Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 10-18 of 10-22

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 10-18 of 10-22

    Hallo,

    Er zijn 100 reviews van verschenen en velen hebben blijkbaar problemen met deze keuze maar ik stel ze toch nog eens.

    Ik zou een breedhoeklens willen aanschaffen en twijfel tussen de Canon 10-18 en de Canon 10-22.
    Vorig jaar heb ik me de Tamron 24-70 f2.8 aangeschaft en dit is een zalige lens om mee te trekken. Deze staat op mijn 7D. Maar nu mis ik wat breedhoek. Het zou dus een aanvulling op deze moeten worden. Men zou dan snel kunnen zeggen: neem de 10-22 want anders heb je nog een grotere opening tussen de 18 en 24 maar is dit zo?

    Ik weet dat de 10-18 IS heeft maar hogere f-waarden heeft en de 10-22 een metalen vatting.
    Blijkbaar ontlopen ze mekaar weinig tot niets qua scherpte. En dit is nu net belangrijk voor mij.

    Zijn er mensen die beide lenzen gehad hebben en die me een goede raad kunnen geven?
    Ik heb een kennis die de 10-22 heeft en daar zéér tevreden over is maar hij heeft de 10-18 ook nooit gehad.

    Er is natuurlijk een prijsverschil maar ik zou deze factor niet willen meenemen omdat ik een 10-22 tegen een voordelige tweedehandsprijs op de kop kan tikken. En vandaar de moeilijke keuze.

    Ik wil deze lens vooral op reis meenemen om de landschappen te trekken en in de steden meer te kunnen vastleggen in de vaak smalle straatjes.

    Wie kan me helpen?

    Erwin
    Canon 7D en wat glaswerk ;-)
    Flickr

  • #2
    Re: Canon 10-18 of 10-22

    Ten eerste, over het gat tussen 18 en 24 zou ik mij niet teveel zorgen maken. Dat is best een groot verschil in dit bereik, maar het is mijns inziens geen echt gemis... je kan het opvangen door jezelf wat te verplaatsen, of door uit de 18mm een beetje te croppen. Ikzelf zou er in elk geval nooit over vallen dat ik die millimeters ertussen niet heb.

    Wat de lenzen betreft: de 10-22 is ronduit uitstekend. Je hebt weinig vervorming en een kleine stop extra licht. Het effect van IS op groothoeklenzen is bovendien matig - tenminste ik kan geen gestabiliseerde 10mm stabiel houden op 1/2 seconde want de spiegel en de sluiter veroorzaken teveel invloed met hun trillingen bij trage sluitertijden. De 10-18 is optisch een zeer goede lens maar niet even degelijk gebouwd en niet lichtsterk.

    Ik heb de 10-22 enkele jaren gehad en ik denk dat ik ze opnieuw zou kopen als ik een Canon crop had. Of je het prijsverschil te groot vindt, is uiteraard een zeer persoonlijke afweging... Als je de 10-22 tweedehands aan een mooie prijs kan krijgen, moet je misschien helemaal niet twijfelen
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Canon 10-18 of 10-22

      Volgens de reviews zou de 10-18 echt heel goed moeten zijn, maar ik heb die zelf nog niet gebruikt (de 10-22 ook niet, de Sigma 10-20 f4-5,6 heb ik ooit wel gehad, en die was niet slecht, alleen had die enorm veel last van flare bij nachtfoto's).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Canon 10-18 of 10-22

        Ik heb sinds lang de 10-22 (koste toen € 600 na cashback).
        Nooit problemen mee gehad, zeker niet met flare (behoorlijke kans dat de zon in beeld is), en op 10mm aan 1/15 kan uit de hand (het is natuurlijk een f/3.5).
        Op sommige sites wordt de scherpte afgekraakt, er zijn inderdaad scherpere lenzen, maar niet met zo weinig vertekening.

        Maar de 10-18 schijnt heel goed te zijn, vandaag de dag zou ik waarschijnlijk die kopen, zo dikwijls gebruik ik ze niet.

        Comment


        • #5
          Re: Canon 10-18 of 10-22

          Ik gebruik ze op mijn Sony nex,is te koop omdat ik ze te weinig gebruik.Ik vind het een zeer goede lens en zeer licht
          Sony nex 6 ,sony16-50mm,sony 30mm,canon 10-18mm
          nog veel werk aan

          Comment


          • #6
            Re: Canon 10-18 of 10-22

            Bedankt voor de reacties.

            Probleem is dat men meestal maar 1 versie gehad heeft en dan moeilijk kan vergelijken. Fijn te horen dat iedereen wel tevreden is over zijn lens en zodoende zullen beide wel goed zijn.

            Ik ben de lenzen ook eens beide gaan 'betasten' en de 10-22 gaf me de degelijkste indruk. Ik ben dan ook voor deze lens gegaan.
            Nu nog mooie fotokes ermee leren maken
            Canon 7D en wat glaswerk ;-)
            Flickr

            Comment

            Working...
            X