Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Leek heeft lensvraag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Leek heeft lensvraag

    Ik val dus maar met de deur in huis : ik ben een cameraleek maar ik hoop dat jullie dat niet belet om een poging te doen om me verder te helpen.

    Ik heb een paar dagen terug de Sony a 6000 gekocht, na lang wikken wegen en 'duizenden' reviews van kenners lezen was ik om wegens zijn supersnelle en continue autofocus die het me mogelijk zou moeten maken om (in mijn geval) dieren in beweging te fotograferen.
    Maar wat ben ik met een camera met supernelle autofocus als blijkt dat je geen betaalbare passende lens kan vinden die dat ook heeft? Ik had er geen idéé van dat systeemcamera's zo weinig inzoomen en als je dan een extra zoomlens wil kopen blijkt dié weer traag, tenzij je een fortuin uitgeeft. Domdom natuurlijk dat ik dat vooraf niet wist maar dat wordt ook nérgens aangegeven en mijn vorige compact had een optische zoom van 18 waardoor ik stomweg aannam dat een veel duurdere camera die gemáákt is voor actiefoto's toch ook wel een redelijke zoom zou hebben - niet dus.

    Ja, dan kan die camera met de kitlens (PZ 16-50mm f/3.5-5.6 OSS) misschien veel kunnen, daar heb ik amper iets aan want de beweging speelt zich meestal niet vlak onder mijn neus af en veel verder reikt die lens niet.
    Welke betaalbare zoomlens (en ik hoef echt geen vliegtuigen uit de lucht te plukken) heeft óók een snelle autofocus zodat ik tenminste iets heb aan de kwaliteiten waarvoor ik mijn camera heb gekocht? Ik zie door de bomen het bos niet meer en heb eigenlijk al zin om mijn camera terug te brengen nu het nog kan en het allemaal nog eens goed te overdenken - dat lost natuurlijk niks op maar dan ben ik tenminste mijn geld niet kwijt aan iets waar ik naar mijn gevoel totaal niet mee kan waarvoor ik het bedoeld had.

  • #2
    Re: Leek heeft lensvraag

    Je zou de eerste niet zijn die een camera terugbrengt - ook niet de eerste met een a6000.
    Het antwoord dat je zou kunnen krijgen, en dat ook terecht is, is dat je een systeem voornamelijk op basis van de lenzen moet kiezen. Maar goed, daar heb je momenteel helaas niet veel aan...

    Ikzelf ben niet zo thuis in het aanbod specifiek voor Sony, en ik ken inderdaad ook voornamelijk de dure exemplaren. Mijn kritiek op Sony is ook altijd dat ze geen lenzen hebben. Het tegenargument is dan meestal dat je adapters hebt waarmee je bijna alles kan monteren op een Sony, maar ik ben daar vooralsnog geen fan van, en Canon objectieven kopen voor op een a6000 is ook iets waar ik bedenkingen bij heb.

    Specifiek voor jouw situatie geloof ik dat er een 18-200 en een 24-240 bestaat waar je wellicht je ding mee kan doen. De gebruikelijke aanvulling op de 16-50 is de 55-210. Hopelijk zijn hier mensen op het forum die uit hun praktijkervaring kunnen getuigen hoe de beeldkwaliteit en de snelheid zijn. De 18-200 heb ik al eens geprobeerd en die leek mij zeker in orde, maar ik heb er geen bewegende dingen mee gefotografeerd. Sigma en Tamron maken enkele lenzen voor de E-mount ook, maar er zijn mijns inziens veel meer primes dan zooms te vinden, en hoofdzakelijk van groothoek tot standaard brandpunt.

    Mocht je toch beslissen om je camera terug te brengen, dan kan je eventueel bij het micro 4/3 systeem terecht. Ik vind dat nog altijd het meest veelzijdige (al ben ik zelf geen gebruiker).
    Ik vind mijn Fuji X geweldig om wille van de lenzen die ervoor te krijgen zijn, maar als er actie in zit dan grijp ik naar mijn Nikon. The right tool for the job, zeg maar...

    Laat dit alvast een aanzet zijn voor de Sony E-mount gebruikers om jou, en bij uitbreiding ons allemaal, uit de doeken te doen hoe het alpha systeem dit probleem oplost. Ik ben benieuwd (en dat is niet cynisch bedoeld).
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Leek heeft lensvraag

      Ik had er geen idéé van dat systeemcamera's zo weinig inzoomen
      is toch zelfde als bij spiegelreflex.

      Een 18x lichtsterke zoom op een spiegel of systeem zou erg groot zijn, denk ik. Sensor is groter, objectieven worden in verhouding ook groter.

      Een snelle lens, slaat niet altijd op de focussnelheid, maar meestal op het diafragma.
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

      Comment


      • #4
        Re: Leek heeft lensvraag

        Bedankt al voor je antwoord (y) .

