Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D90 anno 2016

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D90 anno 2016

    Beste BD-leden,

    Mijn broer is onlangs op visite geweest en hij heeft mijn DSLR opgemerkt. Hij was er meteen aan verkocht en heeft hem eigenlijk de hele avond niet losgelaten. Hij heeft ook aangegeven dat hij ook zo'n toestel zou willen. Nu is hij over een 2-tal weken jarig en zou ik hem dus een DSLR cadeau willen doen. Ik had eerst gedacht aan iets in de aard van een D3300, maar voor hetzelfde geld kan je dus ook makkelijk een goede D90 vinden. Die is ook nog steeds kwalitatiever en robuuster gebouwd én heeft de mogelijkheid om de oudere (en goedkopere) AF en AF-D lenzen te gebruiken, wat ook een pluspunt is. Maar is de D90 met zijn 12mp anno 2016 nog goed genoeg om nog enkele jaren te kunnen doorgaan, of is die toch al wat gedateerd en ben ik toch beter af met die D3300, die toch al heel wat nieuwere technologie aan boord heeft, maar waarbij je beperkt bent tot enkel de AF-S (en AF-P) lenzen en die ook "goedkoper" aanvoelt ? Het budget is enigszins beperkt aangezien het uiteindelijk niet voor mijzelf is en ik er dus ook geen fortuinen aan kan/wil spenderen. Als cadeau is zoiets al duur genoeg. (Een D7000 zou ook een optie kunnen zijn, maar er staat op 3km van mijn deur een D90 te koop met relatief weinig clicks, dus vandaar de vraag naar de D90)
    Nikon D90 + Speedlight SB-700
    AF-S 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR DX // AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G ED VR

  • #2
    Re: Nikon D90 anno 2016

    Ik heb zelf de D90 ook nog in mijn bezit en ben er nog zeer tevreden over. Heb de D7200 erbij gekocht omdat ik met de D90 voor het werk dat ik soms doe zijn limieten snel bereikte.
    Ik bedoel hoge iso-foto's zijn pak beter met de D7200 dan met de D90. Ook de AF is veel beter. Maar voor gewoon gebruik is deze een prachtige body die mooie scherpe plaatjes maakt en heel wat lensfouten vergeeft.
    Natuurlijk wordt hij wel steeds wat ouder en ouder tegen al de opkomende technologie.

    Grtz
    Templar
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D90 anno 2016

      Ik moet Templar hier bijtreden. De D90 is nog steeds een prachtcamera waarmee goede foto's kunnen gemaakt worden. Bij onze laatste vakantie ben ik ook een paar tegen de limieten aangelopen door de ISO beperkingen (pikdonker en slechts licht van een zaklamp ) Ik kijk dan ook al uit naar een opvolger (D7xxx of D500) maar voorlopig stel ik dat toch uit omdat ik geen "low light" dingen meer in het vooruitzicht zijn.
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D90 anno 2016

        Misschien is een tweedehandse d5200 de gulden middenweg?
        D90 is idd al wat ouder, maar indien het een cadeau betreft vind ik het idd nog ferm van jou, je broer zal er tevreden mee zijn, welk model ook!

        Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D90 anno 2016

          Ik volg je redenering volledig.Vvoor mij is door de robustheid, de AF-d lenzen en vooral gebruiksgemak van een D90 dit ook nog altijd de betere camera, en ik vergelijk dan met de D5200 van mijn vader. De beeldkwaliteit is er natuurlijk op vooruit gegaan, maar het gepruts in menu's is voor mij een obstakel. Als het is om de foto's op een pc scherm te bekijken (fb, hier op 't forum,...) en wat afdrukken zelfs op 30*45cm volstaan die 12mp zeker (Mijn D700 heeft er niet meer)
          Voor mij zijn enkel ISO prestaties (ruis en Dynamic range) en AF snelheid de verbeteringen die er echt toe doen waarvoor ik naar een recentere camera zou gaan.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D90 anno 2016

            Of misschien een d300 of 300s ?
            bedankt om te kijken of te reageren, frans !

