Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Andere groothoek voor Sony

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Andere groothoek voor Sony

    Ik heb momenteel een Tokina SD 11-16 F2.8 IF DX II groothoeklens voor mijn Sony A65, maar ben er eigenlijk niet echt heel tevreden van. Het grootste probleem dat ik heb met deze lens is de gigantische hoeveelheid inwendige reflectie en flares.

    Om maar een voorbeeld te geven van gisterenavond:



    Links vanonder zie je bijvoorbeeld (in dit geval wel niet zo hard) de interne reflectie. Ik heb andere foto's waarop dit veel harder zichtbaar is. Ook de flares van de straatverlichting is aan de rare kant.

    Op deze foto zie je bijvoorbeeld ook de reflectie van de loodramen (groenig van kleur, rond de rode zetel) en een soort van halo's rond de ramen (wat in HDR dus ook hinderlijk zichtbaar is):



    Verder is het wel een goede lens, behalve misschien de rare manier om hem op MF te zetten en het feit dat de AF nogal luidruchtig is.


    Dus nu vraag ik mij af of er misschien een beter alternatief is voor deze lens zo rond de €400-€500, het mag zelfs een prime lens zijn, maar minstens 11mm (35mm eq.)
    Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
    Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
    Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

  • #2
    Re: Andere groothoek voor Sony

    zou hier eens kijken
    Dyxum lens database includes most lenses ever build for Alpha system (Sony Minolta A-mount and E-mount DSLR, SLT, and ILC cameras)

    Comment


    • #3
      Re: Andere groothoek voor Sony

      Jah, die ingeving kreeg ik pas na het posten van de vraag

      Beste keus lijkt mij voorlopig de Sigma 10-20mm F3.5 EX DC HSM, kost €500 dus prijs is nog ok ook

      Zijn er mense met ervaring met deze lens ?
      Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
      Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
      Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

      Comment


      • #4
        Re: Andere groothoek voor Sony

        Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht
        Jah, die ingeving kreeg ik pas na het posten van de vraag

        Beste keus lijkt mij voorlopig de Sigma 10-20mm F3.5 EX DC HSM, kost €500 dus prijs is nog ok ook

        Zijn er mense met ervaring met deze lens ?
        Heb enkel de oudere versie gehad, de nieuwe niet (maar schijnt niet veel verschil te vertonen.....)
        Mocht ik een groothoek moeten kopen op apsc sensor zou ik twijfelen tussen nikon 10-24 (zéér goede lens, fotobuddy van mij heeft ze en weet van geen nadelen behalve nieuwe prijs)
        En de sigma 8-16 (heb de ff variant en het bereik is de max + zeer sterk op bvb 10mm omdat dat niet het uiterste vd lens is) maar geen filters, wat voor landschappen een echt nadeel is...

        Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: Andere groothoek voor Sony

          Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
          Heb enkel de oudere versie gehad, de nieuwe niet (maar schijnt niet veel verschil te vertonen.....)
          Mocht ik een groothoek moeten kopen op apsc sensor zou ik twijfelen tussen nikon 10-24 (zéér goede lens, fotobuddy van mij heeft ze en weet van geen nadelen behalve nieuwe prijs)
          En de sigma 8-16 (heb de ff variant en het bereik is de max + zeer sterk op bvb 10mm omdat dat niet het uiterste vd lens is) maar geen filters, wat voor landschappen een echt nadeel is...

          Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
          Hmmm, ziet er wel een leuke lens uit, beetje duurder weliswaar maar 2mm is wel een enorm verschil op groothoek en volgens Dyxum doet ie het nog beter op flare-vlak tov de 10-20.
          Aan de andere kant wel jammer dat er geen filters op passen en dat je met een fish-eye achtige lens cover zit... Toch twijfel ik nu, al hangt het ook af van wat ik nog voor de Tokina kan krijgen :P
          Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
          Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
          Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

          Comment


          • #6
            Re: Andere groothoek voor Sony

            Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht
            Hmmm, ziet er wel een leuke lens uit, beetje duurder weliswaar maar 2mm is wel een enorm verschil op groothoek en volgens Dyxum doet ie het nog beter op flare-vlak tov de 10-20.
            Aan de andere kant wel jammer dat er geen filters op passen en dat je met een fish-eye achtige lens cover zit... Toch twijfel ik nu, al hangt het ook af van wat ik nog voor de Tokina kan krijgen :P
            Ik had het zelf niet gedacht maar in LR eens gekeken en het aantal foto's die ik op het breedste genomen heb (12mm, dat zou op jouw camera dan 8mm zijn voor dezelfde beeldhoek)
            Is de grote meerderheid op het breedste genomen, schrok zelf van het aantal lol
            Das voor iedereen anders natuurlijk maar als je écht graag breed gaat is het super dat je kan ☺

            Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: Andere groothoek voor Sony

              Misschien deze, http://www.***********.nl/product.as...roductID=20882.
              Heb ze al eens op a7rii gebruikt (42mp FF) met aanvaardbare resultaten tussen 12 en 16mm over gans beeld, het is uiteraard een aps-lens, heeft ook zeer goede beeldstabilisatie.

              Comment


              • #8
                Re: Andere groothoek voor Sony

                Sigma 8-16 was ik heel tevreden van. Die 8mm zijn echt wel heel leuke dingen mee te doen.
                De enige reden waarom ze weg is, is een overstap naar E-mount een paar jaar geleden voor alles wat aps-c was, en Sony 10-18/4 voor breedhoek dus.
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                Comment


                • #9
                  Re: Andere groothoek voor Sony

                  Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                  Misschien deze, http://www.***********.nl/product.as...roductID=20882.
                  Heb ze al eens op a7rii gebruikt (42mp FF) met aanvaardbare resultaten tussen 12 en 16mm over gans beeld, het is uiteraard een aps-lens, heeft ook zeer goede beeldstabilisatie.
                  en een FE mount terwijl ik een Alpha mount heb, dus da's niet zo handig
                  Zit beeldstabilistatie niet ingebouwd in da A7's ?
                  Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                  Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                  Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Andere groothoek voor Sony

                    Ik gebruik een Sigma 10-20 op een A77. Best tevreden over.
                    Als je wil stuur ik je wat proef foto's op..
                    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
                    Website - 500px - Instagram

                    Comment


                    • #11
                      Re: Andere groothoek voor Sony

                      Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht
                      en een FE mount terwijl ik een Alpha mount heb, dus da's niet zo handig
                      Zit beeldstabilistatie niet ingebouwd in da A7's ?
                      sorry effe in de war, de mkii versies vd a7's hebben beeldstabilisatie maar niet de mirrorless aps toestellen

                      Comment

                      Working...
                      X