Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Moeite met beslissen over volgende upgrade - D610, of toch mirrorless?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Moeite met beslissen over volgende upgrade - D610, of toch mirrorless?

    Ik twijfel of ik een D610 zou kopen en zou investeren in nieuwe lenzen. Mirrorless lijkt de toekomst te zijn, maar lukt hetzelfde voor een gelijkaardig budget?

    Korte achtergrond: ik trok tot 2j geleden met een nikon d70s. Daarna heb ik een Fuji x100s gekocht (ik wilde geen zware camera zeulen + onopvallend zijn) en sedertdien doe ik alles met deze camera. Geweldig ding, vind ik. Soms zit je wel beperkt met de vaste lens, maar tot nu toe lukte het altijd. Daarmee doe ik vooral eventfotografie en documentaire.

    Soms krijg ik echter opdrachten waarbij mijn arsenaal niet groot genoeg is. Met name, binnenkort mag ik een interieurshoot doen. Mijn Fuji zal daar weinig dienst kunnen doen (te weinig breedhoek). Mijn Nikon heeft ook maar een maximum groothoek van 17mm (crop). En het aantal megapixels is ook niet schitterend, maar minder belangrijk voorlopig.

    Dus sta ik voor een keuze. Zou ik dan toch een D610 kopen? Nu nog geld uitgeven aan crop-lenzen lijkt mij niet interessant. Als ik een nieuwe DSLR koop, zal het een FF zijn (ik wil de ISO performance en DOF). Dan kan ik daarvoor een portretlens + breedhoek kopen en ben ik weer een stuk veelzijdiger. Extra pluspunt bij DSLR: de keuze aan lenzen.

    Is dit een goeie redenering? Of is mirrorless toch het overwegen waard (met inboeting van FF)? Terzijde: ik heb momenteel maar 1 lens die ik zou kunnen hergebruiken en dat is mijn 50mm 1.8D.
    http://kasper.photography & Flickr

  • #2
    Re: Moeite met beslissen over volgende upgrade - D610, of toch mirrorless?

    Inboeten als je geen FF hebt? Wel, volgende stelling is zeker waard:
    FF is niet gelijk aan een perfecte foto

    De D70s mag je op pensioen sturen anno 2016, dat is wat ik ervan denk. Met welf toestel je ook verder doet, breedhoeklenzen zijn er voor een Nikon of Fuji. Sommige wildlife fotografen kijken nu al uit naar de D500, een top toestel met DX sensor. Gaan ze inboeten aan kwaliteit? Absoluut niet. Een FX toestel heeft een kleinere DOF wat sommigen prettiger vinden bij portretfotografie maar je kan ook niet steeds fotograferen met de kleinst mogelijke DOF.
    Macrofotografen zullen ook geneigd zijn naar een toestel met DX sensor.
    Dus, schrijf zeker Fuji niet af en kijk voor wat kwaliteitsglas bij hun.

    Comment


    • #3
      Re: Moeite met beslissen over volgende upgrade - D610, of toch mirrorless?

      DSLR of systeem er werd al veel over geschreven, de spade maakt de boer niet.
      Er is/was veel te zeggen voor DSLR, en sommigen keerden terug naar oude gewoontes, maar alles kan met gelijk welk systeem.
      Noem het kwestie van kijken, en laat dat laatste het belangrijkste voor een fotograaf zijn, kijken.
      ...leeg...

      Comment


      • #4
        Re: Moeite met beslissen over volgende upgrade - D610, of toch mirrorless?

        Dat FF geen wereldfoto's garandeert besef ik ook. Ik heb al genoeg mede(student)fotografen belabberde foto's zien nemen op hun FF.

        Het is echter wel zo dat ik meer en meer opdrachten wil gaan uitvoeren. Optimale beeldkwaliteit lijkt me daarom wel belangrijk en ik denk niet dat er veel professionele fotografen louter met DX werken, of toch?

        Terzijde: sport en macro interesseren mij niet. Ik denk dus wel dat ik in het segment van fotografen val waarbij een FF interessant kan zijn.
        http://kasper.photography & Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Moeite met beslissen over volgende upgrade - D610, of toch mirrorless?

          Ik heb onlangs interieurshots gedaan en ik vind 14mm op een full frame ideaal (of 10mm op een crop).
          Het interieur lijkt groter zo en toont indrukwekkender.

          Met een Nikon D610 of Canon 6D kan je weinig verkeerd doen. Beeldkwaliteit is hetzelfde als de duurdere modellen en AF is zeker niet slecht.
          Wil je mirrorless en full frame dan kan je een Sony A7 overwegen. Afhankelijk van welk model kan de prijs fel oplopen, dus dat moet je zelf maar op je gemak bekijken.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

          Comment


          • #6
            Re: Moeite met beslissen over volgende upgrade - D610, of toch mirrorless?

