Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lepelaars

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lepelaars

    Hey juppekes

    Kan het zijn dat ik gisteren een groep lepelaars heb zien overvliegen?

    Ik dacht eerst dat het witte ganzen waren, maar toen ik hun bek zag zagen het er lepelaars uit.

    Ze vlogen ook zo mooi in formatie zoals ganzen dat doen.

    Als dit juist zou zijn is dit de eerste keer dat ik deze dieren zomaar in de natuur heb gezien.

    Ze vlogen ongeveer van west naar oost.
    Bootjes

  • #2
    Re: Lepelaars

    Perfect mogelijk, dit is ongeveer de tijd dat ze terugkomen uit Afrika. En er zijn broedparen in Vlaanderen en Nederland - niet veel, maar toch, ze zijn er.

    Comment


    • #3
      Re: Lepelaars

      Misschien waren het deze wel ?

      Comment


      • #4
        Re: Lepelaars

        Waarschijnlijk op weg naar Zeeland, daar zitten er redelijk wat.
        ...leeg...

        Comment


        • #5
          Re: Lepelaars

          Lepelaars vliegen inderdaad in formatie net zoals ganzen, eenden, zwanen ....
          Er zitten redelijk veel Lepelaars in West-Vlaanderen, maar ik weet natuurlijk ook niet waar je ze gezien hebt
          In Zeeland zitten verschillende grotere kolonies, die komen daar rond deze tijd aan voor het broeden.
          Lepelaars zijn redelijk makkelijk herkenbaar in de vlucht, maar voor iemand die weinig van vogels kent valt vooral die grote lepelvormige snavel onmiddellijk op

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Lepelaars

            stukje van natuurpunt 21 maart 2016 van Hendrik Moeremans.

            Het afgelopen weekend werd ook de aankomst van Oeverzwaluw, Gele kwikstaart en Kleine plevier vastgesteld en de voorbije week was er massale doortrek van Grutto’s, met een uitzonderlijke 2000 exemplaren in de IJzervallei. Op 9 en 10 maart trokken Kraanvogels in een golf van de Spaanse overwinteringsgebieden naar de noordelijke broedgronden.
            Dit was ook een mogelijkheid maar niet als je duidelijk een bek vorm hebt kunnen zien.
            M

            Comment


            • #7
              Re: Lepelaars

              Oorspronkelijk geplaatst door majaka Bekijk bericht
              stukje van natuurpunt 21 maart 2016 van Hendrik Moeremans.

              Het afgelopen weekend werd ook de aankomst van Oeverzwaluw, Gele kwikstaart en Kleine plevier vastgesteld en de voorbije week was er massale doortrek van Grutto’s, met een uitzonderlijke 2000 exemplaren in de IJzervallei. Op 9 en 10 maart trokken Kraanvogels in een golf van de Spaanse overwinteringsgebieden naar de noordelijke broedgronden.
              Dit was ook een mogelijkheid maar niet als je duidelijk een bek vorm hebt kunnen zien.
              M
              Lepelaars zijn wit hoor, al hetgeen je hier opnoemt is niet wit ...

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: Lepelaars

                Het had van de hele serie hoogstens de laatste kunnen zijn geweest.
                Van onder af gezien kan een kraanvogel nog redelijk egaal wit lijken. Zonder zij aanzicht van nek en kop natuurlijk.
                Als ze zo laag overkomen dat je snavelvorm kan herkennen stopt alle discussie.
                M

                Comment


                • #9
                  Re: Lepelaars

                  Ze vliegen inderdaad soms in formatie, op het eerste zicht lijken ze dan zwaan-achtig, maar dan toch anders. Zonder foto is het natuurlijk moeilijk in te schatten of het lepelaars, zwanen of zelfs zilverreigers waren. Witte ganzen zullen het waarschijnlijk niet geweest zijn.

                  Voorbeeldje van op Tiengemeten, van ver dacht ik ook eerst dat het zwanen waren.

                  Comment

                  Working...
                  X