Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lensbaby Velvet 56mm 1.6: To Buy Or Not To Buy

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lensbaby Velvet 56mm 1.6: To Buy Or Not To Buy

    Sinds enige tijd speel ik met de gedachte om deze lens aan te schaffen. Soms zie ik geweldige resultaten (foto's op het internet) maar ik zie er misschien nog meer resultaten die toch niet zo speciaal zijn. Over the top glow, bokeh en swirly achtergronden vind ik wel leuk. En toch heb ik schrik dat als ik deze lens koop het misschien een miskoop zal zijn. Misschien doet deze lens het net allemaal wat te 'gimmicky'. Wat had ik deze lens graag een dagje/weekje uitgeprobeerd vooraleer te beslissen! Zijn er mensen hier die ervaring hebben met deze lens? Doen of niet doen?

    Bedankt voor jullie reacties!


    Alex

  • #2
    Re: Lensbaby Velvet 56mm 1.6: To Buy Or Not To Buy

    Wat is er mis met merkeigen glas? Of is het voor de beperkte macro eigenschappen?

    Comment


    • #3
      Re: Lensbaby Velvet 56mm 1.6: To Buy Or Not To Buy

      De vraag is of je niet beter af zou zijn met een gewone 50mm 1.4 en dan de effecten leert maken in photoshop

      Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: Lensbaby Velvet 56mm 1.6: To Buy Or Not To Buy

        NOT buy ...

        99% van de foto's die je er mee maakt zullen op niets trekken
        als je ze helemaal open gebruikt (met softste effect) is er niets scherp
        Draai je ze wat dicht tja dan is er iets scherp maar verlies je natuurlijk 't effect waarvoor je ze zou kopen

        mijn tip ? koop voor bv een samyang 50mm F1.2 ... en speel daar met de dof. Je gaat er veel leukere foto's mee overhouden
        (en je bent goedkoper af)

        Comment


        • #5
          Re: Lensbaby Velvet 56mm 1.6: To Buy Or Not To Buy

          Oorspronkelijk geplaatst door Alex Cremers Bekijk bericht
          Sinds enige tijd speel ik met de gedachte om deze lens aan te schaffen. Soms zie ik geweldige resultaten (foto's op het internet) maar ik zie er misschien nog meer resultaten die toch niet zo speciaal zijn.
          Alex
          Het is een hele stap om je over die onscherpte heen te kunnen zetten.
          Voor mij is het zoals een fisheye: leuk -maar niet te veel & te vaak. Je kan het m.i. alleen voor portretten gebruiken en voor heel dichtbij, maar vergeet f/1.6 en eigenlijk ook f/2 want dat is in 90% van de gevallen gewoon een onscherpe brij. Misschien kan je voor datzelfde geld een lens kopen waar je meer aan hebt. Maar misschien ook niet :-).

          Comment


          • #6
            Re: Lensbaby Velvet 56mm 1.6: To Buy Or Not To Buy

            Oorspronkelijk geplaatst door Joris Elvenboom Bekijk bericht
            Het is een hele stap om je over die onscherpte heen te kunnen zetten.
            Voor mij is het zoals een fisheye: leuk -maar niet te veel & te vaak. Je kan het m.i. alleen voor portretten gebruiken en voor heel dichtbij, maar vergeet f/1.6 en eigenlijk ook f/2 want dat is in 90% van de gevallen gewoon een onscherpe brij. Misschien kan je voor datzelfde geld een lens kopen waar je meer aan hebt. Maar misschien ook niet :-).
            Volg hier volledig.Deze lenzen met een zeer speciaal karakter geven mooie resultaten.Maar hun inzetbaarheid is beperkt.
            Leuk....maar niet teveel en te vaak.
            Heb zelf een 8 mm circulaire fish,een 15 mm fish.Leuk effect en in het begin gebruik je die veel,maar je raakt er ook snel op uitgekeken.Niet elk onderwerp is hiervoor geschikt,en gebruik dus eerder beperkt.
            Hetzelfde geldt voor TS-objectieven.Hebben hun specifieke indicaties,maar arbeidsintensief,statief etc.Gelukkig kun je deze ook als normaal objectief gebruiken.
            Als je budget beperkt is,even nadenken.
            Software kan ook het een en ander,maar is natuurlijk niet hetzelfde als een opname met een bepaalde lens.

            Comment


            • #7
              Re: Lensbaby Velvet 56mm 1.6: To Buy Or Not To Buy

              Moest je een Nikon gebruiker zijn, dan zou ik zeggen, probeer ergens een Nikon DC 105 of 135 f2.0 op de kop te tikken,
              daar zou je andere (betere) resultaten mee behalen, waar je toch in zekere mate een houvast aan hebt, bovendien ook gewoon te gebruiken met super prestatie's.
              Bij alles waar "Lensbaby" op staat is het resultaat een gelukstreffer, dat zijn dan ook die geweldige resultaten welke je op het internet ziet.

              Comment


              • #8
                Re: Lensbaby Velvet 56mm 1.6: To Buy Or Not To Buy

                Ik heb zelf een lensbaby composer, niet hetzelfde type dus. Heb er al leuke foto's mee gemaakt, maar effectief: leuk om te gebuuiken maar niet te veel. Ik heb ooit een paar voorbeeldfoto's gepost:

                http://forum.belgiumdigital.com/f35/...by-482548.html

                ik gebruik deze lens toch af en toe wel eens.
                It's not the camera that makes pictures beautiful, it's the eyes behind it...

                Comment


                • #9
                  Re: Lensbaby Velvet 56mm 1.6: To Buy Or Not To Buy

                  Ik zou hier persoonlijk geen 400 euro aan uitgeven. Als ik voorbeeldfoto's google vind ik ze ofwel mislukt (ttz effect doet afbreuk aan de foto), ofwel denk ik, "dat resultaat had je met een 50mm 1.8 ook kunnen bereiken".

                  Mijn advies: Ga voor een normale prime (50mm F1.8 of F1.4 bijvoorrbeeld)
                  Of als je per se een "speciaal effect" wil, ga dan voor een lensbaby composer, die kost veel minder, maar voorbeeldfoto's zijn veel beter. (zelf geen ervaring mee, en lijkt me niet zo eenvoudig in gebruik)

                  Het is natuurlijk ook subjectief, misschien vind de ene het wel goed terwijl ik het maar niks vind.
                  Last edited by Jefzor; 25 maart 2016, 16:28.

                  Comment

                  Working...
                  X