Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's kunstschaatsen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's kunstschaatsen

    Hoi,

    Zondag heb ik voor het eerst foto's genomen van een kunstschaatswedstrijd met mijn canon eos 70D. Aangezien ik voorbereid ben op moeilijke omstandigheden (heb al regelmatig trainingen en dergelijke gefotografeerd) heb ik heel veel foto's gemaakt. Wat mij nu opviel was het enorme aantal missers qua focus. Vaak achtergrond scherp, onderwerp niet. Ik heb volgende instellingen gebruikt: AI servo, Manueel: 1/200 / 1/250 ISO 400-800 en diafragma2.8 op een 70/200 lens van Tamron met vast diafragma en VC.Ik heb vanop statief getrokken (balhoofd losjes gezet en er voor gezorgd dat ik makkelijk links rechts kon volgen). Ik heb het middelste scherpstelpunt gebruikt. Brandpuntafstand was zowat het hele bereik van 70-200 mm.

    Ik vraag me af of ik eerder een zone scherpstelpunten had moeten selecteren (centraal dan). Heb geen back button focus gebruikt. Heb ook reeksen met burst genomen 7,5 fps. Laat ons zeggen dat ik maar een goede 20% foto's in focus heb. De Tamron lens is haarscherp, getuige de portretfoto's die ik er almee gemaakt heb.

    Zien jullie andere mogelijkheden tot verbetering qua instellingen? Moet ik halsstarrig vasthouden aan het manuele fotograferen of laat ik de camera best mee beslissen voor sportfotografie.
    Ik besef dat sluitertijden best ook nog korter zouden zijn, al is voor de kleintjes 1/200 a 1/250 best te doen. Ik offer sluitertijd vaak op ten koste van een lagere ISO, aangezien de foto's boven 800 ISO sterk achteruit gaan qua kwaliteit. Of ligt hier toch een probleem bij de sluitertijd?

  • #2
    Re: Foto's kunstschaatsen

    Instellingen lijken mij correct.Gebruik dikwijls dezelfde ongeveer.Gebruik wel Tv.
    Maar vergeet niet dat in AI servo je ook kunt afdrukken,zonder dat het onderwerp exact in focus is.
    Ken de AF-capaciteiten niet van een 70D,noch de snelheid waarmee de Tamron schepstelt.Combinatie hiervan kan misschien een onscherp beeld geven.
    Wat ik doe is,centraal focuspunt,onderwerp centreren,ontspanknop half indrukken,wat blijven volgen en dan pas ontspannen.
    Je stabilisatie,en AF heeft wat tijd nodig om op dreef te komen en hun werk te doen.(Gaat wel over fractie van seconde,maar dat kan het verschil maken).Soms wordt aangeraden je stabilisatie zelfs uit te zetten.Bij bewegende onderwerpen niet altijd even noodzakelijk.In Burst kom ik soms tegen dat de eerste niet in focus is,de rest wel.Maar ik gebruik bijna nooit burst.
    Ik jaag liever op mijn prooi (bij wijze van spreken natuurlijk),en schiet dan al dan niet raak.
    Zelf heb ik een 1D en een 5D,gebruik L-lenzen,en toch is er duidelijk verschil in treffers tussen de 5D en de 1D,met dezelfde lenzen.
    Misschien kan de keuze van scherpstelpunten wel iets helpen,maar ik heb geen ervaring met 70D.Anderen kunnen hier waarschijnlijk wel raadgeven.

    Comment


    • #3
      Re: Foto's kunstschaatsen

      Snelle bewegingen en weinig licht, het blijft altijd een compromis tussen bewegingsonscherpte of ruis omdat de iso te hoog moet gezet worden.
      En omdat het diafragma dan gewoonlijk helemaal open staat is de scherptediepte ook vrij beperkt, dat zorgt nog voor wat meer missers bij het scherpstellen.

