Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ontwerpen fotobox

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ontwerpen fotobox

    Hallo!

    In school zijn we de mogelijkheid aan het bekijken om volgend jaar als eindwerk een fotobox te maken in de IW richting. (aka dit "www.instant-fotobox.be" of bv. dit "www.fotobox.bramtack.be") Enerzijds omdat het een mooi concept is waar verschillende vakken kunnen aan deelnemen, anderzijds omdat het iets is wat later effectief ingezet kan worden op bv. opendeurdagen.

    Om een idee te krijgen van enerzijds de technische haalbaarheid en anderzijds het kostenplaatje had ik graag jullie kijk hierop geweten. Ik werk met Nikon, dus alles wat ik hier vertel slaat op eventueel Nikon materiaal of Nikon compatibel materiaal.

    We hadden al een beperkte opsomming van het nodige "basic" materiaal nodig om dit technisch voor elkaar te krijgen:

    - DSLR + lens
    - een opzetflits/studioflits(?)
    - zender + ontvanger voor flits
    - PC + software(?)
    - (dye)Printer
    - Trigger om effectief foto te nemen (draadloos/bedraad)
    - Materiaal en know how om box te maken (daar zie ik weinig problemen, daar we een deftige hout/metaal afdeling hebben in school)
    - Vul gerust aan met zaken die ik over het hoofd zie.

    Opmerkingen/vragen over de effectieve technische kant vind je hieronder. Sommige vragen lijken misschien al wat vergezocht, maar als we aan iets beginnen dan weet ik graag of het effectief (technisch) haalbaar is.


    1) Het effectief nemen van de foto: afdrukken

    - Op het meeste elementaire niveau is dit makkelijk op te lossen door een remote control te geven aan de persoon die de foto neemt. Deze duwt, er wordt een foto genomen en de remote wordt teruggelegd bij de box.

    Enkele opmerkingen hierbij:

    * Remote control kan vlug voetjes krijgen.
    * Bij sommige remote controls is line-of-sight nodig, dus daar de camera in een "box" zit, kan dit wel eens voor problemen zorgen.
    * Is er wel bij iedere camera een remote control die werkt. Ik denk bv. aan de ML-L3, die niet op alle toestellen werkt.

    - Werken met een knop op de box die dan wired in verbinding staat met de camera.

    Enkele opmerkingen:

    * Alle bovenstaande problemen opgelost.
    * Werken via tijdvertraging op toestel, maar hoe zit dat met scherpstellen van het beeld? Wordt op het moment dat je afdrukt niet scherpgesteld? X aantal seconden later de foto genomen, met het scherpstelpunt op de afstand waar je juist drukte op de knop. Als de persoon die afdrukte dan achteruitgaat om de foto te nemen, dan bestaan er scenario's waar de foto niet scherp is. Je kan dit waarschijnlijk wel oplossen door een breedhoeklens te gebruiken (grote DOF) en een groot diafragmagetal. Of is er een andere manier van werken om scherp te stellen juist voordat de foto genomen wordt en niet wanneer je afdrukt?
    * Moet je hierbij werken met een Nikon trigger? Bestaat er een manier om via een standaard drukknop het signaal naar je camera te geven? Als ik kijk naar voorbeelden van zo'n boxen, dan is het antwoord waarschijnlijk ja, maar hoe doe je dit? (welke spanning, welke aansluiting,...?)


    2) Het effectief nemen van de foto: lichtinstellingen.

    - Wordt in deze opstellingen gebruik gemaakt van een opzetflits die op camera, via kabel of via remote het licht bijpast? Of denken jullie eerder aan een kleine studioflits?

    - Iedere situatie waar de box zal geplaatst worden, zal andere lichtomstandigheden met zich meebrengen, zodoende zullen ook de camera/flitsinstellingen telke male manueel moeten bijgesteld worden. Hoe wordt echter gereageerd op lichtveranderingen die zich manifesteren tijdens een sessie? Laat je de box altijd fotograferen met de instellingen die je initieel de sessie instelde? Of gebruik je de ttl technologie?


    3) Foto van camera naar PC.

