Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van Canon FF naar Fuji? maar welke ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Van Canon FF naar Fuji? maar welke ??

    Beste mensen,

    Ik zeul nu ongeveer 35 jaar rond met een reflextoestel waarvan de laatste 10 jaar met een FF en om het kort samen te vatten : Ik ben het gewicht beu
    Een verhaal dat wss bekend in de oren klinkt.
    Na zowat alles te hebben gelezen op het internet van reviews en testen ben ik bijna overtuigd dat met de Fuji Xt 1 een overstap te proberen is.

    Nu lees ik sinds enkele dagen ook over de X pro 2, ziet er veelbelovend uit maar helaas bijna dubbel zo duur

    Is er iemand die ervaring heeft met de overstap van een canon 6D naar een fuji XT1 of een X pro 2 ??

    Ik hoor het graag
    Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
    www.ginodepreter.com

  • #2
    Re: Van Canon FF naar Fuji? maar welke ??

    Niet zozeer van Canon naar Fuji, maar ik zeul ook al jaren rond met de combinatie Nikon D700-Nikkor 24-70 2.8. Ik heb (meer om nostalgische reden eerst) een Nikon Df gekocht met een prime 50 mm 1.8 en dat is een verademing. Geen kwaad woord over die D700 hoor, topmateriaal, maar omwille van het gewicht grijp ik nu steeds meer naar de Df. Hij valt ook minder op, 'men' denkt dat je nog zo'n oubollige-niet-bij-de-tijd ouwe man bent met een uit-de-tijd-fototoestelleke....geeft binnenpretjes natuurlijk.
    Je ziet, er zijn nog andere pistes hé !

    Comment


    • #3
      Re: Van Canon FF naar Fuji? maar welke ??

      Ik heb een tweetal jaar geleden ook de overstap gemaakt. Eigenlijk helemaal niet bewust, want ik wou gewoon een tweede klein toestelletje 'voor erbij'. Maar toen bleek dat mijn (toegegeven, oudere) 40D het qua beeldkwaliteit moest afleggen tegen dat kleine toestelletje heb ik sindsdien mijn Canon gerief met zwaar L-glas niet meer bovengehaald (zonde eigenlijk). Het gewicht is een grote plus, en op zich geeft Fuji me meer plezier bij het fotograferen. Maar goed, dat is puur persoonlijk natuurlijk.
      X Pro 2 is super natuurlijk, al is het inderdaad een ferme financiële brok. X T1 is ook leuk anderzijds, met een grotere EVF. Keuzes, keuzes,... (ik twijfel ook)

      Verstuurd vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk
      Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

      Comment


      • #4
        Re: Van Canon FF naar Fuji? maar welke ??

        Zelf heb ik deze stap gezet, van canon 5d mark 3 naar fuji x-t1, sinds kort naar de x-pro2. Vooral omwille van gewicht wou ik een evenwaardig alternatief maar lichter en compacter. Supertevreden met de switch naar fuji. De x-t1 is een supertoestel, het zal u niet teleurstellen. Deze komen nu voldoende op 2de hands sites, wegens de komst van de x-pro2. Misschien zo starten om de eerste stappen te zetten in de fuji wereld.

        Comment


        • #5
          Re: Van Canon FF naar Fuji? maar welke ??

          Zie eerst eens dat je die dingen in het echt kan vasthouden. En vergelijk eens met een crop dslr. De X-Pro1 die ik had was ook geen vedergewicht. En de deftige Fuji lenzen zijn ook niet van de kleinste en de lichtste. Probeer ook eens een evf uit onder verschillende omstandigheden, mij viel het dik tegen (met een geleende X-T1).

          Comment


          • #6
            Re: Van Canon FF naar Fuji? maar welke ??

            Ik ben vorig jaar overgestapt van Nikon D800 naar Fuji XT1, en heb er geen spijt van. Ik heb mij een 2de XT1 , ditmaal een Graphite silver exemplaar, aangeschaft voor de look. Mijn D800 heb ik eveneens behouden, maar ik betrap mij erop dat ik steeds naar mijn xt1 grijp. Trouwens superlenzen, zelfs de kitlenzen zijn zeer goed.
            Nb ik verkoop mijn eerste xt1, zie bij aangeboden (aangekocht juni '15)
            Nikon D800 - Tamron 24 - 70 f 2.8
            Fuji XT1 - Fuji 60 mm f2.4 macro - Fuji 56 mm f1.2 APD- Fuji 18-55 mm - Fuji 55-230 mm - flitser EF 42

            Comment


            • #7
              Re: Van Canon FF naar Fuji? maar welke ??

