Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon 85mm 1.8G

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon 85mm 1.8G

    Vorige week heb ik me een nikon 85mm1.8G gekocht bij Fnack. Dit voor een prijs van 420euro terwijl ze in de betere zaken toch rond de 550 schommelen.
    Service van de winkel laat ik nog even in het midden.
    Normaal koop ik bij een grote winkel in Antwerpen, maar de prijs heeft me deze keer kunnen overhalen om toch eens voor een keten te gaan. Wat kan er nu fout zijn met een lens……..
    Zelf fotografeer ik met een d7100 en is bovenstaande een FX-lens, maar deze zou perfect op een DX moeten werken.
    In ieder geval al voor de aankoop veel lovende reviews gelezen. Zowel in FX als DX.

    Ik heb al een 35mm 1.8 en een 17-35nikon 2.8 die geen focusproblemen hebben, dit wil ik toch even meegeven.

    Het probleem is dat deze lens een frontfocus van pakweg 4mm heeft. Getest met het meetblad dat op internet circuleert alsook met batterijtest die hier op het forum regelmatig wordt beschreven.
    Toch maar even laten testen door een collega met een d300 en idem probleem.
    Met de fijnafstelling mag ik gerust naar +19 gaan om een scherpte te krijgen waar ik het wil.

    Een mail naar Fnack is tot hiertoe na een week nog steeds onbeantwoord gebleven.
    Goed, vandaag terug naar de winkel en mocht ik een lens proberen uit stock. Ze hadden er nog ééntje.
    Tot mijn grote verbazing had die net hetzelfde probleem. Ook +19.
    Wetende dat mijn collega met de d300 en mijn lens hetzelfde had is dit toch echt wel raar. Dan toch een body probleem?
    Toch maar even de 35mm erop en die had de focus goed.

    Nu hebben ze de lens in garantie opgestuurd om dit focusprobleem op te lossen, maar op de vraag of dit toevallig een mindere reeks zou zijn bleef het antwoord open.
    Of de lage prijs hier mee een rol zou spelen bleef ook een open vraag.
    Het is in ieder geval enorm frustrerend en moet toch toegeven enorm teleurgesteld te zijn in deze lens. (of is het de body?)

    Hopelijk krijgt dit draadje een positief einde binnen enkele weken…….

  • #2
    Re: nikon 85mm 1.8G

    Heb deze lens ook, en heb ook eerst een slecht exemplaar gehad, dit is van álle merken mogelijk!
    Nu heb ik een goed exemplaar die niet bijgereld hoeft te worden zelfs (enige lens waarbij ik dit heb, al mijn andere lenzen zijn bijgeregeld qua microadjust)
    Zéér scherpe lens met mooi contrast maar wel kille kleurstelling (softwarematig kan je dit aanpassen uitt)

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: nikon 85mm 1.8G

      Volgens DXO de beste lens samen met een D7100.

      Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

      Comment


      • #4
        Re: nikon 85mm 1.8G

        Op zich is het ideaal als je zowel body als lens aanlevert om tot optimale calibratie te komen. Een 85mm is een stuk kritischer dan 35mm.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: nikon 85mm 1.8G

          Ondertussen +4 weken later……

          Zoals hierboven vermeld is het idd ideaal om de body mee te geven bij het afstellen van de focus.
          Ik heb dit niet gedaan omdat ik anders m'n body een paar weken kwijt zou zijn. Net nu de communie van mijn jongste kerels voor de deur staat.
          Doe hier nog twee weken bij en ik zou de foto's met de androidtelefoon hebben kunnen trekken. :-)

          De lens heb ik nog steeds niet terug. Begin deze week toch maar eens een mail naar de helpdesk van Fnack gestuurd en ik kreeg vandaag melding dat ze nog steeds in Fnack Frankrijk zit.
          Waar is de tijd dat de toestellen nog naar debeuckelaer gingen.

          Bon. Ik denk toch beter af te zijn geweest met een aankoop bij een vakhandel. Al weet ik niet hoe lang een herstelling daar onder garantie kan duren.
          Of sturen zij ook hun materiaal naar Frankrijk?
          Met mijn voorgaande aankopen bij de vakhandel echter nooit problemen gehad…….. Mss puur geluk, maar een wijze les.
          Bon ja. Toch spijt dat ik niet gewoon m'n geld heb terug gevraagd…..

          Comment


          • #6
            Re: nikon 85mm 1.8G

            Ik heb hier eens een sigma lens terug binnengebracht omwille van focusproblemen.
            Die lens is toen exact 10 dagen weg geweest en gebruik ik ondertussen naar volle tevredenheid
            Groetjes,
            Dominic

            Comment


            • #7
              Re: nikon 85mm 1.8G

              Oorspronkelijk geplaatst door bassmanl Bekijk bericht
              Ondertussen +4 weken later……

              Zoals hierboven vermeld is het idd ideaal om de body mee te geven bij het afstellen van de focus.
              Ik heb dit niet gedaan omdat ik anders m'n body een paar weken kwijt zou zijn. Net nu de communie van mijn jongste kerels voor de deur staat.
              Doe hier nog twee weken bij en ik zou de foto's met de androidtelefoon hebben kunnen trekken. :-)

              De lens heb ik nog steeds niet terug. Begin deze week toch maar eens een mail naar de helpdesk van Fnack gestuurd en ik kreeg vandaag melding dat ze nog steeds in Fnack Frankrijk zit.
              Als het een online Fnac-aankoop was, komt je materiaal volgens mij altijd uit Frankrijk.
              Was het sneller gegaan via een lokale vakhandel? Misschien wel, maar ook zij verzamelen vaak hun service items voor ze ze binnensturen voor herstelling.

              Het beste is volgens mij nog altijd om je spullen zelf naar Procirep te brengen, voorzien van een bondige maar duidelijke toelichting van het probleem. Je kan zelf de status van je repair online opvolgen en je krijgt bericht als alles klaar ligt. Mijn laatste calibratie van body en lens heeft exact 4 werkdagen geduurd... (en dat was trouwens ook een aankoop via fnac.be)
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment

              Working...
              X