Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mag/kan een stroomadaptertje in het stopcontact blijven zitten ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mag/kan een stroomadaptertje in het stopcontact blijven zitten ?

    Permanent bedoel ik.

    De USB stroom-adapter van mijn oude Samsung GT-P-1000 kan ook dienen voor verschillende headphones en BT oortjes.
    Omdat het nogal een gehannes is om telkens de adapter uit de kast te halen ( te zoeken ) laat ik die gewoon in het stopcontact steken,
    met de USB kabel er in, maar zonder toestel natuurlijk.
    Wil ik iets opladen, plug ik snel de kabel in.

    Dus voor de zekerheid: kan dat ( de adapter wordt niet warm, dus ik veronderstel van wel ? ) en verbruikt dat iets, als er niets aan hangt ? ( ik veronderstel van niet ....)

    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: Mag/kan een stroomadaptertje in het stopcontact blijven zitten ?

    Dus voor de zekerheid: kan dat ( de adapter wordt niet warm, dus ik veronderstel van wel ? ) en verbruikt dat iets, als er niets aan hangt ? ( ik veronderstel van niet ....)
    1) Het kan, velen doen het altijd zo of toch heel vaak. Niet dat het goed is, die spullen zijn dikwijls (te)goedkoop gemaakt en niet voorzien om continue aan het AC net te hangen.
    2) Ja, er is verbruik, normaal gezien moet dan lager dan 1 Watt zijn (europese aanbeveling), meestal ligt het verbruik rond de 0.10 Watt.

    Niets om je financieel zorgen over te maken, wat is minder dan 1 euro op een jaar ?

    Maar wel interessant voor de jongens die stroom verkopen, die 1 euro (of halve euro) maal x-aantal van die opladertjes ...

    Dus trek die uit het stopcontact, of steek die in zo'n tafelcontactdoos die je kan uitschakelen.

    Comment


    • #3
      Re: Mag/kan een stroomadaptertje in het stopcontact blijven zitten ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
      1) Het kan, velen doen het altijd zo of toch heel vaak. Niet dat het goed is, die spullen zijn dikwijls (te)goedkoop gemaakt en niet voorzien om continue aan het AC net te hangen.
      2) Ja, er is verbruik, normaal gezien moet dan lager dan 1 Watt zijn (europese aanbeveling), meestal ligt het verbruik rond de 0.10 Watt.

      Niets om je financieel zorgen over te maken, wat is minder dan 1 euro op een jaar ?

      Maar wel interessant voor de jongens die stroom verkopen, die 1 euro (of halve euro) maal x-aantal van die opladertjes ...

      Dus trek die uit het stopcontact, of steek die in zo'n tafelcontactdoos die je kan uitschakelen.
      Goh, adaptertje zit al in zo'n contactdoos, maar....daar zit de adapter van de iPhone ook in en die moet eigenlijk elke nacht aan de stroom.
      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
      Si non, on devient bonbon
      Et les gens nous mangent !"

      Comment


      • #4
        Re: Mag/kan een stroomadaptertje in het stopcontact blijven zitten ?

        Het stroomverbruik van zo'n voeding is heel laag als er geen belasting op zit.
        De meeste voedingen zijn voldoende beveiligd, maar af en toe lees je toch dat zo'n ding brand heeft veroorzaakt.
        Als je die in het stopcontact laat zitten, doe dat dan liefst op een plaats waar er geen ander brandbaar materiaal vlakbij ligt.
        Dat geldt ook voor je smartphone en andere apparaten, die kan je best laden op een vaste ondergrond die niet zo snel in brand vliegt.
        Tijdens het laden van lithium-ion cellen kan er altijd iets mis gaan, ook al zijn er de nodige beveiligingen voorzien, toch gebeurt het dan nog dat zo'n apparaat de oorzaak is van een woningbrand.
        Ik heb al gezien dat sommige mensen hun smartphone of laptop op een zetel laten liggen terwijl de voeding/lader is aangesloten, dat zou ik nooit doen, toch zeker niet als ik er zelf niet de hele tijd bij ben.

