Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nik collectie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nik collectie

    De Nik software is inmiddels gratis.
    Ik wil daar ook graag gebruik van maken, maar ik bezit niet de nodige programma's zoals Photoshop of Lightroom.
    De plug-ins zijn echter ook standalone te gebruiken.
    Wie kan mij op een begrijpelijke manier uitleggen hoe ik dat kan doen?

  • #2
    Re: Nik collectie

    Hier bij het CVO in Wolvertem loopt er een aanvullende cursus op lightroom over deze software.
    Als gebruiker van lightroom lijken al die schuifregelaars logisch.
    Als leek(denk ik) zou ik wat oefenen en zien waar je uitkomt op een kopie van het origineel.
    Anders ga je toch destructieve dingen doen op je origineel.
    Via you tube kan je ook heel wat bijleren.
    MVG. Hugo

    Comment


    • #3
      Re: Nik collectie

      Bekijk hier even het genereuze aanbod van Piet (MoreThanWords): http://forum.belgiumdigital.com/f7/l...re-529916.html

      Je vraag is wel interessant: is Nik Software als standalone te gebruiken? Zelf heb ik dat (en ik werk al jaren met Nik) nooit gedaan, maar blijkbaar kan het. Een snelle google levert alvast deze hit op: http://www.dpreview.com/forums/thread/3454174
      Hopelijk versta je voldoende Engels.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Nik collectie

        nik werkt ook als stand alone

        Comment


        • #5
          Re: Nik collectie

          Ik deed het volgende om Nik standalone te gebruiken:
          Na installatie zocht ik op waar de .exe bestanden zich bevinden (zoeken op efex, dan vind je ze wel)
          Ik zette elke exe als shortcut op mijn desktop.
          Als ik een foto wil bewerken dan sleep ik deze naar het icoon van de software. Je ziet een "open met" boodschap wanneer je de foto op het icoon plaatst. De software opent dan de foto.

          Comment


          • #6
            Re: Nik collectie

            indeed zo ook gedaan ( alleen start ik hem op en laad de foto er in.)

            Comment


            • #7
              Re: Nik collectie

              Even een volledig andere vraag hierover.

              Ik heb het ondertussen gedownload, geïnstalleerd (als LR plug-in) en werkend gekregen. Best wel leuke dingen mee te doen.

              Er wordt wel steeds een TIFF kopie gemaakt van de foto. Er staat ook steeds bij resolutie 240 of minder. Als je een foto bewerkt hebt met de Nik software wordt er een kopie opgeslagen.
              Kan je dan je originele foto verwijderen uit de LR catalogus. Of heb je deze nog nodig bij het exporteren van de catalogus (voor resolutie of dergelijke: vb als je print-outs wil doen)?

              Alvast bedankt voor de tips.

              J.

              Comment


              • #8
                Re: Nik collectie

                Je kan de originele verwijderen uit lightroom als je dat wil maar als je dan later niet meer gelukkig bent met de bewerkte tiff dan kan je niet meer opnieuw beginnen vanaf het origineel. Ik laat het origineel dus altijd staan en ik ben daar al dikwijls blij voor geweest.
                Ik merk op dat je spreekt over verwijderen uit de catalogus. De foto zelf is niet gewist als je hem uit de catalogus verwijdert. Je kan hem dus nog opzoeken in je bestanden en hem terug opnemen in de catalogus. Als je de foto helemaal wil verwijderen dan moet je dat specifiek aangeven in de dialoog van lightroom.

                Comment


                • #9
                  Re: Nik collectie

                  Ja inderdaad, verwijderen van schijf is volledig gewist dacht ik.

                  Ok, maar dit TIFF hebben geen resolutieverlies dan? Voor mij gaat het vooral over het afdrukken van deze foto's. Dat daar geen resolutieverlies op te zien is. Maar ook dat als je de catalogus exporteert (doe ik meestal in formaat JPEG, trekken en bewerken in RAW) hier geen problemen optreden? Weet niet hoe slim LR is en of deze die foto's misschien automatisch combineert om een zo goed mogelijk resultaat te geven.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nik collectie

                    Nee, geen probleem.
                    Ik doe hetzelfde als jij. Ik bewerk mijn raw files en exporteer als jpeg. De tiffs exporteer ik mee als jpegs voor het web. Ik doe dit zo van uit lightroom en van uit Capture One zonder probleem Maar je kan de tiffs ook gewoon zo printen.
                    Ik print op A3 en A2 formaat van een 43rds sensor zonder probleem.



                    Oorspronkelijk geplaatst door JaCop
                    Ja inderdaad, verwijderen van schijf is volledig gewist dacht ik.

                    Ok, maar dit TIFF hebben geen resolutieverlies dan? Voor mij gaat het vooral over het afdrukken van deze foto's. Dat daar geen resolutieverlies op te zien is. Maar ook dat als je de catalogus exporteert (doe ik meestal in formaat JPEG, trekken en bewerken in RAW) hier geen problemen optreden? Weet niet hoe slim LR is en of deze die foto's misschien automatisch combineert om een zo goed mogelijk resultaat te geven.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nik collectie

                      Ok, bedankt!

                      Comment

                      Working...
                      X