Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Breed gebouw in beeld brengen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Breed gebouw in beeld brengen

    Situatie: als opdracht moet ik een breed gebouw (oude rijkswachtskazerne van 30 meter breed) in beeld brengen. Het gaat om een gebouw in een smalle straat. Als ik aan de overkant sta, sta ik op ongeveer 6 meter van het gebouw en ik kan nergens op een verhoog staan. Ik heb een cropcamera met 17mm lens.
    Ik heb geprobeerd om 8 foto's te maken van het gebouw door telkens te verhuizen van links naar rechts maar alle software om panorama's te maken (LR en PS) flippen er op.
    Wat is de manier om met mijn materiaal dit te realiseren?


    Sent from my iPad using Tapatalk
    Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
    Mijn fotoalbums

  • #2
    Re: Breed gebouw in beeld brengen

    Misschien zoals de brenizer methode werken en 16 foto's maken, 2 rijen van 8 dus...

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Breed gebouw in beeld brengen

      Op 17mm gaat dat denk ik alleen lukken als je 100% hori en verti waterpas 2*8 series kan trekken. Maar ik zal het dan toch op 30mm doen.

      Comment


      • #4
        Re: Breed gebouw in beeld brengen

        Gebouw is ook tamelijk hoog (3 etages) dus zit ik automatisch met vertekening. 17mm op mijn crop is ongeveer 25mm op FF


        Sent from my iPad using Tapatalk
        Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
        Mijn fotoalbums

        Comment


        • #5
          Re: Breed gebouw in beeld brengen

          Zoals bulke41 al zei... Meer foto's maken zal de enige optie zijn.
          En zorgen dat ze met brede marge overlappen. En best ook een stuk rondom het gebouw mee in beeld brengen, voor als je nadien de perspectieven recht wil zetten, je geen stuk terug moet afsnijden.

          Het is niet makkelijk, ik ken je probleem. Daarom heb ik ooit een 10-20mm van Sigma in huis gehaald om grote gebouwen te fotograferen.
          Als het voor 1 project is, is het natuurlijk niet zo handig om enkel daarvoor een nieuwe lens te gaan kopen.
          Maar dan nog, in een smalle straat vrees ik dat ik het met die lens ook in verschillende etappes zou moeten trekken.
          Last edited by anonymous; 17 maart 2016, 07:33.

          Comment


          • #6
            Re: Breed gebouw in beeld brengen

            Foto's stitchen met een 17mm is ontzettend moeilijk. Bovendien heb je jezelf verplaatst, en ik vraag mij af of je daarmee je software niet extra in de war hebt gebracht. Misschien kan je de werkwijze van de software wel sturen door aan te geven hoe je te werk bent gegaan (statief, uit de hand, verschillende standpunten, ...) maar in het klassieke patroon vertrekt elke foto vanaf hetzelfde standpunt. Daardoor worden je foto's bij wijze van spreken op de binnenkant van een bol geprojecteerd en nadien als geheel terug vlak gemaakt. Daarbij liggen je foto's niet meer mooi uitgelijnd op een raster maar zijn ze wat in elkaar geschoven tot een banaan/rugbybal-achtige vorm. Zoals gezegd, is het belangrijk om genoeg extra ruimte rond je onderwerp te voorzien, zodat je de gestitchte foto kan corrigeren en er uiteindelijk een rechthoek uit knippen zonder een stuk van je gebouw te verliezen.

            Je doet je stitching in photoshop? Ik heb daar geen ervaring mee, maar ik weet dat er velen zijn die het zo doen. Ik gebruik Panorama Factory en krijg daar eigenlijk verrassend goeie resultaten uit, zelfs met foto's uit de hand (maar dan op minstens 80mm gemaakt). Als je wil, mag je mij gerust eens je foto's bezorgen om te testen of mijn software er raad mee weet. Misschien is het niet eens nodig om een complexe mozaiek in elkaar te puzzelen. Je kan mij via mail/pm/facebook ongetwijfeld vinden...
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: Breed gebouw in beeld brengen

              Volgens mij ga je de foto's van op een vaste plaats moeten maken.
              Anders klopt de verhouding niet meer, en weet de software er geen raad mee.

              Meestal maak ik de foto's in portret stand. Anders krijg je wel heel smalle foto's.

