Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Focus test: graag jullie mening + update (nieuwe testfoto)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Focus test: graag jullie mening + update (nieuwe testfoto)

    Na afwisselend mindere en goede resultaten, heb ik de sigma 17-50 2.8 even onderworpen aan een test.
    Foto's genomen op statief + zelfontspanner.
    Instellingen: 40mm, 1/125 sec, iso tussen 400 en 640 voor een correcte belichting.
    Focus op middelste batterij.
    Hieronder JPEG's rechtstreeks uit de camera.
    Op het eerste zicht lijkt mij dit wel OK, maar graag jullie kritische blik aub.

    f2.8




    NIEUWE TESTFOTO:

    Last edited by Thomas79; 31 maart 2016, 18:19.
    https://www.facebook.com/devrieset/

  • #2
    Re: Focus test: graag jullie mening

    Wat is eigenlijk de test? Dat er een verband is tussen dof en diafragma?
    Wat zijn de wisselende resultaten van je lens?
    Front of backfocus? Ga je nie zien met batterijen.... leg er een meetlat, dan kan je je van waar tot waar je scherp staat, stel je scherp door de zoeker of op het LCD-scherm? Ik neem aan dat AF uitgeschakeld was?
    "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

    Comment


    • #3
      Re: Focus test: graag jullie mening

      Focustest omwille van eerder afwisselende resultaten (onscherpte vs goeie resultaten).
      Hier wou ik nagaan of er enerzijds front/back focus is, en of de scherpte OK is.
      Ik wou wel een test doen die meer op de praktijk gebaseerd is ipv via test chart.
      Scherpstellen door de zoeker met AF.
      En de link tussen dof en diafragma ken ik hoor
      https://www.facebook.com/devrieset/

      Comment


      • #4
        Re: Focus test: graag jullie mening

        Op het net vind je van die testcharts, je kunt dat trouwens ook kopen...
        Makkelijker is een meetlat. Je stelt dan scherp met je AF op de meetlat op 50 cm, en bekijk dan de foto van waar tot waar je scherp bent. Bij voorkeur dus met het grootste diafragma dat je hebt (2.8 dus in dut geval). Herhaal dit een paar keer. Je kunt dan immers precies zien dat je bv scherp bent van ik zeg maar wat 45-48 cm, of van net 51-54cm, of 48-52cm. In dat laatste geval zou je dus juist zitten en werkt je AF zoals je kunt verwachten. Door de "open ruimte" tussen je batterijen kun je dat niet zien...
        Ik weet niet of je bij de 1100D die AF-correctie kunt aanpassen en of je dat per lens kunt doen. Heb je gelijkaardige problemen met andere lenzen ?
        Op dit forum zijn er ongetwijfeld mensen die hier een pak meer ervaring in hebben.
        "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

        Comment


        • #5
          Re: Focus test: graag jullie mening

          FYI

          http://www.artmann.se/tips/focus21.pdf

          Comment


          • #6
            Re: Focus test: graag jullie mening

            Ik vind testcharts de meest correcte manier, bij een meetlat weet je nooit of het niet aan u ligt qua focus, bij een test chart kan je niet missen!
            Batterijentest is een joke, bij mij moet het 100% accuraat zijn!

            Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: Focus test: graag jullie mening

              Bedankt voor de reacties.
              Wegens gebrek aan printerinkt, heb ik de test opnieuw gedaan met een meetlint. Opnieuw op 2.8 en 50mm.
              Gefocust op de '35'. De '36' lijkt me echter het meest scherp.
              Lijkt me hier dus wat frontfocus.
              De vraag is: vinden jullie dit aanvaardbaar? Of terug naar de winkel ermee? Kan men dit bij sigma calibreren met mijn canon 1100d die geen micro-adjust heeft?
              https://www.facebook.com/devrieset/

