Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Betekenis symbolen thermostaat accumulatieverwarming

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Betekenis symbolen thermostaat accumulatieverwarming

    Ik heb een thermostaat siemens voor de accumulatieverwarming.
    Ik heb het hier over de thermostaat voor de afgifte.
    Ik heb enerzijds een temperatuurschakelaar. Die werking begrijp ik.
    Daarnaast heb ik een schakelaar met 2 instellingen : 0 en een rechthoekje met daarin een lijn die schuin op en neer gaat.
    Met welke stand gebruik ik enkel de opgeladen warmte en met welke stand doe ik een beroep op directe verwarming ?

    Vriendelijke groeten en bedankt op voorhand voor de hulp.

    Een leek op het gebied van elektriciteit.

    Peter


    Sent from my iPad using Tapatalk

  • #2
    Re: Betekenis symbolen thermostaat accumulatieverwarming

    Op de 0 doet hij 0 (niets dus), op het symbool voor de weerstand zal de ingebouwde staaf warmte afgeven (en zal de ventilator ook gaan draaien).

    Gewoon testen, zo'n staaf geeft onmiddellijk warmte en de ventilator zal direct beginnen blazen.

    Dat is, als de kachel voorzien is van zo'n weerstand (ik had nog zo'n accumulatiekachel met ventilator maar zonder weerstand ingebouwd ..., dus wel geluid maar geen directe verwarming).

    Comment


    • #3
      Re: Betekenis symbolen thermostaat accumulatieverwarming

      Bedankt Empe. Maar op beide standen blaast de radiator warm als ik hem op een hoge temperatuur zet (nu bv 25 graden). Bij het weerstand symbool gaat dan wel en lichtje branden, maar op het eerste zicht voel ik weinig verschil.

      Peter


      Sent from my iPad using Tapatalk

      Comment


      • #4
        Re: Betekenis symbolen thermostaat accumulatieverwarming

        Is de kachel opgeladen ? Dan kan je eens gaan kijken of je dagteller sneller draait bij een bepaalde stand: in dat geval verbruik je dan dagstroom.
        Als je dagteller niet echt sneller begint te draaien zal je ventilator op dat moment de warmte uit de opgeladen stenen halen.
        Het is trouwens aan te raden vanaf een buiten temp. van zo'n 15° de oplading gewoon af te zetten en enkel wanneer nodig de dagweerstanden te gebruiken om eventjes bij te warmen. Tenslotte kosten enkele kWh aan dagtarief minder dan een ganse vrijwel nutteloze oplading 's nachts. Maar probeer dat de mensen maar eens aan het verstand te brengen. Bijna iedereen denkt dat één kWh dagtarief zowat 10 keer meer kost dan eentje in nachttarief.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • #5
          Re: Betekenis symbolen thermostaat accumulatieverwarming

          Normaal gezien is de 0 stand zodat hij de warmte afgeeft die hij 's nachts geladen heeft
          De andere stand is het dagelement dat je dan aanzet
          om een voorbeeldje te geven, 's zomers staan je accumulatoren niet aan (normaal gezien) en zullen ze dus s' nachts niet opladen
          Als er dan bvb een koudere avond is zet je de schakelaar op het icoontje van de weerstand, op dat moment wordt het dagelement opgewarmd
          Dus dan kan je de verwarming gebruiken om even bij te warmen.
          Let wel op dat je die schakelaar niet laat aanstaan op de weerstand want anders zal je ook steeds het dagelement gebruiken en lopen de kosten hoog op

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Betekenis symbolen thermostaat accumulatieverwarming

            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            Normaal gezien is de 0 stand zodat hij de warmte afgeeft die hij 's nachts geladen heeft
            De andere stand is het dagelement dat je dan aanzet
            om een voorbeeldje te geven, 's zomers staan je accumulatoren niet aan (normaal gezien) en zullen ze dus s' nachts niet opladen
            Als er dan bvb een koudere avond is zet je de schakelaar op het icoontje van de weerstand, op dat moment wordt het dagelement opgewarmd
            Dus dan kan je de verwarming gebruiken om even bij te warmen.
            Let wel op dat je die schakelaar niet laat aanstaan op de weerstand want anders zal je ook steeds het dagelement gebruiken en lopen de kosten hoog op

            grts
            Sieg

            Bedankt Sieg voor deze duidelijke uitleg.

            Bdankt ook aan de anderen want ik heb telkens ies bijgeleed.

            Groetjes

            Peter

            Comment


            • #7
              Re: Betekenis symbolen thermostaat accumulatieverwarming

              Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
              Bedankt Empe. Maar op beide standen blaast de radiator warm als ik hem op een hoge temperatuur zet (nu bv 25 graden). Bij het weerstand symbool gaat dan wel en lichtje branden, maar op het eerste zicht voel ik weinig verschil.

              Peter
              Ja, als je 's nachts hebt opgeladen (is dus de stenen hebt heet gemaakt), dan geven die overdag hun warmte af natuurlijk, dat kan je nooit stoppen. Die ventilator zal dan de warme lucht vlugger en gerichter naar buiten sturen.

              Als je accumulatiekachel 's nachts NIET is bijgeladen (is dus dat je stenen koud zijn) dan kan je toch verwarmen via die electrische weerstand en dan draait de ventilator ook natuurlijk.

              Let wel, ventilator en weerstand werken op je gewone tariefmeter.

              Ik weet natuurlijk niet hoe je accumulatiekachel is aangesloten ... via een aparte nachtteller of via een tweevoudig uurtarief teller. Smijt die aparte nachtteller maar buiten en sluit je accumulatiekachel maar op de gewone teller aan, wel apart gezekerd blijven in het aparte zekeringskastje. Uitsluitend nachttarief kost nu evenveel als het nachttarief via een tweevoudige teller EN dat heb je in het weekend ook overdag, handig als je een strenge winter hebt en je in het weekend 's avonds wat warmte tekort komt. Best dan ook een timer tussenzetten zodat je accumulatiekachel niet te lang oplaadt (de uitsluitend nachttarief teller geeft je maar zo'n 6 uurtjes stroom per nacht en schakelt vanzelf aan en uit want gestuurd vanuit de centrale.

              Comment

              Working...
              X