        Zelfs de voedingsadapters van bekende (dure) merken worden wel eens vervangen (factory recall) omdat ze niet voldoende veilig zijn, denk dus nooit dat de voedingen/adapters die jij gebruikt wel 100% veilig zijn (99,999% misschien wel, maar je zal dan net de 0,001% in huis hebben die brand veroorzaakt...).
        Beter voorkomen dan genezen dus, gebruik die adapters en voedingen alleen als je ze nodig hebt, als ze niet gebruikt worden, dan trek je ze uit het stopcontact.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Mag/kan een stroomadaptertje in het stopcontact blijven zitten ?

          Staat de trafo van bv een deurbel ook niet constant aan ? Om een vergelijk te maken .
          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
          George Orwell

          Comment


          • #6
            Re: Mag/kan een stroomadaptertje in het stopcontact blijven zitten ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
            Dus trek die uit het stopcontact, of steek die in zo'n tafelcontactdoos die je kan uitschakelen.
            En wat kost die tafelcontactdoos dan?
            Hetgeen je anders op 25 jaar extra zou betalen aan verloren verbruik.?

            En vaak moet de ene uit en de andere aan, dus heb je al een stekkerdoos nodig die voor elke stekker apart een schakelaar heeft of ge hebt uw eigen meer gekl**t dan dat ge er nut aan hebt.

            Ja, wat niet insteekt is veiliger, maar dan riskeer je evenveel met een wekkerradio of nachtlichtje.
            Hier blijven die gewoon dag en nacht in het stopcontact steken ... ik zorg er enkel voor dat er geen gordijnen of zo tegen hangen.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Mag/kan een stroomadaptertje in het stopcontact blijven zitten ?

              Toch een beetje kort door de bocht hoor. Het verbruik is laag maar niet nul, en ja, zo'n stekkerdoos zal meer kosten dan wat het ladertje verbruikt. In dit geval gaat het zeer duidelijk om een "travel adaptor" van Chinese makelij... Dus niet geschikt om continu in het stopkontakt te zitten. Als je huis hierdoor brandschade oploopt is e.e.a. gauw terugbetaald).
              Helemaal anders dan de radiowekker, beltransformator.... die zijn daarvoor gebouwd!
              Kan het, mag het omdie travel adaptor in het stopkontakt te laten? Ja, maar het is niet verstandig.
              Beter is het om bv stomweg een vaste plaats voor de opladen te voorzien, je hoeft er dan ook niet naar te zoeken en al bij al zal het ook een nettere indruk geven zeker ? (Zo'n ding met draad er aan vind ik niet bepaald netjes ogen)
              "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

              Comment


              • #8
                Re: Mag/kan een stroomadaptertje in het stopcontact blijven zitten ?

                Allemaal naast de kwestie en zat ook niet in de vraagstelling.

                Ik schreef al in punt 1) : ja dat kan, velen doen het al .... enz.

                Nog eens de DUIDELIJKE vraag :

                Dus voor de zekerheid: kan dat ( de adapter wordt niet warm, dus ik veronderstel van wel ? ) en verbruikt dat iets, als er niets aan hangt ? ( ik veronderstel van niet ....)
                Kan ik door het rood rijden ? Kan ik 185 rijden op autostrade in België ? Kan ik bommen laten afgaan op Zaventem luchthaven ?

                Ja dat kan ....

                Comment


                • #9
                  Re: Mag/kan een stroomadaptertje in het stopcontact blijven zitten ?

                  Mijn vraag werd goed beantwoord hoor
                  Ik heb een tijdje sommige adapters op een stukje graniet gelegd, omdat zo'n gesteente koel is, maar tegenwoordig heb je zooooooo veel adapters dat dit onbegonnen werk is: smartphone, tablets, headphones, router, laptops,.....
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mag/kan een stroomadaptertje in het stopcontact blijven zitten ?