              Comment


              • #8
                Re: Focus test: graag jullie mening

                Ik zou in elk geval de test proberen herhalen ook bij 17mm en zien wat dat geeft zodat je een idee hebt of het probleem zich zowel aan de brede als aan de tele kant zich voordoet.
                Ik vermoed dat je je lintmeter nu ook veel dichter bij je toestel hebt dan wanneer je "normaal" een foto zou nemen.
                Plaats je lintmeter eens op een meter of 5 en leg die onder een hoek van 45° tov je toestel. Kijk wat je resultaat is.
                Vermoedelijk zul je nog amper kunnen zien, als je het al zult kunnen zien, wat de afwijking is (en dat is dan op slechts een meter of 5).
                Je post hier nu ook slechts één foto, is dat met AF of manuele focus ? Zie je daar een verschil tussen ?
                Wellicht overbodig om te zeggen dat je deze "meting" slechts vanop een statief kunt doen (kwestie van alle andere mogelijke oorzaken uit te sluiten).
                "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

                Comment


                • #9
                  Re: Focus test: graag jullie mening

                  Oorspronkelijk geplaatst door ifiamminghi Bekijk bericht
                  Ik zou in elk geval de test proberen herhalen ook bij 17mm en zien wat dat geeft zodat je een idee hebt of het probleem zich zowel aan de brede als aan de tele kant zich voordoet.
                  Ik vermoed dat je je lintmeter nu ook veel dichter bij je toestel hebt dan wanneer je "normaal" een foto zou nemen.
                  Plaats je lintmeter eens op een meter of 5 en leg die onder een hoek van 45° tov je toestel. Kijk wat je resultaat is.
                  Vermoedelijk zul je nog amper kunnen zien, als je het al zult kunnen zien, wat de afwijking is (en dat is dan op slechts een meter of 5).
                  Je post hier nu ook slechts één foto, is dat met AF of manuele focus ? Zie je daar een verschil tussen ?
                  Wellicht overbodig om te zeggen dat je deze "meting" slechts vanop een statief kunt doen (kwestie van alle andere mogelijke oorzaken uit te sluiten).
                  Op 17mm is het ook aanwezig, maar wel (nog) minder uitgesproken.
                  foto's genomen op statief met AF, MF gebruik ik niet.
                  Uiteraard zit ik nu met mijn lens zéér kortbij de lintmeter, ca 20-30 cm.
                  Hier inderdaad maar 1 foto geplaatst, maar heb er meerdere genomen hoor, met telkens zelfde resultaat.

                  Blijf ik met de vragen zitten of ik nu spijkers op laag water aan het zoeken ben? Of is dit niet aanvaardbaar? Kan men dit bij sigma calibreren met mijn canon 1100d die geen micro-adjust heeft?
                  Last edited by Thomas79; 31 maart 2016, 19:37.
                  https://www.facebook.com/devrieset/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Focus test: graag jullie mening

                    Begin eens met die AF AF.
                    Als je wil weten waaraan het ligt zul je dit toch moeten doen hoor... Immers, als je AF aan staat dan zul je scherp stellen op het moment van afdrukken en dan weet jij niet waar het toestel scherp heeft gesteld, zeker als je uit de hand zou fotograferen.
                    Laat die koppigheid vallen en doe het.
                    Herhaal de test op afstanden die je normaal gebruikt en kijkt wat het verschil is en wat je dof is...
                    Doe dat op een statief en op MANUELE FOCUS. Als het manueel niet goed te krijgen is dan zal het met AF ook niet goed gaan. Eerst op statief, stilstaand onderwerp, voldoende licht... stapje voor stapje anders geraak je er nooit uit.
                    Zoals eerder al gezegd vermoed ik dat de back- of frontfocus wel zal meevallen...

                    Bij foto's waarvan je vindt dat ze niet goed zijn, kijk eens waar je toestel heeft scherpgesteld, kijk ook eens naar je exif, wat was je belichtingstijd en zo meer.... of post hier eens "een slechte", misschien brengt dat nog andere mogelijkheden naar boven...

