Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Once upon a time ... we calculated with

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Once upon a time ... we calculated with

    Voor sommigen onder ons ongekend, voor andere bekend

    rekenhulpmiddelen
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

  • #2
    Re: Once upon a time ... we calculated with

    Misschien een idee voor onze regering om wat terug te leren rekenen
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: Once upon a time ... we calculated with

      Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
      Misschien een idee voor onze regering om wat terug te leren rekenen
      Ik heb die van van mij nog ergens liggen. +50jaar oud.

      Btw: Aan de regering moet je die niet geven, want met een liniaal moet je orde van grootte kennen.
      Het zou wel eens 20 miljard ipv 2 miljard kunnen zijn.

      Comment


      • #4
        Re: Once upon a time ... we calculated with

        Rekenliniaal was destijds op mijn werk de standaard "rekenmachine", iedereen kreeg er eentje bij aanwerving. De mijne ligt hier nog steeds in de schuif ik zou al goed moeten nadenken om mij nog te herinneren hoe eea in zijn werk ging !

        Comment


        • #5
          Re: Once upon a time ... we calculated with

          De Faber-Castell Duplex 2/82 Precisie Rekenliniaal heb ik nog altijd.
          Na de opkomst van de digitale handrekenmachines :-) is die stilletjes aan zijn pensioen begonnen, achteraan in een schuif, samen met de logaritmen- en sinus/cosinus boekjes.
          'k Heb, ergesn in een schuif, ook nog een klein rekenlineaal liggen, een pocket versie.
          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

          Comment


          • #6
            Re: Once upon a time ... we calculated with

            Nooit gekend
            Ik zou ook niet weten hoe zo'n ding te gebruiken. Ik ben dan ook geboren in de jaren 80.

            Maar wel interessant.
            Voor de belichtingsdriehoek heb ik zo'n draaischijf, veel makkelijker.

            Comment


            • #7
              Re: Once upon a time ... we calculated with

              ook nooit gekend.
              op school gebruikten we de TI-57

              Comment


              • #8
                Re: Once upon a time ... we calculated with

                Vroeger had ik dit technologisch hoogstandje...
                Last edited by toerist; 15 maart 2016, 13:06.
                """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                George Orwell

                Comment


                • #9
                  Re: Once upon a time ... we calculated with

                  Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                  Vroeger had ik dit technologisch hoogstandje...
                  Het is de voorloper van de abacus. Of een afkooksel ervan...... ;-)
                  Als je je een abacus mentaal kan voorstellen en veel oefent dan ben je sneller dan een reken machine.

                  Nog eentje : https://youtu.be/FgFEckm-rRA Dat zijn die gasten die daarna naar hier komen om in de IT sector te werken.
                  Last edited by Skitch; 15 maart 2016, 13:19.
                  " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Once upon a time ... we calculated with

                    Ik gebruik nog steeds een HP 41C, gekocht in 1979 of 80. Voor prentjes in de link: naar beneden scrollen.
                    Daarnaast heb ik ook nog een HP 50g, maar ik gebruik toch liever de 41C. Ik heb er een kaartlezer voor magneetkaartjes bij, extra geheugenmodules en insteekmodules met extra programma's (Financial, Mathematics, Statistics, Games....)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Once upon a time ... we calculated with

                      Heb nog de rekenlineaal van mijn pa. En ergens een boekje hoe zo'n ding te gebruiken.

                      Mijn rekenmachine is al sinds 1985 een HP-15C.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Once upon a time ... we calculated with

                        Oorspronkelijk geplaatst door Flandrien Bekijk bericht
                        ook nooit gekend.
                        op school gebruikten we de TI-57
                        Deze klassieker heeft mij vaak geholpen: Casio FX-82
                        List "all" Electronic Pocket Calculators produced in 70\
                        David Leemans
                        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Once upon a time ... we calculated with

                          Rekenen met Free GraCalc op de Ipad, van driehoeks meetkunde hoef je zelfs niets meer af te weten,
                          gewoon drie bekenden ingeven, en de app doet de rest.
                          De Casio's liggen hier in de kast.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Once upon a time ... we calculated with

                            Nooit mee gewerkt maar ik herinner me mijn laatste middelbaar toen er in de studie een rekenmachientje werd doorgegeven met ..... 4 bewerkingen.
                            Enkele maanden later zag ik de eerste wetenschappelijke Texas in de etalage liggen aan een onredelijk hoge prijs. En wij maar klooien met logaritmentafels, het jaar erop aan de unief had ik er ook ene, drie jaar nadien waren de programmeerbare er. En nu beschikt het eerste beste kerstekind over een TI 84....
                            Het gaat snel.
                            Mijn eerste basic programma's heb ik geschreven op een TRS80 (64 k en opslag op een cassette, drie keer op de 4 "load error" :-( )
                            Mijn eerste eigen computer was een 8088 IBM compatible van Roels ergens halverwege de jaren 80. Twee floppydrives van 360 k elk, gedaan met de load error, zalig !
                            Later een IBM HD gestoken van .... 20Mb, opnieuw een revelatie...
                            Daarop passen zelfs geen 2 foto's meer.

                            In de avondschool stond er nog een computer met ringkerngeheugen, machtig om zien, hij vulde een hele klas en ze moesten een speciale kabel trekken voor de voeding.

                            Maar terug on topic : de meest indrukwekkende variante van de rekenlat die ik ooit zag was in een voormalige Duitse vesting aan de Noorse kust, nu een museum.
                            ze gebruikten hem om de kanonnen te richten, door de vele eilandjes daar moesten ze regelmatig schieten op doelen die ze niet zagen. Het ding was een halve tafel groot en je kon er vanalles instellen : luchtdruk, windrichting, windsnelheid, temperatuur, richting en hoek van het kanon, stroomzin en snelheid van de stroming, niet te doen gewoon, alles stond gekoppeld aan alles met draaiertjes, schuivertjes...

                            Comment

                            Working...
                            X