Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kasteelkruid

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • kasteelkruid

    hulp gevraagd.

    Nu het voorjaar aanbreekt moet ik weer een hopeloze strijd voeren tegen wat wij kennen onder "kasteelkruid".
    Dit is blijkbaar geen zoekterm op google. Het wordt gekenmerkt door kleine witte bloemetjes met een geel hartje en het is hier geintroduceerd via stalmest :-(
    Helaas kan ik geen foto bijsteken (te vroeg op het jaar).
    Ze zijn vrij makkelijk uit te trekken, dat wel maar vanaf het moment dat de bloemekes er zijn is ie al uitgezaaid.
    Ik dacht aan knoopkruid maar dat matcht niet op Google

  • #2
    Re: kasteelkruid

    Herderstasje?

    Comment


    • #3
      Re: kasteelkruid

      Of zou het soms knopkruid kunnen zijn?
      http://www.int-koop.de/unkraut/mod_l...bab/index.html
      Dirk C.

      Comment


      • #4
        Re: kasteelkruid

        "kleine witte bloemetjes met een geel hartje" kan op veel slaan. Zoals madeliefjes maar dat zal je wel niet bedoelen.
        (Witte) Klaverzuring zou bijv een mogelijkheid kunnen zijn.
        Kan je iets meer vertellen? Groot, klein, kruipend, ... ?
        Last edited by nabi; 28 maart 2016, 13:41.

        Comment


        • #5
          Re: kasteelkruid

          Oorspronkelijk geplaatst door codi Bekijk bericht
          Of zou het soms knopkruid kunnen zijn?
          http://www.int-koop.de/unkraut/mod_l...bab/index.html
          Recht in de roos. Bedankt voor de hint.

          Comment


          • #6
            Re: kasteelkruid



            Deze smeerlapperij dus
            Stond in mijn gids als knoopkruid en dat matcht idd niet.
            Bedankt Codi

            Comment


            • #7
              Re: kasteelkruid

              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
              hulp gevraagd.

              Nu het voorjaar aanbreekt moet ik weer een hopeloze strijd voeren tegen wat wij kennen onder "kasteelkruid".
              Dit is blijkbaar geen zoekterm op google. Het wordt gekenmerkt door kleine witte bloemetjes met een geel hartje en het is hier geintroduceerd via stalmest :-(
              Helaas kan ik geen foto bijsteken (te vroeg op het jaar).
              Ze zijn vrij makkelijk uit te trekken, dat wel maar vanaf het moment dat de bloemekes er zijn is ie al uitgezaaid.
              Ik dacht aan knoopkruid maar dat matcht niet op Google
              Verschralen van de grond is een mogelijkheid, dus geen bemestingen meer uitvoeren.
              Is veelal een plant die voorkomt in groentetuinen, daar ikzelf zoweinig mogelijk professionele sproeistoffen gebruik,
              zou ik dit zeker al niet doen. trouwens, bijna alle sproeistoffen voor particulieren hebben bijna geen werking meer, dus
              verspil je centen daar beter niet aan. In een groentetuin is het beste het manueel verwijderen of hakken.
              Hakken vroeg in de morgen tijdens een zonnige dag, en enkele uren later is het knopkruid afgestorven.

              groetjes,

              Dirk

              Comment


              • #8
                Re: kasteelkruid

                Inderdaad een echte smeerlapperij, ik zit met hetzelfde probleem in mijn groentetuin.
                Pas nadat alles wat ik gezaaid heb in groei komt duikt dit onkruid ook op, bijgevolg is het bijna onmogelijk om te wieden, je trekt je zaaigoed mee uit. Een echte pest.
                Dirk C.

