Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

A6000 focus peaking probleem??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • A6000 focus peaking probleem??

    Hallo,

    Ik ben al een tijdje bezig met mijn A6000. Ik heb afgelopen maanden tweedehands wat mooie, oude Minolta Rokkor lenzen gekocht.
    Fantastische kwaliteit, maar 1 ding valt me op.

    Met handmatig scherpstellen met behulp van focus peaking, dan zie ik datgene wat scherp is, rood oplichten op het schermpje.
    Maar als ik daarnaast MF Assist gebruik en daarbij inzoom op 5.6 en 11.7 dan merk ik helemaal niets van dat focus peak.

    Delen lichten ook niet meer op. Als ik dan focus assist weer uitzet, dan zie je focus peaking opeens zijn werk weer doen en lichten de scherpe delen weer op.

    Is dit normaal? Dat focus peaking amper aanwezig is in combinatie met MF Assist?


    Nog iets anders... ik merk dat er wat speling zit in de aan/uit knop (wat bij aankoop volgens mij niet was). Hebben meerdere mensen daar last van?
    Last edited by danielsl; 27 maart 2016, 12:01.
    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

  • #2
    Re: A6000 focus peaking probleem??

    Ik gebruik mijn a6000 vooral met mijn oude contax lenzen via een novoflex adapter. Dat probleem met focus peaking is mij bekend. Lijkt inderdaad verdwenen zodra je manual focus assist gebruikt. Een oplossing heb ik hier niet voor.

    Probleem met speling op de aan-uit knop heb ik echter niet.

    Comment


    • #3
      Re: A6000 focus peaking probleem??

      Je kunt de sterkte van focuspeaking instellen als ook de kleuren.
      Focuspeaking en MF-assist zijn 2 verschillende systemen om MF te ondersteunen, in principe heb je geen focus-peaking nodig als je MF-assist gebruikt.

      Comment


      • #4
        Re: A6000 focus peaking probleem??

        FYI .. keyword: focus peaking = microcontrast overgangen
        quote
        "...
        Focus peaking is basically an indicator of the sharpness (abruptness) of image transitions. It is an indirect form of focus detection, based on the fact that, in general, transitions are smooth in an out-of-focus image, but become sharp when the image is critically focused.
        If the image is inherently smooth (uniform wall, for example) focus peaking does not work.
        When the image is highly magnified, the abruptness of the transitions decreases, what explains why focus peaking stops working.
        Since focus peaking depends on the subject's texture, we cannot say that focus peaking is a good predictor of DOF.
        The usual implementations of focus peaking work only for transitions in horizontal direction. Transitions in the vertical direction are ignored...."
        unquote

        (source: http://forum.mflenses.com/todays-discovery-t74525.html)

        Comment


        • #5
          Re: A6000 focus peaking probleem??

          Focus peaking stop niet met werken bij uitvergroting, maar gaat op kleinere elementen werken, zoals bvb een haar, je kunt op 1 enkel haar pijltje scherpstellen of op iris van het oog, maar uiteraard moet er voldoende contrast zijn.
          Maar als je MF-assist gebruikt kun je dit ook bereiken zonder peaking.
          Focus peaking is ontwikkelt voor video maar best bruikbaar voor foto, en als je je daar in oefent kun je in verschillende situaties er sneller mee werken dan met AF maar het vraag wat oefening.

          Comment


          • #6
            Re: A6000 focus peaking probleem??

            Okay dank je heren!

            Dan ben ik gerustgesteld. Maar handleiding was daar wat onduidelijk over. Ik vind focus peaking sowieso minder betrouwbaar dan MF-Assist.
            D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

            Comment

            Working...
            X