Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lensadvies gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lensadvies gevraagd

    Ik ben op zoek naar een lens die het goed doet in donkere omstandigheden. Ik ga nl af en toe foto's schieten op optredens en toneelstukken. Helaas is mijn budget - zoals bij zovelen - niet van die aard dat ik me duur materiaal kan veroorloven. Vandaar mijn vraagje.

    Weet er iemand voor welke prijs je een 2dehands canon 50mm f/1.4 of f/1.8 op de kop moet kunnen tikken? Zelfde vraag voor een 85mm. Alternatieven (vb Sigma) mogen ook.

    Heeft er iemand ervaring met één van die lenzen? (snelheid AF, scherpte...)
    Of weet je een interessante link met samples? Alle info is welkom!

    Alvast vreselijk bedankt!
    NaXX

  • #2
    Re: lensadvies gevraagd

    Een Canon 50mm f/1.4 is natuurlijk een bijzonder mooi objectief , maar 50mm om een optreden te fotograferen? Dan moet je zowat op het podium kruipen wil je een beetje beeldvullend kunnen fotograferen.

    Ik zou zeker op zoek gaan naar een f/2.8 van Sigma, deze zijn niet slecht en redelijk betaalbaar. De zelfde, maar dan van Canon, is alweer een stukje duurder. Ik zou op zoek gaan naar een objectief in de categorie 28-70mm f/2.8 en/of 70-200mm f/2.8. Maar die laatste is vrij prijzig. Misschien dat je er eentje van Sigma zou kunnen vinden....

    Kijk eens op dit forum onder koopjeshoek en/of op www.fotoapparatuur.nl
    Canon EOS 1D-mkIII, 15mm fish-eye f/2.8, 16-35mm f/2.8 L, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 70-200mm f/2.8 L IS, 400mm f/4.0 DO IS

    Comment


    • #3
      Re: lensadvies gevraagd

      Als ik op optredens fotografeer is dat op het podium. Bij toneelstukken is dat idem dito (wordt gedaan tijdens de generale repetitie). Vandaar dat 50mm genoeg is.
      NaXX

      Comment


      • #4
        Re: lensadvies gevraagd

        zo'n canon 50 1.8 is één van de beste objectieven en helemaal niet prijzig. Kost 'slechts' 100€ bij corné. Dus 2° hands moet je die vinden voor een 80€
        --
        Play Drakensang - a free online mmorpg

        Comment


        • #5
          Re: lensadvies gevraagd

          Ik heb zowel de Canon 50/1.8 (wel mk I, dus nog de metalen vatting) als de 85/1.8.

          Volgende zaken vallen hierbij op:
          * DOF van 85 is nog veel minder dan de 50
          * 85 is een pak trager in het focussen als de 50 (ook al heeft de 85 een USM-motor)
          * 50 is een pak luider dan de 85 (want geen USM...)

          * Beiden maken prima foto's op 1.8, niet superscherp maar meer dan redelijk. Een klein beetje dichtgeknepen zijn dit absolute toppers...


          Ik gebruik beiden even graag, goed voor low-light situaties... Heb de 50 al eens gebruikt bij een toneelstuk en bij een dansrecital (beiden vanuit het publiek). Absoluut bruikbare foto's en dat zonder flits of speciale belichting!!
          Verder zijn ook beiden goed te gebruiken als protretlenzen.

          De 80 heb ikzelf ook tweedehands gekocht en heb er €280 voor betaald (+/- mint condition, maar niet meer zo jong). De 50 mk II is bijna niet de moeite om daar tweedehands voor naar op zoek te gaan, kost rond de €100...
          Canon 10D, glass, flashes & extra's
          Fuji S602Z & extra's
          www.CooMa.be BD0176BE

          Comment


          • #6
            Re: lensadvies gevraagd

            Héél bruikbare info lees ik hier!
            Ik was al heel wat uurtjes op zoek naar info op het net, maar via deze "lensadvies gevraagd" heb ik direct de juiste info bij de hand... Merci al!

            @CooMa: heb je die foto's van het toneelstuk/dansrecital ergens online staan?


            Als er nog zijn met ervaringen met één van de lenzen, laat maar komen.

            Thankx!
            NaXX

            Comment


            • #7
              Re: lensadvies gevraagd

              Hier heb je er 2:




              Let bij beide op de beperkt DOF. Bij de eerste valt het wat meer op omdat de personen allemaal samen staan...
              Beide zijn genomen met de 50/1.8 (EXIF kun je bij de foto's vinden)
              Last edited by CooMa; 25 augustus 2004, 15:58.
              Canon 10D, glass, flashes & extra's
              Fuji S602Z & extra's
              www.CooMa.be BD0176BE

              Comment

              Working...
              X