body of lens?

          Voor portret en landschap zou ik eerder naar full frame overstappen.
          Een 6D kost je evenveel als een 80D of 7DII maar geeft je betere beeldkwaliteit, minder ruis en mooiere/onscherpe achtergronden.
          Je crop lenzen in de verkoop zetten en full frame lenzen aanschaffen. De Tamron 70-300 en de 50/1.8 kan je wel behouden.
          Last edited by alex606; 1 april 2016, 19:01.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe investering... Body of lens?

            Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
            Een 6D kost je evenveel als een 80D of 7DII maar geeft je betere beeldkwaliteit...
            Ik zou toch nog maar even afwachten wat die 80D betreft. Die sensor is nieuw en veelbelovend. Ik kijk alvast uit naar het betere testwerk.

            Alle begrip voor wie full frame als het ultieme beschouwt, maar die keuze gaat over heel wat meer dan beeldkwaliteit.
            Een 6D is voor mij eerder een FF broertje van een 700/750/760D. Als de keuze 6D vs 80D (of 7DII) is, dan neem ik de APS-C. (Zou ik voor mijn gebruik altijd doen, maar dat even terzijde.)
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe investering... Body of lens?

              Pieter, een full frame geeft je betere beeldkwaliteit, daar kan je niet onderuit.
              Net zoals jij een APS-C sensor verkiest boven een m4/3 of 1", zo is er ook een verschil tussen full frame en APS-C.
              Ik zeg niet dat een crop sensor rommel is, maar vergeleken met de grotere full frame sensor moet die toch het onderspit delven.

              Een 80D is een prima camera, ik zou die ook willen ipv mijn 760D en voor wildlife heeft een crop sensor het voordeel omwille vh extra bereik.
              Voor al het andere werk is een full frame altijd beter.
              De 80D breekt wel met de traditite van canon sensors en laag dynamisch bereik. Op ISO 100 en 200 doet een 80D het heel goed, beter dan een 7DII en 6D. Vanaf ISO320 en hoger doet de 6D het beter.
              Maar ik heb beelden vergeleken met mijn 760D en de 7DII en daar doet de 80D het niet beter. Qua detail en ruis presteert die hetzelfde als mijn 760D.

              Het middelste AF punt vd 6D is zeer goed, kan je perfect alle soorten actie mee fotograferen. Hij reageert heel snel bij veranderingen in focus afstand en een 7DII van mijn kameraad doet het hier niet beter.
              De 80D heeft 45 cross type punten en doet 7fps, daar is een verschil met de 6D.
              Qua lichtgevoeligheid doen ze het allebei evengoed, -3EV voor het middelste punt.
              Last edited by alex606; 2 april 2016, 17:37.
              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
              Mijn bird foto's en urbex foto's

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe investering... Body of lens?

                Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                Pieter, een full frame geeft je betere beeldkwaliteit, daar kan je niet onderuit.
                In de beste omstandigheden zeker. Jij kan dat aan een genomen foto zien? FF of crop?

                Maar klopt ergens wel, als er goede lenzen gebruikt worden. Voor de rest vind ik het kort door de bocht. Alles heeft zijn toepassing.

                In alles buiten wildlife is een ff beter ;-) Ik denk het niet, bekijk eerst en vooral het gewicht eens en de uit de kluiten gewassen objectieven die voor ff al nodig zijn. Ik lees hier vaak op dit forum : wegens rugklachten moet ik mijn camera van de hand doen...
                En vergeet ook niet, dat die heilige FF sensor, ook maar een kleine sensor is tov midden formaat, dat is dan weer eens beter. Alles en iedereen heeft zijn grens. Tis wat je er voor over hebt.... En je haalt de ff foto's toch niet uit een reeks foto's hoor ;-)

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe investering... Body of lens?

                  En daarbij, dit geldt ook alleen maar als je de meeste recente modellen met elkaar vergelijkt. Een oudere ff sensor kan dus wel minder presteren als een nieuwe generatie crop sensor. Punt!

                  Verlies het plezier van fotograferen niet uit het oog ;-)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe investering... Body of lens?