    - Ik neem de stelling in dat de foto effectief nog door een PC moet gaan vooraleer die afgedrukt wordt. Ben ik hier te terughoudend door te stellen dat de camera niet rechtstreeks naar de printer kan sturen en zo kan afdrukken? Waarschijnlijk bestaat dat wel, maar ontneem ik mezelf dan niet heel veel mogelijkheden om via de pc automatisch beelden te laten bijsnijden, standaard bewerkingen te doen en eventueel een eigen logo/watermerk van de school (of whatever) te voorzien?

    - Hier volstaat het waarschijnlijk om via een usbkabel een link te voorzien tussen pc en camera.

    - Iets moeilijker in mijn opinie is de afhandeling. Het zou wishful thinking zijn om te veronderstellen dat er een programma bestaat die volautomatisch een beeld uit een camera haalt, eventueel bijsnijd en bewerkt, daarna doorstuurt naar een printer en laat afdrukken. Om daarna bij een volgend beeld juist hetzelfde te doen. En zelfs moest dat bestaan, dan zou het misschien het eindwerk te gemakkelijk maken. Daarom deel ik de "problemen" op:

    a) Hoe zorg je ervoor dat een foto, eenmaal die genomen is, automatisch doorgestuurd wordt naar de pc? Zijn dit camera-instellingen? Is dit een specifiek (al dan niet freeware) programma? Is dit iets dat op maat moet geschreven worden?

    b) Vervolgens moet de foto bewerkt worden (bijsnijden, kleuren/contrast/... bijwerken volgens std bepalingen, een logo krijgen, ...). Dit is allemaal te doen via photoshop (of andere) op een automatisch manier. De vraag is opnieuw, hoe krijg je de foto automatisch in een fotobewerkingsprogramma? Werk je hierbij met zelfgeschreven software of bestaat er een programma die a) en b) zelf kan afhandelen?


    4) Foto van PC naar printer.

    Als alles hierboven al gelukt is, dan moet de foto nog bij de printer raken.

    - Ik veronderstel dat hier best een dye printer gebruikt wordt?

    - Als de foto al door alle voorgaande stappen is geraakt, dan veronderstel ik (misschien onterecht) dat het afdrukken op dezelfde manier zal gebeuren. Ofwel werk je hier met een zelfgeschreven programma/macro die alles afhandelt of er bestaat een (magisch) programma die dit allemaal voor mij doet. Of misschien een combinatie van de twee. Graag jullie inzichten.


    Moest dit allemaal haalbaar zijn en lukken, dan nog enkele andere vraagjes:

    - In plaats van te werken met een knop om de foto te nemen, heb ik al van die boxen gezien die werken met een touchscreen/touchpc. Dit heeft als voordeel dat de foto - eenmaal die genomen is - kan getoond worden vooraleer ie afgedrukt wordt. Iemand die mij inzichten kan verwerven over hoe men hier werkt? Is dit opnieuw zelfgeschreven software? Of bestaat er hier een programma voor (Nikon Capture).

    - Kan jeje camera programmeren? Bv. Ik wil 2/3/5/... foto's nemen met een tussenpauze van x seconden zonder telkens op de knop te drukken.


    Alvast heel erg bedankt voor jullie tijd/energie en antwoorden. Blijf aub ontopic.

  • #2
    Re: Ontwerpen fotobox

    Veel van deze vragen kunnen opgelost worden met bv een Raspberry Pi. Ik gebruik die onder andere voor waterdruppelfoto's. Daarbij heb ik een webinterface die ik met mijn smartphone via wifi kan bedienen en die de instellingen voor vertraging, aantal druppels,... instelt en die zelfs de genomen foto weergeeft op mijn smartphone.

    Je kan werken met drukknoppen, maar ook met geluidstriggers, zoals een shout box, de foto wordt dan genomen als de bezoekers roepen.

    Een vrij complete handleiding voor een photo booth: http://www.instructables.com/id/Rasp...ller/?ALLSTEPS
    Last edited by brunov; 1 april 2016, 13:27. Reden: typfouten
    Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
    Mijn fotosite: www.verschaeren.org
    Mijn website: www.computerhersteller.be

    Comment

    Working...
    X