        De 55-210 heb ik al naar gekeken maar ik vind ook weinig over de snelheid - ik vraag me af of ze veel beter is dan dan (supergoedkope) Tamron 70-300 LD (zonder beeldstabilisatie) - heb je überhaupt beeldstabilisatie nodig in de zoomlens als je camera die al heeft, weet iemand dat?

        De Nikon was één van twee waar mijn eindkeuze tussen ging, de Nikon 1J5 dan, die scoorde in de tests blijkbaar ook erg goed qua geschiktheid voor actiefoto's - daar twijfel ik dus nog steeds over, of ik daar beter aan doe voor wat ik wil.

        De 18-200 en 24-240 die je noemt (van Sony neem ik aan?) ga ik eens opzoeken - bedankt voor de tip (y) .

        Comment


        • #5
          Re: Leek heeft lensvraag

          WAAR je die dieren in beweging fotografeert kan bepalend zijn voor jouw lenskeuze.
          Als er volop licht is, dan hoef je geen 2.8 lens te kopen en blijft de prijs van jouw lens aan de matige kant.
          Als je onder slechte lichtomstandigheden beweging wil fotograferen en die beweging ook bevriezen, dan wordt het een zeer dure zaak.
          Slechte lichtomstandigheden: sporthal, rijpiste voor paarden, 's avonds (hondenwei) met gebruik van verlichtingspilonen, etc....

          Het maakt dan niet uit of een spiegelreflex of een systeemcamera koopt, de lens zal steeds bepalend zijn voor wat jij wilt doen.
          De ene camera is natuurlijk sneller dan de andere in het focussen. De A6000 schijnt op dat vlak inderdaad heel goed te zijn.
          Weet wel dat systeemcamera's in het algemeen nog steeds trager focussen dan spiegelreflexcamera's.
          Straatfotograaf in Antwerpen

          Comment


          • #6
            Re: Leek heeft lensvraag

            Oorspronkelijk geplaatst door Inge O Bekijk bericht
            Bedankt al voor je antwoord (y) .

            De 55-210 heb ik al naar gekeken maar ik vind ook weinig over de snelheid - ik vraag me af of ze veel beter is dan dan (supergoedkope) Tamron 70-300 LD (zonder beeldstabilisatie) - ....
            Oppassen met niet-Sony lenzen .. het is niet gegarandeerd dat zij gebouwd zijn om gebruik te maken van de speciale AF modi van de A6000 (oa de tracking modus) !

            Comment


            • #7
              Re: Leek heeft lensvraag

              Misschien handig als TS specifieert welke dieren ze wil fotograferen en in welke omstandigheden. Een kat in de zetel, een rennende hond, paarden in een donkere piste en vogels in de natuur zijn allemaal dieren, maar toch zal het aan te raden materiaal sterk uiteenlopen.

              Ik ben niet bekend met de autofocus van de A6000, dus die ga ik zeker niet afbreken, maar ik weet wel dat iedere recente DSLR in staat is om snel bewegende onderwerpen scherp te stellen (in combinatie met de juiste lens).

              Comment


              • #8
                Re: Leek heeft lensvraag

                Oorspronkelijk geplaatst door Jefzor Bekijk bericht
                ...
                Ik ben niet bekend met de autofocus van de A6000, dus die ga ik zeker niet afbreken, maar ik weet wel dat iedere recente DSLR in staat is om snel bewegende onderwerpen scherp te stellen (in combinatie met de juiste lens).
                Dan moet ge zeker eens iets lezen over de AF tracking en snelheid en de versatiliteit ervan op de A6000 (mocht u de discussies hier gemist hebben) .. een behoorlijk antal dSLR's leggen het namelijk af tegen dit kleine tech wondertje (en dan zeg ik uiteraard niets over de opvolger van dit model, wegens niet relevant voor TS)
                Gezien de uitstekende performantie bij hoge iso waarden komt men zelfs in vrij donkere omgevingen nog goed weg ...

                Comment


                • #9
                  Re: Leek heeft lensvraag

                  Oorspronkelijk geplaatst door Inge O Bekijk bericht
                  Bedankt al voor je antwoord (y) .

                  De 55-210 heb ik al naar gekeken maar ik vind ook weinig over de snelheid - ik vraag me af of ze veel beter is dan dan (supergoedkope) Tamron 70-300 LD (zonder beeldstabilisatie) - heb je überhaupt beeldstabilisatie nodig in de zoomlens als je camera die al heeft, weet iemand dat?

                  De Nikon was één van twee waar mijn eindkeuze tussen ging, de Nikon 1J5 dan, die scoorde in de tests blijkbaar ook erg goed qua geschiktheid voor actiefoto's - daar twijfel ik dus nog steeds over, of ik daar beter aan doe voor wat ik wil.