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D90 anno 2016

              Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
              Of misschien een d300 of 300s ?
              Die zou ik zeker ook overwegen, ik heb nu een D7100 maar de D300 is het beste toestel dat ik ooit al gehad heb.

              Mvg Yves.
              What you see is what you get

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D90 anno 2016

                Amai, alvast bedankt voor alle reacties!

                @Templar & on4bam: Ik denk dat hij het toestel enkel zal gaan gebruiken voor reizen of uitstapjes in de natuur die hij zal maken, maar het is wel zo dat het ISO-bereik in een D90 wel zeer beperkt is. Maar uiteindelijk trek je daar nog steeds betere foto's mee dan met je smartphone, denk ik.

                @bulke41: De D5200 zou ook een optie kunnen zijn, het grote voordeel vind ik toch wel het kantelbare scherm. Maar ik heb die zelf ook gehad en heb die uiteindelijk verkocht en mij een D90 gekocht omdat ik de grip te klein vond en écht schrik had dat ik hem een keertje ging breken. En aangezien mijn broer grotere handen heeft dan mij denk ik dat dat voor hem ook parten zal spelen. Zo'n D90 voelt gewoon veel steviger aan, maar uiteindelijk draait het om de IQ die de toestellen moeten leveren. Daarnaast ben je dan alweer beperkt tot enkel de AF-S lenzen en loop je een hoop andere mogelijke lenzen mis die op zich niet moeten onderdoen voor de nieuwere generatie lenzen. En ook het gepruts in menu's zoals kawaracer aangeeft vond ik vrij lastig om steeds opnieuw te moeten doen. Maar een D5200 is zeker en vast geen slecht toestel en kan ook een mogelijke keuze zijn.

                @kawaracer: Zo redeneer ik dus ook, want zoals ik hierboven al heb verteld had ik voor de D90 ook een D5200 en de D90 kan mij toch een beetje meer bekoren door de gebruiksvriendelijkheid ervan. Het zou inderdaad enkel gebruikt worden voor foto's op Facebook te posten of iets in die aard, niks professioneels dus.

                @Frakske & yves23: Aan de D300 of D300s had ik zelf nog niet eens gedacht. Maar is zoiets geen overkill voor gewoon iemand die het als amateur gebruikt om enkel wat reizen en uitstappen te fotograferen ? Die 7fps zal hij bv. nooit gebruiken. En qua ISO-prestaties lopen ze wat gelijkaardig met de D90 volgens sommige reviews.

                Ik heb nog even de tijd om alles eens te bekijken en te vergelijken, maar ik denk dat de D90 hier misschien toch de betere keuze zal zijn.
                Nikon D90 + Speedlight SB-700
                AF-S 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR DX // AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G ED VR

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D90 anno 2016

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jonezz1991 Bekijk bericht
                  Ik heb nog even de tijd om alles eens te bekijken en te vergelijken, maar ik denk dat de D90 hier misschien toch de betere keuze zal zijn.
                  Hij zal er alvast geen spijt van hebben. Het blijft een goede camera, hé.
                  Ik heb bij aankoop vooral het gebruiksgemak laten meetellen. Dat je niet dikwijls in de menu's moet gaan scrollen en zeer veel met de knoppen en draaiwieltjes kan instellen is (voor mij) een groot pluspunt.
                  Wij maken van onze vakantie telkens een 30x30 album en hebben nu en dan een foto op dubbele bladzijden (30x60) en dat ziet er toch altijd zeer goed uit.
                  Het is niet omdat de nieuwere generatie camera's steeds beter wordt dat een oudere camera plots geen goede opnames meer kan maken.
                  bye, Maurice
                  https://on4bam.com/
                  Nikon D7500

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D90 anno 2016

                    De D90 zal zeer zeker betere foto's nemen dan met een smarthphone of je moet al een deftig duur model hebben maar dan spreek ik over gewone vakantiefoto's geen low-light. Als ik lees voor wat je broer hem gaat gebruiken
                    zou ik zeker niet twijfelen..koop een D90 met deftig lensje erop en hij is vertrokken voor een hele tijd. En wat low-light betreft de D90 scoort nog goed tot 1600 iso vanaf hoger begin je de ruis straf te zien.

                    succes

                    Grtz

                    Templar
                    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D90 anno 2016

                      Onlangs nog een discussie over de D90 geweest , post #4 is van mij http://forum.belgiumdigital.com/f9/p...ml#post4414286

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D90 anno 2016

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jonezz1991 Bekijk bericht
                        Amai, alvast bedankt voor alle reacties!