              Mvg
              nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

              Comment


              • #8
                Re: Breed gebouw in beeld brengen

                interessante discussie hier. Ga ik wel eens volgen.
                Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                Comment


                • #9
                  Re: Breed gebouw in beeld brengen

                  Normaal gezien maak je de foto's van op een vast punt,... maar een gebouw van 30 meter breed waarbij je maar 6 meter kan achteruit gaan, fotograferen met een 17 mm in meerdere stappen?
                  Dat is één en al vervorming, volgens mij. Foto na foto. Zet die maar eens aan elkaar.

                  Ik zou het op deze manier proberen (alhoewel, ik weet niet hoe hoog uw kazerne is?)



                  5 (of meerdere) overlappende foto's na elkaar, met evenveel standpunten (telkens in het midden van de foto). Daarna eerst foto na foto in PS gelijktrekken (alle lijnen mooi horizontaal en vertikaal).
                  En uiteindelijk deze foto's aan elkaar zetten.



                  Indien je gebouw veel hoger zou zijn, dan kan je niet anders dan eerst foto 1 te maken en onmiddellijk daarna foto 1b. Dan foto 2 en foto 2b, foto 3 en foto 3b etc...
                  Dit compliceert de dingen natuurlijk omdat je heel wat meer perspectivische vertekening zal hebben, moeilijker om nadien te corrigeren. Die bovenste reeks foto's is wat moeilijker te corrigeren dan de onderste omdat er meer perspectiefvertekening is. En daarbij moeten ze ook nog eens aansluiten op de onderste reeks.



                  Het eenvoudigst is één horizontale reeks foto's aan elkaar gezet, maar ik weet niet of dit lukt met uw objectief.
                  Je zal wel enige verhoudingen van het gebouw moeten noteren op papier, want eens je begint foto's recht te trekken verlies je al gauw de reeele verhoudingen uit het oog.

                  Nu ja, het is maar een gedacht want ik ken de situatie niet, laat staan dat ik er geweest ben.


                  Mocht je echter aan een Fish eye geraken, die het gebouw er in 1 take op krijgt...DOEN!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Breed gebouw in beeld brengen

                    Timbelma,

                    Zoals ik het doe :
                    Foto's in verticale stand nemen met +/- 1/3 de overlapping.
                    Je mag je wel degelijk verplaatsen in de straat of voor het gebouw maar neem de foto dan altijd loodrecht op het gebouw.

                    Als software gebruik ik de gratis software van Hugin.
                    Dit is software die de meest ingewikkelde panofoto's kan samenstellen en waamee je alles zelf kan sturen of automatisch laat doen door het programma.
                    Er zijn diverse eindresultaten mogelijk betreffende type pano je wenst.
                    Het programma houd ook rekening met je lens en nog zoveel meer.
                    De link naar het programma is : http://hugin.sourceforge.net/

                    Veel succes,

                    Groetjes,

                    Dirk

                    Comment


                    • #11
                      Re: Breed gebouw in beeld brengen

                      Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
                      De link naar het programma is : http://hugin.sourceforge.net/
                      Die ga ik ook eens uittesten - had er nog nooit van gehoord.

                      Wat ik mij afvraag, is of het bij zulke korte brandpunten beter resultaat oplevert als je nog extra gaat overlappen. Ik ga ook uit van 1/3 maar als elke foto op zich al een stuk perspectiefvevorming in zich heeft, is de slaagkans van de software misschien groter wanneer je voor de helft overlapt.

                      Wat ik instinctief hier ook zou doen als het meerdere rijen betreft, is eerst verticaal stitchen en daarna horizontaal. Ik zeg instinctief, omdat ik het gevoel heb dat op die manier de perspectiefvervorming van onder naar boven (verticale lijnen die naar elkaar toelopen) in stukjes wordt verwerkt, terwijl dat in 1 of 2 grote stappen moet gebeuren als je eerst de rijen aaneen naait en pas op het einde de rijen boven elkaar plaatst om te stitchen.

                      Dit is wel slechts een poging tot logisch denkwerk - ik heb nog nooit zo een moeilijk panorama gemaakt.
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Breed gebouw in beeld brengen

                        Je wil volgens mij een gevelzicht zonder perspectiefwerking, dan lijkt t me best die foto's te nemen door je te verplaatsen zoals al aangegeven.