                  De 18-200 en 24-240 die je noemt (van Sony neem ik aan?) ga ik eens opzoeken - bedankt voor de tip (y) .
                  Je bent iets te overhaast te werk gegaan met je aankoop want de a6000 wordt in kit verkocht met de 16-50 en de 55-200 en is te vinden voor 789€ . Voor DSLR body alleen met zelfde AF-mogelijkheden (snelheid) betaal je al meer. (http://***********.nl/product.aspx?f...roductID=21236)
                  Voor die prijs is dit veruit het beste wat er op de markt is voor actie fotografie. Misschien kun je nog ruilen voor de 55-200 16-50 kit.
                  De 55-210 is zekers een goede lens en geschikt voor actie fotografie. ( https://www.youtube.com/watch?v=iytBc3aya3s )

                  Tamron heeft ook een 18-200mm in E-mount versie en met stabilisatie, is iets goedkoper dan de goedkoopste sony versie. (sony heeft 3 versies van die lens dacht ik )
                  Voor tele is stabilisatie zekers aangeraden en voor video heb je dit sowieso nodig als je uit de hand wil filmen.

                  Je kunt ook voor de nikon 1j5 gaan, valt niet te vergelijken met a6000 maar is voor jou misschien wel het meest geschikte toestel, tenminste als je geen actie in minder lichte omgeving fotografeert.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Leek heeft lensvraag

                    Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                    is toch zelfde als bij spiegelreflex.

                    Een 18x lichtsterke zoom op een spiegel of systeem zou erg groot zijn, denk ik. Sensor is groter, objectieven worden in verhouding ook groter.
                    Maar om dat te weten moet je al redelijk wat weten van de technische kant van het verhaal en dat is bij mij dus niet het geval ;-) .

                    Comment


                    • #11
                      Re: Leek heeft lensvraag

                      Iedereen erg bedankt voor de antwoorden, ik denk dat ik - alle opmerkingen bij elkaar genomen - dan waarschijnlijk toch best voor de Sony 55-210 moet gaan - ik fotografeer voornamelijk buiten dus die moeilijker omstandigheden zijn veel minder belangrijk voor mij.

                      @ puerte : ja, ik ben er ondertussen ook achter dat die *********** de goedkoopste is, de 55-210 lens kost daar ook minimaal 50 euro minder dan bij de concurrenten. Op het moment van mijn aankoop had ik echter nog geen idee dat ik al zo snel op zoek zou gaan naar nog een tweede lens en komt ook nog bij dat ik bij coolblue de a6000 kon kopen als nieuw 'tweedekansje', daar ging dan 100 euro vanaf dus dat was ook een buitenkans.
                      En kan je aangeven waarom je de Nikon 1J5 toch beter zou vinden voor mij?

                      @ regulus : kan je misschien iets meer zeggen over die opvolger van de a6000?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Leek heeft lensvraag

                        De 24 240 is een knappe lens.Dit is een FE lens,dus een ff lens.Deze past op de A6000 en wordt dan een 36 360 mm lens.De nikon heeft een kleinere sensor en kan dus niet op tegen de beeldkwaliteit van de A6000

                        Comment


                        • #13
                          Re: Leek heeft lensvraag

                          Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
                          De 24 240 is een knappe lens.Dit is een FE lens,dus een ff lens.Deze past op de A6000 en wordt dan een 36 360 mm lens.De nikon heeft een kleinere sensor en kan dus niet op tegen de beeldkwaliteit van de A6000
                          Zo'n lens "veranderd" niet door ze op een ander toestel te zetten, enkel de BEELDHOEK veranderd....

                          Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                          portfolio en workshops:
                          https://www.bennybulke.com/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Leek heeft lensvraag

                            Oorspronkelijk geplaatst door Inge O Bekijk bericht
                            @ puerte :
                            En kan je aangeven waarom je de Nikon 1J5 toch beter zou vinden voor mij?

                            @ regulus : kan je misschien iets meer zeggen over die opvolger van de a6000?
                            Actie fotograferen vraagt toch een beetje kennis, misschien ga je teleurgesteld zijn wat AF betreft omdat je niet de juiste instellingen gebruikt.
                            De a6000 is een toestel met veel mogelijkheden vraagt toch wat ervaring als je echt actie wil fotograferen, het is niet dat je daar zomaar een lens opzet en dat alles automatisch perfect gaat verlopen ingeval van actie fotografie, dat is zo met elk toestel vanaf een bepaalt niveau. Maar als je de meeste instellingen wil leren kennen en begrijpen zie ik geen probleem.
                            Natuurlijk wat versta jij onder actie, voor mij zijn dat heel snelle onvoorspelbare bewegingen.

                            Daar is nog geen opvolger voor de a6000 maar daar is wel een toestel binnen dezelfde categorie recent op de markt gekomen met name de a6300.
                            Heeft nog snellere AF dan a6000 en meer mogelijkheden, 4k video etc.... Prijs rond de 1200€

                            Comment


                            • #15
                              Re: Leek heeft lensvraag

                              Ja,dat weet ik nu ook wel,dat de lens niet veranderd,voor wat houd u mij eigenlijk zeg.

                              Comment

                              Working...
                              X