Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

in het park

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] in het park


  • #2
    Re: in het park

    Een fotomodel dat altijd zorgt voor een mooie plaatjes.
    Het valt me de laatste tijd op dat je foto's een beetje koud-achtige uitstraling hebben. (richting magenta/blauw)
    Staat je monitor goed afgesteld ?
    De rug van de zwaan is overigens over het witpunt heen. Kijk het histogram maar eens na.
    Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

    Vriendelijke groeten, Johan

    Comment


    • #3
      Re: in het park

      bedankt voor het kijken een reactie
      ik werk met vervagen en gemiddelde en daar zie ik enkel grijswaarden . Is dat geen goede manier om mijn WB te bepalen.
      en op mijn histogram zie ik dat de wit waarden ietsje clipping hebben aan de nek maar mijn punten zijn allebei zwart .
      wat doe ik verkeerd ?
      MVG

      Comment


      • #4
        Re: in het park

        Opname heeft inderdaad teveel magenta meegekregen
        Ik vind de compo ook wat moeilijk kijken met de zwaan zo rechtsboven

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: in het park

          Oorspronkelijk geplaatst door mvdd Bekijk bericht
          bedankt voor het kijken een reactie
          ik werk met vervagen en gemiddelde en daar zie ik enkel grijswaarden . Is dat geen goede manier om mijn WB te bepalen.
          en op mijn histogram zie ik dat de wit waarden ietsje clipping hebben aan de nek maar mijn punten zijn allebei zwart .
          wat doe ik verkeerd ?
          MVG
          Dat is een goede methode, maar soms zit die er weleens naast. Dus gewoon altijd goed kijken.
          In dit geval zou je de grijspipet op de zwaan kunnen zetten.
          Dus altijd kijken of een stukje wit of grijs neutraal is. Behalve dan weer tijdens de blauwe of gouden tijden.
          Ook zeer herkenbare zaken als zand, gras of bladeren zitten bij ons redelijk in "het systeem".
          En uiteraard zorgen voor goed gereedschap. En dan bedoel ik een gekalibreerde monitor. Want als je bijv. een blauwige monitor hebt, zal je al je foto's teveel richting warm bewerken.
          Wanneer de overbelichting is ontstaan weet ik niet, want dat kan tijdens het maken , of bewerken gebeurt zijn.
          Op mijn toestel staat de hooglichtwaarschuwing standaard aan. Want overbelicht = geen beeldinformatie.
          Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

          Vriendelijke groeten, Johan

          Comment


          • #6
            Re: in het park

            bedankt voor de heel interessante uitleg.
            Ik heb wel een nieuwe laptop en misschien ligt het verschil in mijn afwerking van mijn foto's daaraan, hij is niet gekalibreerd .
            op mijn fototoestel staat ook de clipping aan; en daardoor zag ik dat er overbelichting was en dacht ik dat ik die via Raw had weggewerkt.
            ik zal mijn foto's nu op de manier die je beschrijft eens bewerking en hoop een beter resultaat te bekomen
            MVG

            Comment


            • #7
              Re: in het park

              Laat het geen misverstand zijn, dat je overbelichting met raw weg krijgt.
              Op die plaats zit gewoon geen informatie. Je kan het inderdaad donkerder maken, maar dan nog krijg je een stukje grijs "niets".
              Fijn overigens dat je open staat voor kritiek, en leergierig bent. Zulke mensen help ik graag !
              Succes verder, Martine.
              Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

              Vriendelijke groeten, Johan

              Comment

              Working...
              X