                        Ik vermoed dat de software minder problemen gaat geven als je elke foto eerst individueel recht zet.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Breed gebouw in beeld brengen

                          Met een UW of TS ga je er waarschijnlijk niet geraken,omdat je niet ver genoeg achteruit kan.Daarom zoals hierboven reeds vermeld,verschillende opnames maken.
                          Gezien je je toch moet verplaatsen en verschillende opnames moet maken;neem een niet te korte lens.Ik zou een 50 nemen,weinig distorsie.Belichting manueel,eventueel AF uit,en manueel scherpstellen(??)Toestel in portretstand,op statief.Twee foto's vanafzelfde standpunt verticaal indien nodig om volledig gebouw dak en lucht in beeld te brengen.Overlapping 1/3 ongeveer,en zo het hele gebouw in beeld brengen.
                          Dan stitchen in software.
                          Bij kortere brandpunt krijgt je software soms toch problemen met het stitchen.
                          Fisheye ok,maar defishen is ook niet alles.
                          Mijn idee is,dat je oorspronkele foto's zo goed mogelijk moeten zijn,om een goed resultaat te bekomen.
                          Belichting manueel en vast houden.Anders krijg je verschil tussen de verschillende opnames.
                          Een 35mm kan ook indien geen te grote vertekening,maar dat kan de soft wel normaal aan;24 mm of minder gaat toch problemen geven.
                          Last edited by demuro; 18 maart 2016, 13:21.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Breed gebouw in beeld brengen

                            Het programma Hugin kan heel veel meer dan alleen maar stitchen.
                            Het programma kan ook overweg met blenden en het maken van HDR's. Dus meerdere opnames met diverse belichtingen en er een HDR- panorama van maken.
                            Het programma houd rekening met de lens die gebruikt is en ook de vertekening van de lens, het programma past dit dan automatisch aan of naar keuze.
                            Gebruik maken van een 10mm of 800 mm lens speelt geen rol voor het programma.
                            Het programma kan zelfs panorama's maken met foto's genomen met bvb de 15mm fisheye lens.
                            Het advies is, hoe groter de vertekening van je lens, hoe meer overlapping gewenst tijdens de opname.
                            Heb je meer overlapping, dan kan je makkelijker manuele ijkingspunten toevoegen mocht het programma toch problemen hebben om het beeld samen te stellen zoals bvb dakpannen van daken
                            waar het programma wel eens 2 verschillende hoeken van een dakpan neemt, dit kan je dan makkelijk manueel aanpassen.

                            Ik volg en gebruik dit programma sinds ik digitaal bezig ben en de makers sleutelen en verbeteren het programma, werkt beetje zoals het programma GIMP betrefffende aanpassing en verbetering software.
                            Ikzelf heb reeds testen gedaan met ruim 100 foto's en het programma slaagt erin alles aan elkaar te naaien zonder problemen.

                            Enkele jaren terug hadden de makers van het programma zelf een test gedaan, ze hadden een panorama gemaakt van de Grand Canyon.
                            Er werd gebruikt gemaakt van een 1d reeks Canon + de 800 mm lens.
                            Er was een opstelling van 4 camera's met identiek dezelfde lens en instellingen.
                            De camera's werden aangestuurd door een computer voor het nemen van de foto's en de camera's te laten bewegen op het statief.
                            Daarna werden alle beelden aan elkaar genaaid met Hugin waardoor een gigantisch panorama verkregen werd.
                            Hoeveel foto's en hoe groot het uiteindelijke bestand was weet ik niet meer.
                            Of de technische uitleg nog ergens staat op het www over hoe ze de foto hebben gemaakt weet ik ook niet.

                            Ik weet enkel dat Hugin een gratis en goed programma is dat alles doet wat ik wens voor het samenstellen van een pano.
                            Soms is het wat zoeken omdat er zoveel instellingen en manuele aanpassingen mogelijk zijn.
                            Tijdens het samenstellen zie je hoe de software alle berekeningen maakt in een apart venster.

                            Nota: Maak je grote pano's zorg voor voldoende geheugen op je harde schijf want het programma schrijft
                            bewerkingsafbeeldingen weg die het tijdens het samenstellen dan nodig heeft.
                            Deze bewerkingsafbeeldingen kan je achteraf dan gewoon wissen van je schijf.
                            Probeer gewoon eens met 2 foto's aan elkaar te zetten, en je zal zien wat ik bedoel.
                            De computer kan soms wel een tijdje bezig zijn als het grotere en ingewikkelde pano's worden.

                            Groetjes,

                            Dirk

                            Comment


                            • #15
                              Re: Breed gebouw in beeld brengen

                              @fotosdirk

                              Ik heb geprobeerd Hugin op mijn Mac te installeren en dat lukte niet. Kan het zijn dat de laatste versie (nog) niet draait op El Capitan?

                              Dijende

                              Comment

                              Working...
                              X