            Het voordeel van de A7 serie is dat je er niet alleen Sony FE lenzen op kunt zetten, maar zo ongeveer alles wat er voor die tijd bestond of intussen wordt geïntroduceerd. De verschillen zijn voldoende op internet te vinden, maar afgezien van sportfotografie is het met alle types A7 goed tot zeer goed te doen. Manuele scherpstelling is veel nauwkeuriger dan met dslr toestellen en objectieven zijn in ieder budget te vinden. Je kunt er een M42 lens op zetten die je op een rommelmarkt voor tien euro vindt, maar ook een Zeiss Otus, objectieven van Leica, Canon, Nikon, Samyang, Pentax, je kunt het zo gek niet bedenken. Ook met een beperkt budget kun je met Sony mirrorless tot een fantastische set komen.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: Moeite met beslissen over volgende upgrade - D610, of toch mirrorless?

              Als je zowieso een fullframe wilt voor beeldkwaliteit, dof en hoge iso kwaliteit, en twijfeld tussen dslr of mirrorless...
              Dan denk ik dat het belangrijk is te weten wélke lenzen je hierbij wilt en ook aan welk budget.
              Dan zou ik ook nog aan de snelheid van de AF denken...
              Weet ook dat elk merk zijn eigen menustructuren heeft en dit kan ook belangrijk zijn indien je een nieuw merk zou nemen vind ik...

              Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #8
                Re: Moeite met beslissen over volgende upgrade - D610, of toch mirrorless?

                Thanks, ik ga die Sony A7 en zijn lenzen ook eens naast de Nikon vergelijken.

                Menustructuren, daar zeg je inderdaad iets. Mijn Nikon had niet veel om het lijf, maar dat was net goed. Mijn Fuji heeft toch enkele vreemde zaken. Niet echt logisch opgebouwd soms. Bij een ander systeem zal ik daar ook weer moeten mee leren werken/leven.

                Ik wil niet in een hogere prijsklasse dan de D610 terecht komen. Dan lijken de Sony A7 en Sony A7 R misschien het overwegen waard.
                http://kasper.photography & Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Moeite met beslissen over volgende upgrade - D610, of toch mirrorless?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                  ik denk niet dat er veel professionele fotografen louter met DX werken, of toch?
                  gosh,
                  in mijn zoektocht naar meer info over mijn X-T1 heb ik verdacht veel sites gevonden van professionals die zijn overgestapt van DSLR naar DX.
                  Verder heb ik in mijn zoektocht naar 2dehands X-lenzen en bodies gemerkt dat er inderdaad tamelijk veel amateurs zijn die na de X-zijstap, terugkeren naar hun DSLR-toestel, en ik zie dan steeds dezelfde twee redenen opduiken : 1) gewoonte, als je al 30 jaar de knopjes op dezelfde plaats vindt, dan is dat blijkbaar toch belangrijk en 2) kapitaal, als je voor ettelijke duizenden euro aan lenzen en body's hebt, en je bent een amateur die dat niet kan inbrengen en afschrijven, dan is het financieel verlies simpelweg te gigantisch...
                  Ik wist ook niet dat er een specifiek segment was binnen de fotografie waarin FF een plus heeft tgo DX? Enlighten me please!
                  Know what you know, and don't know what you don't know.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Moeite met beslissen over volgende upgrade - D610, of toch mirrorless?

                    De vraag die jezelf ook moet stellen is; heb je na aankoop van een D610 nog voldoende budget om te investeren in full-frame lenzen? Hetzelfde telt voor de a7, maar hier heb je idd de optie om met analoog glas te werken.

                    Ik heb zelf voor het laatste gekozen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Moeite met beslissen over volgende upgrade - D610, of toch mirrorless?

                      Voor breedhoek is FF aangewezen, een 14mm FF zal beter resultaten geven dan 10mm APS.
                      Een 24mp FF toestel zal ook meer detail weergeven dan 24mp APS, dynamisch bereik is normaal groter en je gaat min of meer 1stop winst hebben in de hoge ISO.

                      DSLR of mirrorless, wel daar is niet veel meer waar DSLR nog in uitblinkt toz van mirrorless, zekers niet als je de recente aps-toestellen zoals de sony a6300 en de samsung nx1 meetelt. Maar daar is veel wat je met mirrorless kunt en niet met DSLR.

                      Momenteel is Sony de enige fabrikant van FF-mirrorless en heeft 9 modellen op de markt.

                      RX1 (24mp), RX1R (24mp zonder AA-filter)) en RX1R MKII (42mp): toestellen met vaste lens,zeer compact en zeer hoge beeldkwaliteit. HD video

                      a7: 24mp FF toestel, HD video, indien nog te koop te vinden voor 800€ .

                      a7 mkii: (+/- 1600€) zelfde als a7 maar met:
                      -ingebouwde 5 axis beeldstabilisatie
                      -PDAF: phase detectie AF, ook voor canon sony(DSLR) en sigma lenzen, voor nikon lenzen werkt dit nog niet erg overtuigend.
                      -EFC: electronisch 1ste gordijn (minder luidruchtige sluiter dan a7 of DSLR) biedt ook de mogelijkheid van lagere sluitersnelheden te gebruiken.
                      -betere tracking mogelijkheden.

