Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Externe flitser voor canon 40D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Externe flitser voor canon 40D

    Ik heb een cadeautje van 150 euro bol.com cadeaubonnen gekregen en wil er graag een externe flitser voor mijn 40D mee kopen.

    Mijn budget is ca 300 euro en op basis van wat er beschikbaar is in de webshop haal ik er dan volgende uit:

    Canon Speedlite 430EX III-RT
    Metz Kit Mecablitz 52 AF-1
    Nissin Di700A
    Nissin Di 866 Mark II

    Ik heb geen ervaring met externe flitsers en heb al een beetje rondgekeken hier op het forum.

    Canon lijkt mij de veilige keuze. Gaat perfect samen werken, bouwkwaliteit zou beter zijn dan de andere, maar het grootste nadeel is het kleinere richtgetal dan de andere.
    Van Metz en Nissin lees ik dat het goede alternatieven maar daar stopt mijn kennis zowat.

    Wat ik mij afvraag:

    Is de bouwkwaliteit echt zo'n groot verschil?
    Ik wil graag automatisch kunnen flitsen (ETTL, zeker in het begin als ik er nog niet te veel van af ken). Kan dit even goed met de MetZ en de Nissin.
    Is het menu van de flits en de afstemming met de camera echt een pak makkelijker met de Speedlite?

    Kortom, wat zouden jullie kiezen?

    Groeten,
    Piet

  • #2
    Re: Externe flitser voor canon 40D

    Voor een TTL flitser zou ik toch op safe spelen en voor de Canon 430EX gaan. Ben je zeker dat het ding altijd werkt zoals het hoort. De AF assist van de Canon speedlites is ook vééle malen beter dan die van de andere merken, meestal laten die het daar zwaar afweten. De 430EX levert ook behoorlijk wat flitskracht, maak je daar geen zorgen over.
    En een ouder mdoel 430EX (1 of 2) kan je 2dehands al vinden vanaf 100 euro (versie 1) tot pakweg 170 euro. Als je 2dehands gaat, kan je natuurlijk ook uitkijken naar een 550EX of 580EX.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Externe flitser voor canon 40D

      Ik heb ergens op het forum gelezen dat (net zoals een sluiter bij ieder aantal clicks verslijt) dit ook het geval is bij een flitser en je dus beter naar een nieuw ipv een tweedehands model gaat.
      Klopt dat?

      Comment


      • #4
        Re: Externe flitser voor canon 40D

        Oorspronkelijk geplaatst door Pietth Bekijk bericht
        Ik heb ergens op het forum gelezen dat (net zoals een sluiter bij ieder aantal clicks verslijt) dit ook het geval is bij een flitser en je dus beter naar een nieuw ipv een tweedehands model gaat.
        Klopt dat?
        Het elektrische geheel vanbinnen moet inderdaad telkens geladen en ontladen worden voor elke flits, en dat resulteert in slijtage. Naar het schijnt, kunnen die capacitors in het slechtste geval ontploffen. Om die reden zijn er mensen die nooit een tweedehands flitser overwegen. Ik vraag mij eerlijk gezegd af hoe groot het risico is, en na hoeveel flashes men kan stellen dat de levensduur ten einde is. Daar heb ik nog nooit concrete cijfers over gelezen.

        Ook ik zou eerder voor merk-eigen flitsers kiezen als het TTL moet zijn. Als je niet van plan bent om meerdere flitsers aan te sturen, zijn de RT (draadloze radiofrequentie communicatie) modellen echt wel enorm duur. Misschien kan je ergens nog een nieuw exemplaar vinden van een 420 of 430 zonder die RT module (of zelfs een 550 of 580 als je de grootte niet storend vindt), en dan zal de prijs ook een stukje zachter zijn.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Externe flitser voor canon 40D

          Oorspronkelijk geplaatst door Pietth Bekijk bericht
          Ik heb ergens op het forum gelezen dat (net zoals een sluiter bij ieder aantal clicks verslijt) dit ook het geval is bij een flitser en je dus beter naar een nieuw ipv een tweedehands model gaat.
          Klopt dat?
          Er zal wel slijtage op komen na enkele jaren, maar daarom is de prijs natuurlijk ook lager voor 2de hands spul.
          Zelf heb ik een 430EX en 550EX 2dehands gekocht en die gaan nu toch al jaren mee.
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Externe flitser voor canon 40D

            Al een hele tijd geleden advies gevraagd en lang getwijfeld maar toch maar voor de Canon Speedlite 430EX I-II-RT gegaan. Absoluut geen spijt van. Had ik eigenlijk al veel langer moeten doen.
            Ineens ook de 80D in huis gehaald. Wat een verschil met de 40D. Top combinatie!


            Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

            Comment

            Working...
            X