              Hallo,

              Ik heb enkele jaren geleden de stap gezet van Canon FF naar o.a. Fuji X-T1, en dit tot volle tevredenheid van beeldkwaliteit.
              Ik ben echter terug overgestapt naar DSLR (Nikon D5200, D7200 en binnenkort de D500) omdat de X-T1 mij toch niet de "snelheid" en de flexibiliteit van een DSLR kon bieden.
              Ik zou aanraden die DSLR toch nog even bij te houden maar dus geen kwaad woord over de beeldkwaliteit van de Fuji's ...

              Jaja
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #8
                Re: Van Canon FF naar Fuji? maar welke ??

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                Probeer ook eens een evf uit onder verschillende omstandigheden, mij viel het dik tegen (met een geleende X-T1).
                Wat viel er precies dik tegen?
                Fujifilm X-T1 - Fujifilm X70 - XF 18-55mm, XF 55 -200, Samyang 12mm F/2.0, XF 23mm f/1.4 R, XF 35mm f/1.4 R, Nissin i40

                Comment


                • #9
                  Re: Van Canon FF naar Fuji? maar welke ??

                  Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                  Hallo,

                  Ik ben echter terug overgestapt naar DSLR (Nikon D5200, D7200 en binnenkort de D500) omdat de X-T1 mij toch niet de "snelheid" en de flexibiliteit van een DSLR kon bieden.

                  Jaja
                  De af en vooral de focus-tracking zijn met de komst van de x-pro2 veel verbeterd. Het is welliswaar geen sportcamera, maar de meesten zullen er dik tevreden mee zijn. Ook het gevoel is fel verbeterd, de camera reageert veel "snappier" op de shutter, en op de algemene bediening.
                  De voordelen voor mij van de x-t1 tov de x-pro2 zijn de grotere zoeker en het kantelscherm. Waar de x-pro2 voor mij weer, verbeterd is : betere focus (vooral tracking), 24mp, joystick voor af punt, snappier, 2 geheugensloten, nog wat betere hoge iso prestaties, across filmsimulatie, betere video (nog steeds niet top, maar wel oke), de refreshrate van de electronische zoeker en de batterij indicator ;-). Voor mij een serieurze upgrade en als je in de fuji wereld stapt een aanrader waar je geen spijt van krijgt. Wie de voordelen van x-t1 erbij wil zal moeten wachten op de komst x-t2. Maar voor mij geen probleem.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Van Canon FF naar Fuji? maar welke ??

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                    De X-Pro1 die ik had was ook geen vedergewicht. En de deftige Fuji lenzen zijn ook niet van de kleinste en de lichtste. Probeer ook eens een evf uit onder verschillende omstandigheden, mij viel het dik tegen (met een geleende X-T1).
                    Een EVF is wennen, maar dadelijk zien wat er op de foto komt vind ik geen tegenvaller? Misschien niet de lichtste combinatie van systeemcamera's maar tov TS zijn FullFrame, heel groot verschil in gewicht. Als je echt het lichtste wenst, koop een gsm, anderzijs wil je toch wel iets van grootte en gewicht, om hem handelbaar en bedienbaar te houden...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Van Canon FF naar Fuji? maar welke ??

                      ik heb nog steeds een complete FF uitrusting (Canon), daarnaast om te proberen eens een x-E1 gekocht, tweedehands met een adapter erbij om OM lenzen erop te doen, eigenlijk voor wat zw/wit werk te doen en proberen, echter beviel me zo goed dat ik een x-pro setje erbij gekocht heb, ben nu inmiddels om en kijk niet meer om naar het Canon spul, veel leuker fotograferen, echter moet erbij vermelden dat voor sommige takken de fuji verreweg van ideaal is, met name macro, flits en sport, maar daar heb ik dan het Canon spul nog voor.

                      Mijn advies, koop tweedehands een X-pro, lensje erbij, je kunt het dan voor weinig eens uitproberen, bevalt het niet dan is de schadepost niet zo groot, de X-pro1 staat veel op Marktplaats op dit moment. Is een geheel andere manier van fotograferen !!

                      De X-T1 is ook geweldig, maar ik vind het meer hetzelfde dan met een spiegelreflex alleen kleiner, juist het meetzoeker ontwerp spreekt me meer aan en geeft een wat ander gevoel, beeldkwaliteit is hetzelfde nl.
                      Mijn beste Foto moek nog trekke.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Van Canon FF naar Fuji? maar welke ??

                        Ik ben van 1D naar X-T1 overgestapt. Omvang en gewicht waren voor mij ook belangrijk, maar dan op momenten dat je geen pure foto-uitstap maakt maar bijvoorbeeld met het gezin op stap gaat en ook een camera meeneemt. Bij mij bleef de Canon thuis en verdween fotografie algemeen naar de achtergrond. Toen ontdekte ik Fuji...