                      A7r: 36mp, HD video vindt je voor rond de 1500€, beeldkwaliteit te vergelijken met de nikon d810 (zelfde sensor)
                      Verder in grote lijnen te vergelijken met de a7, dus geen ingebouwde beeldstabilisatie, geen PDAF, geen EFC. Zeer geschikt voor landschap, portret, archtitectuur etc. 2de hands met waarborg te vinden voor 1000€

                      A7rii: 42mp, 4k video, volledig electronische sluiter (silent shutter), beeldstabilisaite, geavanceerde PDAF en tracking 3500€

                      A7s en a7sii: 12mp, 4k video zeer hoog ISO bereik, vooral ontwikkelt voor video. >3000€

                      Comment


                      • #12
                        Re: Moeite met beslissen over volgende upgrade - D610, of toch mirrorless?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
                        Ik wist ook niet dat er een specifiek segment was binnen de fotografie waarin FF een plus heeft tgo DX? Enlighten me please!
                        Portret, interieur of semi-professionelen. Voor portret is het leuk om met die kleine DOF te kunnen werken. Voor interieur kun je gemakkelijk om breder te gaan. Als semi-professional wil je aan je klanten toch altijd de best mogelijke kwaliteit afleveren. Zowel qua ISO-prestaties als megapixels.
                        Ik besef dat er voor elk van die argumenten een tegenargument te maken is, maar mocht FF helemaal overbodig geworden zijn, dan zouden ze die ook niet meer maken.


                        Wat betreft het geld overhouden om lenzen te kopen: momenteel heb ik niet echt een beperkend budget, maar ik ga ook geen €5000 uitgeven aan een nieuwe body + lenzen. Daar ben ik te prijsbewust voor. Als ik geen persoonlijk voordeel zie om een camera van €3000 te kopen tov één van €1500, dan ga ik dat dus ook niet doen. Anderzijds, het prijsverschil tussen de Nikon D7200 en D610 is relatief klein, waardoor ik de opstap naar FF dus wel verdedigbaar vind. Maar dan is de vergelijking met een mirrorless systeem zoals Sony ook niet veraf. Vandaar dus de denkoefening .
                        http://kasper.photography & Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Moeite met beslissen over volgende upgrade - D610, of toch mirrorless?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                          Portret, interieur of semi-professionelen. Voor portret is het leuk om met die kleine DOF te kunnen werken. Voor interieur kun je gemakkelijk om breder te gaan. Als semi-professional wil je aan je klanten toch altijd de best mogelijke kwaliteit afleveren. Zowel qua ISO-prestaties als megapixels.
                          Ik besef dat er voor elk van die argumenten een tegenargument te maken is, maar mocht FF helemaal overbodig geworden zijn, dan zouden ze die ook niet meer maken.


                          Wat betreft het geld overhouden om lenzen te kopen: momenteel heb ik niet echt een beperkend budget, maar ik ga ook geen €5000 uitgeven aan een nieuwe body + lenzen. Daar ben ik te prijsbewust voor. Als ik geen persoonlijk voordeel zie om een camera van €3000 te kopen tov één van €1500, dan ga ik dat dus ook niet doen. Anderzijds, het prijsverschil tussen de Nikon D7200 en D610 is relatief klein, waardoor ik de opstap naar FF dus wel verdedigbaar vind. Maar dan is de vergelijking met een mirrorless systeem zoals Sony ook niet veraf. Vandaar dus de denkoefening .
                          Alweer, welke lenzen wil je erbij en wat verlang je van AF...

                          Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                          portfolio en workshops:
                          https://www.bennybulke.com/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Moeite met beslissen over volgende upgrade - D610, of toch mirrorless?

                            waarom geen D750?
                            Nikon Powah

                            Comment


                            • #15
                              Re: Moeite met beslissen over volgende upgrade - D610, of toch mirrorless?

                              Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                              Alweer, welke lenzen wil je erbij en wat verlang je van AF...
                              Een 50mm (daar kan ik mijn 1.8D voor gebruiken)
                              Iets rond de 85mm (portret)
                              Misschien 24-70, voor wanneer ik hem toch ook wil gebruiken voor documentaire/huwelijk
                              Een breedhoek zoom voor interieur

                              Maar het is niet mijn plan om deze allemaal in 1 aankoop te bundelen.

                              Oorspronkelijk geplaatst door eQonnn Bekijk bericht
                              waarom geen D750?
                              Waarom wel een D750?
                              Enkel de Wifi lijkt mij een leuk voordeel. De andere zaken (voor zover ik lees), zijn voor mij persoonlijk geen groot gemis om het prijsverschil te verantwoorden.
                              http://kasper.photography & Flickr

                              Comment

                              Working...
                              X