                Comment


                • #9
                  Re: kasteelkruid

                  Oorspronkelijk geplaatst door codi Bekijk bericht
                  Inderdaad een echte smeerlapperij, ik zit met hetzelfde probleem in mijn groentetuin.
                  Pas nadat alles wat ik gezaaid heb in groei komt duikt dit onkruid ook op, bijgevolg is het bijna onmogelijk om te wieden, je trekt je zaaigoed mee uit. Een echte pest.
                  Vertel me wat :-(
                  Ik ga het dit jaar anders doen. Alles zit al maanden onder zwart zeil, dat gaat er binnenkort af en ik ga eens niet spitten.
                  Beperkt zich idd enkel tot de moestuin en de serre.
                  in de wilde tuin heb ik andere vijanden : kleefkruid, robertskruid, heggewinde, kruipende boterbloem, wilde aardbei, zevenblad :-( een oud witloofboerke uit Zaventem en de filisoof van dre buurt verwoordde het ooit zo : "moeder natuur zorgt eerst voor haar eigen kinderen en dan voor haar stiefkinderen"

                  Comment


                  • #10
                    Re: kasteelkruid

                    Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                    Vertel me wat :-(
                    Ik ga het dit jaar anders doen. Alles zit al maanden onder zwart zeil, dat gaat er binnenkort af en ik ga eens niet spitten.
                    Beperkt zich idd enkel tot de moestuin en de serre.
                    in de wilde tuin heb ik andere vijanden : kleefkruid, robertskruid, heggewinde, kruipende boterbloem, wilde aardbei, zevenblad :-( een oud witloofboerke uit Zaventem en de filisoof van dre buurt verwoordde het ooit zo : "moeder natuur zorgt eerst voor haar eigen kinderen en dan voor haar stiefkinderen"
                    't Ja, deze revue klinkt zo gekend in de oren, beide oren ...
                    Herderstasje is er ook eentje evenals muur, perzikkruid en als meest ergelijke dat ik ken en tegenkom heermoes (ook nog kattenstaart, paardenstaart) dat werkelijk door alles heen groeit en nagenoeg onverdelgbaar is. In het gras is het dan vooral mos, mos, mos en nog eens mos en hoe meer ik verticuleer, hoe meer mos ik nadien te zien krijg.
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • #11
                      Re: kasteelkruid

                      Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                      't Ja, deze revue klinkt zo gekend in de oren, beide oren ...
                      Herderstasje is er ook eentje evenals muur, perzikkruid en als meest ergelijke dat ik ken en tegenkom heermoes (ook nog kattenstaart, paardenstaart) dat werkelijk door alles heen groeit en nagenoeg onverdelgbaar is. In het gras is het dan vooral mos, mos, mos en nog eens mos en hoe meer ik verticuleer, hoe meer mos ik nadien te zien krijg.
                      Wim,

                      Deze onkruiden zijn doodnormaal omdat de voedingstoestand en humusgehalte in een groententuin zo hoog is.
                      Een zwarte folie leggen zoals hierboven wordt vermeld zal niet helpen omdat de onkruidzaden daartegen bestand zijn.
                      Zolang de folie ligt zullen de zaden niet kiemen, eenmaal de folie weg en temp en vocht in orde zijn zullen de zaden kiemen.

                      Wim, heermoes is onmogelijk chemisch te bestrijden omdat de wortels groeien tot op de watertafel en er geen enkel
                      product is dat zo diep werkt. De wortels sluiten zich trouwens af voor de chemische stoffen en zullen pas terug beginnen
                      groeien wanneer de chemische stof is uitgewerkt. Plant is dus veel slimmer dan wij denken.
                      De beste manier om heermoes te onderdrukken? Minimaal 3 keer per jaar de grond bekalken met bvb magnesiumkalk.
                      Je zal zien dat het heermoes kleiner zal blijven en een ligt gele kleur zal krijgen en na enkele jaren zal hij zelfs geen
                      bladgroen meer krijgen. Stop je te snel met bekalken, dan is de kans groot dat het heermoes er terug zal zijn.
                      Reken maar op een minimuum van 3 jaar om het volledig onderdrukt te krijgen.

