Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onscherp

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Onscherp

    Ongeveer een 7 tal weken geleden heb ik een macro 50mm van Sigma teruggestuurd (via CameraNU) naar Sigma.
    Probleem was dat het objectief niet automatisch scherp stelde op oneindig (en degressief de meters ervoor). Manueel scherp stellen was geen probleem, en kortbij automatisch ook niet.
    Vandaag heb ik het objectief terug gekregen (electronisch circuit vernieuwd en nieuwe focuspunt meting, staat er op garantie factuur). Helaas is het probleem niet verholpen.
    Het is net hetzelfde als ervoor: Onscherp bij automatische scherpstelling oneindig.

    Ook staat erbij dat, indien het probleem zich blijft herhalen, ik de camera moet meesturen naar Sigma.

    Nu is mijn vraag: Als ze mijn camera (Canon eos 6D) zodanig afstellen dat het sigma objectief perfect automatisch scherp stelt, zullen mijn andere canon objectieven dan nog perfect scherp stellen?
    Of veranderen ze niks aan mijn camera?

    Ik heb de vraag ook naar Sigma toegestuurd, maar nog geen antwoord. En vandaar dus de 'second' opinion op het forum.

  • #2
    Re: Onscherp

    Als men je lens perfect afsteld op je Canon body heeft dat geen invloed op je andere lenzen!!!

    mvg

    Templar
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

    Comment


    • #3
      Re: Onscherp

      Wat bedoel je met "automatisch scherpstellen op oneindig" ??

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: Onscherp

        Ik bedoel: Wanneer ik autofocus gebruik op oneindig is het beeld niet scherp. Wanneer ik dichtbij autofocus gebruik (van 0 tot ong 6 meter) is het beeld wél scherp.
        Manueel scherpstellen in geen probleem op geen enkele afstand.
        Ik heb deze fout pas ontdekt na meer dan 2 jaar omdat ik het steeds als macro objectief heb gebruikt (dus kortbij). Recent ben ik het ook beginnen te gebruiken voor buitenopnames (landschap), en viel het mij op dat het niet echt scherp was.

        Gelukkig 2 + 1 jaar sigmagarantie.

        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Wat bedoel je met "automatisch scherpstellen op oneindig" ??

        grts
        Sieg

        Comment


        • #5
          Re: Onscherp

          Bedankt.

          Dus als ik het goed begrijp, doen ze geen ingreep op de body maar enkel op het objectief in samenspraak met de body?

          Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
          Als men je lens perfect afsteld op je Canon body heeft dat geen invloed op je andere lenzen!!!

          mvg

          Templar

          Comment


          • #6
            Re: Onscherp

            Inderdaad. Het zou al erg zijn dat je u camera met lens terugkrijgt en al je andere lenzen blijken niet scherp meer te zijn
            D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
            Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

            Comment


            • #7
              Re: Onscherp

              Oorspronkelijk geplaatst door maniac Bekijk bericht
              Dus als ik het goed begrijp, doen ze geen ingreep op de body maar enkel op het objectief in samenspraak met de body?
              Sigma mag niet aan jouw Canon body komen, anders schenden ze jouw garantievoorwaarden.
              Ik wist niet dat ze bodies mee vroegen, maar dat zal dan wel zijn om jouw specifieke combinatie te testen en de lens beter af te regelen.
              Niets om je zorgen over te maken - ik juich dat zelfs toe.

              Trouwens, ik heb net dezelfde ervaring met Sigma en Tamron lenzen op mijn gecalibreerde Nikon D7100: oneindig is een drama. Ondertussen heb ik al een lens of 7 teruggebracht en uiteindelijk voor een veel duurdere Nikkor gekozen. Op basis van mijn eigen ervaringen kan ik nu met een redelijk hoge graad van zekerheid zeggen dat dergelijke problemen hoofzakelijk door software worden veroorzaakt.

              De slechtst presterende lens op mijn Nikon was tot nog toe de Sigma 17-50/2.8 (2 gloednieuwe exemplaren). De lenzen deden het goed op een andere Nikon body in de winkel.
              Vorige week heb ik een exemplaar getest van iemand anders op mijn eigen body en die lens was op elk brandpunt en op elke scherpstelafstand perfect op f/2.8. Het verschil? De lens is 12-18 maanden ouder dan de nieuwe exemplaren die ik getest en teruggebracht heb.

              Identieke problemen met enkele Tamron 17-50 exemplaren (met en zonder VC), een Sigma 105, 2 stuks Tamron 90 en een Sigma 12-24. Met geen enkele Nikon lens doet het probleem zich voor. Voordat mijn body gecalibreerd werd, zag ik betere resultaten met live view, ook met merkeigen lenzen, maar sinds de calibratie is dat euvel verholpen. Blijft nog steeds de situatie met third party lenzen. Maar er zijn er dus die het probleem niet hebben, waaronder mijn eigen Tamron 70-300. Heb ik gewoon ontzettend veel tegenslag? Wie zal het zeggen... (Met Canon heb ik het 15 jaar geleden ook al meegemaakt.)
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment

              Working...
              X