      In die omstandigheden werk ik zelf liever niet in de sluitertijdvoorkeuzestand, omdat dan de foto's onderbelicht worden als het diafragma niet verder meer open kan.
      Als je dan de auto-iso gebruikt kan dat wel meevallen.
      Maar ik zal dan eerder kiezen voor de diafragmavoorkeuzestand, het diafragma helemaal open, en dan pas ik de iso aan tot de sluitertijd kort genoeg wordt.
      De belichting moet ik dan niet meer in het oog houden, want de camera zal de sluitertijd dan wel wat korter of langer maken naargelang de hoeveelheid licht.

      Je zal in zo'n omstandigheden altijd tevreden moeten zijn met een beperkt percentage "perfecte foto's", dat is normaal, ook met een dure camera en een dure lens.
      Maar door ervaring kan je het percentage bruikbare foto's uiteindelijk wel hoger krijgen (leren uit de fouten die je voordien hebt gemaakt is een heel goede manier om jezelf te verbeteren).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Foto's kunstschaatsen

        Persoonlijk geef ik de voorkeur aan sluitersnelheid .Voor actie.Mijn inziens is het de bedoeling de schaatser of iets anders scherp te hebben.
        Als je in RAW fotografeert en je hebt wat onderbelichting,kun je dit in PS (of iets anders) wat corrigeren en eventueel nog wat redden.Verwacht natuurlijk geen mirakels.Een goed belichte opname met bewegingsonscherpte door te lage sluitertijd is om zeep,en niet meer te redden.
        Moet natuurlijk op voorhand even uitmeten wat haalbaar is.

        Comment


        • #5
          Re: Foto's kunstschaatsen

          Inderdaad, door 2.8 te gebruiken heb je inderdaad weinig marge. ISO prestaties van de 70 d zijn redelijk dramatisch te noemen. Ik huiver er van om naar 3200 of meer te gaan.
          Welke lichtmeting gebruiken jullie op de halfautomatische standen? Spot of matrix?
          De lichtomstandigheden zijn bij het schaatsen soms extreem. In elk geval ga ik eens met een semi automatisch programma proberen. het is inderdaad trial and error.

          Comment


          • #6
            Re: Foto's kunstschaatsen

            90% voor dit soort zaken spotmeting.

            Comment


            • #7
              Re: Foto's kunstschaatsen

              Oorspronkelijk geplaatst door Cornelis1980 Bekijk bericht
              Inderdaad, door 2.8 te gebruiken heb je inderdaad weinig marge. ISO prestaties van de 70 d zijn redelijk dramatisch te noemen. Ik huiver er van om naar 3200 of meer te gaan.
              Welke lichtmeting gebruiken jullie op de halfautomatische standen? Spot of matrix?
              De lichtomstandigheden zijn bij het schaatsen soms extreem. In elk geval ga ik eens met een semi automatisch programma proberen. het is inderdaad trial and error.
              70d is toch geen erg oud toestel dus iso 3200 moet toch doenbaar zijn?
              Onlangs zelf uitgeprobeerd en goed bevonden: de techniek "expose to the right" een rechtse belichting dus
              Hiermee kon ik plots veel hoger in dd iso's gaan dan bij een "midden" belichting
              Je moet het maar eens googelen en proberen...

              Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #8
                Re: Foto's kunstschaatsen

                Ik ga dit draadje volgen omdat ik recent gestart ben met fotografie bij voetbal. En daar heb ik gelijkaardige problemen.
                Voorlopig werk ik ook in Av mode, matrix meting. Met de missers valt het mee maar ik wil beter. Ik heb zo +- 20 a 30% echte missers.
                Maar als ik dan zie wat er mis is, dan is het vooral de AF die er echt totaal naast zit.
                Momenteel zet ik ook AI servo in en alle scherpstelpunten actief omdat mijn onderwerp niet altijd in het midden komt en ik geen tijd heb om te herkadreren.
                De slechte fotos zijn er vooral deze waarbij de camera beslist om ipv op de spelers scherp te stellen op de achtergrond.????
                Is dit een gelijkaardig probleem of is dit iets anders?
                Toestel: 7D lens: 70-300L