                      Mos in gazons? Verticuteren doe ik zelden bij klanten, dat helpt toch niet als er daarna niet de juiste voeding en
                      maairegime wordt aangehouden.
                      Mos ontwikkeld zich veelal vanaf augustus wanneer de nachtvochtigheid stijgt. Mensen geven veelal maar 1 keer voeding aan
                      het gras (voorjaar), rond aug. is deze uitgewerkt en krijgt het mos volop de kans om te ontwikkelen.
                      Daarom geef nu en dan een weinig voeding aan het gazon en in het najaar strooi je een meststof met een laag stikstofgehalte en
                      een hoger fosfor en kali gehalte + magnesium. Een bekalking uitvoeren na de bladval bomen werkt ook gunstig.
                      Veelal worden meststoffen verkocht op basis van een hoog stikstofgehalte voor het gazon. Eigenlijk is dit helemaal
                      niet nodig omdat dit enkel bladgroen oplevert en niet ten gunste werkt van de stevigheid/gezondheid van het gras.
                      Ikzelf gebruik enkel organische meststoffen omdat de elementen dan gebonden zijn aan de organische stof en je zo
                      bijna geen uitspoeling zal krijgen van je meststoffen. Chemische rommel gebruik ik zelden, soms in nood als bvb rooddraad
                      uitbreekt in het gazon.

                      Comment


                      • #12
                        Re: kasteelkruid

                        @ fotosdirk: Jij lijkt groene vingers te hebben

                        Weet je toevallig niet hoe ik van woekerende braambessen afkom ? Achter ons huis ligt een stuk braakgrond waarop die zicht ontwikkelen, maar ze komen elk jaar door onze omheining door.... Haast onuitroeibaar....
                        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                        Si non, on devient bonbon
                        Et les gens nous mangent !"

                        Comment


                        • #13
                          Re: kasteelkruid

                          Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                          @ fotosdirk: Jij lijkt groene vingers te hebben

                          Weet je toevallig niet hoe ik van woekerende braambessen afkom ? Achter ons huis ligt een stuk braakgrond waarop die zicht ontwikkelen, maar ze komen elk jaar door onze omheining door.... Haast onuitroeibaar....
                          Braambessen? (Rubus)
                          Heel gemakkelijk om ervan af te raken zonder sproeistoffen omdat braambessen geen
                          worteluitlopers hebben. Braambessen verspreiden zich door zaden (zal je weinig in de praktijk zien) en door afleggers,
                          dit zijn de uiteinden van de takken die de grond raken en wortel gaan maken.
                          Gewoon de bramen met de wortel uitsteken en je bent verlost van de bramen. Zie je daarna nog ergens er eentje
                          opduiken, onmiddellijk uitsteken zodat hij geen takken kan maken.
                          Het is dus niet nodig heel diep de wortels uit te steken daar er zich geen groeipunten bevinden op de wortels.
                          Gewoon de bundel waar alle takken vertrekken wegnemen en de ondergrondse wortels rotten weg.

                          Comment


                          • #14
                            Re: kasteelkruid

                            Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
                            Braambessen? (Rubus)
                            Heel gemakkelijk om ervan af te raken zonder sproeistoffen omdat braambessen geen
                            worteluitlopers hebben. Braambessen verspreiden zich door zaden (zal je weinig in de praktijk zien) en door afleggers,
                            dit zijn de uiteinden van de takken die de grond raken en wortel gaan maken.
                            Gewoon de bramen met de wortel uitsteken en je bent verlost van de bramen. Zie je daarna nog ergens er eentje
                            opduiken, onmiddellijk uitsteken zodat hij geen takken kan maken.
                            Het is dus niet nodig heel diep de wortels uit te steken daar er zich geen groeipunten bevinden op de wortels.
                            Gewoon de bundel waar alle takken vertrekken wegnemen en de ondergrondse wortels rotten weg.
                            Dirk,
                            Ne straffe mersie bookoe. Ik kon me geen betere leermeester indenken.
                            Buiten de mos-bestrijding had ik het juist voor en pas ik ook die methodes toe. 't Ja Heermoes, ik heb er ook op heel schrale gronden en mijn ervaring is er dat indien ik ze regelmatig wegneem, ze wel iets minder snel terug te zien zijn. Ik heb zlefs de indruk dat bij regelmatig wegnemen, ze ook wel op lange termijn verdwijnen.
                            Met onverdelgbaarheid duid ik enekel op het feit dat je ze niet makkelijk weg krijgt, welke methode je ook gebruikt. Ik heb hier ergens in de kast zo'n flesje staan. Ongeopend en vermoedelijk 25 jaar oud.
                            Veel chemie komt er bij mij niet in. (in den hof natuurlijk)
                            https://www.fotospotter.be
                            Je suis content d’être heureux

                            Comment

                            Working...
                            X