Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem met flits bij daglicht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleem met flits bij daglicht

    Hallo,

    Ik probeer mijn flits te gebruiken voor portretfotografie in open lucht, om de schaduwen van de zon in het gezicht weg te werken, de zg. fill flash. Ik heb dat in het verleden al eens gedaan zonder probleem.

    Nu echter blijkt elke foto overbelicht. Ik begrijp er niets van.

    Het is wel vrij licht waar ik ben, maar elke foto is overbelicht. Zelfs als ik op de camera een onderbelichting van -5 stops ingeef, dan nog is het resultaat hetzelfde. Zelfs al draai ik op de flits naar -3 stops, zelfs dan nog krijg ik overbelichte foto's. Pas wanneer ik de lensopening zelf begin dicht te draaien krijg ik stilaan goed belichte foto's. Maar dan moet ik soms gaan tot bijna 22. Dat is toch absurd?

    Ik heb het probleem gemerkt toen ik mijn nieuwe lens ben gaan gebruiken, een Tamron 24-70 2.8. Ik gebruik verder een Nikon D7100. Maar het probleem doet zich ook voor als ik mijn oude Nikkor 16-85 gebruik.

    Ik ben dan even gaan testen en heb geprobeerd gewoon een landschap te fotograferen, met flits. Volgens de (beperkte) kennis die ik heb hoort een flits helemaal niks uit te maken daar het licht van de flits nooit honderden meters ver kan dragen. Wel, zelfs dan zijn de foto's overbelicht.

    Kan iemand me helpen? Wat doe ik verkeerd.

    Groetjes
    Nikon D90 - Nikkor 18-105mm f3.5-5.6 - Sigma 70-300mm f4-5.6 - Statief König KN-Tripod60 - Statief König KN-Tripod17

  • #2
    Re: Probleem met flits bij daglicht

    Hallo,

    Gaat je camera niet automatsch naar de maximale sluitertijd bij flitsgebuik? 1/60sec of zo?
    Dat kan de overbelichting veroorzaken ...

    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      Re: Probleem met flits bij daglicht

      Je moet rekening houden met de flitssynchronisatiesnelheid, bij de meeste camera's is dat 1/200 of 1/250sec.
      Als de flitser niet in de high speed mode staat, dan zal de camera er zelf voor zorgen dat de sluitertijd nooit korter wordt dan de kortst mogelijke flitssynchronisatietijd, en dan krijg je overbelichte foto's als er veel omgevingslicht is.


      Er zijn dan twee mogelijkheden om dit te voorkomen, je kan een grijsfilter gebruiken zodat er minder licht binnen komt, of je zet de flitser in de high speed mode (dat is mogelijk bij de meeste flitsers, alleen bij volledig manuele flitsers heb je die functie niet).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Probleem met flits bij daglicht

        Hallo,

        Ik had eerder gereageerd, maar ik zie de reactie nu niet staan...?

        In feite is het eenvoudig. Als ik de flits erop zet zie ik 250 staan in de zoeker bij de sluitertijd, dit blijkt inderdaad de minimum sluitertijd bij flitsgebruik. Tevens staat er een aanduiding van overbelichting. Dat is dus het probleem, ik zit in Florida, waar de lichtsterkte natuurlijk zeer hoog is.

        Ik heb een artikel gevonden over high-speed sync. Evident is het allemaal niet want ik begon natuurlijk de handleiding van de flits te lezen, blijkt het een camera-instelling te zijn.

        Bedankt voor jullie hulp... ik ga het hier eens mee proberen!

        Groetjes
        Nikon D90 - Nikkor 18-105mm f3.5-5.6 - Sigma 70-300mm f4-5.6 - Statief König KN-Tripod60 - Statief König KN-Tripod17

        Comment


        • #5
          Re: Probleem met flits bij daglicht

          Bij Canon flitsers schakel ik de high speed sync altijd op de flitser zelf in, is dat niet mogelijk bij Nikon flitsers?
          Misschien is dat ook wel mogelijk via de camera, maar op de flitsers (580EX en 430EX II) zit een drukknopje waarmee die functie meteen in te schakelen is zonder zoekwerk in de cameramenu's.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Probleem met flits bij daglicht

            Hallo,

            Ik heb de handleiding gelezen, en de flits van boven tot onder bekeken maar dit blijkt niet aan te passen op de flits zelf, maar in de camera. Moeilijk is jet niet, maar wel moeilijker dan een knopje op de flits indrukken. Dat is inderdaad niet zo logisch en gebruiksvriendelijk, ik heb een SB-700 maar het blijkt ook voor de duurdere modellen zo te werken.
            Nikon D90 - Nikkor 18-105mm f3.5-5.6 - Sigma 70-300mm f4-5.6 - Statief König KN-Tripod60 - Statief König KN-Tripod17

            Comment


            • #7
              Re: Probleem met flits bij daglicht

              in de menu van je Camera:
              potlootje -> e Brackting/flash -> e1 Flash Sync Speed-> zet je de flash sync speed op 1/250 s (AutoFP) of 1/320s (AutoFP).

              Die AutoFP is belangrijk, want hierdoor schakel je High Speed Sync in.
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

              Comment


              • #8
                Re: Probleem met flits bij daglicht

                Hallo,

                Ik wou jullie laten weten dat het schitterend gelukt is. Het is de eerste keer dat ik tegenlicht portretten schiet. Ik ben op reis en maak foto's van mijn dochter voor haar communie. Het resultaat is zeer goed, al vind ik de resultaten met het belichtingsscherm nog beter. Het vergt wel wat oefening om de sterkte van de flits juist in te schatten en in te stellen in functie van de afstand tot het model.