                    Zelf haal ik die ondingen steeds uit het stopcontact of in een taeldoos met schakelaar. Ook de pc gaat uit en zeker de laptop. Heb hier 1 laptop gehad met een batterij die in de fik gegaan is en dat wil ik geen tweede keer meemaken. En ja, dat was met originele lader en batterij.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mag/kan een stroomadaptertje in het stopcontact blijven zitten ?

                      Hier blojven die gewoon insteken.
                      Maar ik heb er wel een paar met 4 of 6 aansluitingen.
                      Als daar niks in steekt voel ik geen warmte. Soms hangen daar 3 iPads en een electrische sigaret aan.
                      Dan wordt de lader warm, maar koelt af als alles opgeladen is.

                      Van het stroomverbruik lig ik niet wakker, en ik heb nog nooit een defecte lader gehad buiten één originele Apple lader. Nooit iets overhit, gewoon dood, geen stroom meer.

                      Dus, ja, het kan, en ja ik doe het.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mag/kan een stroomadaptertje in het stopcontact blijven zitten ?

                        Wat maakt het of je die paar ladertjes afkoppelt van het net, dan nog blijven
                        er X aantal voedingen gekoppeld, ga maar eens na, hier bv modem, twee WiFi routers, een aantal keukentoestellen,
                        tv, digicorder, surround, radiowekkers, computers,NAS enz.
                        Als je eens goed rond je kijkt zijn er dat een pak meer dan je zou denken.
                        Qua verbruik zijn de oudere stand-by systemen een stuk gulziger dan de huidige geschakelde voedingen.
                        En ze kunnen er heus wel allemaal tegen om vele jaren netgekoppeld te blijven, integendeel zelfs, sommige
                        adapters die zich in minder droge ruimtes bevinden hebben er baat bij om netgekoppeld te blijven.
                        Een geschakelde voeding die maanden ongebruikt is blijven liggen heeft véél meer kans op doorslaan bij het in gebruik nemen
                        dan eentje die aan het net blijft hangen, in het bijzonder varistors zijn gulzige vocht absorbers, net als nog een aantal
                        elektronische componenten, die dingen blijven gewoon droger als ze onder spanning blijven staan, hoe klein hun eigen
                        verbruik ook is.
                        Last edited by Guest42; 25 maart 2016, 07:39.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mag/kan een stroomadaptertje in het stopcontact blijven zitten ?

                          Misschien een beetje OT, maar ik heb steeds geweten dat het voor de oudere CRT TV'S veel beter was om ze permanent in standby te laten staan, dan steeds ze volledig aan/uit te zetten.
                          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                          Si non, on devient bonbon
                          Et les gens nous mangent !"

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mag/kan een stroomadaptertje in het stopcontact blijven zitten ?

                            ( ik veronderstel van wel ) :
                            al wat in de "pries" steekt verbruikt.
                            nu zijn dat wel peanuts, voor zo een adapterke.. maar hij verbruikt "iets"

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mag/kan een stroomadaptertje in het stopcontact blijven zitten ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                              Misschien een beetje OT, maar ik heb steeds geweten dat het voor de oudere CRT TV'S veel beter was om ze permanent in standby te laten staan, dan steeds ze volledig aan/uit te zetten.
                              Dat is met moderne TV's eigenlijk nog meer het geval.
                              Reden dat de meeste TV's een soft schakelaar hebben, printbord blijft dan altijd onder spanning staan.
                              Natuurlijk ook voor eventuele programmatie's te kunnen laten werken.

                              Wat die adapters betreft ... koppelt iedereen dan ook zijn IP-camara's af?
                              De meeste camera's hebben een identieke adapter als de meeste tablets of smartphones ... eventueel met een andere stekker aan.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X