                    Succes!
                    "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Focus test: graag jullie mening

                      Oorspronkelijk geplaatst door ifiamminghi Bekijk bericht
                      Begin eens met die AF AF.
                      Als je wil weten waaraan het ligt zul je dit toch moeten doen hoor... Immers, als je AF aan staat dan zul je scherp stellen op het moment van afdrukken en dan weet jij niet waar het toestel scherp heeft gesteld, zeker als je uit de hand zou fotograferen.
                      !
                      Bedoel je dan: scherpstellen met AF, dan AF uit en dan pas afdrukken ==> dan blijft het scherpste punt op het meetlint iets naar voor liggen
                      Of bedoel je echt volledig, vanaf nul, manueel scherpstellen ==> dan ligt de scherpte volledig waar ik wil

                      En als ik via de canon software nakijk waar het focuspunt ligt, geeft deze aan dat dit precies op de 35 ligt, waar de echte scherpte naar mijn gevoel iets naar voor ligt.

                      Maar jij vindt deze afwijking aanvaardbaar?
                      Last edited by Thomas79; 1 april 2016, 06:59.
                      https://www.facebook.com/devrieset/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Focus test: graag jullie mening

                        Manueel scherpstellen, niets automatisch. Maar ik begrijp dat, als je manueel scherpstelt, de scherpte precies ligt waar ze moet liggen ?
                        Dan, hoe stel je manueel scherp ? Gebruik je het scherm of de zoeker ? Ook dat maakt immers een verschil...
                        E.e.a. wijst er evenwel op dat het aan de autofocus ligt.
                        Ik denk dat je dan de AF moet bijregelen in je toestel, maar je gaf al aan dat je toestel dat niet kan. Of de lens dan kan "ontregeld" worden opdat het samen wel goed werkt weet ik niet, maar lijkt me niet onmogelijk. Maar, als de lens goed is, en dat lijk je me toch te bevestigen, dan zou ik dat niet doen. Als je een andere camera koopt kan je dan immers je lens weer binnen doen... en je camera is er toch al een van in 2011...
                        Als alternatief zou je ook eens kunnen proberen wat het geeft op een andere camera, ken je niemand in de buurt met een Canon ?
                        Heb je de test al eens geprobeerd op wat grotere afstand ? Mijn gevoel zegt me dat het verschil te klein is om in normale opnameomstandigheden een onscherpe foto te krijgen. Vandaar ook mijn vraag om desgevallend eens zo een "slechte" foto door te sturen of te posten, geef dan zeker de exif mee en liefst ook het scherpstelpunt aanduiden indien mogelijk.
                        En ja, is de afwijking die je nu ziet aanvaardbaar ? Voor macro-fotografie niet (al wordt daar weinig met AF gewerkt), voor huis-tuin-en-keukengebruik lijkt me dat wel aanvaardbaar. Vraag is dus eerder, wat voor een "soort" fotograaf ben je ? Wat zijn je onderwerpen ? ...en hoe vaak gebruik je de f2.8 ? en is in die omstandigheden de 5 mm dat de focus verkeerd ligt belangrijk ?
                        "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Focus test: graag jullie mening

                          Je zou twee foto's kunnen nemen met telkens hetzelfde punt dat je infocus neemt.
                          Neem je meetlint, plaats je fototoestel op een statief en met maximale opening van je diafragma
                          1) neem een foto met een manuele focus waarbij je focuseert op 35 cm van je meetlint.
                          2) Doe dit nu ook met een autofocus waarbij je nu ook weer focuseert op precies 35 cm

                          Vergelijk nu beide foto's.
                          Houd er bij manuele scherstelling er ook rekening mee dat iedere afwijking aan je oog verrekend wordt met gevolgen.
                          https://www.fotospotter.be
                          Je suis content d’être heureux

                          Comment

                          Working...
                          X