                        Mijn keuze voor de X-T1 was voornamelijk gebaseerd op de gelijkenissen met de bouw en bediening van een SLR. Kijk naar de kwaliteit van de lenzen en de foto's die uit zo een Fuji rollen, en je bent overtuigd. Je moet wel eerst eens uitproberen of de bedieningselementen geschikt zijn voor jou, want niet iedereen houdt van die draaiwieltjes en de diafragmaring. De zoeker was voor mij enorm belangrijk, en in tegenstelling tot wat iemand hierboven schreef, vond ik de EVF van de X-T1 qua grootte en scherpte zeer vergelijkbaar met de OVF van mijn 1D. (Vandaag gebruik ik het kantelscherm minstens even vaak als de zoeker, trouwens... prioriteiten veranderen.)

                        Vandaag is Fuji mijn eerste systeem. Mijn Canons zijn de deur uit maar ik heb wel een Nikon D7100 aangeschaft voor de momenten dat snelheid belangrijk is. In dat opzicht is de commentaar van o.a. JaJa volkomen terecht. Met de Nikon doe ik wat ik met de Fuji niet kan: macro en zeer beweeglijke onderwerpen. De Nikon macro is ook mijn enige dure lens want ik weet dat op termijn de SLR wellicht definitief mijn huis verlaat.

                        Voor de Fuji heb ik wel de betere lenzen in huis voor het bereik dat ik wil. Zo heb ik de 50-140 en nu ook de 100-400, die in gewicht en omvang maar weinig moeten onderdoen voor hun SLR-concurrenten. Daarmee wil ik zeggen dat een Fuji systeem niet per definitie veel compacter en lichter zal zijn, maar je hebt wel de keuze. Om op stap te gaan met een klein tasje, neem ik de 18-55 en 55-200 mee, eventueel aangevuld met de groothoekzoom of een prime. De beeldkwaliteit blijft van hetzelfde hoge niveau maar met die set zit je aan de helft tot een kwart van het gewicht en de omvang van een SLR met vergelijkbare lenzen.
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Van Canon FF naar Fuji? maar welke ??

                          Op dit moment zou ik je de X-Pro2 aanraden, veruit het technisch beste toestel MAAR je moet een rangefinder willen, met de zoeker aan de zijkant dus.
                          Toen ik van de MKII overstapte was dat op de nieuwe X-E2 (toen was die nieuw, ondertussen is die gestolen :-( )en dat beviel uitstekend, maar ik ken evengoed mensen die er niet aan kunnen wennen.
                          De X-E2 heeft me geleerd volledig manueel te werken, echt een verrijking voor mijn fotografie. Ondertussen heb ik al een aantal lenzen, en twee bodies, 't is altijd kiezen wie er mee mag. ;-)
                          ...leeg...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Van Canon FF naar Fuji? maar welke ??

                            Zoveel personen, zoveel meningen...waarvoor dank.

                            Een punt dat me toch weerhoudt om een xt 1 aan te schaffen is de resolutie. Mijn canon 6d is een 20 Mp en de fuji 16 Mp.
                            Ik laat regelmatig een 60x90 cm vergroting maken dus vraag ik me af of ik dan niet zal achteruit gaan op kwaliteit...of mss is mijn bezorgdheid ongegrond: fuji heeft geen AA filter en toplenzen dus dat compenseert mss de iets lagere resolutie van de sensor ?

                            Ongetwijfeld is een X pro2 een aanrader maar de prijs t.o.v. de XT1 is , nu er een cachback van 200 euro op de XT1 is, erg groot
                            Xpro2 met een 18-55 kost ongeveer 2400 euro, een xt1 na cashback ongeveer de helft

                            keuzes keuzes...beslissingen beslissingen
                            Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
                            www.ginodepreter.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Van Canon FF naar Fuji? maar welke ??

                              Als je Fuji wil testen dan zou ik je toch willen aanraden minimum een X-E2 met firmware 4 2de hands te kopen of een X-T1 anders ga je geen goed zicht krijgen hoe de laatste Fuji camera'w werken. Ik heb onlangs de X-pro2 gekocht en kan deze je erg sterk aanbevelen. Zeker als je van een Canon FF komt. Als een rangefinder camera je niet ligt is de X-T1 de oplossing oftewel wachten op de X-T2. De X-pro2 heeft 24mp. De andere Fuji camera's 16mp. Grootste nadeel is wellicht de duur van de batterijen. Die gan beduidend minder lang mee dan een spiegelreflex.

                              Verschil gewicht en omvang FF vs Fuji is er zeker wel hoor.
                              https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                              Comment

                              Working...
                              X