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's kunstschaatsen

                  Voor het spotten van vliegtuigen, vooral op airshows, hebt je soms ook het probleem van focus. Lichtsterkte valt daar wel mee, maar als er focus gezocht wordt in de lucht of de wolken naast het toestel, dan lukt dat niet. Daarom schakel ik in dit geval altijd over naar één scherpstelpunt, in 't midden. Heel dikwijls staat het onderwerp in dit soort foto's toch voldoende centraal.
                  AI Servo gebruik ik niet zo graag, want van zodra het focuspunt net buiten het onderwerp valt, dan loopt de focus snel mee. Ik blijf eigenlijk regelmatig de sluiterknop half indrukken als ik weet dat de focus op het onderwerp ligt, daarmee loop ik minder risico dat de focus op de achtergrond terechtkomt.
                  The only time you have too much fuel is when you are on fire

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's kunstschaatsen

                    Als je achtergrond scherp is en je onderwerp niet dan ligt volgens mij de fout meestal bij de fotograaf, als je 1 scherpstelpunt gebruikt en tijdens een burst en je houd dat niet juist op je onderwerp, dan ligt de scherpte snel op de achtergrond. Natuurlijk dat een snellere sluiter en een kleiner diafragma helpen om bij actiefoto's scherpere beelden te hebben maar bij weinig licht moet je roeien met de riemen die je hebt. Mijn instellingen voor sport (ik ken de benamingen van Canon niet) zijn continu scherpstellen, 1 scherpstelpunt passend voor mijn compo, manule modus met diafragma tussen 2.8 en 3.5 sluitertijden meestal boven 1/800ste en dan de ISO aangepast om een goede belichting te verkrijgen. Ik werk ook vaak, als ik de sport en de situatie goed ken, in single shot stand dus geen burst maar timing en altijd met backbuttonfocus. Deze 2 laatste geven mij zoveel meer controle.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto's kunstschaatsen

                      Bedankt iedereen, met deze informatie kan ik weer verder. Er valt dus nog 1 en ander te proberen/oefenen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto's kunstschaatsen

                        Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                        70d is toch geen erg oud toestel dus iso 3200 moet toch doenbaar zijn?
                        Onlangs zelf uitgeprobeerd en goed bevonden: de techniek "expose to the right" een rechtse belichting dus
                        Hiermee kon ik plots veel hoger in dd iso's gaan dan bij een "midden" belichting
                        Je moet het maar eens googelen en proberen...

                        Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                        Ik ben waarschijnlijk een beetje overgevoelig aan ruis, aangezien ik in nabewerking inzoom en qua details is de ruis redelijk erg vind ik. Ik doe ruisreductie ook steeds in nabewerking. Mijn fuji XT-10 doet het wat dat betreft stukken beter.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto's kunstschaatsen

                          Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                          70d is toch geen erg oud toestel dus iso 3200 moet toch doenbaar zijn?
                          Onlangs zelf uitgeprobeerd en goed bevonden: de techniek "expose to the right" een rechtse belichting dus
                          Hiermee kon ik plots veel hoger in dd iso's gaan dan bij een "midden" belichting
                          Je moet het maar eens googelen en proberen...

                          Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                          Mmmm....
                          Ik ken de techniek, maar als er weinig licht is, en veel beweging, heb je er dan wel voordeel bij?

                          Als je bij een bepaalde "normale belichting" al tegen de grens van je sluitertijd zit (beweging onderwerp),
                          en je gaat dan lichtjes overbelichten, dan zul je de iso moeten verhogen om je sluitertijd terug te verkorten.

                          Je gaat "rechts belichten" om minder ruis te hebben, maar om dit te kunnen moet je de iso verhogen waardoor er ruis bijkomt.
                          Maar het eindresultaat geeft minder ruis.
                          Ik denk dat het resultaat sterk kan afhangen van de gebruikte camera, en hoe hoog je in de iso gaat

                          Interessante theorie. Dat ga ik zeker eens uitproberen in een sporthal bij een volleybal wedstrijd.
                          Daar zit ik al snel aan iso 2000 en meer.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Foto's kunstschaatsen

                            Probeer maar eens iso 4000 dan met die expose to the right, het zal je bevallen, je zal de winst zien, gegarandeerd

                            Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                            portfolio en workshops:
                            https://www.bennybulke.com/

                            Comment

                            Working...
                            X