                        @Templar & on4bam: Ik denk dat hij het toestel enkel zal gaan gebruiken voor reizen of uitstapjes in de natuur die hij zal maken, maar het is wel zo dat het ISO-bereik in een D90 wel zeer beperkt is. Maar uiteindelijk trek je daar nog steeds betere foto's mee dan met je smartphone, denk ik.

                        @bulke41: De D5200 zou ook een optie kunnen zijn, het grote voordeel vind ik toch wel het kantelbare scherm. Maar ik heb die zelf ook gehad en heb die uiteindelijk verkocht en mij een D90 gekocht omdat ik de grip te klein vond en écht schrik had dat ik hem een keertje ging breken. En aangezien mijn broer grotere handen heeft dan mij denk ik dat dat voor hem ook parten zal spelen. Zo'n D90 voelt gewoon veel steviger aan, maar uiteindelijk draait het om de IQ die de toestellen moeten leveren. Daarnaast ben je dan alweer beperkt tot enkel de AF-S lenzen en loop je een hoop andere mogelijke lenzen mis die op zich niet moeten onderdoen voor de nieuwere generatie lenzen. En ook het gepruts in menu's zoals kawaracer aangeeft vond ik vrij lastig om steeds opnieuw te moeten doen. Maar een D5200 is zeker en vast geen slecht toestel en kan ook een mogelijke keuze zijn.

                        @kawaracer: Zo redeneer ik dus ook, want zoals ik hierboven al heb verteld had ik voor de D90 ook een D5200 en de D90 kan mij toch een beetje meer bekoren door de gebruiksvriendelijkheid ervan. Het zou inderdaad enkel gebruikt worden voor foto's op Facebook te posten of iets in die aard, niks professioneels dus.

                        @Frakske & yves23: Aan de D300 of D300s had ik zelf nog niet eens gedacht. Maar is zoiets geen overkill voor gewoon iemand die het als amateur gebruikt om enkel wat reizen en uitstappen te fotograferen ? Die 7fps zal hij bv. nooit gebruiken. En qua ISO-prestaties lopen ze wat gelijkaardig met de D90 volgens sommige reviews.

                        Ik heb nog even de tijd om alles eens te bekijken en te vergelijken, maar ik denk dat de D90 hier misschien toch de betere keuze zal zijn.
                        De D300 heeft de zelfde sensor dan de D90 dus dat verschil zal erg klein zijn De D300s heeft een recentere sensor als ik me niet vergis dus die kan misschien iets beter presteren, maar eventueel kan je die dan voor jou houden en jouw D90 doorgeven.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D90 anno 2016

                          Ik heb hier nog een D90 liggen die eigenlijk weg mag (enkel body). Wil gerust wel eens kijken welke accesoires er nog bij zijn. Ik hou gewoon van mooie fotos en dus gewoon gebruikt op verlof en voor huis- tuin- en keukengebruik. Vermoed dus niet dat er veel clicks op staan. PM maar als interesse

                          Edit: regio Mechelen

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D90 anno 2016

                            Of de D90 anno 2016 nog zin heeft met 12MPix? Sony heeft recent een A7SII uitgebracht aan +3000Eur met 12Mpix.

                            Ik gebruik een D70S met 6 Mpix en een Sony A7S met 12 Mpix, het hangt van het gebruik af dat men will bereiken.
                            Vele mensen hebben met 2Mpix genoeg, maar weinige weten het.
                            Nikon D500 - Sony A7s - Konica (Film) - Pentax Q

                            Comment

                            Working...
                            X