                    Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                    Pieter, een full frame geeft je betere beeldkwaliteit, daar kan je niet onderuit.
                    Net zoals jij een APS-C sensor verkiest boven een m4/3 of 1", zo is er ook een verschil tussen full frame en APS-C.
                    Ik zeg niet dat een crop sensor rommel is, maar vergeleken met de grotere full frame sensor moet die toch het onderspit delven.
                    Ik wilde hier geen discussie over sensorformaten over maken, hoor. Ik verkies trouwens APS-C niet alleen boven een kleiner formaat maar ook boven FF. Dan gaat het bij mij vooral over het vinden van de gulden middenweg. Beeldkwaliteit is daar maar een fractie van, want ik ben van mening dat alles van 1" en groter binnen de meeste toepassingen voldoende kwaliteit levert. De extra prestaties moet je - naar mijn mening - gaan zoeken bij de toptoestellen genre 1Dx of D4/D5. Hoe moeilijker de omstandigheden, hoe meer de kwaliteiten van de camera een rol beginnen te spelen, maar de belangrijkste factor is nog steeds techniek - vooral correct belichten.

                    Zoals ik zei: ik begrijp dat mensen full frame als ideaal beschouwen. Ik niet. Ik schiet graag goeie lenzen wijd open en kom met een full frame in de problemen door te weinig scherptediepte. Ik fotografeer vanalles en daar hoort ook macro bij... ook daar is die kleinere scherptediepte een nadeel van FF. Extreme groothoek gebruik ik maar zeer zelden, dus ben ik met 14mm al dik tevreden op een APS-C. Daarnaast zijn factoren als gewicht, omvang en kostprijs ook niet te onderschatten.

                    En er zijn zelfs situaties dat mijn RX100 elke full frame camera wegblaast, met name fotografie tijdens concerten of tijdens fietstochten. Op die momenten past die 1" sensor namelijk in mijn broekzak, en blijft al wat groter is gewoon thuis...

                    Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                    Een 80D is een prima camera, ik zou die ook willen ipv mijn 760D en voor wildlife heeft een crop sensor het voordeel omwille vh extra bereik.
                    Voor al het andere werk is een full frame altijd beter.
                    Er zijn nu eenmaal generaties van sensors/toestellen en de daarbij horende electronica. Jouw 760D zal een 1Ds of 5D ook wegblazen, want hij is 10-15 jaar recenter.
                    En ik val in herhaling maar... de belichtingstechniek en de lens hebben vaak een grotere impact op het beeld dan de sensor waarmee het werd geregistreerd. Zelfs de nabewerking kan verrassend veel verschil maken. Ik blijf het eigenlijk fout vinden om full frame per definitie beter te noemen, zelfs als het puur over beeldkwaliteit gaat. Probeer met je 6D maar eens de macro's te maken die sommigen op dit forum met een "simpele" Panasonic FZ200 hebben laten zien. Succes met je f/32
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe investering... Body of lens?

                      De discussie FF vs crop is een straatje zonder eind, laten we daar niet op ingaan zonder meer info van de TS.

                      Wat veel belangrijker is, is wat de hij eigenlijk hoopt te bereiken met zijn upgrades... Niet welke foto's je ermee wil gaan trekken maar in welk opzicht verwacht je meerwaarde van die upgrades.

                      Bvb mijzelf. Ik wilde meer lichtsterkte om in de donkerste omstandigheden nog foto's te kunnen trekken. Daarnaast wilde ik in lichtere omstandigheden toch nog weinig dof krijgen met een redelijk brede hoek, maar niet te breed om geen perspectiefvervorming te hebben. Daarom was de 35mm 1.4 voor mij een ideale keuze

                      Vb 2. Ik plan nu om mijn 5dmkII te vervangen door een 80D. Als het om foto's gaat, wil ik topkwaliteit, zowel professioneel als prive, en daarvoor gebruik ik mijn 5dmkIII. Een 80D is voor mij een goede upgrade omdat ik een 2e toestel wil waar ik vooral mee zal filmen maar toch hoge beeldkwaliteit in foto's levert als het nodig is. Daarenboven ben ik een technologiefreak en heb ik graag de laatste nieuwe snufjes in mijn camera.

                      Jelle, welke meerwaarde verlang jij van een investering? Wat mis je nu het meest dat een van die investeringen je kan bieden?...

                      En, tenzij het om een puur professionele investering gaat, beeld je het volgende eens in:

                      Stel je bestelt alles waar je tussen twijfelt. De dag erna komt 1 pakje met de post toe, je weet niet wat het is. Het ligt voor je, je doet het open... wat zou je liefst hebben dat is van alles dat je besteld hebt...

                      Je moet ook denken aan wat je het leukst vindt, daar gaat het nog altijd om bij een hobby.




                      Sent from my SM-G920F using Tapatalk
                      5DmkIII en wat glas

                      Comment

                      Working...
                      X