                Maar goed, de eerste poging levert meteen een bruikbare foto op. Volgende week krijg ik misschien nog een kans.

                Groetjes
                Nikon D90 - Nikkor 18-105mm f3.5-5.6 - Sigma 70-300mm f4-5.6 - Statief König KN-Tripod60 - Statief König KN-Tripod17

                Comment


                • #9
                  Re: Probleem met flits bij daglicht

                  Oorspronkelijk geplaatst door Streamerke Bekijk bericht
                  Hallo,

                  Ik wou jullie laten weten dat het schitterend gelukt is. Het is de eerste keer dat ik tegenlicht portretten schiet. Ik ben op reis en maak foto's van mijn dochter voor haar communie. Het resultaat is zeer goed, al vind ik de resultaten met het belichtingsscherm nog beter. Het vergt wel wat oefening om de sterkte van de flits juist in te schatten en in te stellen in functie van de afstand tot het model.

                  Maar goed, de eerste poging levert meteen een bruikbare foto op. Volgende week krijg ik misschien nog een kans.

                  Groetjes
                  Een grijsfilter van een bepaald aantal stops kan hier ook helpen om de sluitertijd laag genoeg te houden voor je flash sync speed niet te overschrijden en toch met groot diafragma te werken (kleine scherptediepte)

                  Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Probleem met flits bij daglicht

                    Met welke ISO werk je??

                    Comment


                    • #11
                      Re: Probleem met flits bij daglicht

                      Hallo,

                      Ik ken het principe van grijsfilters (ND filters), ik heb er zelfs onlangs een setje gekocht. Ik ga er proberen zonsondergangen aan het strand mee vast te leggen waarbij de zee er best niet "bevroren" uitziet. Maar de high-speed sync lijkt me toch handiger om portretten mee te schieten.

                      Ik gebruik meestal de laagst mogelijke ISO die ik kan, op mijn camera, een Nikon D7100 is dat ISO 100. Ik zit in Florida, het licht is hier zodanig intens dat dit zelfs bij zonsondergang in zeer korte sluitertijden resulteert, ver onder de 1/250. In combinatie met een grote lensopening, noodzakelijk voor portretten, krijg je dan het probleem dat ik aanhaalde in mijn eerste bericht. Maar met de high-speed sync is dat dus opgelost.

                      Bedankt voor jullie hulp. Ik heb ook een opvouwbaar belichtingsscherm meegebracht. Het resultaat daarmee is zeer mooi. Mijn flits stond bij mijn eerste poging wat te sterk. Het gezicht van mijn modelletje was niet overbelicht, maar wel te sterk belicht om een geloofwaardige foto op te leveren. Met mijn vrouw als assistente die bijlichtte kon in wat instructies geven die resulteerden in een mooi glooiende bijlichting, niet te sterk.

                      De volgende keer ga ik dus eens experimenteren met -1 tot -2 stops op de flits en zien wat dit geeft.

                      Nog een vraagje: We zijn gaan fotograferen rond 18h, zonsondergang is rond 19h30 hier. Ik had het tijdstip beter nog wat later genomen, tussen 18h30 en 19h maar een 7-jarige heeft niet zo'n uithoudingsvermogen Nu, daar gaat het niet over, maar ik vond het tijdens de shoot extreem moeilijk om de tijdelijke resultaten in te schatten. Wegens het felle licht kon ik niet goed zien op het scherm van de camera of het gezicht goed belicht was, niet teveel enz. Hebben jullie daar tips voor? Gewoon donkere T-shirt meenemen en als kap gebruiken om resultaten onder te bekijken of zoiets?

                      Je ziet, ik ben een amateur maar de leercurve is steil...

                      Groetjes
                      Nikon D90 - Nikkor 18-105mm f3.5-5.6 - Sigma 70-300mm f4-5.6 - Statief König KN-Tripod60 - Statief König KN-Tripod17

                      Comment


                      • #12
                        Re: Probleem met flits bij daglicht

                        Je zou van een paar stukjes zwart gaffertape een zonneschermpje kunnen proberen te bouwen en dit voor de duur van de shoot kunnen bevestigen. Afhankelijk van de temperatuur zou ik dit proberen, want gaffertape heeft bij warm weer nogal de neiging snel lijmresten achter te laten op de plek waar het aangebracht is.

                        Het voordeel van het gaffertape is dat je het makkelijk kunt opvouwen als je het niet nodig hebt.

                        Met gaffertape, stukken vuilniszak en karton heb ik ooit ook voor een cameraman een langere zonnekap gebouwd. De cameraman in kwestie stond achter een videocamera met de camera dermate hoog dat hij constant tegen de zon in had staan kijken als hij in de studiozoeker had moeten zien wat hij aan het doen was.
                        Dat werkte heel goed.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Probleem met flits bij daglicht

                          Oorspronkelijk geplaatst door Streamerke Bekijk bericht
                          Dat is inderdaad niet zo logisch en gebruiksvriendelijk.
                          Wat is daar nou niet gebruiksvriendelijk aan? Één keer instellen en het blijft gewoon altijd aanstaan en je kan tot 1/8000 flitsen.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Probleem met flits bij daglicht

                            Ik gebruik een LCD shade voor in fel zonlicht mijn foto's te kunnen beoordelen.
                            Zoiets als hieronder (B&H aangezien je in de USA zit)

                            http://www.bhphotovideo.com/c/produc...0_3_2_lcd.html
                            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                            Comment

                            Working...
                            X